جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
روابط متقابل والدین و فرزندان در قرآن کریم
نویسنده:
سهیلا محمدی ایمر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه سعی شده با استفاده از آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام که احکام این موضوعات بیان گردد. مرحله پیش از ازدواج، انتخاب همسر، تولیدنسل، تربیت فرزندان، روابط حاکم بر هر یک از اعضای خانواده. حقوق متقابل یا منحصر به فرد هر یک از آنها،مسائل مختلف زناشویی، اقتصاد خانواده.
روابط والدین و فرزندان از نظر قرآن و حدیث
نویسنده:
مصطفی سلیمانی اصل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه عبارتند از: تشکیل خانواده،مسؤولیت پدر و مادر، وظایف والدین در قبال فرزندان از جنبه های متعدد، وظایف فرزندان در مقابل والدین وبالاخره عوارض مسامحه در انجام وظایف، چه از ناحیه والدین و چه از جانب فرزندان.
روان شناسی در قرآن و حدیث
نویسنده:
زکریا اعلائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر مشتمل بر سه فصل با این موضوعات است: فصل اول، تعاریف و کلیات: تعاریف و توضیحات، رابطه یِ روان شناسی با اخلاق، کاربرد روان شناسی در زندگی، اشاره ای گذرا به تاریخچه یِ روان شناسی; فصل دوم، شناخت انگیزه هایِ رفتاری از دیدگاه قرآن و حدیث: تعریف انگیزه، تعریف و بررسی رفتار، بررسی انگیزه هایِ رفتاری، تعارض انگیزه ها، غلبه بر انگیزه ها، انحراف انگیزه ها; فصل سوم، انفعال و بازتاب ها در قرآن و حدیث: نقش انفعال ها، انواع انفعال ها، انفعال هایِ منفی، انفعال هایِ مثبت یا روان درمانی.
روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
محمدرضا اقبال
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش بررسی ویژگیهای رفتاری منافقان در جامعه اعم از روانی، سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و همچنین راههای مقابله با آنها با استناد به آیات و روایات می باشد. بر اساس مطالعات کتابخانه ای و با بهره گیری از قرآن کریم و تفاسیر معتبر و کتب روایی و برخی از کتب روانشناسی می باشد. طرح پژوهش شناخت واژه های روانشناسی نفاق، تاریخچه ی نفاق و تقسیم بندی ویژگیهای رفتاری منافقان به ویژگیهای روانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با استناد به آیات و روایات و در پایان نقش محیط و وراثت و اختیار و اراده در بروز صفت نفاق مطرح گردیده است. نتیجه کلی : اینکه منافقان با ویژگیهای رفتاری منحصر به فردی که در جامعه ی اسلامی دارند از خطرناک ترین دشمنان محسوب شده و مؤمنان باید با الهام گرفتن از قرآن و روایات و با هوشیاری و بصیرت مراقب این دشمنان دوست نما باشند.
نقد مقاله «دیدگاه برخی خاورشناسان در مورد قرآن بسندگی و نفی احادیث»
نویسنده:
نادعلی عاشوری تلوکی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نوشتار «بررسي ديدگاه برخي خاورشناسان در مورد قرآن بسندگي و نفي احاديث» كه در شماره هشتم سال پنجم مجله قرآن‌پژوهی خاورشناسان انتشار يافته است به ردّ دیدگاه‌های آوروئس در مورد حدیث‌بسندگی پرداخته است و نوشتار حاضر را مي‌توان در واقع تكمله يا تتمه‌اي بر نوشتار مذكور تلقي كرد. در این نوشتار، بعد از چند توصیه در مورد شیوه پاسخ‌گویی مقاله فوق، به اشکالات دیدگاه قرآن‌بسندگی آوروئس پرداخته شده است. نخست به اشکال مبنایی آن یعنی تفسیر به رأی آیات قرآن و عدم توجه به همه آیات اشاره گردیده، سپس دلایل قرآن، تاریخی و عقلی برای اثبات حقانیت احادیث و کارکرد آنها آورده شده است. بر اساس آیات متعدد اثبات شده که حدیث مکمل قرآن واقعیتی تاریخی است که بهترین دلیل بر وجود واقعی آن، مجموعه‌های حدیثی شیعه و اهل سنت است. همچنین نقد برخی احادیث ضعیف از سوی دانشمندان مسلمان نمی‌تواند دلیل انکار اصل حدیث شود.
صفحات :
از صفحه 135 تا 158
روح القدس در قرآن کریم و سنت با تأکید بر ماهیت و کارکردها
نویسنده:
حسین افتخاریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی ماهیت و کارکردهای روح القدس از دیدگاه آیات و روایات است. نویسنده با توجه به آیات و روایات بر این باور است که روح القدس، موجودی غیر از جبرئیل و برتر از آن می باشد. وی بیان می دارد که روح القدس دارای دو مصداق شخصوار و غیر شخصوار است; روح القدس شخصوار که عمدتاً از آن با «الروح» یاد می شود، موجودی قائم به ذات است که با جبرئیل و میکائیل مقایسه شده و به صورت ویژه در معیت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) و ائمه طاهرین(علیهم السلام) بوده و آنها را تأیید و نصرت کرده است; اما سایر انبیاء و اوصیاء از ارتباط با این حقیقت نوری بهره ای ندارند. از روح القدس غیر شخصوار نیز در روایات به عنوان یکی از ارواح پنج گانه که در وجود انبیاء و اوصیاء حاضر است، تعبیر شده و حالتی قائم به غیر داشته و از مقوله قوه و استعداد می باشد
روش استدلال و احتجاج در قرآن
نویسنده:
سهیلا بهرامی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق نخست واژه های مرتبط به موضوع مانند حکمت، موعظه، جدال، بینه، حجت و برهان درلغت و قرآن بررسی شد، سپس طی دو فصل احتجاجات قرآنی شرح داده شده است. در فصل اول احتجاجات خدای تعالی در موضوعات توحید و معاد و در فصل دوم احتجاجات ده تن از پیامبران (ع) آمده است. آنان عبارتند از: نوح، هود، صالح، ابراهیم، لوط، یوسف،شعیب، موسی، عیسی علیهم السلام و پیامبران اسلام صلی الله علیه وآله.
روش تبلیغی انبیاء ( ع) در قرآن
نویسنده:
عذرا نوراللهی ارخودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
استفاده از شیوه های تبلیغی کار آمد و مؤثر در امر تبلیغ مهمترین رمز پیروزی یک جریان تبلیغی است به طوری که می توان میزان و درجه موفقیت یک مبلغ را از روی شیوه های تبلیغی استفاده شده از طرف او تعیین کرد. بنابراین انبیاء الهی نیز هر کدام به روش خاص و متناسب با موقعیت زمان خویش، شرایط فردی و اجتماعی مخاطبان تبلیغ می کردند. مثلأ حضرت ابراهیم(ع) تکیه بر مبارزه با خرافات، شرک و اندیشه پرستی و در دعوت حضرت موسی(ع) اصلاحات سیاسی و اجتماعی و مبارزه با استضعاف و استکبار و قطب های قدرت و ثروت و نیرنگ و سحر مورد توجه بوده است. در این میان شناخت انبیاء الهی و شیوه ها و روشهای تبلیغی آنان می تواندبه عنوان اولین گام در الگو برداری از انبیاء الهی به عنوان اسوه های کامل بشریت مطرح باشد در این مسأله ابتدا به موضوع تبلیغ به صورت عام پرداخته شده است و به مباحثی از قبیل معنا شناسی تبلیغ، شیوه ها و مراحل تبلیغ و موارد دیگر اشاره شده است. و سپس به شیو ه های تبلیغی انبیاء به طور خاص پرداخته شده و در خلال مباحث، اصول و ویژگی های مشترک انبیاء، مراحل دعوت انبیاء بیان شده است. در بررسی و تحلیل شیوه های تبلیغی انبیاء در مراحل آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته و در مرحله بعد روایات، کتب سیره و حدیث مورد استناد بوده است. از جمله نتایج این تحقیق اثبات توانایی قرآن در پاسخگویی به نیاز انسان به اسوه در تمام زمینه ها، ضرورت پایبندی تبلیغ دینی به حقانیت و قداست انگیزه، عمل و روشها و تأکید قرآن بر اتخاذ شیوه های غیر مستقیم و عملی در کنار شیوه های گفتاری و انشایی می باشد.
ریشه های گناه و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
محسن قرائتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شناخت صحیح گناه مبتنی بر شناخت زمینه ها و ریشه های آن است. قرآن و روایات، ریشه گناهان را عرصه های مختلف خانوادگی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و سیاسی معرفی می نماید. پس از شناخت گناه و زمینه های شکل گیری آن، باید با تفکر و توجه به حضور خدا در همه جا، خودشناسی و توجه به شخصیت انسانی، ایمان به معاد، یاد مرگ، خداترسی و هراس از پیامدهای گناه و نیز با توجه به عبادات، به مبارزه با گناهان برخاست و زمینه های اطاعت از خدا و جلب رضایت او را فراهم نمود.
صفحات :
از صفحه 95 تا 140
چیستی و ماهیت علم در قرآن و روایات و آموزههای اسلامی
نویسنده:
علیرضا شابدین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
به طور کلی در بررسی مکاتب، هیچ مکتبی مانند اسلام برای علم و معرفت و آگاهی ارزش قایل نیست و هیچ دینی مانند اسلام مردم را از خطر جهل تحذیر نکرده است. از نظر اسلام علم اساس همه ارزشها و جهل ریشه همه معایب و مفاسد فردی و اجتماعی است. همچنین از نظر اسلام انسان در هر حرکتی نیاز به شناخت و آگاهی دارد: عقاید، اخلاق و اعمال انسان باید مبنای علمی داشته باشد. روش تحقیق این مقاله کتابخانه ای و با بهرهگیری از دستاوردهای پژوهشی بوده است. سؤال اصلی تحقیق، چیستی حقیقت علم در قرآن و روایات و آموزههای دینی است. هدف اصلی تحقیق بررسی و نشان دادن جایگاه و چیستی علم در قرآن و روایات و آموزههای اسلامی جهت بهره گیری عملی از آن در زندگانی می باشد. در این نوشتار تحلیلی تلاش شده است تا جایگاه علم در متون اسلامی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
صفحات :
از صفحه 128 تا 144
  • تعداد رکورد ها : 18137