جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
حکمت اسراء
> 1391- دوره 4- شماره 12
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 16 , شماره 1
سال 1402
دوره 15 , شماره 3
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1 پیاپی 41
سال 1401
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1400
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1399
دوره 12 , شماره 36
دوره 12 , شماره 35
سال 1398
دوره 11 , شماره 34
دوره 11 , شماره 33
سال 1397
دوره 10 , شماره 32
دوره 10 , شماره 31
سال 1396
دوره 9 , شماره 30
دوره 9 , شماره 29
سال 1395
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
سال 1394
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
سال 1393
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1392
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1391
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
سال 1390
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 10
سال 1389
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1388
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
ارزش ذاتی طبیعت در نگاه صدرالمتألهین شیرازی
نویسنده:
محمد رضا مصطفی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
ارزش ذاتی طبیعت
,
محیط زیست در اسلام
,
عالم طبیعت
,
محیط زیست
,
طبیعت شناسی
,
اسلام و محیط زیست
,
الهیات طبیعت
,
حکمت متعالیه
,
طبیعت از دیدگاه ملاصدرا
,
ارزش محیط زیست
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
جور ,
اسراف ,
فساد ,
عشق به خداوند ,
احساس مسئولیت ,
حب الهی ,
ظلم ,
قرآن ,
اخلاق محیط زیست ,
صفات خدا ,
بهره بردن از طبیعت ,
تجلی اسماء ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
مسئولیت پذیری ,
اسراف ,
محبوبیت عالم وجود ,
انوار وجود مطلق ,
مظاهر اسماء(مقابل مظاهر صفات) ,
زیستگاه ,
جهان مخلوق ,
شناخت طبیعت ,
ارزش ذاتی نظام احسن ,
تسبیح گویی موجودات ,
گواهی دادن زمین ,
سجده موجودات ,
تسلیم بودن موجودات ,
اجتناب از ظلم ,
اجتناب از اسراف ,
فساد روی زمین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بحث «اخلاق محیط زیست»، از مباحثی است که در دوران ما توجه بسیاری از فیلسوفان را به خود جلب کرده است که در آن از شناخت طبیعت از سوی انسان و رابطه انسان با محیط زیست و احساس مسؤولیت نسبت به آن، سخن به میان میآید. در این مقاله به این سؤال پاسخ داده میشود که آیا طبیعت دارای ارزش ذاتی است یا ارزش آن غیری است؛ یعنی طبیعت از این جهت ارزش دارد که در خدمت مصالح و منافع انسان است و همچنین آیا طبیعت دارای ارزش واقعی مستقل از ذهن انسان است یا انسان است که برای آن ارزش قائل است و صرف نظر از ارزشگذاری انسان، فاقد ارزش است؟ صدرالمتألهین بر اساس مبانی فلسفی خود، به لحاظ اینکه جهان را مخلوق خدایی میداند که از اسمای حسنا و صفات علیا برخوردار است، بهویژه با عنایت به حکمت و عدالت الاهی، نظام هستی را نظام احسن میخواند و این نظام احسن صرف نظر از آنکه در خدمت انسان باشد، دارای ارزش ذاتی است. افزون بر آن، چون سراسر عالم مظاهر صفات و اسمای خدای متعال است، سزاوار است که آدمی به تمامی موجودات به عنوان مظاهر و تجلیات اسمای حسنای خدا محبت کند. زیرا جملگی آنها پرتوی از آثار قدرت حق و از انوار وجود مطلق او است و مقتضای محبت به آنها حاکی از ارزش ذاتی آنها است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و اخلاق زیستمحیطی با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد تقی اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق زیست محیطی
,
بحران زیست محیطی
,
اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
اسلام ,
ارزش ذاتی ,
خلافت الهی ,
کره زمین ,
شعورمندی کره زمین ,
سلطه بر طبیعت ,
عالم طبیعت ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
بحران محیط زیست ,
حقوق حیوانات ,
اکوسیستم ,
قرآن ,
استقلال طبیعت ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
طبیعت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
محیط زیست گرایی سبز روشن ,
محیط زیست گرایی سبز تند ,
منزلت اخلاقی موجودات ,
اکوفمینیسم ,
ارزش محیط زیست ,
مراکز غایت شناختی حیات ,
حفاظت گرایان ,
قداست طبیعت ,
بوم شناسی مسیحی ,
جنسیت مادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مهمترین چالش و معضلی که بحث اخلاق در محیط زیست را دامن زده، پدید آمدن مخاطره یا بحران زیستمحیطی است که بر اثر توسعه زندگی مادی انسان پدید آمده است. دغدغهمندان و پژوهشگران این عرصه مباحثاتی را در جهت چگونگی برطرفسازی این مخاطره یا نحوه مدیریت آن به راه انداختهاند که مهمترین آنها به نحوه بازنگری مسائل اخلاقی در محیط زیست، شناخت رابطه اخلاقی صحیح انسان با سایر موجودات طبیعی، ریشهیابی معضلات و مشکلات زیستمحیطی، و نقد اخلاق سنتی مردانه غربی در مواجهه با محیط زیست بازمیگردد. در این مقاله ضمن گزارش روشن این مباحثات، سعی شده خطوط کلی منظر اسلامی در آنها با نظر به آثار حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) ترسیم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شریعت و سیاست در حکمت متعالیه
نویسنده:
شریف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
رابطه دین و سیاست
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
شرع
,
سیاست متعالیه
,
فلسفه سیاست
,
دین و سیاست
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه سیاست
,
سیاست حکمت متعالیه
,
فلسفه سیاسی ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
کارکرد ,
حرکت جوهری ,
شواهد الربوبیه ,
رابطه نفس و بدن ,
اتحاد عاقل و معقول ,
قرآن ,
روح و جسم ,
انفعال ,
صورت و ماده ,
تهذیب اخلاق ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
حرکت جوهری ,
علم اخلاق ,
قرآن ,
انفعال ,
زمینه سازی سیاست ,
قدرت گیری شریعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
این مقاله در پاسخ به مسأله «رابطه شریعت و سیاست در حکمت متعالیه» با بحث در این زمینه به تبیین تمایزهای چهارگانه (تفاوت در مبدأ و خاستگاه، تفاوت در غایت، تفاوت در فعل، تفاوت در انفعال) این دو مقوله از نظر ملاصدرا می پردازد. توجه به تحلیل بحث از منظر رابطه نفس و بدن از نوآوری های این بحث است که رابطه شریعت و سیاست همان گونه که خود ملاصدرا تصریح میکند، در رابطه نفس و بدن تحلیل شده است. همچنین در ادامه، این بحث از منظر نظریه حرکت جوهری نیز مورد توجه قرار گرفته است. آنچه در مباحث ملاصدرا برجستگی دارد، این است که وی پایان سیاست را آغاز شریعت می داند. از همین منظر می توان گفت که قدرتگیری شریعت، با زمینهسازی سیاست و در زمینه سیاست صورت می گیرد. تأکیدات بر این موضوع با توجه به بحث رابطه «نفس و بدن» و «شریعت و سیاست» به طور مبسوط آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داروهای رواننما و اعتبار معرفتی تجربههای عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
داروهای روان گردان
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
تجربه دینی
,
اعتبار تجربه عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
شهود عرفانی ,
عالم غیب ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
منابع معرفت ,
ادراک حضوری خداوند ,
ادراک ,
عالم غیب(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
راه کشف و شهود ,
ادراک حسی خدا ,
فلسفه عرفان ,
مواد مخدر ,
حجیت شهود ,
فلسفه عرفان (فرا عرفان) ,
حجیت شهود عرفانی ,
توهم ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
توهمزا ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
پیش زمینه ذهنی ,
اختلال فیزیولوژیک ,
اصل بی تفاوتی علّی ,
اصل مسانخت ,
تجربه شبه عرفانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
پیدایی تجربههای (شبه) عرفانی در پی مصرف داروهای رواننما (توهمزا) یکی از مستندات مهم کسانی است که اعتبار معرفتی (حجیت) تجربههای عرفانی (مکاشفات عرفانی) را نفی کرده و با تمسک به آن مدعی شدهاند که تجربههای عرفانی همواره ممکن است برخاسته از حالات نابهنجار فیزیولوژیک صاحبان این گونه تجربهها باشد و از این رو، این تجربهها اعتباری ندارند و نمیتوان واقعنمایی آنها را تضمین کرد. در این مقاله با بررسی ابعاد گوناگون مسأله نشان دادهایم که استدلال فوق، ناتمام است؛ چرا که اولاً مبتنی بر مسانخت تجربههای حاصل برای مصرفکنندگان مواد رواننما با تجربههای حاصل برای عارفان است و این امری است که شواهد ادعایی، قادر به اثبات آن نیست؛ ثانیاً این مسانخت، در صورت اثبات، تنها میان آنها و تجربههای عرفانی آفاقی است؛ ثالثاً تسری عدم اعتبار تجربههای شبهعرفانی حاصل از مصرف این مواد، به تجربههای عرفانی آفاقی، فاقد دلیل قابل قبول است؛ رابعاً دلیل قابل قبولی بر توهم بودن تجربههای شبهعرفانی ارائه نشده است. نقد اصل بیتفاوتی علّی استیس و توجه حکیمان مسلمان به امکان و وقوع ارتباط ادراکی با ساحتهای باطنی هستی، از دیگر مباحثی است که این مقاله بدان پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی تشکیل جامعه از منظر علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اجتماعی
نویسنده:
رضاعلی نوروزی، منیره عابدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
انسان شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
جامعه شناسی دینی
,
اخلاق اسلامی
,
تربیت اسلامی
,
انسان شناسی دینی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت اجتماعی ,
خود محوری ,
تشکیل جامعه صالحان ,
اصل مالکیت ,
غریزه ,
خاندان ,
دلالت های تربیتی ,
اصول تربیت اجتماعی ,
روش های تربیت اجتماعی ,
خانواده اسلامی ,
وفاق ,
آزادی خواهی ,
تعهد اجتماعی ,
میل جنسی ,
مبانی تربیت اجتماعی ,
روابط خانوادگی ,
جامعه سالم ,
تهعد ,
تعاون ,
صله رحم ,
تشکیل جامعه ,
خودخواهی ,
تربیت اجتماعی دینی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
نقش صله رحم در زندگی ,
اصلاح نگرش ,
غریزه استخدام ,
قطعیت اختلاف ,
پیدایش اجتماع بشری ,
استخدام گری ,
اختلاف خانوادگی ,
برابری اجتماعی ,
اصلاح عمل ,
روش انفاق ,
اصلاح مبنا ,
تعاون در اجتماع ,
غرایز درونی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هدف این مقاله، بررسی کیفیت تشکیل جامعه از منظر علامه طباطبایی و استخراج اصول و روشهای تربیت اجتماعی بر پایه آن است. نخست سه مبنای اساسی مورد توجه قرار گرفت که عبارتند از «غریزهٔ استخدام به عنوان مبنای تشکیل اجتماع»، «اجتنابناپذیری اختلاف در جامعه» و «اهمیت خانواده به عنوان اولین گام در پیدایش جامعه». بر اساس این مبانی، اصول و روشهای تربیت اجتماعی باید به گونهای تدوین شده باشد که غریزه استخدام را در جهت خدمت به فرد و جامعه به کار گیرد، به رفع اختلافات کمک کند و در حفظ و تقویت روابط خانوادگی توفیق یابد. با بررسی آرای علامه طباطبایی در این زمینه میتوان به قابلیت آن برای تدوین چنین اصول و روشهایی پی برد. از این رو مقاله حاضر با استفاده از روش اسنادی – تحلیلی و بر اساس مبانی تشکیل جامعه از منظر علامه، به استنتاج اصول و روشهای تربیت اجتماعی پرداخته است. نتایج به دست آمده، بیانگر شدت تأثیرگذاری تربیت اجتماعی، در بهبود روابط اجتماعی و رفع مشکلات جامعه میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 195
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی اجتماعی در تفکر علامه شهید مطهری
نویسنده:
عباس کشاورز شکری، زاهد غفاری هشجین، مهدی جمشیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
جامعه
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
فلسفه علم اجتماعی
,
هستی شناسی اجتماعی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی اسلامی
,
اجتماع شناسی
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
انسان شناسی ,
روانشناسی ,
هویت شخصی ,
اصل علیت ,
جامعه شناسی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
روح انسانی ,
جهان بینی اسلامی ,
قرآن ,
ساختارهای اجتماعی ,
آزادی انسان ,
علل انسانی اجتماعی ,
جهان های اجتماعی ,
روح انسانی ,
انسان شناسی دینی ,
جهان بینی اسلامی ,
انسان و آزادی ,
قرآن ,
سازوکار علی ,
کنش گران اجتماعی ,
فطرت الهى ,
انسان در جهان بینی اسلامی ,
معرفت شناسی اجتماعی ,
اصل علّیت ,
ایمان ,
وجود حقیقی جامعه ,
هویت پژوهی جامعه ,
علیت در جامعه ,
استقلال نسبی فرد ,
هویت تکوینی ,
منطق فطرت ,
منطق منفعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هدف اصلی این مقاله، ارائه یک تحلیل ساختاریافته و منظومهوار از نظریات پراکنده استاد مطهری درباره «هستیشناسی اجتماعی» است. هستیشناسی اجتماعی (بحث فلسفی در قلمرو مبادی و مبانی هستیشناختی علم اجتماعی)، یکی از موضوعات عمده فلسفه علم اجتماعی است. به این ترتیب، پرسش اصلی مقالهٔ پیش رو این است که آیتالله مطهری چه پاسخهایی به مسائل هستیشناختی «فلسفه علم اجتماعی» داده است؟ از میان مباحث مربوط به بحث هستیشناسی اجتماعی، چهار مقوله بنیادی مطالعه شده است: «انسانشناسی اجتماعی»؛ «هویتپژوهی فلسفی جامعه»؛ و «علیت در جهان اجتماعی» و «مضمون دگرگونیهای اجتماعی». در بخش انسانشناسی اجتماعی مشخص شده باورمندی به گونهای خاص از معانی ذهنی در کنشگران اجتماعی و هویتمندی پیشااجتماعی، تأثیر عمیقی بر تبیین اجتماعی مینهد. در بخش دوم مقاله، ثابت شده که علامه مطهری برای جامعه، «وجود حقیقی» قائل است؛ اما در عین حال، فرد را مستحیل در جامعه نمیانگارد و برای فرد، «استقلال نسبی» از ساختارهای اجتماعی را میپذیرد. در بخش «علیت در جهان اجتماعی» گفته میشود که از نظر آیتالله، در جهان اجتماعی، رابطه علیت وجود دارد، اما علل، محدود به علل مادی نیست؛ بلکه «علل معنوی و غیرمادی» نیز در تحولات اجتماعی، مدخلیت دارند. در بخش پایانی نیز آمده است که آیتالله شهید، برای پارهای از «دگرگونیهای اجتماعی»، هویتی از نوع نزاع حق و باطل قائل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی
نویسنده:
حسن سبحانی، عطاء الله رفیعی آتانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت عملی
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت اسلامی
,
علوم انسانی (سایر)
,
عقلانیت علمی
,
عقلانیت فازی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
ماهیت انسان ,
انسان شناسی ,
رسالت علوم انسانی ,
قرآن ,
سوژه ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه اخلاق اسلامی ,
قرآن ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
موضوع شناسی سوره ,
رویکرد پوزیتیویستی علم ,
عقلانیت اسلامی عمل ,
اجتهاد فقهی ,
فلسفه اخلاق غربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده میشود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایمهای فلسفه علم میگیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است. به علاوه وظیفه عقلانیت شناختی در قلمرو علوم انسانی، فهم روشمند رفتارها و کنشهای آدمی است و از آن جهت که انسانها رفتاری را به عمل میآورند که اخلاقاً درست میدانند، فرضیات در علوم انسانی ـ که روایتی اولیه درباره شناخت کنشها و رفتارهای آدمی است ـ دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسانها است. اما اثبات فرضیات، با روشهای واقعنمایی علمی، امکانپذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است. بر فرض تأیید چنین دستگاهی، درمییابیم که آنها به فلسفه اخلاق زندگی خود پایبندند. در این مقاله نشان داده میشود که عقلانیت اسلامی عمل، یک «عقلانیت فازی» است که میتواند رفتار همه انسانها را توضیح دهد. بنابراین، علوم انسانی اسلامی، جهانیتر از علوم متعارف انسانی است. یادآور میشود که اسلام در این مقاله، برای عقلانیت و علوم انسانی، قیدی شناختی ـ و نه قیدی جامعهشناختی و فرهنگی ـ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید