جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
تأويل ما نزل من القرآن الكريم في النبي وآله (ص)
نویسنده:
محمد بن عباس ابن جحام؛ حقّقه/ قدّم: فارس تبريزيان
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
تولى و تبرى در قرآن
نویسنده:
جعفر وفا
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ھر فردى، عضوى از جامعه انسانى است. از اين رو لازم است بداند كه با طبقات و اقشار مختلف مردم چگونه برخورد كند، چه كسانى را به دوستى بگیرد، با چه افرادى در رفت و آمد باشد، وظیفهاش نسبت به افراد صالح و اشخاص فاسق و خويشاوندان لاابالى چیست؛ در مقابل جناحھا و جريانھاى سیاسى چه موضعى مشخص كرده و از آنان خواسته « تولّى و تبرّى » و « ولايت و برائت » اتّخاذ كند و قرآن براى تنظیم روابط اجتماعى و سیاسى پیروان خود، يك اصل كلّى را تحت عنوان است تا اين اصل را پايه و محور عملى خود قرار دھند. پس تولّى و تبرّى چه در بُعد سیاسى، چه در بُعد اخلاقى و چه در ابعاد ديگر براى يك مسلمان، در درجه اوّل اھمیّت قرار دارد و به منزله چراغى است كه در تاريكى مسیرش را روشن مىسازد و يا ھمچون قطبنماى كشتى است كه جھت حركتِ آن را مشخص مىكند. مسلمانان بدون رعايت اصل تولّى و تبرّى ممكن است در ھر زمان به كورانھاى سیاسى و گردابھاى خطرناك اخلاق گرفتار آيند، ولى با ھمه اھمیّتى كه اصل تولّى و تبرّى دارد، تاكنون تحقیقات فراخور در اين زمینه انجام نگرفته و آثار قلمى منتشر شده نیز بسیار اندك است. اسف انگیزتر اينكه اين موضوع در فقه اسلامى ھم جايگاه خاصّ و شايسته خود را پیدا نكرده، به صورت مدوّن و مستقل در نیامده و تنھا مسائل مربوط به آن در برخى از ابواب فقه به طور پراكنده، ناھمگون و گذرا مطرح شده است. از اين رو ما بر آن شديم كه مباحث مربوط به تولى و تبرى رادر قالب 8 درس ارائه كنیم. در اين درسھا ابتدا مفھوم تولى و تبرى را شرح دادهايم و سپس ولايت تدبیر و سرپرستى و ولاى محبت را بررسى كردهايم. حدّ و مرز تبرى و فلسفه آن، ھمچنین شیوهھاى برائت و تولى و تبرى در سیاست خارجى از ديگر مباحث اين سلسله درسھاست. امید است توانسته باشیم قدمى كوچك در راه احیاى معارف اسلامى برداريم. پژوھشكده تحقیقات اسلامى
نبوت از ديدگاه قرآن و روايات
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بررسی مسائل و موضوعات مختلف نبوت از اثبات و ضرورت آن تا عصمت و افعال انبیا در این کتاب اموزشی و مفید گردآوری شده است.
«امّت»، فراتر از تمدن در آینه قرآن
نویسنده:
کوثر قاسمی، فتحیه فتاحی‌زاده، حبیب‌الله بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اسلام دینی جامع و جهانی است و اجرای همه‌جانبه آن، مستلزم قالبی تمدنی (به‌مثابه کلان‌ترین نظام مناسبات انسانی) و تأمین‌کننده چنین واحد کلان اجتماعی است. اصطلاح تمدن، با انباشت مفهومی و فرهنگی آن در غرب، حاوی جوهری سکولار است که موجب تردید و احتیاط در استفاده از این اصطلاح می‌شود. بدین سان باید در پی اصطلاحی جایگزین در بستر فرهنگ اسلامی بود. در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل مفهومی، واژه‌هایی از قرآن‌کریم واکاوی می‌شود که در مظان این معنا، ‌دارای گستردگی اجتماعی است. در میان پنج واژه مطرح در این مقاله که دربردارندۀ معنای گسترده اجتماعی باشد، به‌ظاهر واژگان بلد، قریه، مدینه و مُلک جایگزین مناسبی برای تمدن نیستند. در این میان، واژه فراگیر «امّت» کلان‌ترین و جامع‌ترین نظام مناسبات انسانی است که با افزوده‌های فراتمدنی‌اش، چه‌بسا ترسیم‌کنندۀ مناسب‌ترین بستر تکامل انسان برای تأمین نیازهای فراگیر مادی و معنوی فرد و جامعه باشد. امّت با افزوده‌هایی همچون آرامش‌زایی، سبقت در خیرات، نظارت درونی و نیز عناصری همچون وحدت و حاکمیت نوعی انسانی، جامعیت، وسعت، نظام‌مندی، تعادل و هدف‌مندی به جهت ماهوی، کلان‌تر و نظام‌مندتر از دیگر اصطلاح‌های قرآنی و نیز اصطلاح تمدن است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 54
بی‌نیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی
نویسنده:
فرج الله میرعرب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 119 تا 143
گونه شناسی سنت و بدعت در قرآن و روایات
نویسنده:
محمد تقی خاکی آخولا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از جمله مفاهیمی که در عصر حاضر دچار تنوع برداشت و بعضی از انحرافات شده است بدعت و سنت است که لازم است معانی و انواع آن از منابع اصلی شرع قرآن و روایات بررسی شود. از این رو ضرورت دارد که بدعت و سنت در قرآن و روایات گونه شناسی شود. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی به گونه شناسی سنت و بدعت با محوریت نهج البلاغه، بحارالانوار، اصول کافی و غیره مراجعه شده است. با مراجعه به قرآن این گونه استفاده می‌شود که سنت در قرآن حول دو محور یعنی سنتهای الهی و بشری است. روایات سنت را منحصر در قول فعل و تقریر معصومین می‌دانند. بدعتها در قرآن به اعمال عده ای اطلاق شده است که کلام خداوند را تحریف و یا تبدیل می‌نمایند و یا رهبانیتی ابداع می‌کنند. بدعت در روایات به اموری که مخالف فعل قول و تقریر معصومین و خارج از قواعد کلی شرع است اطلاق شده است. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی به پژوهش گونه‌شناسی سنت و بدعت با محوریت قرآن و روایات پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
إنحرافات الكبرى القرى الظالمة في القرآن الكريم
نویسنده:
سعيد أيوب
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب ارزشمند است که در آن به بررسی تطبیقی ظلم ها و ظالمین در عصرهای انبیاء الهی می پردازد و مشکل و ظلم و طغیان هر قوم را با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات تبیین می کند. این کتاب می تواند درس بزرگی و عبرت بی نظیری برای مردمان حال حاضر باشد.
ویژگی‌های مؤمنان پیروز بر طاغوت از منظر قرآن و نهج‌البلاغه
نویسنده:
وحید بی آزار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در قرآن‌کریم ، وعده‌هایی از طرف خداوند عزّوجلّ نازل گشته که یکی از آن ها مربوط به شکست طاغوت توسط مؤمنان است. نکته حائز اهمیت در این موضوع تبیین خصوصیات مؤمنان پیروز، بردشمنان الهی می‌باشد . زیرا با شناخت این محورها می‌توان پیروان واقعی را از دیگران باز شناخت و با تقویت این ویژگی‌ها موجب پیشرفت اسلام شد. نویسندگان در این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی به واکاوی این بحث از منظر نهج‌البلاغه که حاوی فرمایش‌های ناب امام علی(علیه‌السلام نهج‌البلاغه) می‌باشد می‌پردازند. که نتیجه حاصل از آن به ترتیب: پذیرش ولایت خدا، اتحاد و دوری از نفاق ، شرک‌ستیزی، برخوردار از نصرت‌الهی، ثبات قدم در راه‌خدا، پیروی نکردن از مفسدان، برائت از کفار، ، مجاهدت در راه اسلام و تشکیل حکومت جهانی اسلام و رساندن به دست حضرت مهدی(عجل الله) می‌باشد .
صفحات :
از صفحه 126 تا 144
اعجاز قرآن در عدم اختلاف و تناقض
نویسنده:
جعفر علی نقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از راه‌های تشخیص نبی، ارائه معجزه توسط مدعی نبوت از جانب خدای متعال می‌باشد. به باور مسلمانان، قرآن کریم معجزه سترگ پیامبر گرامی اسلام(ص) به شمار می‌رود که دامنه اعجاز آن گسترده بوده و شامل اعجاز از جهت عدم اختلاف نیز می‌باشد. برخی نوشته‌ها با ذکر مثال‌هایی، مدعی شده‌اند که آیات قرآن باهم ناسازگار بوده و قرآن کریم فاقد انسجام درونی می‌باشد و از این طریق خواسته‌اند اعجاز قرآن را از جهت عدم اختلاف به چالش بکشند. نوشتار حاضر با هدف تبیین روش درست فهم و برداشت صحیح از قرآن، با رویکرد توصیفی - تحلیلی به رفع انگاره فوق پرداخته است. در فرآیند پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه‌ای و با استناد به مبانی کلامی و تفسیری عالمان و مفسران امامیه روشن ساخته است که قرآن کریم از انسجام درونی برخوردار بوده و اختلافی در آن نیست و آیاتی که ناسازگار تلقی شده‌اند تهافتی باهم نداشته و کاملاً هماهنگ‌اند.
صفحات :
از صفحه 119 تا 130
  • تعداد رکورد ها : 18137