چکیده :
این رساله، پایان نامه ای است در باب نقاط ضعف و نکوهشهای ذاتی انسان که در دو بخش جدا به آیات بیان کننده نقاط ضعف و آیات نکوهش کننده انسان پرداخته است. بررسی این آیات می تواند به ما نشان دهد که آیا از نظر قرآن، انسان موجود ی است که آغشته با ضعف خلق شده است یا خیر؟ و از آنجا که ظاهر آیات آغشته بودن انسان با ضعف را نشان می دهد پس در صورت منفی بودن جواب سوال، این گونه آیات را چگونه باید توجیه کرد؟ در این پایان نامه به بررسی نقاط ضعفی چون ضعف در کودکی و پیری، مرگ، سقوط به افسل سافلین، خسران، ضعف در غریزه جنسی، زندگی انسان در سختی، فقر انسان، خونریزی و فساد، عجله، حب شهوات، بی تابی و حرص، زینت اعمال و وسوسه نفس اماره که قرآن همه آنها را صورت عام در مورد همه انسانها بیان کرده است پرداخته شده و سپس بعد از بررسی هر نقطه ضعف بحث تربیتی پیرامون آن مطرح شده است. همچنین در فصل چهارم به نکوهشهاس قرآن از همه انسانها پرداخته شده و نکوهشهای قرآن تحت هنوان شرک، کفر و کفران، طغیان، کم ظرفیتی، بخل، غرور، فخر فروشی، مجادله کردن، جهل، فراموشی گذشته یاس و ناامیدی، آرزوهای بلند، میل به بی بند وباری و ظلم مطرح شده و پس از بررسی آیات مربوط به هر عنوان نکته ای تربیتی نیز مطرح شده است. اما از آنجا که آیات این دو فصل انسانها را به صورت عام ضعیف دانسته و نکوهش کرده اند و ممکن است این سوال پیش آید که پس در این صورت در انسانها شر ذاتی است که قرآن این چنین همه را نکوهش می کند و حتی صراحتاً گاهی شروری را خلق شده با انسان معرفی می کند، در فصلی جدا تحت عنوان «آیا شر در انسان ذاتی است؟» به بررسی پاسخ به این شبهه پرداخته شده و آمده است که نکوهشهای مطرح شده مربوط به انسانهای تربیت نایافته است که از استعداد خود استفاده غلط می کنند یعنی نکوهشهای قرآن مربط به طبیعت گرایی انسان ها است نه طبیعت آنها. منابع مورد استفاده در این رساله به علت قرآنی بودن بحث بیشتر تفاسیر بوده اند اما در کنار آنها از کتابهای نوشته شده در باره انسان و نیز کتب حدیثی بهر برده شده است. کلید واژه ها: انسان، الناس، بنی آدم، بشر، عبد نفس، فطرت، تربیت، نکوهش، مذمّت قرآن. Abstract This thesis is about the Shortcoming and innate blames of the human in quran. And it is dealt with these objects in two part; first verses present shortcoming and second verses of human criticizer. By reviewing these verses, we can find that from the qoran point of view, human is created by shortcomings or not? And because the surface of verses shows man owe full of shortcomings then if the answer of the question is negative, how one could justify such verses? In this thesis we study some of the shortcoming like, weakness in childhood and oldness, death, to fall in Afsal safelin, regret(khosran), weakness in sex instinct, human life in difficulty human porosity, bloodshed and filth, rashness, lust love, importance and greed, to adorn the eats and temptation of the comm. And erself which quran expresses all about all humans generally and after reviewing each point, educative discuss is suggested. Also, in forth chapter, we dialed with quran blames to all human and they are polytheism ineffability and in grateful rebellion less capacity niggardliness pried lenity ignorance debate past forgetting desired and hopelessness high wishes desire to laxity and oppression after reviewing respective verses educative paint has been expressed. But become the verses describes in these two chapters knows the human generally weak and blame him one many be sakes then is the innate evil created in the human which quran blames all such and clearly often express evil created with human? In separate chapter we exhausted answer to this question and said that mentioned blames are concerning unlearned humans which use their abilities wrong and quran criticism concerns naturalistic humans not their natures. The resource used in this thesis is more commentary because debate is quranic but beside them the books wrote a bout human and tradition books also have been used. Key words: man, alas(people), adam sprays human slave self, nature education, quran reprehension.