جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
کتا‌بة‌ البحث‌ العلمی‌ و مصا‌در الدراسا‌ت‌ القرآنیة‌ و السنة‌ النبویة‌ و العقیدة‌ الاسلامیة‌
نویسنده:
ابوسلیما‌ن‌، عبدالوها‌ب‌ ابراهیم‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
قريب‌الوقوع بودن حكومت خدا در كتاب مقدس و قرآن
نویسنده:
سميه پناهي، جعفر نکونام
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
از جمله موضوعات مشترک و محوری قرآن و عهدین، حکومت خداست؛ به این معنا که در آخرالزمان حکومت بر جهان به‌طور مطلق از آن خدا خواهد بود و در آن، نیکوکاران و بدکاران جزای عمل خود را خواهند دید. موضوع مقالة حاضر، قریب‌الوقوع بودن حکومت خداست و اينکه مراد از آن چیست؟ در این مقاله ضمن گزارش عبارات قرآن و کتاب مقدس، نظریاتی که در تفسیر چنین تعبیری به دست داده شده‌اند، بررسی و نقد می‌شوند. دربارۀ تعبیر «قریب‌الوقوع بودن حکومت خدا»، شش نظریه یا احتمال در طول تاریخ مطرح شده است: نخست اينکه اين خبر حقیقی است و زمان دقیقی نیز دارد. نظریۀ دوم این بوده که هرچند اين خبر حقیقی است، اما نمی‌توان برای تحقق آن، زمان مشخص کرد. در نظریۀ سوم هم بر حقیقی بودن اين خبر تأکید می‌شد؛ اما اظهار می‌گردید که به دليل عدم آمادگی لازم در مردم، زمان برپایی حکومت خدا پیوسته به تأخیر می‌افتد. نظریۀ چهارم نيز بر حقیقی بودن آن خبر مبتني است؛ منتها برخلاف سه نظر نخست، آن را روحانی می‌شمارد. در نظریة پنجم، خبر قریب‌الوقوع بودن حکومت خدا فقط تحریضی برای اخلاقی زیستن دانسته شده است. در نظریة ششم، برپایی حکومت خدا آرزواندیشانه به‌شمار آمده است. از این میان، دومین نظریه، مشهورترین و مقبول‌ترین ديدگاه در نظر پیروان ادیان ابراهیمی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، تطبیقی و تاریخی است؛ یعنی مضامین مربوط به قریب‌الوقوع بودن حکومت خدا در عهد قدیم و عهد جدید و نیز قرآن، به ترتیب تاریخی بررسی و مقایسه می‌شود. رویکرد این پژوهش پدیدارشناسانه است
معناشناسي «بور» در قرآن و متون مقدس يهودي ـ مسيحي
نویسنده:
محمود مکوند
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
واژة «بور» دو بار و ریشة آن (ب و ر) پنج بار در قرآن به کار رفته است. عموم مفسران و مترجمان قرآن، اين واژه را به معنای هلاک‌شده، تباه‌شده و فاسد دانسته‌اند. این مفاهیم به لحاظ کلامی و در باب مقولة جبر، مسئله‌سازند. از سوی دیگر، برخی قرآن‌پژوهان واژه را دخیل دانسته‌اند. بنابراین در مقالة حاضر، نخست واژه را در زبان‌های سامی و با تأکید بر زبان‌های عربی، عبری، آرامی و سریانی ریشه‌یابی کرده‌ایم؛ سپس مبتنی بر این ریشه‌یابی به معانی واژه در قرآن و متون مقدس یهودی ـ مسیحی پرداخته و با ارائة گزارشی نسبتاً مبسوط از مفاهیم آن، نشان داده‌ایم که اين واژه در متون يادشده، یک مفهوم حقیقی دارد که همانا زمین بایر یا ناکشته است و یک مفهوم استعاری دارد که عبارت است از ناآموخته، نادان یا پرورش‌نایافته. افزون بر این، به نظریة استعاره‌های مفهومی اشاره کرده‌ایم و ارتباط مفاهیم حقیقی و استعاری واژه را توضیح داده و گفته‌ایم که در این استعارة مفهومی، سویة حاصلخیزی و باروری یا نقطة مقابل آن، سترون و بی‌حاصل بودن، برجسته می‌شود. در پایان، مبتنی بر تحلیل فوق، حضور توأم هر دو معنا را در متون پیش‌گفته، برخاسته از یک پدیدة نظام‌مند زبانی دانسته‌ایم که قول به دخیل بودن واژه را رد می‌کند.
رابطة حكومت جهاني و انتظار بر مبناي قرآن و روايات و عهد جديد
نویسنده:
فاطمه خداجويان
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
از دیرباز، تحقق حکومت جهانی عاری از هرگونه ظلم و خشونت به همراه آینده‌ای روشن برای زندگی، از آرزوهای بشر بوده است. پیامبران و ادیان الهی بشارت داده‌اند که سرانجام، حکومت واحد جهانی مبتنی بر قسط و عدل شکل خواهد گرفت و این آینده به دست مصلح کل و منجی جهانی تحقق خواهد یافت. از این‌رو، پیامبران و اولیا برای تحقق حکومت الهی جهانی، انسان‌ها را به انتظار دعوت می‌کنند؛ انتظاری سازنده و پویا. در اسلام، حکومت جهانی توسط حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و در مسیحیت، ملکوت خداوند به‌واسطة حضرت مسیح علیه السلام تحقق می‌یابد. این حکومت ویژگی‌هایی دارد که آن را از ديگر حکومت‌ها متمایز می‌سازد؛ از جمله: خلافت پاکان و صالحان؛ برپایی احکام الهی؛ حکومت عدالت‌محور؛ رفاه اقتصادی؛ و... . مؤمنان به این دو دین، بر مبنای متون معتبر، خود را برای چنین روزی آماده و مهیا می‌کنند و در انتظار به سر می‌برند. در مقالة پیش رو، نگارنده بر آن است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی به مقایسة چرایی انتظار برای حکومت جهانی در دو دين مسيحيت و اسلام بپردازد؛ در اولي بر مبنای عهد جدید و در دومي بر مبنای آیات و روایات. کلیدواژه‌ها: انتظار، حکومت، قرآن، کتاب مقدس، مسیح، مهدی
کتابخانه کوثر قرآن
نویسنده:
سید علیرضا علاء الدین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
کارکردهای دین از منظر قرآن (قسمت دوم)
نویسنده:
امان الله فصیحی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
کارایی قاعده «تَعلیقُ الحُکمِ عَلَی الوَصفِ مُشعرٌ بِالعِلیّة» در تفسیر قرآن کریم
نویسنده:
محمدرضا ستوده نیا,مهدی رجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آشنایی با قواعد علم اصول و به ویژه مباحث الفاظ آن، از بایسته های مفسّران قرآن کریم است. یکی از قواعدی که در این دانش ارزشمند، از آن نام برده شده قاعده «تَعلیقُ الحُکمِ عَلَی الوَصفِ مُشعرٌ بِالعِلیّة» می باشد. در این نوشتار که با روش توصیفی تحلیل محتوی انجام می شود، نویسنده بر آن است، افزون بر بیان مفهوم و بررسی میزان حجیت این قاعده نزد دانشمندان مسلمان، بایسته های مفسّران کلام وحی را در زمینه بکارگیری آن مشخص کرده و نشان دهد چگونه می توان از این قاعده برای ارائه تفسیرهای گویاتر بهره گرفت.به نظر می رسد در تفسیر آیاتی که در آنها حکم معلق بر وصف شده، در نظر داشتن این قاعده به کشف علّت حکم می انجامد. بکارگیری این دستور اصولی در فرآیند تفسیر، افزون بر دست یابی به فهم ژرف تری از کتاب آسمانی، در مواردی به حل مشکلات کلامی و فقهی نیز کمک می کند.
 کار برد خیر و شر در قرآن
نویسنده:
حمید رضا فرهادی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چه خیر و چه شر از مفاهیم بدیهی در معارف بشری است، لکن شناخت حقیقت و مصادیق عینی آن نیازمند تأمل و ژرف بینی است، ما در این پروژه تحقیقاتی کوشیده ایم تا با تکیه بر قرآن و حکمت حقیقت خیر و شر را معرفی کنیم . در فصل اول واژه لغوی و اصطلاحی خیر و شر بحث و بررسی شده است و در فصل دوم به تجزیه و تحلیل خیر و شر از دیدگاه فلاسفه اسلامی و غربی می پردازیم. و در فصل سوم نگاهی به علم اخلاق و دیدگاه آن در باره خیر و شر داریم. و در فصل چهارم خیر شر را از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه بررسی کرده ایم.
ویژگیهای شخصیت مطلوب جوانان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
آسیه عطا نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق که در شش فصل انجام شده است، در فصل اول آن به کلیات و مفاهیم پرداخته شده است و همچنین مطلبی تحت عنوان جوان و راز خوشبختی آورده شده تا جوان به صورت کلی خودش و ظرفیت های خوب و بد خویش را بشناسد. در فصل دوم که علم است به چگونگی مفید بودن آن با توجه به الگوهای قرآنی و آثار آن و مصادیق آن و همچنین مضرات آن پرداخته شده است. در فصل سوم به یکی از عوامل رسیدن جوان به رشد و کمال که ارتباط با خدااست پرداخته شده و بیان شده که انس با خدا می تواند جوان را به رشد معنوی برساندو در ضمن در این فصل به زمینه های این ارتباط و مهمترین آثار آن پرداخته شده است. در فصل چهارم به مساله مهم عفت و پاکدامنی پرداخته شده تا جوان با توجه به الگوهای قرآنی بتواند خود را از دام شیطان نفس نجات دهد و به وسیله حفظ حیا و عفت قدمی بزرگ در راه خود سازی بردارد: همچنین در این فصل به چگونگی معاشرت با نام محرم و آثار رعایت این معاشرت ها و راه کارهای رهایی از آلودگی جنسی پرداخته شده است. در فصل پنجم به تحول بزرگ در زندگی هر جوان که ازدواج است و آثار آن پرداخته شده و همچنین به مساله وساطت در امر ازدواج و به هم رسانیدن جوانان از راه مشروع و چگونه به رشد معنوی رسیدن به وسیله این امر مهم ازدواج پرداخته شده است. در فصل ششم به مسأله ای پرداخته شده که شاید کمتر جوانی به آن توجه کند (البته به عنوان راه رسیدن به رشد معنوی) و آن «کار» است و مطرح شده که کار کردن شیوه ائمه اطهار بوده و بیشتر ائمه اطهار از جمله پیامبر(ص) در مزرعه کار می کردند و کار کردن را عار نمی دانستند.
 ویژگیهای بنی اسرائیل در قرآن کریم
نویسنده:
احمد عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق شامل چهار بخش است: هدف از این تحقیق عبرت گرفتن از سرگذشت و فرجام بنی اسراییل بوده و همچنین چگونگی زمان و مکان شکل گیری بنی اسرائیل ، و علت نامگذاری های متعدد این قوم، آشنایی با سرنوشت یهود قبل از مسیح(ع) و در زمان ایشان و پس از آن به خصوص درزمان پیامبر اکرم و چگونگی برخورد آنان با مسلمانان بوده، این قوم نامشان در آیات فراوانی از قرآن به قوم ستیزه گر و لجوج برده شده (154 آیه مستقیم ،560 آیه غیر مستقیم) در بخش اول این تحقیق به بررسی تاریخچه قوم بنی اسراییل علت نامگذاری این قوم به زبانهای متعدد و علت سکونتشان در جزیره العرب پرداخته شده است. بخش اول: در مورد بنی اسرائیل در طول تاریخ از قبل از حضرت موسی تا حضرت پیامبر ختمی مرتبه و تحریکات این قوم بر علیه مسلمانان بررسی شده است. بخش سوم: نعمتها و فضیلتهایی که خدا به ایشان داده و در آخرین فصل به بررسی فضایل زشت و ناپسند بنی اسراییل، پیمان شکنی ها، بهانه جویی ها، تعصب و جاجت و آزار پیامبر و... پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 18137