جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1869
جعفریات المجلد1
نویسنده:
تالیف: محمد بن اشعث کوفی ؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
الجعفریات کتابی است از محمد بن اشعث کوفی که روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در خود جای داده است. این کتاب یکی از اصول بر جای مانده از اصول چهارصدگانه شیعه امامیه است. با توجه به اینکه بیشتر روایات این کتاب به امام جعفر صادق - علیه السلام - برمی گردد، به آن جعفریات می گویند؛ و به دلیل اینکه راوی آن محمد بن محمد بن اشعث می باشد، «الاشعثیات» نیز نامیده می شود. برخی از عناویت جلد اول: طهارت، صلات، زکات، صوم، حج، جهاد، نکاح، نفقات، حدود و...
جعفریات المجلد2
نویسنده:
تالیف: محمد بن اشعث کوفی ؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
الجعفریات کتابی است از محمد بن اشعث کوفی که روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در خود جای داده است. این کتاب یکی از اصول بر جای مانده از اصول چهارصدگانه شیعه امامیه است. با توجه به اینکه بیشتر روایات این کتاب به امام جعفر صادق - علیه السلام - برمی گردد، به آن جعفریات می گویند؛ و به دلیل اینکه راوی آن محمد بن محمد بن اشعث می باشد، «الاشعثیات» نیز نامیده می شود. محتوای جلد دوم: کتاب آداب و سیر ، کتاب تفسیر، کتاب الجنائز، کتاب دعا، کتاب الطب و... می باشد.
مثل العلیا فی تراث اهل البیت الحضاری
نویسنده:
محمد حسین علی الصغیر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
کتاب "مثل العلیا فی تراث اهل البیت الحضاری" یک میراث ارزشمندی از اهل بیت را در این کتاب جمع کرده است که اخلاق اسلامی و دینی و آداب اسلامی را بیان می کند و شیوه صحیح و دینی زندگی را بیان می کند. موضوعات مختلفی در این کتاب ذکر شده است که دربردارنده صفات فضیله و رذیله میباشد.
بدایة الفلسفة الاسلامیة
نویسنده:
سید ابراهیم الموسوی الزنجانی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه الوفاء,
چکیده :
بدایه الفلسفه الاسلامیه از دانشمند مرحوم سید احمد موسوی ابهری زنجانی درباره فلسفه و ورود به دنیای فلسفه است . کتاب دو بخش دارد بخش اول درباره منطق و مسائل مختلف آن است به عنوان باب ورود به فلسفه و بخش دوم درباره فلسفه و ذکر مسائل مختلف فلسفی و در آخر ذکر مسائل فلسفی معاد.
ابن ابی العوجا و امام صادق(ع)
نویسنده:
طاهره عظیم زاده طهرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
عبدالکریم بن ابی العوجا، یکی از افرادی است که در سده دوم هجری/هشتم میلادی به زندیق معروف بودند. وی بدون ترس، در مراکز مقدس مسلمانان حاضر شده، به اظهار عقاید خود می­پرداخت. گفت­وگوهای او با امام صادق(ع) و شاگردان ایشان، شیوۀ استدلال جعفر بن محمد(ع) را با کسانی که به آفریدگار اعتقاد نداشتند، نشان می­دهد. این مقاله علاوه بر بیان عقاید و مسلک ابن ابی العوجا، به بررسی گفت­وگوهای او با امام صادق(ع) می­پردازد.
صفحات :
از صفحه 81 تا 100
عماره قبور النبی و اهل بيته (ص) مشعر الهی
نویسنده:
محمد السند البحرانی؛ بقلم ابراهیم حسین البغدادی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: الامیره,
چکیده :
مؤلف این کتاب ابراهیم حسین البغدادی است این کتاب تقریرات آیه الله الشیخ محمد السند است وی کتاب خود را در پاسخ به شبهاتی وهابیون در حرمت زیارت وبنای بر قبور نگاشته است کتاب مشتمل بر چهار فصل است: فصل اول آن، حاوی ادله ی عامه بر حرمت بنای بر قبور الهی است و سپس با استناد به ادله عقلی و قرانی و تفسیر انها پاسخ می پردازد. . فصل دوم آن در بردارنده ی ادله خاصه می باشد. در فصل سوم ادله روایی در حرمت بنای بر قبور و نقد انها است. و در نهایت فصل چهارم ادله و جوب بنا بر قبر پیامبر (ص) و ائمه طاهرین را مطرح می کند.
بررسی آرای ریچارد مارتین درباره تجسیم
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر، حسین رهنمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شناخت دقیق آرای خاورشناسان درباره معارف اسلامی و نقد علمی دیدگاه‌های آنان برای ما مسلمانان ضرورتی انکارناپذیر است. به همین منظور راقمان این سطور در مقاله حاضر تلاش کرده‌اند تا به بررسی آرای مارتین درباره تجسیم بپردازند. روش تحقیق در این پژوهش مطالعه کتابخانه‌ای و رویکرد آن تحلیلی- انتقادی است. این بدان معنا نیست که از روش‌های توصیفی استفاده نشده است. اگرچه بررسی دیدگاه‌های مارتین در خصوص تجسیم مرکز توجه و تحلیل بوده، جهت تکمیل این تحقیق، در مواقع مورد نیاز از نظرهای عالمان مسلمان استفاده شده است. به نظر مارتین اعتقاد به جسمانیت خدا در بعضی فرقه‌های اسلامی، از برداشت‌های ظاهری از توصیف‌های قرآنی مبنی بر جسم داشتن خداوند ناشی شده است. وی سابقه طرح بحث در مورد صفات الهی را در خلال ربع دوم قرن دوم هجری می‌داند. بررسی آرای مارتین درباره تجسیم، گویای تتبع بسیار وی در منابع اسلامی است، اما اشتباه‌های غیر قابل‌ اغماضی که از او سر زده نشان می‌دهد که وی به همه منابع معتبر اسلامی مربوط به تجسیم به ویژه منابع شیعی دسترسی یا اشراف نداشته است. مارتین به دلیل مراجعه یک‌سویه به منابع اهل سنت از پرداختن به نظرات مکتب اهل بیت در خصوص تجسیم غافل شده است.
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
نقد دیدگاه صالحی نجف‌آبادی در مورد روایات امام باقر در مجمع البیان
نویسنده:
سیدرضا مؤدب، عبدالحسین هوشمند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی در مقاله‌ای با عنوان «نقدی سندشناسانه بر احادیث مجمع البیان» که بعدها در قالب کتابی با نام حدیث‌های خیالی در مجمع البیان منتشر شد، ادعا کرده است که در تفسیر مجمع البیان، مواردی از گزارش‌های تفسیری وجود دارد که ابوجعفر طبری با ابوجعفر امام باقرR اشتباه شده و رأی ابوجعفر طبری به‌عنوان حدیث امام باقرR معرفی شده است. وی منشأ اشتباه را آنجا می‌داند که کاتبان تفسیر تبیان شیخ طوسی، که از منابع مهم مرحوم طبرسی بوده، در مواردی تصور کرده‌اند که مقصود شیخ طوسی از ابوجعفر، امام باقرR است؛ لذا بعد از آن عبارت «علیه‌السلام» را اضافه کرده‌اند و طبرسی نیز با دیدن این عبارت تصور کرده که مقصود شیخ طوسی از ابوجعفر، امام باقرR است. این ادعا از سوی برخی محققان، تأیید و از سوی برخی دیگر نقد شده است. در این مقاله کوشش شده اصل رأی فوق دوباره واکاوی شود و سه مورد از موارد بیست‌گانۀ ادعاشده توسط آقای صالحی، که دیگر ناقدان بدان نپرداخته‌اند، نقد و تحلیل شود.
صفحات :
از صفحه 25 تا 44
مختصر فی تعریف أحوال سادة الأنام
نویسنده:
الشیخ راشد بن إبراهیم الجزیری البحرانی؛ اعده واخرجه محمدعیسی آل مکباس
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: المعد,
چکیده :
مختصر فی تعریف أحوال سادة الأنام النبی و الاثنی عشر الإمام علیهم أفضل الصلاة و السلام، اثر عربی شیخ ناصرالدین راشد بن ابراهیم بن اسحاق بحرانی (متوفی 605ق)، با تحقیق شیخ نبیل رضا علوان، از آثار و متون نسب شناختی قرن ششم و هفتم هجری است در ذکر انساب و احوال پیامبر بزرگوار(ص) و ائمه اطهار(ع).
محتضر، فی تحقیق معاینة المحتضر للنبی وآله علیهم السلام
نویسنده:
الشیخ حسن بن سلیمان الحلی العاملی؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مکتبه العلامه المجلسی,
چکیده :
الروايات في هذا المضمون ـ يعني رؤية المحتضر رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و أمير المومنين عليه السلام و الأئمه عليهم السلام ـ كثيرة جداً يعسر إحصاوها ـ و لو أرادنا الاستقصاء لطال بنا المقام، فقد جمع جملة منها مؤلفنا المعظم الشيخ حسن بن سليمان الحلي (802 هـ‌) في القسم الأول من هذا الكتاب، و أيضاً أفراد العلامة المحدث الشيخ محمد باقر المجلسي رحمة‌الله عليه (110 هـ ) باباً لذلك في جامعه الكبير ـ بحار الأنوارـ و أورد فيه الأحاديث و الأخبار الكثيرة و سماة بـ : «باب ما يعاين المومن و الكافر عند الموت و حضور الأئمة عليهم السلام عند ذلك و عند الدفن و عرض الأعمال عليهم صلوات الله عليهم. كتاب حاضر مجموعه از خيل عظيم رواياتي است كه از حضرات معصومين عليهم السلام به ما رسيده، مبتني بر اينكه هر كس كه در حال جان دادن است و فرق نمي كند مومن باشد يا كافر، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و حضرات معصومين عليهم السلام را به او نشان مي دهند؛ البته كيفيت ديدارها و نحوه برخوردها متفاوت است. اين روايات جرعه‌اي از اقيانوس بي كران علم و معرفت موجود در كتاب عظيم الشأن بحار الانوار و ديگر مصادر تقديم شده است.
  • تعداد رکورد ها : 1869