جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
تعداد رکورد ها : 2095
عنوان :
رابطه خداشناسي و معرفت نفس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پرسش شما ناظر به روايت مشهورى از حضرت على(ع) است كه فرمودند: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» ؛ عبدالواحد بن محمد تميمى، شرح غررالحكم و دررالكلم، ص 232. «هر كه خود را شناخت، خداى خويش را شناخته است». اين حديث شريف و روايات ديگرى از اين دست كه حاكى از ملازم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خود شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از خداشناسي به امام شناسي یا بالعکس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نكاتي راجع به مسئله امام شناسي و خداشناسي عرض مي كنيم در رابطه با بحث خداشناسي و امام شناسي و نحوه تقدمه و تأخر اينها نسبت به هم از دو ديدگاه مي شود مورد بررسي واقع گردد
نگاه اول :نگاهي اثباتي و برون ديني است يعني وقتي ما مي خواهيم دين را براي ك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دشواری اثبات خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شناخت خداوند مبتني بر تصور صحيح از او است. خداي متعال متن وجود و حيات و قدرت ساري و جاري در تمام هستي است. هيچ ذره اي در جهان هستي نيست كه در باطن و ظاهر آن خداي متعال با وجود، حيات و قدرت و علم و ساير صفات خويش حضور و ظهور نداشته باشد. تمامي پديده ه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه واجب الوجود با موجودات در دستگاه وحدت شخصیه وجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب اسلام با نقل و عقل قطعي که منابع اصيل آن بشمار مي روند رابطه خداوند با جهان هستي را مطرح کرده است . متفکران با مراجعه با اين منابع که از آن جمله قرآن است ده نوع رابطه را استنباط کرده اند که يکي پس از ديگري بطور فشرده و گذرا از نظر خواهد گذشت . ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وحدت شخصیه وجود
,
مباحث عرفان نظری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای کلامی شیخ طوسی و خواجهنصیرالدین طوسی در مباحث خداشناسی
نویسنده:
علی تشر آبروان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ طوسی
,
خواجه نصیر طوسی
,
علوم انسانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
13. علم کلام
,
خواجهنصیر طوسی
,
خواجهنصیر طوسی
,
درباره شیخ طوسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
شیخ طوسی که تکمیلکنند? جریان کلام عقلیِ شیخ مفید است، با نوشتن کتابهای تمهید الاصول و الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد کوشید تا کلام را یک گام به سوی عقلانیترشدن پیش ببرد. پس از او، خواجهنصیرالدین طوسی با بهکارگیری مفاهیم و اصطلاحات و براهین فلسفی در تجرید الاعتقاد، دانش کلام را ساختار و نظامی نو بخشید و برهانی نمود که میتوان از آن به «کلام فلسفی» تعبیر کرد. ما در این رساله، طی پنج فصل به بررسی تطبیقی آرای کلامی نمایندگان دو جریان کلامی شیعه، شیخ طوسی و محقق طوسی در مباحث خداشناسی که شریفترین و دشوارترین مسائل کلامی بهشمار میرود، پرداختهایم.بعد از بیان کلیات این موضوع در فصل اول، فصلهای دوم تا پنجم را به ترتیب به تبیین و اثبات وجود ذات پروردگار?، توحید، صفات ثبوتی و صفات سلبی اختصاص دادیم و در هر فصل، ابتدا دیدگاه شیخ طوسی و سپس نظر محقق طوسی را در تعریف و تبیین و اثبات آن موضوع بهطور مستقل، تشریح نمودیم و در پایان به مقایسه و ارزیابی و بیان وجوه اشتراک و امتیاز این دو دیدگاه پرداختیم.پس از تطبیق و تحلیل آرای ایشان در مباحث خداشناسی به این مطلب رسیدیم که شیخ طوسی در مقام اثبات ذات حقتعالی، به برهان حدوث تمسک میجوید و صفات او را نیز با دلایلی که بهطور عمده، از نوع قیاس جدلی است، تبیین و اثبات میکند. اما محقق طوسی که به ناتوانی و ظنیبودن این دلایل آگاه بوده است، با مقدمهقراردادن امور عامه از فلسف? اولی و بهکارگیری قیاس برهانی در کتاب تجرید، با استناد به برهان امکانووجوب، علاوه بر اثبات واجبتعالی، صفات جمال و جلال او را نیز با اتکاء بر وجوب ذاتی واجبالوجود، با جامعیت و قاطعیت به اثبات میرساند.بااینحال، گرچه روش خواجهنصیر، طریق? حکمت و یقینی و صواب است؛ مبتنی بر تحقیق و تدقیق و باریکاندیشی بسیار است که میسور و در فهم بیشتر مردم نیست. برخلاف روش شیخ طوسی که روش تمثیل و برطبق امکان پیشروی ذهن و سیر تکاملی ادراکات انسان است؛ یعنی تصویر حقایق معقول به صوَر اعیانِ محسوس و تبیین معانى کلی به اشیاء جزئی؛ لذا برای همگان بهویژه عموم مردم، آسان و دستیافتنی و مفهوم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مسأله شر در بودیسم و مسیحیت (با تأکید بر الاهیات پویشی)
نویسنده:
الهام قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
اختیار
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اختیار
,
دین یهود
,
شرّ
,
کیهان شناسی
,
هستیشناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
شر
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
کیهانشناسی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
دین بودا (ادیان غیرالهی)
,
دین بودا (دامنه ادیان شرق)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
پژوهش حاضر تلاشی است در جهت شناخت مسأله شر در بودیسم ومسیحیت (با تأکید بر الاهیات پویشی)و رویکردهایی در جهت حل این مسئله. از آن جا که بین عناصر تشکیل دهنده این دو دین همبستگی وجود دارد، در ابتدا مختصری به زندگی بنیان گذار این دو دین و تجربه و تأثیر آن ها در دینشان می پردازیم و سپس مواردی چون:تعریف شر، انواع شر، منشأ و مصادیق شر، جهان شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، نجات شناسی، حل مسأله شر، و نماد شر مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به اینکه بودیسم دینی عمل گرا و انسان محور است و خدا منشأ شر تلقی نمیشود، تبیین شر از طریق حقایق چهارگانه برین، مبتنی بر راههشتگانه شریف صورت می گیرد . آموزه کرمهنیز در جهت حل نظری مسأله شر مورد توجه است و در بودیسم تبیین کننده رنج بشری تلقی می شود. در مسیحیت با توجه به اینکه خدا از صفات متمایزی برخوردار است مسئله شر اعتقادات دینی آن ها را مورد مناقشه قرار می دهد. از این رو از دیرباز نظریه های عدل الهی مختلفی برای توجیه شر مطرح بوده است. در میان همه نظریه های عدل الهی عنصر مشترک مسئله اختیار انسان است. نظریه عدل الهی پویشی تبیینی جدید از مسئله شر در اختیار قرار می دهد. در این رویکرد خداوند قادر مطلق نیست و نمی تواند شر را به نحو یکجانبه از میان بردارد. از این رو خداوند مسبب شر نیست و مانند مسیحیت سنتی صفت قدرت مطلق او مورد مناقشه قرار نمی گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی خداشناسی مبتنی بر عقل محض با خداشناسی مبتنی بر وحی
نویسنده:
محمد فتاح
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان وجود شناختی(کلام جدید)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی
,
برهان جهان شناسی
,
برهان غایت شناسی
,
برهان جهان شناسی
,
برهان غایت شناسی
چکیده :
بحثهای خداشناسی از نظر قدمت به تاریخ ادیان برمیگردد، هرچند طی قرون با فرازو نشیب همراه بوده است. براهین خداشناسی با منابعی چون عقل و وحی تبیین میشدند و این دو منبع بهگونهای مکمل یکدیگر نقش خود را ایفا میکردند. حکما و فلاسفه درباره اثبات خدابه راههای گوناگونی مانند؛ عقل، دل و فطرت تمسک جسته و با براهینی همچون؛ امکان و وجوب، حرکت، نظم و ... به اثبات وجود خدا میپرداختند. آیین مقدس اسلام و به شکل خاص آن قرآن کریم از همان ابتدا با نزول آیات معرفتشناسی در عرصه خداشناسی و فرجامشناسی و هستی-شناسی خواستار خردگرایی و تعقل در این مباحث شدهاند، لکن برخی از متفکران جانب نصوص دینی و برخی جانب عقل را گرفتهاند. این وسط بهترین راه تلفیق هر دو است. این پژوهش با رویکرد جامع نگرانه ادله اثبات خدا را از منظر ادله فلسفی عقلی و وحی (نصوص دینی) تطبیق و تحلیل مینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احاطه ذات خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند در قرآن مجيد احاطه خويش بر موجودات را در چند آيه بيان نمود . در سوره فصلت آيه 54 (أَلَا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِّن لِّقَاءِ رَبِّهِمْ أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطٌ ) و سوره نساء آيه 126 (وَللّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احاطه خدا بر عالم
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
آیه 054 فصلت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات وجود خدا و مجراي تحقق اراده خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. کلّ عالم خلقت چیزی نیست جز ظهور اراده ی فعلی خداوند متعال. توضیح این حقیقت از راه فلسفه برای افراد غیر متخصّص در فلسفه کار بسیار دشواری است ؛ امّا از آنجا که فرمودند:«مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَف رَبّه : هر که خود را شناخت به یقین ربّ خود را شناخ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اراده الهی
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداشناسي فطري
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فطرى بودن يك چيز منافى با گريز از آن نيست ؛ بلكه امور فطرى نيز در شرايطى دگرگون و يا بىتأثير مىشوند. علت اين امر چند چيز است:
الف) غفلت،
ب ) بها دادن بيش از حد بر بخشى ديگر از جنبههاى وجودى انسان، مانند شهوات و آرزوها و در پى آن تضعيف احكام
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
غریزه و فطرت انسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
تعداد رکورد ها : 2095
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید