جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
انسان پژوهی دینی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 358
سال 1402
دوره 20 , شماره 50
دوره 20 , شماره 49
سال 1401
دوره 19 , شماره 48
دوره 19 , شماره 47
سال 1400
دوره 18 , شماره 46
دوره 18 , شماره 45
سال 1399
دوره 17 , شماره 44
دوره 17 , شماره 43
سال 1398
دوره 16 , شماره 42
دوره 16 , شماره 41
سال 1397
دوره 15 , شماره 40
دوره 15 , شماره 39
سال 1396
دوره 14 , شماره 38
دوره 14 , شماره 37
سال 1395
دوره 13 , شماره 36
دوره 13 , شماره 35
سال 1394
دوره 12 , شماره 34
دوره 12 , شماره 33
سال 1393
دوره 11 , شماره 32
دوره 11 , شماره 31
سال 1392
دوره 10 , شماره 30
دوره 10 , شماره 29
سال 1391
دوره 9 , شماره 28
دوره 9 , شماره 27
سال 1390
دوره 8 , شماره 26
دوره 8 , شماره 25
سال 1389
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
سال 1388
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 19
سال 1387
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1386
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 11
سال 1385
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 10
سال 1384
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 3
سال 1383
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
مقایسه و ارزیابی دیدگاه و ادله مفسّران و حکما درباره کیفیت عذاب مسخ
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، پروانه نقدعلیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عذاب مسخ یکی از سنتهای مؤاخذه الاهی است که در پی انحرافات اعتقادی و اخلاقی گریبانگیر فرد یا گروهی خاص میشود. چنین سنتی در آیات قرآن دو گونه گزارش شده است: مسخ ظاهری که مختص قوم بنیاسرائیل بوده و به سبب نافرمانی از امر تحریم صید و بهکاربردن حیله به آن مبتلا شدند؛ مسخ معنوی که عام است و همه انسانها در معرض ابتلا به آنند. آیات بسیاری با الفاظ متفاوت یادآور گونه دوم از عذاب مسخ است. میان مفسّران فریقین درباره مسخ صوری بنیاسرائیل اختلافنظر وجود دارد. این اختلاف سبب پیدایش سه دیدگاه در میان آنها با ادله متفاوت شده است. حکما، بهویژه پیروان حکمت صدرایی، نیز ضمن پایبندی به ظاهر آیات و روایات، بر اساس نظریه تناسخ ملکوتی و نوعالانواع تقریری دقیقتر پیش میکشند که مسخ ظاهری و باطنی را شامل میشود. این دیدگاهها مبتنی بر تبعیت بدنها از نفوس و توجه به نوع متوسط و جنس سافل است. در این پژوهش، به شیوه تحلیل محتوا، دیدگاهها و دلایل مفسّران و حکما درباره کیفیت و انواع عذاب مسخ را بررسی و ارزیابی خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدور و بسط هستی از عقل تا عاقل: بررسی دیدگاه صدرالدین شیرازی
نویسنده:
مریم السادات موسوی ، محمد مهدی مشکاتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
فیض مقدس (عالم عین) که در دو قوس نزولی و صعودی گسترده است، از عقل آغاز میشود و در نقطه عطف دو قوس، به هیولا میرسد. آنگاه قوس صعودی آغاز، و به عاقل منتهی میشود. انسان، محور این گستره است. او در آغاز، عقل، اما در پایان عاقل است و عقل و عاقل از جهتی عین هم و از جهتی دیگر غیر هماند. به این معنا که عقل فقط مرتبهای از انسان کامل است، اما عاقل همان انسان کامل و مظهر اسم جامع الله است که بر دو قوس نزولی و صعودی احاطه وجودی دارد. صدرالدین شیرازی چگونگی بسط فیض را تبیین کرده است. در مقاله حاضر میکوشیم دقایق سخنان صدرا در این زمینه را بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توانایی انسان کامل بر اعجاز و پاسخ به نقدهای فخر رازی و هیوم درباره اعتبار آن
نویسنده:
سید حسین موسوی راد ، سید جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مطابق دیدگاه ادیان الاهی، پیامبران به عنوان مظاهر انسان کامل، توانایی بر انجامدادن معجزه دارند و از معجزه برای اثبات نبوت خویش بهره میگیرند. اما در جهان غرب، دیوید هیوم حملات شدیدی علیه اعتبار معجزات مطرح کرد. وی معتقد بود معجزات گزارششده نمیتواند اعتبار تجارب ثابت و راسخ ما را از بین ببرد. معجزات را ملتهایی ناآگاه در روزگاری خاص گزارش کردهاند. همچنین، گواهی مربوط به هرکدام از این معجزات، معارضاتی دارد و همین امور تکیه بر این معجزات را بیاعتبار میکند. این تشکیکات را، با اندکی تفاوت و تفصیل بیشتر، قرنها قبل فخر رازی هم بیان کرده است. با این تفاوت که نتیجهای که هیوم از این تشکیکات میگیرد، بیاعتباری معجزات است؛ اما فخر رازی میکوشد طبق مبانی خود (و خصوصاً مبانی اشاعره که مذهب او است) به این شبهات پاسخ دهد و از اعتبار معجزات دفاع کند. در این مقاله، ضمن بررسی تطبیقی دیدگاههای فخر رازی و هیوم، پاسخهای فخر رازی به این تشکیکات را میکاویم و نهایتاً شبهات هیوم را بررسی و نقد خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین حرکت اشتدادی ارادی نفس در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
محمد جواد نصر آزادانی ، سید محمد علی دیباجی ، حبیب الله دانش شهرکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
اعتقاد به حرکت جوهری اشتدادی در عالم ماده یکی از مبانی بنیادی ملاصدرا در تفکر فلسفی است که بر اساس آن تمام موجودات عالم ماده، از جمله نفس انسان، در ذات و جوهر خود متحرکاند و حرکت نحوه وجود سیال و لازمه جدانشدنی آنها است. صدرا با توجه به اعتقاد به وجود اراده در نفس انسانی و امکان انجامدادن حرکات و افعال وی بر اساس اراده مبتنی بر عقل عملی، چگونگی حرکت اشتدادی نفس انسانی در مرحله انسانیت را تبیین میکند و با تبیین غایتمندی افعال ارادی انسان، غایت حقیقی اشتداد و تکامل نفس انسانی را، اتحاد با عقل فعال میداند. در نظر وی، هرچند بسیاری از انسانها با سوء اراده خویش از نیل به این غایت باز میمانند اما به هر حال اشتداد نفس در خصوص آنها نیز منتفی نیست و چنین انسانی با اراده و انتخابهای نادرست خویش به تحصل و شدت وجودی یکی از قوایش اقدام میورزد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عشق از دیدگاه اخوانالصفاء
نویسنده:
سعید حسن زاده ، محمد کاظم فرقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اخوانالصفاء، که از اندیشمندان قرن چهارماند، در مجموعه آثارشان به بحث از عشق نیز پرداختهاند. عشق در آثار ایشان دو کاربرد دارد: عشق به معنای عام (محبت) و عشق به معنای خاص (عشق انسانی). ایشان بهترین تعریف برای عشق را شوق به اتحاد میدانند. اتحاد حاصل از عشق در روح بخاری و به تبع آن در اعضای بدن عاشق و معشوق رخ میدهد. علت عشق طبع است. نفس نباتی، نفس حیوانی، نفس ناطقه، طبع علت و معلول و طبیعت برخی از حیوانات مبدأ انواع عشقاند. شروع عشق نیاز به التفات و توجه دارد و تفاوت افراد در عشق به سبب تفاوت مزاج آنها یا وابسته به حالات فلکی زمان شکلگیری نطفه آنها است. طبق دیدگاه ایشان، میتوان نقشی برای اختیار در عشق در نظر گرفت. عشق یک غرض اولیه دارد (مثلاً برطرفشدن نقص معلول) و یک غرض اقصا، که آن توجه انسان به خدا و امور الاهی و عشق به آنها است. عشقورزی فضیلت و موجه است، هرچند در برخی از موقعیتها میتواند رذیله و ناموجه باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی نفوذ شیطان در قوای ادراکی آدمی و اقسام کنشهای آن از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه موسوی خمینی (ره)
نویسنده:
سیدرضا مؤدب ، حسین سالمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
بر پایه عناوینی که در قرآن و نصوص دینی بر کنشهای شیطان در وجود آدمی اطلاق شده است میتوان به تنوع و چگونگی این کنشها پی برد؛ از این منظر، اضلال و اغوای شیطان از طریق وهم و خیال و حس در قالب تدلیس، تلبیس، تسویل، تأییس و تسویف برای آدمی پیش میآید. قلب آدمی کانون القا و هجمه شیطان است که از طریق اندامها و قوای حسی و شیطنتِ وهم رخ میدهد. نیل به معرفت توحیدی از طریق حجت درون و برون، که غایت آفرینش انسان دانسته شده، و مدیریت و اشراف عقل بر کارکرد قوای ادراکی، راه مقابله با نفوذ شیطان است. در خصوص این مقابله، موسوی خمینی بر لزوم نظارت بر قوه خیال و مهار آن و نیز تقویت و امارت عقل بر وهم تأکید میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق کرامت ذاتی و اکتسابی انسان در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمود پاکیزه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
کرامت انسانی بر دو گونه است: کرامت ذاتی، یعنی خدا انسان را به گونهای آفرید که از دیگر موجودات ممتاز و برتر است؛ و کرامت اکتسابی، یعنی انسان میتواند با استمداد از تقوا از کرامت اخلاقی و ارزشی بهره ببرد. یکی از شاخصهای متون مقدس اصیل حفظ کرامت انسانی است. نشانه تحریف متون مقدس عبور از خصیصه کرامت انسانی است. نوشتار حاضر بر این اندیشه پای میفشرد که قرآن کریم در آیاتش بر کرامت ذاتی و اکتسابی انسان تأکید دارد، اما عهدین کرامت انسانی را به گونهای میانگارند که رو به انسانمحوری نهادهاند و به جای اثبات کرامت انسانی در جهت نفی آن یا اثبات برتری نژاد انسانی گام برداشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به چگونگی استحاله مفهوم «خدا-انسان» از اسطورههای غربی یونان تا انسانمحوری
نویسنده:
مینا محمدی وکیل؛ حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در اندیشة یونان باستان انسان و خدایان با یکدیگر نسب مشترک، آمیختگی و امتزاج دارند. قرابت میان انسان و خدا در اساطیر سبب شده است در سیر تحولات اندیشه نیز انسان یونانی با سهولت بیشتر، نسبت به سایر فرهنگها، جایگزین خدایان شود. این تساهل فرهنگی یونانیان با گذشت زمان خلعکنندة قدرت فرجامین خدایان و تسلط مطلق آن در اندیشهپردازیها شد. سپس با انسانیشدن عقل الاهی بستر ظهور فلسفه مهیا شد و نگرش اسطورهای پیشین زمینهای برای نخستین کانونهای فلسفی فراهم آورد. نوشتار حاضر ضمن بازنمایی ریشههای انسانمحوری در عصر اساطیر و با طرح بنیادهای فکری فلاسفة بزرگی چون تالس، سقراط، افلاطون، ارسطو و سوفسطاییان در باب انسان به چگونگی تداوم و تحول آن مفاهیم در دوران فلسفه میپردازد. نهایتاً طبق یافتههای پژوهش روشن میشود که قابلیت تسرّی قدرت خدایان به انسان در اساطیر یونانی، راه را برای ظهور انسانمحوری در عصر تجدد هموار کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همگرایی عقل و سیاست در حکمت متعالیه جوادی آملی بر اساس نظریه هرمنوتیک اندیشهشناسانه اسکینر
نویسنده:
رحمت عباس تبار؛ محمد زارعپور نقیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
این پژوهش با اعتقاد به ضرورت بومیسازی علوم سیاسی و با هدف غنای نظری این الگوی بومی و بر مبنای هرمنوتیک اندیشهشناسانه اسکینر رابطه عقل و سیاست در منظومه معرفتی جوادی آملی را میکاود و با فرض استواربودن سیاست در نظر وی بر بنیادهای عقلانی و فروریختن آن در صورت قطع ارتباط با عقل، این موضوع را تبیین میکند. در نظر جوادی آملی، عقل مفتاح و مصباح تمام مراتب سیاست است و گستره وسیعی از سیاست را در بر میگیرد. تمامی پرسشهای اساسی سیاست، از جمله مشروعیت حکومت، کیستی حاکم، غایت حکومت و سیاست، وظایف حکومت، آرمانشهر ترسیمشده، ویژگیهای کارگزاران سیاسی، پیوند دین و سیاست، تشخیص مصالح جامعه و نحوه مدیریت سیاسی، در اکثر وجوهش با عقل همگرا است و در صورتی که عقل گوشهنشین عرصه سیاست شود سیاست نیز کاراییاش را ازدست خواهد داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی نظریههای تقلیلگرا در حوزه فطرت انسان
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر؛ صفر نصیریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فطرت یکی از مباحث مهم انسانشناختی است که اندیشمندان از دیرباز بر آن تأکید داشتهاند. البته همه آنها بهیکسان درباره فطرت انسان نمیاندیشیدند. برخی از آنها دیدگاههایی را مطرح کردهاند که فطرت انسان در آنها ابعاد محدودتری دارد. تحت تأثیر این دیدگاهها امروزه ابعاد فطرت انسان به حوزه ادراکات بدیهی، وجدانیات، قوای نفسانی و حتی غرایز کاهش یافته است. کاهش فطرت به ادراکات بدیهی، فطرت اولیه انسان را در برابر فطرت ثانویه انکار میکند. تفسیر فطرت به وجدانیات، ابعاد فطرت را از قسم پیشین نیز بیشتر تقلیل میدهد. بر این اساس، حتی ادراکات بدیهی جزء ابعاد فطرت نیست. دو تفسیر اخیر از فطرت نیز آن را به حوزه قوای نفسانی یا غرایز انسان محدود میکند. گونه اول منکر هر نوع ادراک بالفعل فطری حتی بعد از تولد انسان است و از این منظر همه ادراکات انسان، اکتسابی محسوب میشود. گونه دوم نیز تحت تأثیر نظریه تکامل، فطرت را به قوای غریزی از نوع حیاتی یا شهوانی محدود میکند. اما بر اساس بینش دینی هیچ یک از این دیدگاهها تصویر درستی از فطرت ترسیم نکردهاند؛ زیرا از این منظر فطرت انسان ابعاد مختلفی دارد و فطرت اولیه، ادراکات بدیهی و قوای فطری (در ابعاد مختلفش)، همگی از ابعاد فطرت انسان به شمار میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 358
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید