جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات قرائت قرآن
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 116
سال 1402
دوره 11 , شماره 21
دوره 11 , شماره 20
سال 1401
دوره 10 , شماره 19
دوره 10 , شماره 18
سال 1400
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1399
دوره 8 , شماره 15
دوره 8 , شماره 14
سال 1396
دوره 5 , شماره 9
سال 1395
دوره 4 , شماره 6
سال 1394
دوره 3 , شماره 5 پاییز و زمستان 1394
دوره 3 , شماره 4
سال 1393
دوره 2 , شماره 3 پاییز و زمستان
دوره 2 , شماره 2 بهار و تابستان
سال 1392
دوره 1 , شماره 1 پاییز و زمستان
عنوان :
وضعیت سواد قرآنی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان)
نویسنده:
محسن رفیعی ، معصومه شریفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کریم، کتاب تربیت و رستگاری انسان است. انس با قرآن، نیاز به سواد قرآنی دارد. با توجه به اهمیت سواد قرآنی و نقش معلمان در ارتقای آن، هدف این پژوهش، پایش سواد قرآنی (روخوانی، روانخوانی و مفاهیم قرآنی) دانشجومعلّمان است. روش پژوهش بهصورت توصیفی و جامعه آماری، کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سال1400 بوده و نمونه آماری761 نفر به روش تصادفی انتخاب شده است و دادهها به روش پرسشنامه بوده و آزمون قرائت قرآن جمعآوری و برای تحلیل دادهها از آزمونهای T و ضریب همبستگی استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد در طول سال (بهجز از ماه مبارک رمضان) 2/2 درصد دانشجویان هیچ وقت قرآن نمیخوانند و 4/80 درصد آنها بعضی وقتها و 8/16 درصد آنها هر روز قرآن تلاوت میکنند. درصد میانگین روخوانی دانشجویان 74 درصد، روانخوانی 5/62 درصد، تسلط بر مفاهیم قرآن 5/66 درصد و کل میانگین سواد قرآنی (روخوانی، روانخوانی و مفاهیم قرآنی) آنها 5/67 بوده و پایینتر از حد انتظار است. درصد میانگین مطالعه تفسیر قرآن در بین دانشجویان 25/49 و درصد میانگین مطالعه معانی فارسی آیات قرآن 5/63 درصد بوده که کمتر از حد انتظار است. رابطه معنادار مثبت بین میزان سواد قرآنی با معدل دیپلم و معدل دانشگاه داشته و بین سواد قرآنی دانشجویان پسر و دختر، مجرد و متاهل، ساکن روستا و شهر، رشته تحصیلی در دیپلم، سهمیههای قبولی در دانشگاه، ترمهای تحصیلی، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج نشان میدهد درصد بالایی از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، از سواد قرآنی لازم برخوردار نیستند و ضرورت دارد در این موارد، تلاش مدبرانه شکل گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اختلاف قرائات بر فقه از منظر فریقین
نویسنده:
جهانگیر رخشندگان ، محمد فائزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسأله قرائتهای مختلف قرآن کریم از مسائل مهم و دارای جنبههای متعدد کلامی، فقهی، ادبی است. یکی از جنبههای این مسأله تأثیر اختلاف قرائت در مسائل فقهی بوده که در کتب فقهی و اصولی فریقین به آن پرداخته شده است. از نظر مشهور عامه، تمام قرائات مشهوره حجت هستند و میتوان در فقه به آن استناد نمود. مشهور فقیهان شیعه در فرض اختلاف و تعارض قرائات منکر حجیت قرائات متعدد بوده و احتجاج به قرائات متنافی را نمیپذیرند. با توجه به این دو رویکرد تأثیر اختلاف قرائت در فقه شیعی کاملا متفاوت با تأثیر آن در فقه عامه است و در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای و استفاده از نرمافزارهای یارانهای به بررسی موردی موارد اختلاف قرائت به مقارنه تأثیر اختلاف قرائت در فقه شیعه و عامه پرداخته شده است. در این نوشته ثابت شده، موارد متعدد اختلاف قرائت در فقه عامه موجب اختلاف فتوی گشته است؛ اما در فقه شیعی گرچه اختلاف قرائت میتوانست مؤثر در مسأله فقهی شود ولی با توجه به وجود روایات اهل بیتb در تمامی موارد، هیچ موردی یافت نشد که اختلاف قرائت موجب اختلاف فتوی شود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه و کارکرد اختلاف قراءات در تفسیر خسروی
نویسنده:
الهام زرینکلاه ، آمنه امیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
علم قرائت یکی از مهمترین مبانی تفسیر قرآنکریم در تبیین و فهم مراد خداوند است و نقش بسیار مهمی در برداشتهای تفسیری دارد. مفسران معاصر شیعه، با توجه به نظریۀ آیتالله معرفت، قرائت حفص از عاصم را مطابق قرائت الناس میدانند که شفاهی و نسل به نسل انتقال یافته تا به ما رسیده است؛ در نتیجه بیشتر مفسران معاصر تنها به ترجیح قرائت مشهور اکتفا کردهاند؛ اما در این میان، تعداداندکی از تفاسیر پایبند به قرائت مشهور نبوده و گویا نظریۀ انطباق قرائت حفص از عاصم بر قرائت عامهای که از صدر اسلام تاکنون نقل شده است، نپذیرفتهاند؛ بنابراین قرائت غیر مشهور را در برخی موارد ترجیح دادهاند. از جمله این تفاسیر، تفسیر خسروی میباشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این مهم در این تفسیر پرداخته است. نتایج پژوهش بیانگر این است که جایگاه قراءات نزد خسروانی در سه محورِ فراوانی، خاستگاه و مصادر و در بخش کارکرد قراءات در سه بخش گسترش، تبیین و رفع ابهام از معنای آیه قابل ارزیابی است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در اختلاف قرائت آیه نخست سورۀ انفال
نویسنده:
حجت علی نژاد ، سید محسن موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره اَنفال
,
008- سوره انفال
,
008- سورة الانفال
چکیده :
یکی از آیات مورد اختلاف در علم قرائت، آیۀ اول سورۀ انفال است. علاوه بر قرائت مشهور «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفالِ»، بهصورت «یسئلونک الانفالَ» نیز قرائت شده و این اختلاف، سبب اختلاف در تفسیر آیه شده است. جمعآوری مطالب در این پژوهش به روش کتابخانهای بوده و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی پردازش شده است. پس از بررسیها مشخص شد که مراد از «یَسْئَلُونَکَ»، پرسش از خود انفال است؛ نه حکم انفال. همچنین قرائت «یَسْئَلُونَکَ الْأَنْفالَ» با احادیث شیعه و نیز با سیاق آیه موافق بوده و این قرائت بهجز شرط تواتر، تمامی شرایط صحت قرائات را دارا است. بنابراین قرائت «یَسْئَلُونَکَ الْأَنْفالَ»، چون با نقل واحد روایت شده قابل قبول نیست و طبق اصل لزوم متواتربودن قرآن، مردود شمرده میشود و نمیتوان این قرائت را از ناحیه خداوند دانست؛ هرچند سایر شروط قرائت صحیح را داشته باشد و مسند نیز باشد، باز در صورت عدم تواتر حجیت ندارد و نمیتوان بهعنوان قرآنبودن، به این قرائت به آن نگاه کرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد تفسیری فخررازی به قرائتهای شاذ روایت شده از قراء سبعه
نویسنده:
فریده اعرابی ، مهدی افچنگی ، ابراهیم باغنشی ، محمدعلی میر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرائت شاذّ، قرائتی است که سه شرط موافقت با زبان عربی، موافقت با یکی از مصاحف عثمانی و صحیحبودن سند را نداشته باشد؛ اما به این معنی نیست که لزوماً از راویان فرعی و غیر مشهور روایت شده است. بلکه، از مشهورترین قاریان یعنی قرّاء سبعه هم قرائتهای شاذّ روایت شده است. هرچند این قرائتها اغلب از آن جهت که سند معتبری داشته و با رسم و زبان عربی همخوانی دارند از سایر قرائتهای شاذ متمایز میشوند. مواجهه غالب مفسران با قرائتهای شاذ قاریان غیر مشهور