جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
تحليل قرآني سيره عبادي و اخلاقي حضرت علي (ع)
نویسنده:
فضل الله مير زينلي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫اهل بیت (ع) و قرآن کریم دو حقیقت روشن و عالی هستند که وظیفه ی هدایت بشریت از ظلمات به نور را به دوش می کشند. تمسک به ایندو وقتی کارآمد و هدایت آفرین است که جدای از هم فرض نشوند. هرگاه با تمسک به یکی از ایندو، دیگری از صحنه حذف شود؛ نه تنها هدایتگری خویش را از دست می دهد، بلکه گاهی ضلالت آفرین است. عبارات " قرآن به تنهایی برای ما کافیست" و یا " اهل بیت برای هدایت ما کافی است و نیازی به قرآن نیست" و عباراتی که به نحوی بر این معانی دلالت دارند، همگی باعث خسارات شدید بر امت مسلمان شده اند. آنچه در این مورد صحیح به نظر میرسد و فرقه ی ناجیه بر آن اصرار دارد این است که اهل بیت (ع) با قرآنند. و هدایتگری آنگاه کامل است که ایندو حقیقت از هم جدا انگاشته نشوند. عدم افتراق اهل بیت (ع) از قرآن چیزی است که در روایات نیز به آن اشاره شده است. اهل بیت (ع) علاوه بر اینکه همسو و همراه با قرآن هستند. نمونه های مجسم عمل به قرآن نیز هستند. در واقع آنها قرآن ناطقند و با پیاده سازی رهنمود های اخلاقی – عبادی قرآن در وجود خویش نمونه های اعلای هدایتگری هستند. این پژوهش برای نشان دادن اینکه اهل بیت (ع) نمونه ی عملی قرآن کریم هستند به بررسی اخلاقیات و عبادات در سیره ی عملی امیرالمومنین (ع) می پردازد. اخلاقیات در دو بخش اخلاق فردی و خانوادگی مدنظر ما بوده و نمونه های عملی این دو بخش را به پیشگاه قرآن عرضه نمودیم تا عدم جدایی علی (ع) را از قرآن ثابت نمائیم. و در حوزه ی عبادات در دو بخش واجبات و مستحبات به بررسی عملکرد آن حضرت پرداخته و با ارائه ی آیات قرآن کریم و تحلیل قرآنی سیره ی حضرتش از حقیقت عدم افتراق ایشان از قرآن کریم پرده برداشته ایم. کلید واژه : اخلاق، عبادت، سیره، قرآن، امیرالمومنین (ع).
آسیب های شبهه و راههای مقابله با آن از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
علیرضا صداقت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشکده علوم حدیث قم,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫شبهه را از آن جهت شبهه می¬گویند که شبیه حق جلوه داده می¬شود. شبهه با مفاهیمی مانند شک، سؤال، وسوسه و مغالطه در پاره¬ای موارد هم¬پوشانی دارد؛ ولی مفهوم واقعی شبهه با سایر مفاهیم کاملاً متفاوت است. با دقت در متون دینی، عوامل فردی و اجتماعی سبب ایجاد شبهه می¬شوند. عوامل فردی شبهه¬زا عبارتند از: نفس، جهل و تسلیم در برابر وسوسه¬های شیطان و عوامل اجتماعی شبهه¬آفرین عبارتنداز: جاهلان عالم¬نما، معاشرت¬های ناسالم، فتنه، بدعت و نفاق. هر یک از عوامل شهبه¬زا می¬توانند، آسیب¬زا نیز باشند. آسیب-هایی که پیامد رسوخ شبهه می¬باشد عبارتند از: اختلال در تشخیص حق و باطل، کفر، فتنه، سستی ایمان و عهدشکنی. فتنه از سویی سبب پدید آمدن شبهه می¬شود و از دگر سو پس از استقرار شبهه، فتنه جدیدی را نیز به بار می¬آورد. از آنجا که در پذیرش شبهه، نفس، شیطان و عوامل بیرونی دخالت دارند، در مقابله با شبهه نیز باید راه¬کارهای فراگیری جستجو کرد که در مرحله نخست راه ایجاد شبهه را سدّ کند. این راه¬کارها، راه¬های پیشگیری و یا دفع شبهه نامیده می¬شوند. یقین و تقوا، دعا، فهم و دانش و عرضه اعتقادات به منابع استوار(امامان و سنت) می¬تواند از پدید آمدن شبهه جلوگیری کند. امامان معصوم(علیهم السلام) در صورت پدیدار شدن شبهه، به دو طریق درمان نظری یعنی توسل به خدا و اولیای الهی، پاسخگویی به شبهات و ارجاع به منابع قطعی و درمان عملی یعنی توقف و پرهیز، تربیت شاگردان و برگزاری مناظرات با شبهات پدید آمده، مقابله می¬کردند. برخی انواع مناظرات معصومان(علیهم السلام) را می¬توان به موارد زیر تقسیم نمود: از جهت نتیجه، از جهت ارائه معجزه، از جهت استدلال و از جهت تعداد. پاسخ¬های امامان معصوم(علیهم السلام) به مخالفان و منحرفان دارای ویژگی¬هایی بود که به برخی از آنها اشاره می¬شود: دعوت به توحید، زیر سؤال بردن محور استدلال، پاسخ¬های نقضی، مماشات با طرف مقابل، استفاده از قاعده تدرج، پاسخ مستدل و کوتاه و استفاده از امور دسترس. کلیدواژه¬¬ها: شبهه ـ آسیب ـ راه¬کار ـ مقابله. مجلسی، محمدباقر. بحارالانوار، بيروت: موسسه الوفاء، 1404 ه.ق
مباحث جديد کلامي در عصر ظهور از ديدگاه قرآن و حديث
نویسنده:
‫يحيي صالح نيا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
گردآوري قرآن در زمان پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم (پژوهشي در ادله مخالفان و موافقان)
نویسنده:
‫معصومه محمدنياز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫يکي از مهمترين مباحث علوم قرآني، مسئله گردآوري قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است. اين پژوهش در سه بخش، به ديدگاه مخالفان و موافقان اين مسئله و ادله دو ديدگاه و بررسي آنها پرداخته است. شبههاي در اين نيست که ترتيب آيات قرآن توقيفي بوده و نصوص و اجماع بر اين مسئله دلالت دارد. در مورد توقيفي بودن ترتيب سورهها دو ديدگاه وجود دارد و بنابر دلايل عقلي، نقلي و تاريخي، ترتيب سورهها در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به صورت کنوني بوده است. اما در مورد گردآوري قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دو ديدگاه وجود دارد: ديدگاهي که مخالف گردآوري قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است و ديدگاه موافق گردآوري قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم . نويسنده نخست به ديدگاه مخالفان و ادله آنها پرداخته و پس از آن، ادله آنها را بررسي و نقد کرده است. بنابراين، ادله آنها نميتواند مدعاي آنها را ثابت کند. سپس ديدگاه موافقان گردآوري قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ارائه و ادل? آنها بررسي شده است. با استناد به شواهد و دلايل قرآني، روايي، عقلي و تاريخي، ثابت شده است که گردآوري قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم انجام شده است. از جمله دلايل قرآني، ميتوان به اينکه قرآن خود را «کتاب» معرفي ميکند، وجود آيات تحدي، و ذکر نام قرآن در رديف ديگر کتب آسماني اشاره کرد. از دلايل روايي ميتوان به روايات وارد شده در فضيلت و ثواب ختم قرآن اشاره کرد و اينکه ختم در جايي معنا پيدا ميکند که آغاز و پايان قرآن مشخص باشد. دلايل عقلي و شواهد تاريخي نيز بر اين معنا دلالت دارند. در پايان، پيامدهاي گردآوري يا عدم آن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بيان شده است. مصونيت قرآن از تحريف، ثبوت توقيفي بودن نظم و ترتيب آيات و سورهها، اقتضاي حکمت و تدبير پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ، و سازگاري روايات جمع قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم با حکم عقل، پيامدهاي مترتب برگردآوري قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است. از پيامدهاي مترتب بر گردآوري نشدن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ميتوان به تعارض اين مسئله با اهتمام پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و اصحاب نسبت به قرآن، احتمال تحريف در قرآن، تناقض احاديث جمع قرآن با يکديگر، و تعارض اين مسئله با اعتقاد به جاودانگي و جهاني بودن قرآن اشاره کرد. نتيجه اينکه با توجه به پاسخ به دلايل مخالفان و دلالت ادله موافقان بر جمع قرآن در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ، ديدگاه دوم پذيرفته ميشود.
بررسی شخصیت الگویی آسیه از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
‫فاطمه یزدان مدد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫در پژوهش حاضر پس از تبیين مسئله و طرح كليا ت ضمن معرفي شخصيت آسيه از زمان موسي تا لحظة شهادت، در ادامه به جايگاه الگوئي آسيه، به عنوان يك زن نمونه پرداخته شده وشاخص ترين زمينه هاي الگوئي وي، براي زنان ومردان مؤمن معرفي شده است از قبيل:الگوي صبر واستقامت، الگوي بي اعتنايي به امور دنيوي وعدم فريفتگي به آن وغيره... همچنين به تفصيل فضايل وكرامات آسيه ونیز ويژگي ها وخصوصيات آن حضرت پرداخته شده است.از خصوصيات آسيه مي توان به عدم تاثيرپذيريش از محيط اطراف و حجت قرار داده شدن وي، براي همةانسان ها، اشاره كرد. در تحليل علل ياد آسيه، در سورةقصص مي توان گفت، با توجه به اينكه نزول اين سوره تقريبا نزديك با سال وفات حضرت خديجه (س) است به احتمال قوي، ياد وي در اين سوره تعريضي است به حمايت ها و فداكاري هاي خديجه(س) از پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله. منشأ ايمان و كمال آسيه را مي توان در علم و معرفت بالاي وي، دعا وتضرع خالصانه اش به درگاه الهي و غيره ... دانست. با توجه به آن كه نقش الگوئي آسيه، تنها به زنان محدود نبوده، بلكه مردان را نيز شامل مي شود از اين رو، مشاهده مي شود قرآن در سوره تحريم ، در مقام معرفي وي به عنوان الگو، از تعابير مذكر استفاده كرده است، چرا كه اين تعابير هر دو گروه از انسان ها ،اعم از زن ومرد را، شامل مي شود در حالي كه تعابير مؤنث ناظر به زنان بوده وفقط، به آنها اختصاص دارد . قرآن از آسيه در دو جا با عنوان( إمرأة فرعون ) ياد كرده، نه زوج فرعون، در تحليل علّل اين امر بايد گفت، از آنجا كه ايمان وعقايد توحيدي آسيه وكفر وطغيان فرعون، آيتِ زوجيت ، ميا ن آنها را از بين برده بود، از اين رو، تعبير به إمرأة شده است نه زوج. در مورد نحوة ياد آسيه در قرآن، كه وي را،در نقطه مقابل زنان لوط ونوح قرار داده است مي توان اموري چون: نقش اختيار در سرنوشت انسان وعدم جبر او، مسئول بودن همه انسان ها وغيره ... استنباط كرد. واژگان كليدي: الگو، آسيه ،اسوه، زن فرعون
آموزه‌هاي اخلاقي ادعيه قرآني
نویسنده:
‫محسن عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫در ادعيه قرآني، آموزههاي اخلاقي و عوامل تربيت و کمال انساني نهفته است. اين پژوهش در صدد بررسي آموزههاي اخلاقي دعاهاي موجود در قرآن در ابعاد مختلف فرد، خانواده و اجتماع است. بررسي در دعاهاي قرآني نشان ميدهد که هيچ وسيلهاي مانند دعا، توانايي تحقق بخشيدن به تقاضاي رشد و کمال را ندارد و در ادعيه قرآني، آموزههاي اخلاق فردي، خانوادگي و اجتماعي به طور مکرر آمده است. در مورد اخلاق فردي، رابطه انسان با خود و رابطه انسان با خدا مطرح است. نمونههايي از اخلاق فردي در ادعيه قرآني عبارت است از: درخواست دانشافزايي، درخواست صبر و ثبات قدم، درخواست توکل، درخواست هدايت، درخواست اخلاص، درخواست شکرگزاري، طلب غفران. از مجموع اين ادعيه به دست ميآيد که انسان در ارتباط با خداوند بايد هميشه به دنبال طلب افزايش علم، توفيق شکر در برابر نعمتهاي الهي، طلب خير در مصائب، و ... باشد. آموزههاي اخلاق خانوادگي در ادعيه قرآني عبارت است از: آموزههاي اخلاق خانوادگي در رابطه با والدين، در رابطه با همسران، در رابطه با فرزندان، و در رابطه با برادران ديني و نسبي. از اين دعاهاي قرآني نوع دعاکردن براي والدين، همسر، فرزندان و برادران فهميده ميشود. در مورد اخلاق اجتماعي هم، در مهمترين ابعاد اجتماع، فرهنگ، سياست و اقتصاد، آموزههاي اخلاقي فراواني در دعاهاي قرآني وجود دارد. در اخلاق فرهنگي، مهمترين دعا در ضمن درخواست دوري از شرک، تحکيم توحيد ناب است. در رابطه با اخلاق سياسي، در ضمن درخواست حکومت بينظير از خداوند، قرارگرفتن قدرت به عنوان مايه اصلاح مردم و تحکيم فضايل اخلاقي در جامعه، درخواست شده است. در جنبه اقتصاد، ضمن درخواست رزق و روزي از خدا، معنويت و کمال از خداوند درخواست شده است. نتيجه اينکه دعاهاي قرآني در تمامي حوزههاي فرد، خانواده و اجتماع، آموزههاي اخلاقي بيبديلي دارد.
نکوهش‌هاي قرآن از انسان و اثرات تربيتي آن
نویسنده:
‫مهدي زنگنه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫این رساله، پایان نامه ای است در باب نقاط ضعف و نکوهشهای ذاتی انسان که در دو بخش جدا به آیات بیان کننده نقاط ضعف و آیات نکوهش کننده انسان پرداخته است. بررسی این آیات می تواند به ما نشان دهد که آیا از نظر قرآن، انسان موجود ی است که آغشته با ضعف خلق شده است یا خیر؟ و از آنجا که ظاهر آیات آغشته بودن انسان با ضعف را نشان می دهد پس در صورت منفی بودن جواب سوال، این گونه آیات را چگونه باید توجیه کرد؟ در این پایان نامه به بررسی نقاط ضعفی چون ضعف در کودکی و پیری، مرگ، سقوط به افسل سافلین، خسران، ضعف در غریزه جنسی، زندگی انسان در سختی، فقر انسان، خونریزی و فساد، عجله، حب شهوات، بی تابی و حرص، زینت اعمال و وسوسه نفس اماره که قرآن همه آنها را صورت عام در مورد همه انسانها بیان کرده است پرداخته شده و سپس بعد از بررسی هر نقطه ضعف بحث تربیتی پیرامون آن مطرح شده است. همچنین در فصل چهارم به نکوهشهاس قرآن از همه انسانها پرداخته شده و نکوهشهای قرآن تحت هنوان شرک، کفر و کفران، طغیان، کم ظرفیتی، بخل، غرور، فخر فروشی، مجادله کردن، جهل، فراموشی گذشته یاس و ناامیدی، آرزوهای بلند، میل به بی بند وباری و ظلم مطرح شده و پس از بررسی آیات مربوط به هر عنوان نکته ای تربیتی نیز مطرح شده است. اما از آنجا که آیات این دو فصل انسانها را به صورت عام ضعیف دانسته و نکوهش کرده اند و ممکن است این سوال پیش آید که پس در این صورت در انسانها شر ذاتی است که قرآن این چنین همه را نکوهش می کند و حتی صراحتاً گاهی شروری را خلق شده با انسان معرفی می کند، در فصلی جدا تحت عنوان «آیا شر در انسان ذاتی است؟» به بررسی پاسخ به این شبهه پرداخته شده و آمده است که نکوهشهای مطرح شده مربوط به انسانهای تربیت نایافته است که از استعداد خود استفاده غلط می کنند یعنی نکوهشهای قرآن مربط به طبیعت گرایی انسان ها است نه طبیعت آنها. منابع مورد استفاده در این رساله به علت قرآنی بودن بحث بیشتر تفاسیر بوده اند اما در کنار آنها از کتابهای نوشته شده در باره انسان و نیز کتب حدیثی بهر برده شده است. کلید واژه ها: انسان، الناس، بنی آدم، بشر، عبد نفس، فطرت، تربیت، نکوهش، مذمّت قرآن. Abstract This thesis is about the Shortcoming and innate blames of the human in quran. And it is dealt with these objects in two part; first verses present shortcoming and second verses of human criticizer. By reviewing these verses, we can find that from the qoran point of view, human is created by shortcomings or not? And because the surface of verses shows man owe full of shortcomings then if the answer of the question is negative, how one could justify such verses? In this thesis we study some of the shortcoming like, weakness in childhood and oldness, death, to fall in Afsal safelin, regret(khosran), weakness in sex instinct, human life in difficulty human porosity, bloodshed and filth, rashness, lust love, importance and greed, to adorn the eats and temptation of the comm. And erself which quran expresses all about all humans generally and after reviewing each point, educative discuss is suggested. Also, in forth chapter, we dialed with quran blames to all human and they are polytheism ineffability and in grateful rebellion less capacity niggardliness pried lenity ignorance debate past forgetting desired and hopelessness high wishes desire to laxity and oppression after reviewing respective verses educative paint has been expressed. But become the verses describes in these two chapters knows the human generally weak and blame him one many be sakes then is the innate evil created in the human which quran blames all such and clearly often express evil created with human? In separate chapter we exhausted answer to this question and said that mentioned blames are concerning unlearned humans which use their abilities wrong and quran criticism concerns naturalistic humans not their natures. The resource used in this thesis is more commentary because debate is quranic but beside them the books wrote a bout human and tradition books also have been used. Key words: man, alas(people), adam sprays human slave self, nature education, quran reprehension.
زمينه‌ها و عوامل سقوط شخصيت انسان از منظر قرآن
نویسنده:
‫محمدايوب رضوي (شريفي)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫رسيدن به کمال انساني و جايگاه مطلوب، خواسته هر انسان است. براي تحقق اين امر، بايد موانع رسيدن انسان به کمال و هرچه که موجب سقوط انسان است، شناسايي شود؛ تا با دوري از آنها، زمينه رشد و کمال آدمي فراهم گردد. اين پژوهش در سه فصل، به اين موضوع از منظر قرآن پرداخته است. معيارهاي کلي در قرآن براي رسيدن به کمال، عبارتاند از: عقل، ايمان، اراده و اختيار، و دردمندي. عوامل انحطاط انسان دو گونه‌اند: عوامل بيروني و عوامل دروني. مهم‌ترين عوامل بيروني عبارتاند از: ساختار فرهنگي، نظام‌هاي اقتصادي و نظام سياسي. برخي از مواردي که به عنوان آسيب‌هاي جدي فرهنگ تلقي شده و مانع کمال انسان است، عبارتاند از: تقليدگرايي، کثرت‌گرايي، خودرهايي، خرافه‌پرستي، راحت‌طلبي، لذت طلبي و اضمحلال. در يک نظام اقتصادي، سه محور عمده وجود دارد که صلاح و فساد آن، نقش جدي در صلاح و فساد انسان‌هاي درون آن نظام دارد. آن سه محور عبارتاند از: مالکيت، مصرف و توزيع. آسيب‌هاي مالکيت عبارتاند از: رباخواري، روش‌هاي نادرست درآمدزا و افزون‌طلبي. اسراف خطرگاه مصرف است و در توزيع، اصل اقامه قسط و عدل، بايد بر سراسر جامعه حکومت کند و عامل سرنوشت سازي در اصلاح انسان است. مهم‌ترين عوامل دروني انحطاط انسان عبارتاند از: جهل، حسد و تنگي نظري، حرص، تکبر، خود برتربيني. تحول در ساختار فرهنگي، بهسازي نظام اقتصادي، و اصلاح نظام سياسي، به عنوان راهکارهاي جلوگيري از سقوط انسان مطرح شده‌اند. ايجاد روحيه ابتکار و نوآوري، بستري مناسب براي تحول در ساختار فرهنگي است. همچنين علمجويي و ايجاد فرهنگ تلاش در جامعه، مي‌تواند در ساختار فرهنگي، تحول به وجود آورد. نظارت در اقتصاد و بهره‌گيري درست از آن، مي‌تواند راه سودجويي را ببندد. رعايت عدل و انصاف در امور اقتصادي، يکي ديگر از پيش‌زمينه‌هاي رشد و ترقي اجتماعي است. يکي از راه‌هاي بهسازي نظام اقتصادي، رقابت سالم اقتصادي است. اصلاح نظام سياسي مي‌تواند با اصلاح قوانين ماديگرا، اصلاح رفتار حاکمان و روابط متقابل مردم و حاکمان، محقق شود.
امام کاظم(عليه السلام) و قرآن
نویسنده:
‫احسان ابراهيمي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ، ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
نقش اولياء الهي در نظام تکوين از منظر قرآن و حديث
نویسنده:
ثمرحسين زيدي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫بيشتر مباحث شيعه درباره امامت، عکس العملي در برابر ديدگاه عامه است؛ اما اگر نقش امام بر اساس قرآن و حديث تبيين گردد و جايگاه و منزلت اولياي الهي روشن گردد، معلوم خواهد شد که رهبري سياسي امت، فرعي از شئون و مقام امام است. پژوهش حاضر با روش نقلي به بررسي نقش اولياي الهي در نظام تکوين پرداخته است. خداوند متعال، خالق و مدبر هستي است و قدرت تصرف در نظام تکوين، ذاتاً از آن اوست. خالق هستي، انسان را در اين عالم براي بندگي و معرفت حق تعالي آفريده و ميل فطري نيل به کمال را در او قرار داده است. روح انسان از چنان وسعت و قابليتي برخوردار است که مي‌تواند با وصول به کمالات معنوي، خليفه خدا و مظهر جميع اسماء و صفات الهي گردد؛ تا جايي‌که خداوند، مقام ولايت را به او اعطا مي‌نمايد. اعتقاد به ولايت تکويني اولياي خدا، تا زماني که در تمام تصرفات، مؤثر و علت اصلي را اراده خدا بدانيم، نه تنها آميخته با شرک نيست، بلکه عين توحيد است. ولايت تکويني که خدا به اولياي خود در مقام قرب و بالاترين حد کمال، عنايت مي‌کند، تشکيکي و داراي مراتب و درجات متفاوت است. حضرت محمد( و اهل بيت معصوم‌او بالاترين و والاترين درجه قرب به حق و ولايت تکويني را دارا هستند. غيرمعصومين نيز مي‌توانند با تلاش و کوشش خود، مراتبي از ولايت و قرب الهي را به‌دست آورند تا جايي‌که خداوند، گوش و چشم و زبان و دست آنان مي‌شود. وقتي انسان، مظهر قدرت حق مي‌شود، در نظام تکوين واسطه فيض مي‌شود، و به اذن الهي مي‌تواند تصرفاتي را انجام دهد. ولايت تکويني انبيا در واقع معجزه آنان براي اثبات نبوت نيز مي‌باشد، و ولايت محمد و آل محمد( از طريق مقام نورانيت آن‌ها و مقام اعلميت ايشان نيز قابل اثبات است. از آثار ولايت تکويني، هدايت ديگران به‌سوي قرب الهي، اخبار از حوادث و اسرار آفرينش، و حل مشکلات مردم مي‌باشد.
  • تعداد رکورد ها : 18137