جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
مراتب و موانع فهم قرآن از نگاه قرآن و حديث
نویسنده:
مهدي‌رضا رضوي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫قرآن کتابي آسماني است که با هدف هدايت انسان نازل شده است و هدايت، فرع بر فهم آن است. اين پژوهش در سه فصل، به مراتب فهم قرآن و موانع آن از نظر قرآن و حديث پرداخته است. از جمله مباحثي که در کليات و مفاهيم مطرح شده، دلايل موافقان و مخالفان امکان فهم قرآن و روشهاي کلي فهم و تفسير قرآن است. سپس مراتب فهم قرآن ارائه شده است که ذيل آن، مباحثي چون قرائت و تلاوت، شناخت ويژگيهاي آيات، معاني ظاهري، تدبر، و فهم باطن قرآن بحث شده است. فصل پاياني به موانع فهم قرآن از نگاه قرآن و حديث، اختصاص يافته است. اين موانع، به موانع بيروني و موانع دروني تقسيم شدهاند. موانع بيروني فهم قرآن عبارتاند از: جدايي قرآن از اهل بيت(، عدم آشنايي با ادبيات عرب و قواعد زبان شناسي، عدم توجه به روايات تفسيري، تفسير به رأي، روش اخباريگري، عدم توجه به سياق و سازگاري دروني مفاد نص، در نظر نگرفتن مباني تفسير و مقدمات علوم قرآن، و ناآگاهي و بيتوجهي به منابع فهم. موانع دروني عبارتاند از: صفات دروني انسان، بعضي از اعمال انسان، و موانعي که ديگران براي فرد ايجاد ميکنند. صفات دروني عبارتاند از: هواي نفس، حب دنيا، تکبر و خود بيني، تعصب و لجاجت، تقليد کورکورانه، علم بدون عمل، نفاق و دو رويي، جهل و غفلت، آرزوها، و پيروي از ظن و گمان. موانعي که به اعمال انسان بر ميگردد عبارتاند از: گناهان، نداشتن ايمان، دروغ و افترا، و سطح نگري يا ترک تدبر. وسوسههاي شياطين، رهبران فاسد و گمراه و دوستان گمراه، موانع خارج از صفات دروني انسان و عملکرد او هستند و به ديگران باز ميگردند.
نقد و بررسی دیدگاه تفکیکیان نص‏گرا در «حصرپنداری فهم معرفتی قرآن»
نویسنده:
اکرم رحیمی ،محمد محمدرضایی،عبدالحمید فلاح نژاد، یداله دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تفکیکیان نص‏گرا در روش شناخت دین و طریق دستیابی به معارف آن، منبع وحیانی را تنها منبع شناخت مطرح می‏کنند لذا مدعی انحصار فهم حقیقت دین به شیوه‏ای خاص هستند وچنین مدعایی، منبعث از نگرش خاص ایشان به تحدی و اعجاز قرآن می‏باشد؛ یعنی تحدی قرآن تنها درعلوم و معارف است و معرفتی که توسط اهل بیت^ حاصل می‏شود اصیل‏تراست و دخالت‏دادن افکار بشری در فهم متون دینی، فهم دین را از صحت و خلوص تهی می‏کند و از حقایق دین دور می سازد، در مقابل با نقد چنین دیدگاهی به دلیل سازگاری با نظریه صرفه و بیهوده انگاشتن نیروی فهم و عقل انسان و غرق شدن در هرمنوتیک مدرن؛ اولاً در آیات قرآن، عقل مخاطب قرار می‏گیرد و همه انسان‏ها با همان عقل عام و نیروی ادراکی همگانی موجود در هر انسان به فراخور استعدادش مخاطب فهم حقیقت دین قرار گرفته و ثانیاً ادعای انحصار فهم حقیقت دین به شیوه‏ای خاص را برنتافته. نوشتار حاضر با روش درون‏دینی و رویکردی انتقادی ـ تحلیلی نقد و بررسی دیدگاه مکتب تفکیک را با نظریه‏ی یاد شده تبیین می‏کند.
صفحات :
از صفحه 255 تا 277
  • تعداد رکورد ها : 18137