مانند هم است و کمتر در تفسیر آیات به آنها توجه میکنند. اما در برخورد با قرائتهای شاذّی که از قرّاء سبعه روایت شده رویکردها یکسان نیست. برخی شاذّبودن را معیار دانسته و به آنها توجه نمیکنند. برخی مرتبۀ قراء سبعه در قرائت را در نظر میگیرند و به قرائتهای شاذّشان نیز نظر دارند. عدهای هم رویکردی میانه اتخاذ کردهاند. فخر رازی از جمله مفسرانی است که در تفسیر آیات نسبت به قرائتهای شاذ وارده از قرّاء سبعه اهتمام ویژهای داشته تا جایی که آنها را به شاذبودن توصیف نکرده و به توصیف آن به غیر مشهور بسنده نموده است. مقاله حاضر بر آن است با مداقّه در تفسیر کبیر، رویکرد فخر رازی به قرائتهای شاذّ روایت شده از قرّاء سبعه و نحوه استفاده او از این قرائات را در تفسیر آیات، توصیف و تحلیل نماید
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر لهجههای عربی بر قرائات سبعه با تأکید بر سورۀ یس
نویسنده:
حسین رضایی ، ابراهیم اقبال
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره یس
,
036- سوره یس
,
036- سورة یس
چکیده :
علم قرائات، عهدهدار شناخت و بررسی اختلافات در نحوۀ تلفظ و اداءکردن کلمات قرآن کریم است. در همین خصوص، در منابع روایی اهلسنّت احادیثی وجود دارد که به «سبعة أحرف» مشهور و موجب شده برخی به همین دلیل، اختلاف در قرائت را وحیانی قلمداد کنند. هرچند عالمان شـیعه با استناد به روایات معتبر از اهلبیتb مبنی بر نزول قرآن بر یک وجه با این دیدگاه مخالف هستند، اما صاحبنظران اهلسنّت در تبیین مراد از این احادیث، حدود ده وجه را بیان کردهاند که از آن میان، جواز قرائت به لهجههای قبائل عربی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته که این وجه در واقع نظریۀ وحیانیبودن اختلاف قرائات را تضعیف و نظر عالمان شیعه مبنی بر نزول قرآن بر یک قرائت را تأیید مینماید. هدف پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانهای انجام شده، ارائه شواهدی در تقویت این نظریه، با بررسی تأثیر لهجههای قبایل عرب بر قرائت قاریان هفتگانه در سورۀ یس است. نتیجه آنکه میتوان با نظر افرادی که اختلاف قرائات را غیروحیانی میدانند همراه شد و علاوه بر این، اندازه این تأثیر را در اختلاف قرائت قُرَّاء سبعه به دست آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 285 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی روایات اختلاف قرائات منسوب به اهلبیت(ع) در سورۀ توبه
نویسنده:
فاطمه ذاکر ، داود صائمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره توبه
,
009- سوره توبه
,
009- سورة التوبة
چکیده :
اختلاف قرائات یکی از مباحث مهم علوم قرآن است که از دیرباز مورد توجه دانشمندان این علم و مفسران بوده است و نظرات مختلفی در مورد انواع آن و انتخاب قرائت صحیح ارائه شده که در این میان بررسی قرائات منسوب به اهلبیتb از مباحث مهم و ضروری در فرهنگ پژوهشهای صورتگرفته در علم قرائت است. محقق در این پژوهش در صدد است گزارشی از اختلاف قرائاتی که در سورۀ توبه از اهلبیتb نقل شده را بیاورد و به این پرسش پاسخ دهد که قرائات اهلبیتb چه تفاوتی با دیگر قاریان داشته و سند این روایات از چه میزان اعتباری برخوردار بوده و در این سوره فراوانی روایات معصومانb چه مقدار است؟ در این سوره، جمعاً هفده روایت در اختلاف قرائات منسوب به معصومانg در تفاسیر یافت شد که یک مورد آن دارای سند و بقیه سند صحیح ندارند. گزارشهای روایی دال اختلاف قرائت بهجهت فقدان سند و گاه اضطراب متنی دچار ضعف هستند و نمیتوان احتجاج شرعی بر صحت آن اقامه کرد. بنابراین به این قرائات بهعنوان قرائت اهلبیتb نمیتوان اطمینان کرد..
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 305 تا 324
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرائت رایجِ قرن هفتم در ایران (مصاحف آستان قدس رضوی)
نویسنده:
الهه شاهپسند ، مریم خطیب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دربارۀ قرائت رایج در هر کدام از امصار و اعصار اسلامی، اخبار پراکندهای وجود دارد. این اخبار نمیتوانند تصویر واضحی از پراکندگی و نحوۀ انتشار قرائات در دورههای مختلف مناطق اسلامی به دست دهند. یکی از شواهدی که به تکمیل چنین دادههایی کمک میکند، بررسی مصاحف مکتوب در آن زمان است. محققان این مقاله، پنج نسخه از مصاحف خطی قرن هفتم هجری موجود در کتابخانۀ آستان قدس رضوی را انتخاب کرده و با استخراج آمار میزان مشابهت فرش الحروف و رسم المصحف این قرآنها به رسم المصحف و قرائت قاریان بومهای مختلف، برای دستیابی به قرائت رایج ایران در قرن هفتم تلاش کردهاند. طبق آمار بهدستآمده، تنها در قرآن شمارۀ 67 که کتابت آن به اوایل قرن هفتم باز میگردد، رسم مصحف همانند قرون گذشته بیشترین شباهت را به رسم مصحف بصره دارد؛ امّا در قرآن شمارۀ 84، بیشترین مشابهت به یک اندازه به هر دو رسم مصحف بصره و کوفه است. رسم سه مصحف دیگر نیز با حدود چهار درصد تفاوت، بیشترین شباهت را به رسم بوم کوفه و پس از آن بصره دارد و این نخستینبار طی قرون چهارم تا هفتم است. دربارۀ قرائت مضبوط در مصاحف نیز در ایران، از قرنهای پنجم و ششم اندکاندک تمایل بیشتری به قرائات کوفی و بهویژه قرائت عاصم با هر دو روایتش پیدا شده بود. تنها اینکه در قرن هفتم وضوح و شدّت بیشتری یافته و بهطور خاص بر قرائت عاصم متمرکز شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطور مقاییس قرائی
نویسنده:
شبنم رجب زاده ، حمید رضا مستفید، مریم حاجی عبدالباقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 12 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه گلدزیهر در تشابه قرائات قرآن وعهدین
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر ، نفیسه زارعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین مباحث تاریخ قرآن، موضوع اختلاف قرائات است، قرائات متفاوت از آیات قرآن کریم دستآویز خاورشناسان شده و دیدگاهها و اشکالاتی به این موضوع وارد کردهاند. ایگناس گلدزیهر در کتاب گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان، شروع و شیوع اختلاف قرائات در قرنهای نخستین را اولین دورۀ تفسیر قرآن میداند و از آن جهت که اختلاف قرائات با نص قرآن کریم ارتباط دارد آن را بهانهای برای ضربهزدن به قرآن قرار داده است؛ زیرا تمامی آنها را منسوب به پیامبرk دانسته و میگوید پیامبر دچار نوعی تساهل و تسامح شده است و صحابه نیز دارای روحیه آزاد بودهاند که اینها را پذیرفتهاند. از طرف دیگر در موارد گوناگون تلاش دارد قرآن را در کنار کتب مقدس قرار دهد و با آنها مورد تطابق و بررسی قرار دهد. در این نوشتار ضمن طرح دیدگاههای ایگناس گلدزیهر دربارۀ اختلاف قرائات قرآن، نقد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 116
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید