جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 بطن مادر، کانون تربیت: بررسی نقش مادر، در تربیت فرزند در دوران بارداری از دیدگاه قرآن، سنت و علم
نویسنده:
زهره عرفانی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش ، نقش مادر، در تربیت فرزند از دیدگاه قرآن و سنت و علم است. مسلم است که تربیت، یکی از حیاتی ترین نیازهای جامعه ی بشری بوده و از مهمترین حقوق فرزندان بر والدین، مخصوصاً مادران می باشد. تربیت، « رفع موانع و ایجاد مقتضیات، برای پرورش استعدادهای مادی و معنوی در جهت رسیدن به کمال خلقت است» که این پژوهش با استفاده از منابع تفسیری، روایی و علمی چون، المیزان و وسائل الشیعه و روان شناسی رشد از دیدگاه معاصر و با استفاده از واژه های کلیدی مانند، تربیت، جنین، بارداری، مادر، شیر خوارگی و تولد سعی در اثبات تربیت پذیری جنین، پیش از تولد و نوزاد، در دوران شیرخوارگی دارد تا با این کار زنان جوان به اهمیت دادن به دوران بارداری و شیردهی خویش، به عنوان مراحلی از تربیت فرزندانشان، ترغیب شوند. تربیت، فرآیندی ضروری و دارای اهمیت بوده و اقدام به آن، آثاری چون آرامش وجدان و داشتن فرزند صالح را برای والدین به دنبال دارد. عواملی مانند وراثت و محیط و اراده بر امر تربیت اثرگذار هستند. زن و مرد برای اقدام به تربیت باید، به بسترسازی برای آن بپردازند. یعنی؛ زمینه های تربیت را از سالها قبل از تولد فرزند و از زمان انتخاب همسر شروع کرده و شرایط قبل از انعقاد نطفه و لحظه ی انعقاد نطفه را رعایت کنند و در کنار آن از دعا و توسل به اهل بیت - علیهم السلام – فراموش ننمایند. در زمان بارداری، مادر وارد مرحله ای می شود که وظیفه ی او در برابر تربیت فرزندش شکلی اختصاصی می گیرد. ابتدا مادر باردار، باید از مراحل رشد جنین خویش آگاهی پیدا کند و به رفع نیازهای او در هر مرحله بپردازد. روان شناسان رشد، عواملی را چون بیماری مادر، مصرف بعضی داروها، الکل ، مواد مخدر توسط او و حتی غذایی که مادر می خورد، بر روند رشد جسمی او مؤثر می دانند. مسائلی مثل افکار و حالات مادر، شنیده ها، دیده ها و نذر مادر و … بر رشد روحی و معنوی جنین تأثیر می گذارند. مادر با درایت، با در نظر گرفتن این عوامل، از فرزندش غافل نشده و در جهت رشد فرزندش اقدام می نماید. این مراقبتها تا لحظه ی تولد فرزند ادامه می یابد. بعد از تولد نیز مادر نمونه، در اندیشه ی انجام کارهایی برای خدمت به فرزندش می باشد. پیشوایان دینی – علیهم السلام – برای روزهای اول تولد آدابی چون، خوراندن خرما به زائو،گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، ختنه، عقیقه، شکرگزاری، انتخاب پوشش مناسب و … را به پیروان خویش، توصیه می کنند، که رعایت هر کدام، بر نوزاد تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم دارد. در کنار همه ی اینها، توصیه دین و علم بر این است که مادران، فرزندشان را از شیر خود محروم نکنند، چرا که فواید زیادی برای آن وجود دارد. این کار در کنار رعایت بعضی آداب شیر دادن، تأثیرات تربیتی بسیاری بر فرزندان دارد. تمام آنچه تاکنون ذکر شد. از وظایف مادران عزیز، در جهت زمینه سازی برای تربیت بهتر فرزندان در سالهای آینده و نشان دهنده ی نقش مهم و حساس مادران در تربیت آنان می باشد.
 بندگی و اصناف بندگان در قرآن و روایات
نویسنده:
مرجان میرمحمدصادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در چهار بخش بندگی و اصناف بندگان را با تکیه بر آیات و روایات بررسی کرده است. در بخش اول، با عنوان کلیاتی در باب عبادت از معنای لغوی و اصطلاحی عبادت و مباحثی درباره عبادت مثل ارکان و ملاک و انواع عبادت و انواع معبود بحث شده است. در بخش دوم، ذیل عنوان بررسی حقیقت عبادت از حقیقت عبادت، مقام عبودیت و مقام رسالت، انگیزه و فلسفه عبادت، لوازم عبادت، موانع عبادت و راه های تحصیل و ازدیاد عبادت سخن رفته است. در بخش سوم، با عنوان اصناف بندگان در قرآن و حدیث انواع بندگان نظیر انسانها، فرشتگان، جنیان و شیاطین و ویژگی های آنان بیان شده است. در بخش چهارم، با نام آثار بندگی و عواقب تخلف از آن به بررسی آثار عبادت و عواقب تخلف از عبادت خداوند پرداخته شده است
 بنی اسرائیل در قرآن ( یهود در قران)
نویسنده:
عاطفه طالب پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بنی اسرائیل عبارتی است که در قرآن کریم و بسیاری از کتب فقهی اسلام برای یاد کردن از یهودیان آمده است . کلمات دیگری مانند « اهل کتاب» ، « کتابیون»، « اهل ذمه» ، « ذمیون» برای اشاره به یهودیان و مسیحیان بکار می رود. « یهودا» نام یکی از فرزندان حضرت یعقوب ? است که « یهودی» از این کلمه گرفته شده است و به کسی که به او « یهودا» نسبت داده شود « یهودی » گفته می شود. بنابه تصریح قرآن قوم یهود مردمی بهانه جو ، دنیا پرست، نژادپرست و ... بوده اند و در عصر حاضر نیز این ویژگیها را به گونه ای دیگر از خود بروز می دهند ، با تکیه بر آیات صریح قرآن که برنامه زندگی را تا ابدیت جهان برای ما به ارمغان آورده است و به وسعت تاریخ پیامهایش تازگی دارد به بررسی ویژگیهای این قوم می پردازیم . در اواخر قرن نوزدهم گروهی از یهودیان از روسیه اخراج شدند و به نقاط دیگر رفته در آنجا ساکن شدند، عده ای نیز به فلسطین رفتند و به دلیل وجود کوهی به نام « صهیون» در آنجا، نام « صهیون» را برای فلسطین برگزیدند. در همین زمان گروهی از یهودیان اروپا و روسیه برای کسب استقلال برخاستند و صهیونیسم را بنیان نهادند و به دنبال آن مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد. اندیشمندان مسلمان این واقعه را توطئه ای خطرناک دانستند و مسلمانان را از همکاری با مهاجران برحذر داشتند اما مسلمانان هنگامی از فاجعه آگاهی یافتند که راه چاره بسته شده بود. در خصوص یهودیان ، صهیونیستها و خصوصیات آنان کتب و مقالات زیادی نگاشته شده است مانند : زر سالاران یهودی و پارسی نوشته عبدالله شهبازی، نظیر این که : یهودیان صهیونیست معتقدند که فلسطین متعلق به اجداد ایشان است اما تاریخ و علم نژاد شناسی ثابت می کند که یهودیان اروپا و آمریکا و .... کمترین نسبتی به یهودیانی که قرنها قبل در سرزمین فلسطین زندگی می کرده اند ندارند ، علاوه بر آن پیش از مهاجرت یهودیان ( بنی اسرائیل ) در زمان حضرت موسی ( ع) و بسیار پیش از آن اعراب در فلسطین زندگی می کردند که در آن زمان نام آن سرزمین « کنعان» بوده است. کتابهایی نیز به تحقیق پیرامون عقاید و اخلاق آنان تکیه کرده اند مانند : یهودشناخت نوشته سهیلا جلالی کندری ، سیری در مکتب یهود نوشته محمد علی حسین زاده و ... چنانکه یهودیان اعتقادات خاصی دارند از جمله ماده گرا و حس گرا بودن ، بهمین دلیل هنگامی که حضرت موسی ( ع) آنان را از چنگال فرعونیان نجات داد در میان راه به گروهی رسیدند که مشغول بت پرستی بودند از حضرت موسی ? خواستند برای آنان خدایی مانند خدای ایشان بسازد!!! اخلاقیات آنان نیز پیرو اعتقادات باطل ایشان است نظیر این که خود را برتر از دیگران می دانند و به همین دلیل در کتاب تلمود آورده اند : خداوند دو دسته حیوان برای یهودیان خلق کرده است گروهی زبان دار و گروهی بی زبان ، گروه بی زبان مانند مرغ و اسب و ... ، و گروه زبان دار مانند مسیحیان ، مسلمانان و سایر مردم غیر یهودی . و بسیاری صفات ناپسند دیگر چون: دروغگویی و دروغ پراکنی ، مفسده جویی ، کتمان حق و ... از صفات بارز یهود است. آنان بر اساس این اعتقادات و خلقیات از بسیاری کشورهای دنیا رانده شده اند و مقبولیتی در جوامع نداشته اند لذا دنبال راه چاره ای می گشتند و پس از برپایی جنگ جهانی اول و دوم که خود در آن نقش بسزایی داشتند اما پنهان کاری ها مانع از آگاهی مردم شد ، سناریویی نوشتند به نام هولوکاست ! مبنی بر اینکه طی جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی توسط آلمان نازی در کوره های آدم سوزی و اتاقهای گاز قتل عام شده اند! اما بررسی ها و تحقیقات دانشمندان بسیاری که علیرغم ممانعت دولتمردان اروپایی ، آمریکایی و اسرائیلی وارد منطقه ممنوعه هولوکاست شده اند و با استناد به مدارک و شواهد معتبر اثبات کرده اند که مسئله ای به نام هولوکاست حقیقت ندارد. یهودیان با بزرگنمایی این مسئله سعی در پنهان کردن بسیاری از مسائل مهم رخداده در سطح جهان دارند که نمونه کوچک آن میلیونها کشته طی جنگ جهانی دوم است ، نسل کشی ایرانیها و فلسطینیها در تاریخ ثبت است و امروزه نیز شاهد این جنایات در فلسطین ، غزه، جنوب لبنان و ... هستیم. وظیفه ای خطیر بر دوش ماست ، « دشمن شناسی» اصلی ترین وظیفه ای است که باید هوشیارانه به آن عمل شود و راههای دشمنی آنان شناسائی و راه حل مقابله با آن بررسی شود . واژگان کلیدی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : پروتکل، تورات، یهود، اسرائیل و هولوکاست است.
 بسمله در قرآن و حدیث
نویسنده:
محسن مروتی شریف آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه درباره آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» و مشتمل بر سه فصل است: فصل اول،آیا بسمله جزو قرآن است؟ فصل دوم، مفردات آیه شریفه. فصل سوم، فضیلت بسمله و جایگاه آن، احکام فقهی مرتبط با آن، علت توصیه به اینکه شروع کارها بابسمله باشد، قواعد تجویدی و شیوه رسم الخط آن.
 برزخ در قرآن و حدیث 2
نویسنده:
محمدتقی چمانحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
برزخ، جهان حایل میان دنیا و آخرت است و ازهنگام مرگ آدمی تا برپایی رستاخیر ادامه دارد . در این پایان نامه آیات و روایت مربوط به برزخ با استفاده ازنظرات فلاسفه بررسی شده اند
 برنامه های شیطان برای اغوای بشریت در قرآن و حدیث
نویسنده:
نرگس صدوق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق برنامه های شیطان برای اغوای بشریت در قرآن و حدیث می باشد. انسان فطرتاً خداگرا و شیفته کمال است و انحراف و فساد بیرون از حقیقت انسان است که به وسیله شیطان به انسان تحمیل می شود. طبیعت انسان آشنایی با ملکوت آسمان و نیل به مقامات معنوی است لذا برای رسیدن به این مقامات ضرورت دارد که شیطان را که دشمن دیرینه بشر است و دائماً در صدد اغواء و اضلال بشر بر می آید بهتر بشناسد و با برنامه های او آَشنایی کامل داشته باشد تا به دام او نیفتد و هم کیش او نشود. از آنجا که برنامه انبیاء و اولیای خدا بیدار کردن و توجه دادن به دامها و گامها و برنامه های شیطان است و قرآن که کتاب هدایت او سعادت بشر است و در بیش از دهها آیه و سوره به عبارتهای گوناگون از شیطان و خطرات و یادآوری شده و همگان را به دوری از شیطان و کارهای شیطانی دعوت نموده لذا ضرورت دارد که انسان علاوه بر توجه به حضور خدا و توکل بر او به این دو یعنی قرآن و روایات معصومین تمسک جوید تا از بیراهه ای که شیطان برای آنها در نظر گرفته رهایی یابند. این تحقیق به بحثی تفسیری، روایی و اخلاقی پیرامون برنامه های شیطان می پردازد و روش در این پژوهش دینی، توسعه ای و توصیفی، تحلیلی و کتابخانه ای می باشد. از آشنایی با شیطان این دستاورد به دست می آید که پیروی از شیطان نتیجه ای جز هلاکت و پستی در دنیا و عذاب و عقاب در جهان آخرت ندارد. با شناخت راههای نفوذ شیطان و ابزار و دام های شیطان میزان گناه و جرایم ان شاء الله در جامعه کمرنگ خواهد شد. کلیدواژه ها: الشیطان، ابلیس، اغواء، راههای نفوذ شیطان، دامهای شیطان و ابزار شیطان. در نوشتار حاضر، پس از بررسی مفهوم شیطان و ابلیس و ماهیت شیطان به راههای نفوذ شیطان و دام ها و ابزارهای شیطان می پردازیم.
 بزرگترین بدبختی: سنگدلی و قساوت قلب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره زهرائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش « سنگدلی و قساوت قلب از دیدگاه قرآن و سنت، عوامل قساوت قلب و پیامدهای فردی و اجتماعی آن» می باشد. این پژوهش سعی دارد با توجه به کلید واژه های « قلب، قساوت، سنگدلی، رأفت و قلب سلیم» فرد و جامعه را با مفهوم سنگدلی و قساوت قلب که یکی از بیماری های قلبی می باشد آشنا کند و به بررسی علل و موجبات قساوت قلب بپردازد و با بیان پیامدهای فردی و اجتماعی، انسان ها را از عواقب شوم این بیماری مهلک بر حذر می دارد. همچنین با ارائه دادن راهکارهایی به مبارزه با این بیماری می پردازیم. لذا با استفاده از کتب تفسیری، روایی و اخلاقی همچنین از طرقی روش کتابخانه ای سعی شد تا به این مهم دست پیدا کنم. مراد از قلب همان روح و نفس آدمی است که می تواند منشأ همه صفات عالی و ویژگی انسانی باشد. همچنانکه می تواند منشأ سقوط انسان و رذایل اخلاقی باشد و نیز با قلب جسمانی که همان، قطعه گوشت صنوبری شکل واقع در قفسه سینه انسان است، در ارتباط می باشد. در منطق و بیان ائمه اطهار ( ع) حالت طبیعی قلب رقت آن می باشد چون خداوند فطرت انسان را رقیق آفریده و ساختار اصلی او مهربان و هندسه هویتی آن رأفت، نرمی و انجذاب به حق می باشد و نیز چنین قلبی دارای حالات پسندیده ای مانند خشوع و شرح صدر می باشد که این صفات همه از صفات قلب سلیم است بنابراین سختی آن که به قساوت تعبیر شده حالتی عارضی است که در اثر یک سلسله انحرافات و کجروی بر قلب عارض می شود. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از کلام وحی و سخنان ائمه ( ع) به بررسی و تبیین عوامل قساوت قلب پرداخته که تحت عنوان چهار فصل بیان شده است: 1- عوامل اعتقادی که شامل ترک یاد خدا، پیمان شکنی و ... می باشد. 2- عوامل اخلاقی، آن دسته از خلقیاتی هستند که با عقل و شرع منافات دارد چون: اقدام به گناه و تکرار آن، آرزوهای دراز، حرامخواری و ... می باشد. 3- عادات رفتای چون پرخوری، پرخوابی، پرگویی و ... که باعث قساوت قلب می شوند. 4- عوامل شغلی و سرگرمی چون صید و شکار، قصابی و نوازندگی که در قساوت قلب لازم به ذکر است بعضی از این عوامل تا به مرحله حرمت نرسد مکروه است یعنی تا به مرتبه شدید قساوت نرسیده است مکروه می باشد. قساوت قلب آثار و پیامدهایی دارد که شامل پیامدهای فردی و اجتماعی می باشد پیامدهای فردی شامل ناخشنودی از عبادت، محرومیت از رشد، شقاوت، نفاق و ... می باشد و پیامدهای اجتماعی شامل: آسیب رسانی به جامعه، رنجش مردم، گریز از رهبر و هادی و ... می باشد. اصلاح و درمان قساوت قلب نیاز به پیشگیری و درمان دارد و از این دو راه می توان با عیوب معنوی و خلقیات ناپسند مبارزه کرد تا جامعه با سلامت فکر و پاکی زندگی کند. برای اینکه انسان بتواند قساوت را از قلب خود بزداید و در مقابل رقت، خشوع و شرح صدر را جایگزین آن کند، بهترین و نزدیکترین راه اصلاح قلب دانسته شده است. که علمای اخلاق برای این اصلاح و درمان راه هایی را بیان کرده اند که شامل راه های علمی و عملی می باشد. همه مطالب فوق را به طور مشروح در پنج بخش گنجانده ایم که بخش اول را به کلیات بحث که شامل تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت آن، فرضیه ها و طرح پرسش های تحقیق، فواید و اهداف آن، پیشینه و سابقه موضوع، تعریف مفاهیم پژوهش، ساختار و محدوده تحقیق می باشد. بخش دوم تحت عنوان مفهوم سنگدلی و قساوت قلب که شامل سه فصل می باشد در فصل اول آن به واژه شناسی قلب پرداخته و در فصل دوم معنای قساوت قلب را مود بررسی قرار داده و در فصل سوم واژگان مقابل قساوت را نام برده و مورد بررسی و تبیین قرار داده است. بخش سوم به عوامل و موجبات قساوت پرداخته که شامل چهار فصل می باشد: فصل اول عوامل اعتقادی و فصل دوم عوامل اخلاقی، فصل سوم عادات رفتاری و فصل چهارم عوامل شغلی و سرگرمی می باشد. بخش چهارم پیامدهای فردی و اجتماعی قساوت را مورد بررسی قرار داه که شامل دو فصل می باشد: فصل اول پیامدهای فردی و فصل دوم پیامدهای اجتماعی. بخش پنجم به اصلاح و درمان قساوت قلب پرداخته که شامل دو فصل می باشد: فصل اول به پیشگیری و ضرورت درمان قساوت قلب پرداخته و فصل دوم راه های درمان قساوت قلب را مورد بحث و بررسی قرار داده است. روش تحقیق بر اساس هدف، توسعه ای و کاربردی، به اعتبار ماهیت و روش، توصیفی و تحلیلی بوده و طریقه جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای می باشد. امید است که خداوند متعال با فضل و کرامت خویش به این سخنان ناقص و نارسا که مانند قطره ای است در کنار دریاهای مواج مواعظ و نصایح بزرگان، خاصیت احیاء ببخشد و نور در دل های تاریکمان بیفکند و عاقبت همه را قرین خیر و سعادت سازد.
درآمدی بر هرمنوتیک و تاویل (با تکیه بر قرآن و حدیث)
نویسنده:
عباس همامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
هرمنوتیک در مفهوم عام برداشت و رمز گشایی از پدیده ها و در مفهوم خاص تأویل و تفسیر الفاظ است. برای برداشت از یک متن عناصر مختلفی وجود دارند. که بی توجهی به آنها ما را در فهم بهتر ناتوان می سازد. این عناصر عبارتند از: زمان و مکان پیدایش، اجزای پیش و پس از متن. زمان و مکان منظور گوینده برای افاده معنی و ذهنیت گوینده معاصرین و مخاطبین مستقیم و غیرمستقیم زبان مرز در همه جوامع وجود داشته است و در متون دینی نیز نقش به سزایی دارد که نمونه آن را می توان استفاده از اعداد نمادین (بخصوص هفت) در قرآن شمرد. افراط و تفریط موجود در ارزش گذاری ظواهر الفاظ صحیح نیست و توجه به نصوص از یک سو و در نظر داشتن معانی غیرظاهری از سوی دیگر لازم است.
صفحات :
از صفحه 283 تا 298
 بررسی وجوه بیانی در امثال وحکم قرآن
نویسنده:
زهرا فرید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
امثال قرآن دارای خصوصیاتی است که آنها را از امثال عربی که ساخته و پرداخته ذهن مردم است ؛ متمایز می کند این امثال از تصویرهایی بهره می گیرد که تصور آنها برای هر انسان عادی غیر ممکن است. امثال قرآنی با تشبیه حالت و یا صورتی عقلی به حالت و یا صورتی حسی و قابل درک برای مردم، سعی دارد معانی غیر ملموس را برای مردم ملموس و نزدیک به ذهن جلوه دهد. از آنجا که فطرت همه انسانها پاک و حق طلب آفریده شده، لذا قرآن سعی دارد که آن را در مجری حقیقی خود سوق دهد ؛ امثال و حکم قرآن از آن دسته آیاتی هستند که بواسطه نقش تربیتی و سازنده ای که دارند، بستری مناسب برای حرکت فطرت به سوی نیکی ها را فراهم می آورند. استفاده از اسالیب بیان در امثال و حکم قرآن، باعث زیباتر شدن لفظ و در نتیجه تأثیر بیشتر آنها بر اخلاق و رفتار مخاطب می شود. حکم قرآنی به خاطر وسعت مفاهیمشان در زندگی روزمره ما بسیار استعمال می شوند و حتی شاید در مواردی از موضوع شأن نزول خود بسیار فاصله گرفته باشند.این خود دلیل دیگری بر اعجاز قرآن و وسعت گستره معانی آیات آن می باشد . بیشتر حکم قرآنی دارای مجاز و کنایه نمی باشد.بعبارت دیگر خداوند در اکثر حکم قرآنی با مردم به صراحت صحبت کرده است. این رساله در چهار فصل بر آن است که با بررسی یکی از جنبه های اعجاز در قرآن یعنی وجوه بیانی موجود در امثال و حکم اولاً به شناخت بیشتر اهداف این دسته از آیات کمک کند و ثانیاً با روشن کردن یکی از افقهای غامض آیات قرآنی جلوه ی دیگر از جلوه های هنر زیبایی شناسی در قرآن را به نمایش بگذارد و همچنین به دلیل اینکه قرآن ابعاد مختلف فطرت بشری را مورد خطاب قرار داده است، لذا بررسی این دسته از آیات می تواند ما را در شناخت لایه های پنهان فطرت انسانها کمک کند.
 برزخ از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
رضوان احمدزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در پنج فصل تدوین شده است: فصل اول، معنای لغوی و اصطلاحی برزخ و اقوال متکلمین وفلاسفه در مورد آن. فصل دوم، معاد و اثرات تربیتی اعتقاد بدان و مرگ. فصل سوم، محل برزخ، ویژگیهای آن، فشار قبر، رفاه در قبر، ارواح مومنان و کافران ووضع متوسطین در برزخ، و بهشت و جهنم برزخ. فصل چهارم، آیات و روایات مربوط به برزخ. فصل پنجم،قیامت و اسامی و حوادث آن، نفخ صور و شاهدان روزقیامت.
  • تعداد رکورد ها : 18137