جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
تعداد رکورد ها : 18137
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه امام جعفر صادق (ع) با قرآن کریم در ارتباط با اهداف ومحتوای تربیت
نویسنده:
کوچک آقا خندان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
امام صادق (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
جعفر بن محمد، امام ششم
چکیده :
این تحقیق با عنوان «بررسی تطبیقی دیدگاه حضرت صادق (ع) با قرآن کریم در ارتباط با اهداف و محتوای تربیت» صورت گرفته وهدف آن ، شناخت و بیان چگونگی ارتباط دیدگاه امام صادق (ع) با منظر قرآن کریم دررابطه با اهداف و محتوای تربیت بوده که از نوع پژوهش توصیفی است وبا رویکرد تطبیقی ـ تحلیلی و به روش اسنادی صورت گرفته و محقق در صدد آن بوده تا با توجه به آیات قرآن کریم و منابع معتبر اسلامی که احادیث و اخبار حضرت صادق (ع) را آورده اند به تطبیق دیدگاه حضرت صادق (ع) با قرآن کریم بپردازد ومساله ی تحقیقمبنیبر این که دیدگاه حضرت صادق (ع) در رابطه با اهداف ومحتوای تربیت چگونه با قرآن کریم مطابقت دارد را در یابد که با انتخاب روش کتاب خانه ایبه دنبال اهداف و محتوای تربیت در دیدگاه هر دو است ، بر اساس بررسی های انجام شده در فصل دوم ، این یافته ها حاصل شده است که احادیث موجود در کتب روایی حاکی از آن است که از منظر حضرت صادق (ع) اهداف تربیت به دو دسته ی اهداف غایی (عبودیت ، تقوا ، قرب و رضوان ، طهارت و حیات طیبه ، هدایت و رشد) که بیانگر غایت تربیت بوده و اهدافواسطی(پرورش تفکر و تعقل، پرورش روح اجتماعی ، پرورش روح عدالت خواهی، تهذیب و تزکیه ی نفس ، صحت و قوّت و نظافت )که مقدمه و واسطه ای برای نیل به اهداف غایی می باشندتقسیم شده است که در این راستا نتایج بررسی آیات قرآن کریم نشان داد که اهداف تربیت از دیدگاه قرآن کریم نیز شامل اهداف غایی و اهداف واسطی است ودرادامه بررسی ها نشان داد که در ارتباط با محتوای تربیت ، قرآن کریم به مضامینی چونتوحید و خداشناسی ، نبوت ، معاد ، نماز و روزه پرداخته ودر این ارتباط بررسی منابع معتبر اسلامی (کتب روایی) که احادیث و روایات حضرت صادق (ع) را آورده اند ، حاکیست که محتوای مورد نظر ایشان در تربیت نیز شامل همان مضامین قرآن کریم است و تطبیق این دو دیدگاه ، نتایجی در پی داشت ومحقق در فصل چهارماین یافته ها و نتایج پژوهشرابه صورت نمودارهای مفهومی ، آورده و بیانگر آن است که ، اهداف و محتوای تربیت از دیدگاه حضرت صادق (ع) با منظر قرآن کریم ، مطابقت دارد و آن حضرت با استناد ، اقتباس ، تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم و با بهره مندی از استعداد ذاتی و مقام امامت به طور کلی ، روشنگر اهداف و محتوای تربیت قرآن بوده و آنها را در کردار ، گفتار و اعمال و رفتار خویش ، متجلّی فرموده اند . قرآن ، امام جعفر صادق (ع) ، مطابقت ،دیدگاه ، اهداف تربیت ومحتوای تربیت کلید وازه های این تحقیق هستند .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تاریخ پیدایش انسان در زمین از نظر علم و آموزههای قرآنی و حدیثی
نویسنده:
محمدعلی دولت، علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت آدم (ع)
,
انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جن
,
میمون های انسان نما
,
انسان های میمون نما
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
هبوط آدم ,
فرشتگان ,
رابطه علم و دین ,
تاریخ زیست انسان ,
نئاندرتال ,
کرومانیون ,
ثبوت انواع ,
نسناس ,
آموزه های قرآن و عترت ,
چکیده :
در این مقاله به دنبال یافتن راهکاری مناسب برای توجیه صحیح یافتههای علمی پیرامون زیست انسان در زمین و موجودات پیش از آدم (ع) در آموزههای قرآن و عترت هستیم. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و از گونۀ تحلیل اسنادی و کتابخـانه ای است و یافتههای زیستشناسی را با استناد به اطلاعات گردآوریشده از آیات و روایات ارزیابی کردهایم. یافتههای باستانی حاکی از آن است که، پیش از انسانهای کنونی، دو نوع از موجودات انسانگونه، یعنی نئاندرتالها و کرومانیونها، در زمین میزیستهاند که دهها هزار سال پیش نسل آنها منقرض شده است. در روایات نیز از سویی به طور کلی از وجود دو گونۀ جنّ و نسناس پیش از انسان صحبت به میان آمده و، از سوی دیگر، حاکی از وجود هفت گروه از موجودات انسانگونه در زمین است. شاید بتوان نئاندرتالها و کرومانیونها را دو گونه از نسناس به شمار آورد. ضمن آنکه، بر اساس مطالعات تاریخی و پژوهشهای علمی، هبوط آدم (ع) که پدر انسانهای کنونی است به زمین در محدودۀ زمانی کمتر از 10 هزار سال پیش رخ داده است و هیچ گونه ارتباط فیزیکی میان آدم (ع) و موجودات پیش از او وجود ندارد؛ بنابراین نظریۀ تکامل دربارۀ آدم (ع) و نسل او صدق نمیکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عملکرد صحابه شاخص در جنگ های دوران خلفای راشدین با قرآن و سنت نبوی
نویسنده:
حمیدرضا ابراهیمنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
خلفای راشدین
,
واژگان کلیدی: صحابه شاخص
,
قرآن و سنت نبوی(پیامبر).
چکیده :
در خصوص جایگاه صحابه در تاریخ اسلام نقل و قول های متفاوتی شده است. برخی شمار صحابه شاخص را محدود به دوران پیامبر(ص) و تعداد محدودی به دوران خلفای راشدین می دانند و عده ای دیگر، معتقدند، تمام کسانی که به نحوی حضور پیامبر را درک کرده اند، چه ظاهرا و چه غایبا، صحابه هستند. اما آنچه در این میان، این دو نظر را از هم سوا می کند، وجود صحابه ی شاخصی است، که علاوه بر حضور در کنار پیامبر(ص) در غزوات(جنگ ها) و حضور در دیگر میادین نیز نقش داشته اند. این افراد بعد از رحلت پیامبر به نحوی موضع جدیدی را اتخاذ نمودند و در طول دوران خلفای راشدین در زمان جنگ های آنان به ظاهر به خاطر قرآن و سنت پیامبر(ص) جنگیدند. ولی با بررسی و تحلیل این جنگ ها به این نتیجه می رسیم، که آنان بیشتر برای بدست آوردن جایگاه و مقام حکومتی در تلاش بودند تا برپایی اندیشه قرآن و سنت نبوی. شاید بتوان گفت، میل و رغبت آنان به جنگیدن در راه قرآن و اسلام در دوران پیامبر(ص) بیشتر به چشم می خورد تا دوران خلفای راشدین. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و عملکرد صحابه شاخص در طول جنگ های خلفای راشدین پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی شیوههای تربیتی پیامبر اعظم (ص) از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
بشیراحمد بوتو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد (ص)
,
علوم انسانی
,
خانواده
,
عوامل اجتماعی موثر در معرفت
,
قرآن
,
مدرسه
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سنت
,
correspondence analysis
,
koran
,
koran
,
traditions
,
koran
,
traditions
,
koran
,
training
,
traditions
,
training
,
training
,
family
,
training
,
پیامبر اسلام
,
family
,
heredity
,
social factors
چکیده :
شیوه، سیره، سنت، تربیت از وازههای کلیدی این پژوهش است که معانی متعددی و متفاوتی برای آنها ذکر شده است. بدون شک اگر انسان بر اساس تربیت دینی تربیت شود زندگی شیرین و با آرامش همراه خواهد داشت. سیره پیامبر اکرم (ص) الگوی کامل برای انسان است وجامعهای که در سایه پیروی از الگو هم چون پیامبر اکرم رشد وتربیت یابد جامعه ایده آل خواهد بود پیامبر اکرم در تربیت انسانها به ابعاد آن توجه میکرد وافراد را برای پرورش همه جنبه آن سفارش میکردند آن حضرت در تربیت جامعه از شیوهای وحیانی استفاده میکرد. در امر تربیت شیوهای مثبت و منفعی وجود دارد و قرآن به هر دو قسم آن اشاره میکنند، شیوههای تربیتی پیامبر اکرم? از نظر قرآن وسنت محدود به زمان خاص نیست بلکه قابل گسترش به هر زمان است پیامبر اکرم? دارای شیوهای تربیتی عملی اعم از شیوهای شناختی. عاطفی. ومهارتی است. در بعد شناختی از شیوهای.تفکر. تقویت باورهای دینی. تذکر. داستان. تمثیل وتشبیه و در بعد عاطفی از شیوهای توبه. محبت. احترام. موعظه. بشارت وانذار. تشویق وتنبه و هم چنان در بعد مهارتی از شیوهای مانند. الگو دهی. خود مدیریتی. بازی. رفق ومدارا. عمل صالح. استفاده میکردند. قرآن پیامبر اکرم را الگوی کامل در هر زمان برای انسان معرفی کرده است و رفتار پیامبر اکرم? نسبت جامعه ستوده است و او را بعنوان مربی نمونه و دل سوز نسبت به جامعه بشری معرفی کرده است. از دید قرآن وسنت تربیت انسان بر مبنای قرآن و سنت بهترین تربیت است و در تشکیل جامعه نمونه مانند جامعه نبوی و مدینه فاضله موثر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی علل وآثار سوءظن در منابع اسلامی (قرآن و سنت) و روانشناسی
نویسنده:
ثریا سادات حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تطبیق
,
اخلاق
,
سوء ظن
,
منابع اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
سوءظن(بدگمانی) به عنوان یک رذیله از گناهان قلبی و بیماری های روانی و سبب ارتکاب بسیاری از گناهان است. سوءظندر منابع اسلامی وروانشناسی به نوعی خارج شدن از حالت اعتدال و دید منفی و یا همان بدگمانی است که در روانشناسی به اختلال شخصیت پارانویا موسوم است. این رساله به بررسی علل و انگیزههای سوءظن در منابع اسلامی و روانشناسی و تطبیق آنها با یکدیگر می پردازد. علل ارثی، ژنتیکی، محیطی، تربیتی، روانی، ضعف ایمان، کم خردی ، غرور، خودمحوری، خیانت و پستی از جمله مواردی است که در منابع اسلامی و روانشناسی با تفاوت هایی جزئی بیان شده است. نا امیدی، احساس عدم رضایت از زندگی،انگیزش بر شرور، زوال امنیت، عدم اعتماد به دیگران و ...از جمله پیامدهای مشترک این مشکل در هر دو منابع اسلامی و روانشناسی می باشد. درمان سوءظن در منابع اسلامی و روانشناسی نیز نقاط مشترک قابل توجهی مانند روان درمانی ( توجه به مفاسد و آثار سوءظن) دارد. نقطه افتراق این دو روش در دارودرمانی و مراقبت های پرستاری این اختلال شخصیت در روانشناسی است که از راههای درمان این رذیله در منابع اسلامی نمی باشد. این تحقیق به روش کتابخانهای ، توصیفی، تحلیل محتوا و تطبیق صورت گرفته است که میتواند مورد استفاده فردی و نیز مراکز مشاوره جهت اصلاح این ویژگی منفی قرار گیرد.کلمات کلیدی:تطبیق، اخلاق، سوءظن، منابع اسلامی(قرآن و روایات)،روانشناسی، پارانوئید،علل،آثار.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مقامات معنوی پیامبر اعظم (ص) در تفسیرالمیزان و فی ظلال القرآن
نویسنده:
امین اعتمادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت
,
شفاعت
,
معارف اسلامی
,
سیره پیامبر اکرم(ص)
,
مقام معنوی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ولایت
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تفسیر فی ظلال القرآن (کتاب)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
چکیده :
مباحث مربوط به سیره و مقامات معنوی پیامبر از سده های نخستین تا کنون در ضمن کتب سیره شناسی آن حضرت مطرح شده است و مورد توجه دانشمندان و نویسندگان برجسته مسلمان بوده وآثار ارزشمندی ارائه کرده اند ولی در موضوع یاد شده نوشته ای جامع و همه جانبه با نگاه تطبیقی میان شیعه و سنی انجام نگرفته است. نوشته حاضر در یک مقدمه و9فصل سامان یافته.در مقدمه به بیان کلیات مسئله پرداخته شده. در فصل اول به خلق عظیم پیامبر مانند ادب، تواضع، دلسوزی، عفو آن حضرت پرداخته شده است. در فصل دوم به صبر آن حضرت ومباحثی مانند گوشه ای از صبر آن حضرت، مقایسه صبر آن حضرت با انبیاء الهی، صبر و استقامت همراه بایاران وشرح صدر پیامبر مطرح شده است. در فصل سوم به مقام سکینه پرداخته شده.درفصل چهارم به اخلاص حضرت طرح شده است .در فصل پنجم عبودیت خاتم النبین توضیح داده شده است.در فصل ششم مقام علم لدنی و مباحثی مانند علم غیب پیامبر، تفسیر پیامبر، نمونه هائی از خبر غیب پیامبر و آگاهی پیامبر از حوادث توضیح و مطرح شده است .در فصل هفتم ولایت تکوینی و تشریعی آن حضرت و نمونه ها و موارد آن شرح داده ایم. در فصل هشتم اسوه بودن آن حضرت توضیح داده شده زیرا بعد ازبیان مقامات آن حضرت و آشنائی با آن مقاماتی که توضیح داده ایم اسوه و الگوئی برای خود و جهانیان معرفی نموده ایم.وبالاخره در فصل نهم مقام محمود آن حضرت بیان شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اعجاز قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی (ره) و آیتالله معرفت (ره)
نویسنده:
مریم فخاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان عربی
,
اعجاز قرآن
,
بیان
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیت الله معرفت (ره)
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
اعجاز علمی قرآن کریم
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این پژوهش که به "بررسی اعجاز قرآن" اختصاص دارد برای اولین بار کوشش شده است تا باجمعآوری و بررسی تطبیقی دیدگاههای دو دانشمند بزرگ قرآنی، علامه طباطبائی; و آیت الله معرفت;، این ویژگی منحصر به فرد قرآنی به تفصیل – و البته با بضاعت نگارنده- تبیین شود. بنابر این فصول پنج گانه زیر طراحی شده است:درفصل اول، "کلیات" پژوهش است، که پس از بیان مسائل بنیادین پژوهش بانگاهی گذرا بر زیستنامهی آن دو بزرگوار پرداخته شده است. آنگاه معنای لغوی واصطلاحی"اعجاز"بررسی شده است.از فصل دوم به بعد، کوشش شده است تا مهمترین وجوه اعجازمعرفی و بررسی شود، که نخستین آن – بیتردید- "اعجاز بیانی"است؛ فصل دوم، اعجاز بیانی را از دیدگاه علامه و آیت الله در بردارد،که مفهوم، پیشینه، ابعاد و جنبههای اعجاز بیانی و در پایان مهمترین شبهات این حوزه تحلیل و بررسی شده است. فصل سوم، به یکی دیگر از وجوه اعجاز، "اعجازعلمی"پرداخته شده است، در این میان علاوه بر بیان مفهوم، پیشینه، و نظریات علامه وآیت الله، سعی شده است تا نظریات مهم دیگر نیز به اشارت معرفی شود. به هر روی گسترهی وسیع آیت الله در پردازش، تبیین و ارائهی شواهد کافیدر میان مجموعهنگاران علوم قرآنی برجسته می شود. فصل چهارم، به یکی دیگر از جنبههای اعجاز؛ که البته شاید به راحتی نتوان برای آن پیشینهای دامنهدار را جستجو کرد، یعنی "اعجاز تشریعی" پرداخته شده است. که باید آن را بیشتر در میان پژوهشهایارزنده و خجسته محققان معاصر جستجو کرد؛ علامه و آیت الله نیز بدان استدلال کردهاند، و آن را از برجستهترین جنبههای اعجاز قرآن برشمردهاند.در نهایت در فصل پنجم "خاتمه ونتیجه گیری"، نتایج کلی پژوهش، که برآیند نظریات این دو اندیشمند قرآنی در "اعجازقرآن" منعکس شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دلایل تحریف ناپذیری قرآن از دیدگاه علامه طباطبائی وآیت الله معرفت
نویسنده:
اردشیر آقایی باباجان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تحریف
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مساله تحریف ناپذیری قرآن دارای اهمیت ویژهای است که اگر به اثبات نرسد، اعتبار قرآن به چالش کشیده و هرگونه استناد به آیات آن، با مشکل اساسی روبرو خواهد شد. دانشمندان اسلامی در این زمینه تلاش بسیاری نمودهاند که از جمله آنها علامه طباطبائی وآیت الله معرفت میباشند.این تحقیق با روش کتابخانه ای وتوصیفی گرداوری شده و به بیان کلیات تحریف و ذکر مبانی نظری آن,به مقایسه دلایل علامه طباطبائی وآیت الله معرفت در مورد تحریف ناپذیری قرآن و همچنین پاسخ آنها به شبهات مطرح در این موضوع,پرداخته است.نتیجه این که اندیشمندان نامبرده, در اثبات تحریف ناپذیری قرآن از دلایل مشابهی استفاده کرده اند با این تفاوت که علامه طباطبایی,بیشتر روی بررسی خود قرآن کریم تاکید دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مسئله حجاب در ادیان توحیدی با نگاهی ویژه به قرآن و عهدین
نویسنده:
معصومه فراهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
یهودیت
,
کتاب مقدس (عهدین)
,
دین
,
آیات عقاید
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
پوشش زنان
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
نظام مذهبی
چکیده :
گروهي مي انديشند كه لزوم پوشيدگي اختصاص به آئين اسلام دارد و براي رهايي از آن بايد آئين هاي ديگر را برگزيد،اثبات اين كهقبل از اسلام نيز موضوع حجابدر ميان بعضي از ملل بسيارجدي و مهم بوده است ضرورت اين تحقيق را مي رساند. هدف از این پژوهش، اثبات وجودحجاب در ادیان توحيدي و ارائه آن به عنوان یکی از اساسی ترین راه حل های بحران اخلاقی نسل حاضر می باشد. با توجّه به آنچه که بیان شد و بانظر به اهمیّت موضوع، این تحقیق تشکیل شده از سه فصل كه فصل اول، اختصاص به مفهوم و پيشينه حجاب در اديان توحيديدارد.فصل دوم، حجاب را از نظر قرآن وتورات و انجيل مورد بررسی قرار می دهد، در پايان، به نتيجه گيري وتطبيق مسئله حجاب در قرآن و كتب عهدين می پردازد. يافته هاي اين تحقيق عبارت است از :1ـ در قرآن به امر حجاب تأكيد شده است و آياتي كه به حجاب زنان پرداخته اند ،علاوه بر اينكه حدود حجاب را مشخص كرده است ،ابعاد مختلف حجاب را در برمي گيرد از جمله حجاب در گفتار ، حجاب دررفتار و حجاب درنگاه مي باشد. 2ـ در تورات و انجيل به مطالبي اشاره شده است كه وجود حجاب و پوشش را درشريعت هاي يهوديت و مسيحيت نشان مي دهد،اگرچه تفاوت هايي در حدود و كيفيت آن با اسلام دارد اما درديگر ابعاد حجاب باهم شباهت دارند وبه طور كلي مي توان گفت مطالبي كه در مورد حجاب در كتب عهدين وقرآن آمده است ،به عفت و پاكدامني پيروان خود تأكيد دارد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آراء فخر رازی، بیضاوی، طبرسی و علّامه طباطبایی پیرامون مفهوم اعراف در قرآن
نویسنده:
مهران احسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اعراف
,
اعراف
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
درباره علامه طباطبایی
چکیده :
هدف از این پژوهش، بررسی تطبیقی اعراف از دیدگاه چهار نفر از مفسران بزرگ اسلامی؛ فخررازی، بیضاوی، طبرسی و علّامه طباطبایی می باشد. رساله حاضر در پنج فصل تنظیم گردیده که فصل اوّل آن به بیان مسئله اعراف اختصاص یافته، فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق، که این مسئله به اسلام مربوط می شود و قبل از اسلام، در ادیان دیگر اثری از موضوع دیده نشده است. فصل سوم روش های تحقیق و ابزار گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانهای، ضمن جمع آوری آیات و روایات راجع به موضوع، از کتب تفسیر شیعه و سنی به تجزیه و تحلیل محتوای آنها پرداخته است. فصل چهارم به شرح فرضیه ها و پاسخ سئوالات تحقیق یعنی واژه اعراف، جمع عُرْف که محل مرتفع و بلند را گویند. در اصطلاح مکان خاصی میان بهشتیان و جهنّمیان که همچون دیواری مرتفع میان این دو فاصله گردیده است.اعراف یکی از مواقف روز قیامت است، خود قرآن آن را مطرح می کند و در روایات هم به آن پرداخته شده است. بر این مکان بلند دو گروه از انسانها قرار دارند که بر بلندترین نقطه آن بزرگان دین که قرآن با لفظ رجال از آنها یاد میکند، قرآن بهطور آشکار آنها را معرفی نکرده است، امّا بیان لفظ رجال در باره آنها حاکی از مقام بلندشان است. بر اساس روایات، رجال اعراف پیامبران و اوصیای ایشان هستند که مصداق عینی آنها ائمه مخصوصاً حضرت علی (ع) میباشد. از جمله ویژگیهای آنها شناخت بهشتیان و دوزخیان از روی سیمایشان، گفتگو با آنها و سر زنش و ملامت دوزخیان است که این اوصاف دلالت بر بزرگی و شرافت رجال اعراف دارد.دسته دوم افرادی که حسنات و سیئات شان برابر است، در دامنه های اعراف قرار دارند، منتظر فضل خدا هستند تا آنها را وارد بهشت کند. روایاتی که از ائمه اطهار (ع) در مورد اصحاب اعراف وارد شده، نشان می دهد که دو گروه از انسان ها بر اعراف هستند؛ برخی روایات، رجال اعراف را پیامبران و اوصیای ایشان معرفی کرده و بعضی دیگر، کسانیکه حسنات و سیئاتشان برابر است. فصل پنجم نتایج حاصل از دیدگاه مفسران مذکور را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
تعداد رکورد ها : 18137
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید