جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
تعداد رکورد ها : 1577
عنوان :
نظریه آراء محموده و مبانی و پیامدهای آن در اندیشه ابن سینا
نویسنده:
فرزانه ذوالحسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل عملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت عملی
,
حکمت نظری
,
مشهورات (منطق)
,
جدل
,
آراء محموده
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابن سینا نظریه آراء محموده خویش را بر پایه تقسیم مبادی اقیسه و دقت در تداخل بین آنها، شناخت قوای انسان با تأکید بر عقل عملی و ارتباطهای سه گانه آن با عقل نظری، بدن و نفوس اجرام سماوی و بررسی نقش آن در تولید مشهورات، و نیز روش شناسی در صناعت جدل به ویژه در مقایسه با برهان و توجه به جایگاه شهرت در فن جدل استوار ساخته است. آراء محموده از نظر ابنسینا مشهورات مطلقهای هستند مانند «عدل خوب است» که عامه مردم با تکیه بر اذعان همگانی و متأثر از اسباب شهرت، آنها را بدیهی میانگارند و بدانها جزمی در حد یقین دارند. این جایگاه، کارکرد مهمی درجهت مصالح اجتماعی به این قسم قضایا بخشیده است. از نظر ابن سینا تنها با آزمون فطرت عقل میتوان خود را از اسباب شهرت فارغ انگاشت و آنگاه شک در آراء محموده و اولیات باب برهان را به عقل نظری عرضه داشت. در این شرایط عقل مییابد که قادر به تشکیک در آراء محموده هست ولی نمیتواند در اولیات عقلی شک کند و اینچنین جزم به آراء محموده از جزم به اولیات متمایز میگردد. البته ابن سینا صدق پذیری این قضایا را پذیرفته و بررسی آنها در باب برهان و حصول یقین نظری بدانها را میسر میداند. حاصل این دو نگاه شکلگیری دو سطح در اخلاق است. اخلاقی در سطح عامه مردم که از کلیات عقلی ناتوان هستند ولی به آراء محموده مانند اولیات یقین دارند. و اخلاقی شامل قضایای کلی یقینی معطوف به عمل در قلمرو عقل نظری که حکمت عملی ثابت و جاودانه را در سطح حکما رقم میزند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی چالشهای فلسفی-اخلاقی شبیهسازی انسان
نویسنده:
حنانه حاجیآقابابا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
هویت
,
شبیه سازی
,
حقوق انسان
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تولید مثل
,
هنر و علوم انسانی
,
طبیعت
,
جنبه فلسفی
,
شبیهسازی انسان
,
ارزشهای انسانی
,
همانندسازی انسان
چکیده :
در این نگارش با عنوان "چالشهای فلسفس-اخلاقی شبیهسازی انسان" سعی بر آن بوده است که بر خلاف دیگر منابع موجود به تحلیل و بررسی این فناوری نوین از نقطه نظر فلسفی و اخلاقی بپردازیم. به علاوه تلاش کریم که توجه خود را صرفا بر مهمترین و جنجالی ترین حوزه این فناوری مبذول داریم. به عبارتی دیگر متمرکز بر شبیه سازی انسان خصوصا شبیه سازی مولد بوده ایم. نگارش حاضر شامل پنج فصل میباشد: در فصل اول کلیّات و مفاهیم علمی شبیهسازی به اختصار و تا حد نیاز بیان گشته است. در فصل دوم به تبیین و بررسی این امر پرداخت شده است که آیا شبیهسازی انسان قابلیت موضوعیت یافتن در اخلاق را دارد یا خیر. در فصل سوم با بحث از طبیعت و انسان به عنوان موجودی طبیعی، به چالشهای حاصل از این نوع نگاه به اعمال انسان، خصوصاً شبیهسازی در جایگاه جانشینی تولید مثل طبیعی، پرداخته شده است. در فصل چهارم آرا و دلایل مطروحه از جانب موافقین و مخالفین شبیهسازی بیان گشته است. نهایتاً در فصل آخر به نتیجه گیری در این بابپرداخت شده است که با توجه به نقدها و دلایل قابل قبول و منطقی مخالفین و موافقین همچنان تا روشن شدن دیگر جنبه های اخلاقی و فلسفی این فناوری پرسود اما مخاطره آمیز باید درنگ کرد. در عین حال باید از تدوین شتابزده قوانین و دستورات اجتناب گردد. در ضمن اینکه پژوهش ها بر روی حیوانات مانند گذشته باید ادامه یابند تا راه برای دست یافتن به موفقیت در استفاده از این فناوری برای انسان هموار شود. البته در این حوزه نیز نباید از موازین اخلاقی حاکم بر آزمایش بر روی حیوانات غفلت نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضایای ناتمامیت: مبانی، برهان و برخی نتایج فلسفی
نویسنده:
میثم میرزایی عطاآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
زبان
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حقیقت
,
Language
,
سازگاری (فیزیک)
,
consistency
,
status inconsistency
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلالهای تجربی وجود خدا از دیدگاه علامه طباطبایی و دانشمندان علوم جهان
نویسنده:
منیره سلطان احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
وجود خدا
,
استدلال تجربی
,
حدوث
,
برهان نظم
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
برهان نظم
,
برهان حدوث
,
حرکت
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبائی، سیدمحمدحسین
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
براهین تجربی از عامترین استدلالاتی است که توسط دانشمندان علوم از جمله در سدههای 17 تا 20 و همچنین علامه طباطبایی، در اثبات وجود خدا بکار گرفته شده است. در میان انواع براهین تجربی، برهان نظم از استدلالهای مشترک مورد تمسک آنان میباشد. البته نحوه تقریرهایی که از این برهان ارائه شده و میزان استفادهای که از آن به عمل آمده، سبب گردیده برهان مذکور رنگ و شکلی متفاوت بیابد. برای نمونه برهان نظم مطرح شده در سده 17 توسط برخی، ملقب به نظریه خدای رخنهها میگردد. در سده 18 بنابر انحرافی که در تفکر این قرن شکل میگیرد و خود طبیعت به جای الهیات برآمده از آن مورد پرستش واقع میشود، برهان نظم جز در بخش محدودی از این سده، مشاهده نمیشود. در قرن 19، با رواج نظریه تکامل این برهان و اعتقاد به خدا توسط کسانی که تکامل را برای تبیین پدیدهها کافی میدانند، به کنار نهاده میشود و برخی نیز در این سده، تکامل را تقریر تازهای از برهان نظم معرفی میکنند؛ و اما در سده 20 برهان نظم با تقریرهای بسیار متنوعتری مورد توجه واقع میشود به طوری که این تقریرها با تقریرهای علامه از این برهان، اشتراکات بسیار بیشتری مییابد. اما حوزه اشتراک براهین تجربی اثبات وجود خدا میان تفکر قرن 20 و علامه به برهان نظم ختم نمیشود، بلکه برهان حدوث البته با تقریرهای متفاوت، از دیگر براهین مشترک آنان میباشد. برهان حرکت ازدیگر براهینی است که توسط علامه بکار گرفته میشود و در قرون مذکور کاربرد ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت صفات خداوند از دیدگاه ابنسینا و توماس آکوئینی
نویسنده:
اعظم ایرجی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشکیک
,
اصالت
,
الوهیت
,
آکوئیناس
,
مصداق
,
برهان صدیقین
,
واجبالوجود
,
ترادف
,
آنالوژی
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
برهان صدیقین
,
مفهوم
,
وجوب و امکان
,
هنر و علوم انسانی
,
اشتراک معنوی
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
رویکرد وجودشناختی ومعناشناختی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این رساله با موضوع شناخت صفات خداوند از دیدگاه ابنسینا و توماس آکوئینی مباحث عمومی صفات از دیدگاه این دو اندیشمند، وجوه اشتراک و امتیاز دیدگاه آنان را دنبال مینماید تا از این طریق تبیینی از صفات خداوند ارائه دهد به نحوی که از خطای معطله (دیدگاه الهیات سلبی مطلق) و تشبیه (انسانوارانگاری) خداوند اجتناب گردد. ابتدا با بهرهجستن از آثار ابنسینا و توماس آکویناس نخست دیدگاههای دو اندیشمند در دو بخش رویکرد وجودشناختی و معناشناختی بررسی و تنظیم شده است. در بررسی صفات با رویکردد وجودشناختی از دیدگاه ابنسینا و توماس آکویناس مباحث احکام وجود مانند اصالت، تشکیک، اشتراک معنوی وجود و ویژگی خاص خداوند با عنوان بساطت خداوند و نیز احکام صفات، نظیر تقسیم آنها، عینیت صفات با ذات و با یکدیگر، ترادف یا عدم ترادف صفات مطرح شده است. آراء دو متفکر در رویکرد وجودشناختی، فارغ از برخی اختلافنظرها از نظر محتوا و نوع استدلال به یکدیگر شباهت بسیاری دارند و اختلاف عمده آنها در نحوه ورود به مبحث تبیین صفات خداوند است. که ابنسینا با طرح برهان صدیقین، مدعی اثبات ذات و تعریف صفات خداوند میباشد و آکویناس با آموزه آنالوژی به تبیین صفات خداوند میپردازد؛ از همینرو تعریف صفات در ابنسینا متمایز از برهان اثبات ذات نمینماید لیکن از آنجا که آکویناس تبیین صفات را مبتنی بر آنالوژی میداند و این نحوه نگرش به صفات، رویکردی معناشناختی است، از برهان اثبات ذات منفک میگردد و تنها بستری را برای طرح آنالوژی فراهم میسازد. به همین دلیل اصل ادعای تبیین صفات از دیدگاه ابنسینا در بررسی صفات با رویکرد معناشناختی بیان میشودکه به نظر میرسد ترادف صفات از دیدگاه ابنسینا و اعتقاد به عدم ترادف از دیدگاه آکویناس ناشی از همین تفاوت اخیر در آراء آنهاست.دیدگاه ابنسینا در بخش رویکرد معناشناختی به صفات با تقسیم الفاظ به اشتراک معنوی، اشتراک لفظی، الفاظ مشکک و متواطی و تعیین انواع حمل صفات بر خداوند و تبیین ترادف و تعریف صفات بر اساس برهان إن (ملازمات عامه) پیگیری شده است. در فصل رویکرد معناشناختی به صفات از دیدگاه آکویناس، آنالوژی تبیین میگردد و در نهاییترین بخش رساله اشتراک و اختلاف دیدگاه ابنسینا و آکویناس بیان، و روشن میشود که بر اساس دیدگاه ابنسینا، معنای انتزاع شده از مصداق بسیط خداوند در حکایتگری از صفات آن ذات بینهایت، قرین توفیق است؛ لیکن آموزه آنالوژی آکویناس صرفاً صفات را از لحاظ معناشناختی، بررسی میکند و از اینرو میان معنای صفات و مصداق آن شکافی پدید میآید به نحوی که معنای صفات، حاکی از صفات خارجی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی ازدیدگاه استاد مطهری در مقایسه با آلبرکامو و توماس نیگل
نویسنده:
سارا مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استاد مطهری
,
هدف زندگی
,
توماس نیگل
,
پوچی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
هنر و علوم انسانی
,
کامو، آلبر
,
آلبر کامو
,
ناگل، تامس
,
پوچگرایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در این رساله سعی شده است، تا به بررسی یکی از دغدغه های اصلی بشر امروز، یعنی پاسخ به این پرسش که « آیا زندگی معناداراست؟ » پرداخته شود. مسأله معنای زندگی از دیرباز محل بحث و بررسی اندیشمندان بسیاری بوده است، اما در جهان معاصر با توجه به افزایش روزافزون اندیشه پوچ گرایی و تفکر نیهیلیستی، لزوم پرداختن به این بحث از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در این خصوص دیدگاه استاد مطهری و دو تن از متفکران، متعلق به سنت الحادی غرب، آلبر کامو و توماس نیگل، مورد بررسی قرار گرفته است. کامو و نیگل بر این عقیده اند که زندگی انسان فاقد هر گونه معنای محصل و دستیافتنی است و انسان برای معنادار شدن زندگی، چاره ای جز جعل معنا از درون خویش ندارد. در مقابل استاد مطهری، معتقد است که انسان با حرکت در مسیر قرب الهی می تواند به کشف معنای زندگی خویش نائل آید. آن چه در نهایت از این مباحث حاصل شده است، این است که دیدگاه کامو و نیگل به نوعی موید پوچی زندگی انسان است و در عمل کمکی به رهایی انسان معاصر از منجلاب پوچی و بی معنایی نخواهد کرد. اما براساس نگرش شهید مطهری ساحت زندگی انسان بری از هر گونه پوچی و سر شار از امید و هدفمندی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلایل تجربی وجود روح در قرآن و مطالعات الهیاتی نوین
نویسنده:
فرزانه عباسپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
مرگ
,
ازلیت
,
قرآن
,
تجربه نزدیک به مرگ
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انسانشناسی
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
فراروانشناسی
چکیده :
اصل مهم اعتقادی معاد منوط به اثبات حقیقتی غیر مادی در وجود انسان است. پژوهش حاضر در نظر دارد با استناد به دلایل تجربی وجود این بعد غیر مادی را مورد بررسی قرار دهد. به این منظور وجود این بعد را از نظر دین و علم مورد کنکاش قرار داده ایم. بدین ترتیب که ابتدا دلایل تجربی وجود روح را درقرآن و سپس مطالعات فرا روان شناسی مورد بررسی قرار داده ایم. با مراجعه به آیات قرآن ، دلایل تجربی را در قصه های قرآنی مشاهده خواهیم کرد و از طرف دیگر در مطالعات فرا روان شناسی به تجارب نزدیک به مرگ برخواهیم خورد. در پایان به این نتیجه میرسیم که بر خلاف قرآن علم برای اثبات امور غیر مادی مانند روح راه طولانی را در پیش دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرکت جوهری نفس از دیدگاه حضرت استاد جوادی آملی (زید عزه)
نویسنده:
اکرم عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل نظری
,
عقل عملی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
حرکت جوهری
,
هنر و علوم انسانی
,
آیت اله جوادی آملی
چکیده :
رساله حاضر که موضوع حرکت جوهری نفس را از منظر حضرت استاد جوادی آملی مورد تدقیق و بررسی قرار میدهد، بر مبنای اصل اصیل حرکت جوهری بنا شده که مطابق آن، ذره ذره عالم هستی در سیلان بوده و جهان دم به دم نو میشود. نفس انسان به عنوان برترین موجود این جهان از این حرکت جوهری بی بهره نبوده و از بدو پیدایش، دائماً با خود و در خود گام میزند، از پوستهی خویش بیرون آمده، پس از سپری نمودن مراحل آغازین وجود، به درگاه نفس ناطقه وارد شده و صاحب شریف ترین موجود این جهانی میگردد و آنگاه به سوی غایت و کمال خویش با سیلان جوهری اش روان میشود. نفس پس از ورود به نشئهی پر تزاحم دنیا، با سرمایه های درونی اش که همانا دو بال نظری و عملی عقل او میباشد، در دورترین عوالم هستی سکنی گزیده و باید با تکاپو و حرکت اختیاری اش، به سوی مأوای دل آرامش گام بردارد. اگر چه نفس به عنوان موجودی مجرد میباشد، اما از آنجا که تجرد آن تام نبوده، با ماده در ارتباط است و غالباً افعال خویش را در عالم ماده و با ماده انجام میدهد، حرکت جوهری نفس مورد پذیرش بیشتری قرار میگیرد؛ اگر چه در رابطه با تکامل مجردات گروهی مخالفت میورزند. برای تبیین این تکامل و حرکت، ابتدا مبانی بحث پیرامون حقیقت حرکت جوهری، نفس انسان و ویژگیهای آن بسیار ضروری است. چرا که تنها با استمداد از این اصول و پایهها میتوان به اثبات حرکت در جوهر نفس انسان پرداخت. آنگاه باید اذعان داشت کهدو بال رسش انسان که همانا شریعت الهی و دو قوه علمی و عملی نفس ناطقه است، در کمال و به غایت متعال رسیدن نفس ناطقه بسیار ضروری است و وصول به غایت و نهایت حرکت نفس که همان سعادت این حرکت شریف است و معرفت به این حرکت الهی و وصول به سعادت، بر شرافت بحث میافزاید. آنچه این رساله در پی آن است، تبیین حرکت تکاملی و صعودی انسان در نشئه دنیاست؛ هرچند نفس در نشآت دیگر نیز حضور و ظهور دارد و این نکته فی الجمله مورد قبول دیگران نیز میباشد. البته اینکه آیا نفس به نفسانیت خود در نشآت دیگر حضور دارد یا به انحاء دیگر وجودی، بحث جدی و مفصلی دارد که این نوشتار در پی آن نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم از دیدگاه ملاصدرا و لایب نیتز
نویسنده:
حسین پارسا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دانش
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ادراک
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
لایب نیتز، گوتفرید ویلهلم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مهم ترین هدف از بحث پیرامون علم، ایجاد توانمندی در تشخیص علم حقیقی از علم کاذب است. این گفتار به تحقیق در مورد تعریف علم، متعلق آن، انواع علم، شرایط تحقق علم و نسبت میان علم و عالم و معلوم در آثار ملاصدرا و لایب نیتز، و مقایسه نظرات دو فیلسوف پرداخته است. تاثیر ایمان به خداوند در طرح ریزی نظام فلسفی، اقتباس بسیاری از مفاهیم کلیدی از سایر نظام های فلسفی، مخالفت هر دو فیلسوف با نظریه لوح سفید، از جمله شباهت های مهم در نظام فلسفی آنان است. از طرف دیگر، رویکرد ملاصدرا به علم، فلسفی و پس از تحقق علم است. اما رویکرد لایب نیتز، منطقی و پیش از تحقق علم؛ که این خود گویای تفاوتی بنیادی در رویکرد دو فیلسوف به بحث علم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت میان عالم مثل و عالم طبیعت در نظر افلاطون
نویسنده:
زهرا شکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
جاودانگی نفس
,
عالم طبیعت
,
مُثُل افلاطونی
,
عالم مثل
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
هنر و علوم انسانی
,
دیالکتیکشناسی
چکیده :
واژهی مُثُل، جمع «مثال» و برگرفته از کلمهی ایده (Idea) است. ایده به معنای اندیشه، تصور، عقیده و گمان است. این لغت از مصدرIdeinبه معنی دیدن و فهمیدن مشتق است. خود لغت یونانی Idea را افلاطون با مفهوم خاص نمونهی آرمانی یا نمونهی اول چیزی به کار برد که این مفهوم در صفت مشتق Ideal باقیاست.در رسالهی جمهوری، افلاطون فرض کرد که هرگاه شماری از افراد نام مشترکی داشته باشند، دارای مثال یا صورتی مطابق نیز خواهند بود. کلی، طبیعتی مشترک یا کیفیتی است که در مفهوم کلی مثلاً زیبایی، دریافت میشود. افلاطون دربارهی این کلیات، اصطلاح «مُثُل» را به کاربرد. افلاطون اعتقاد داشت که مُثُل یا صور هستندههای اصیل و دگرگونناشدنی هستند که بیرون از این جهان محسوس میباشند. موجودات جهان محسوس انعکاسها و تصویرهایی از آن هستندههای واقعی هستند؛ که آنها را تنها از راه عقل میتوان شناخت. وی برای بیان نسبت میان عالم مُثُل و عالم محسوس واژههای بهرهمندی و تقلید یا شباهت را به کار برد.بهرهمندی از مثالها چهارگونه است؛الف) شیء گاهی از مثالی بهرهمند استو گاهی نه: اعراض جداییپذیر. ب) شیء همیشه از مثالی معین بهرهمندی است بدون آنکه این بهرهمندی ارتباطی با ماهیت آن داشته باشد: اعراض جداییناپذیر.پ) شیء همیشه از مثالی معین بهرهمند است امّا این بهرهمندی جزء ماهیت شیء نیست بلکه از ماهیت آن ناشی میشود.ت) شیء همیشه از مثالی معین بهرهمند است و این بهرهمندی جزء ماهیت آن است.در رسالهی پارمنیدس، افلاطون، مفصلتر از رسالههای دیگر بحث مربوط به نسبت میان مُثُل و محسوسات را بیان نمود و انتقادات خود را در زبان شخصی به نام پارمنیدس قرار داد. این انتقادات به این صورت بیان شد که آیا اشیاء جزیی از تمام مثال یا فقط از قسمتی از مثال بهرهمند هستند؟ اگر شق اول اختیار شود، آنگاه صورت مثال، که واحد است، تماماً در هریک از افراد کثیر موجود خواهد بود. اگر شق دوم اختیار شود، آنگاه مثال در عین حال واحد و قابل کثیر است. در هر صورت تناقض پیش میآید. به علاوه، اگر اشیاء مساوی به سبب وجود مقدار تساوی مساویاند، پس به واسطهی چیزی که کمتر از تساوی است مساویاند. همچنین اگر چیزی به سبب بهرهمندی از بزرگی، بزرگ است به واسطهی داشتن چیزی کهکوچکتر از بزرگتی است که به نظر میرسد تناقض باشد. سقراط نظریهی تقلید را که اشیاء جزیی روگرفتهای مُثُل، که خود الگوها یا نمونههایی هستند، پیشنهاد کرد؛ شباهت اشیاء جزیی به مثال، بهرهمندی آنها را ازآن نشان میدهد. در مخالفت با این نظریه پارمنیدس استدلال کرد که اگر اشیاء سفیدی شبیه سفید هستند، سفیدی نیز شبیه اشیاء سفید است. از اینرو، اگر شباهت میان اشیاء سفید باید بهوسیلهی وضع یک مثال سفیدی تبیین شود، شباهت میان سفیدی و اشیاء سفید نیز باید بهوسیلهی وضع یک صورت علیا تبیین شود، و همینطور تا بینهایت. بنابراین، افلاطون از تبیین چگونگی نسبت میان عالم مُثُل و عالم طبیعت برنیامد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
تعداد رکورد ها : 1577
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید