جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 تأثیر قرآن کریم در ادب فارسی
نویسنده:
حسن حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه نخست مباحثی کلی درباره قرآن آمده است؛ نظیر اهمیت و اوصاف و وجوه معانی قرآن،کلمات متضاد در قرآن، جنبه های ادبی و بلاغی قرآن،سیر بلاغی تکرار آیات قرآن . سپس روشهای استفاده ازمفاهیم قرآن در ادب فارسی معرفی شده اند؛ مثل اشاره،تلمیح، تضمین، حل، اقتباس، توارد و تمثیل؛ پس از این کلیات درخصوص امثال مطالبی آمده است که عبارتنداز : مفهوم مثل، خواص و منافع مثل، تقسیمات کلی امثال قرآن. آنگاه امثال قرآنی مورد استفاده در ادب فارسی در سه قسم ذکر و شرح شده اند. امثال واضحه (پنجاه مثل)، امثال سائره (سی مثل) و امثال کامنه (بیست مثل).
 بهشت و بهشتیان در قرآن و سنت
نویسنده:
زهره خطیب نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق، بهشت و بهشتیان در قرآن و سنت می باشد. هدف در این تحقیق آنست که انسانها به راه زیبای یک زندگی هدایت شوند تا بدانند شوند تا بدانند که چه کسی هستند؟ و برای چه زندگی می کنند؟ به کجا می روند؟ و بندگان شایسته ای شوند که ایمانشان نسبت به خدای رحمان و کل کائنات مستحکم گردد و به دنیایی از اعتماد به نفس و خودباوری برسند و بهشت خدا را ابتدا در این دنیا و پس در سرای دیگر بسازند. انسان در زندگی خود هر روشی را که دنبال کند و هر راهی را که بپیماید در حقیقت جز سعادت و کامیابی خود چیزی نمی خواهد و در این موضوع ( بهشت و بهشتیان) به دنبال آن است که آیا بهشت آفریده شده است؟ اگر بهشت آفریده شده دلایل خلقت و وجود فعلی بهشت چیست؟ بهشت دارای چه درجاتی است و وسعت آن چقدر است؟ و ... از مجموع آیات استفاده می شود که بهشت هم اکنون آفریده شده و موجود است و وسعت و گستردگی آن به قدری است که با محیط زندگی ما قابل مقایسه نیست و اصولا عظمت وسعه وجودی آن عالم برای ما که محبوس در زندان عالم ماده ایم قابل تصور نیست بنابراین بهشت یکی نیست بلکه بهشت هاست و درجات بهشتی فوقانی و تحتانی بودنشان به صورت طبقات نیست بلکه این درجه بندی ( در بهشت) بر اساس تفاوت ماهوی لذت های مادی و معنوی است و اسرار بزرگی از یک زندگی زیبا را در خود نهفته دارد که اندیشه های انسان را عوض می کند و نظام باورهای انسان را از نو می سازد روح وروان را صیقل داده و به دنیای از آرامش و نشاط و احساس از رضایت می کشاند و از انسانها یک چهره جذاب و محبوب می سازد تا بتوانند زیباترین ارتباطات انسانی را با دیگران برقرار کنند. بنابراین سعی ما هم بر این بوده که دامنه تحقیق و تبیین موضوع را، برای رسیدن به تصور روشنی از بهشت و بهشتیان در آیات و روایات مورد بررسی قرار دهیم و بر این اساس از منابع معتبری چون نهج البلاغه، پیام قرآن و بحار الانوار الجامعه العلوم الائمه الاطهار کتب تفسیری استفاده نموده، تا کسی که به دنبال سعادت است وعده الهی را حق دانسته بداند هیچگونه تخلفی در وعده های الهی نمی باشد و انسانها می توانند به وعده های او دلگرم باشند و در نتیجه یک نوع دلگرمی و امیدواری در سختیها و دشواریهایی که در زندگی با آنها برخوردمی کند و در مشکلاتی که راه هرگونه چاره جویی را بر وی می بندد. هیچگاه دچار نومیدی نخواهد شد زیار می داند زمام هر علتی و سببی هرچند نیرومند باشد بدست توانای خدای بزرگ است و همه چیز زیر فرمان اوست. پس رسیدن به تمامیاین دستوردها که انسان در کهکشانها و آسمان انوار خدا ببیند و به عظمت خویش پی ببرد تا بتوانند از نعمتهای الهی، کامل بهره مند شود و مورد رحمت و لطف او باشدعمل کردن به دستورات خداوند و عمل صالح است.
 تأثیر قرآن بر اشعار و اندیشه های سعدی
نویسنده:
سیدغلامرضا طغرایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه تأثیر قرآن بر اشعار و اندیشه های سعدی در چهار فصل با این موضوعات تحقیق و بررسی شده است: فصل اول، کلیات: زندگی نامه، سعدی از دیدگاه دانشمندان، جلوه های معنوی و اخلاقی در بوستان؛ فصل دوم، قرآن و ادبیات فارسی: قرآن و لزوم تدبر در آن، اعجاز قرآن، تحدّی در قرآن، وجوه اعجاز قرآن، فصاحت و بلاغت قرآن، تأثیر قرآن در ادبیات فارسی، پیشینه ی اثرپذیری سخنوران پارسی از قرآن؛ فصل سوم، شیوه های بهره گیری شاعران از قرآن کریم: اقتباس، حلّ، تلمیح، تفاوت اقتباس با تلمیح، اثرپذیری واژگان؛ فصل چهارم، تأثیر قرآن در اشعار سعدی.
 بیعت در قرآن و حدیث
نویسنده:
عید علی عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئلة بیعت در زمان جاهلیت وجود داشته و اسلام نیز آن را پذیرفته است. قرآن و احادیث بر این نکته تأکید کرده اند که هرکس باید بر بیعت و پیمان خویش وفادار باشد، خداوند علاوه بر رضایت خود، پاداش عظیمی به او خواهد داد و اگر چنانچه آن را نقض کند، جز خودش کس دیگری ضرر نخواهد کرد. این پایان نامه «بیعت در قرآن و حدیث» نام دارد و مشتمل بر یک مقدمه، چهار فصل و خاتمه است: فصل اول به بیان تعریف لغوی، اصطلاحی، عرفانی و ماهیت بیعت پرداخته است. فصل دوم به بیان بیعت در قرآن اختصاص یافته است. فصل سوم به بررسی بیعت از منظر احادیث پرداخته است. فصل چهارم به بیان نقش بیعت در خلافت، امامت و مشروعیت آن پرداخته شده و در پایان به اشکال های وارد شده درباره بیعت به طور مختصر پاسخ داده شده است.
 تأثیر قرآن و حدیث در اشعار مختومقلی فراغی
نویسنده:
حکیم کوچکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول به شرح حال و معرفی اندیشه های مختومقلی ازمنظر اشعار او اختصاص دارد. بخش دوم تحت عنوان ایمان و ارکان آن در اشعار مختومقلی، میزان حضورآیات و احادیث در اشعار وی بررسی شده است.همچنین در اشعار او موضوعات مختلفی، متناسب باآیات و احادیث مورد تحقیق قرار گرفته است.
 بیماریهای قلب در قرآن و سنت
نویسنده:
راضیه آذرگشب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان این پایان نامه، بیماری های قلب در قرآن و سنت می باشد و از آن جا که قلب انسان، در اثر کارکردهای غیراخلاقی مانند جسم مریض می شود و بخاطر شرافت روح انسان در دیگر موجودات، قلب سالم، و بدور از شرک و بخل و حسد و کینه و غیبت و غیره سرمایه نجات و ضامن سعادت حقیقی اوست و انسانی که شک و تردید در عقاید خود دارد، یا جانش آلوده به رذایل اخلاقی و سیّئات هست دارای قلبی بیمار است که عملکردهای بیمارگونه دارد و بدیهی است که بیمار دلان را به جایگاه پاکدلان راهی نیست. از این رو تصمیم گرفتم تحقیقی را که شامل سه بخش است، که بخش اول آن؛ تعریف بیماری و قلب و بخش دوم: بیماری های قلب در قرآن و سنت است و بخش سوم: اثرات بیماری های قلب بر جسم و روان انسان می باشد، را بررسی کنم. بخش اول شامل دو فصل است. که فصل اول آن به تعریف بیماری و قلب و انواع بیماری، حکمت بیماری، ضرورت شناخت بیماری ها، و علل بیماری ها پرداخته شده است. که فصل دوم به تعریف قلب و جایگاه قلب و وظیفه قلب و اهمیت و اطمینان قلب و عواملی که در شرح و صدر قلب موثر هستند و به ابعاد قلب و واقعیت و اینکه قلب سلیم از نظر قرآن و روایات و کاربردهای قلب و حیات و مرگ دلها و گونه های قلب اشاره شده است. بخش دوم آن که شامل 9 فصل است، که فصل اول: قلب و قساوت و فصل دوم: قلب و دروغ، فصل سوم: قلب و حسد، فصل چهارم: قلب و غیبت، فصل پنجم: قلب وریا، فصل ششم: قلب وبخل ، فصل هفتم: قلب و تکبر و فصل هشتم: قلب و تمسخر و فصل نهم: قلب و سوء ظن هست که در هر یک از این فصول به تعریف و جایگاه این بیماریها در قرآن و سنت و علل و ضرورت و نکوهش و حرمت و مفاسد و زمینه های بوجود آمدن آن و مجازات آن در قیامت بررسی شده است. و بخش سوم شامل دو فصل است که فصل اول: آن تأثیر بیماری های قلب بر جسم و روان است که در این فصل به مشکلات جسمی امروز بشر از قبیل: اضطراب، افسردگی، سرطان، عقده های روانی و به عواملی از قبیل فشار خون بالا، بیماریهای قلبی، و غیره پرداخته شده است. و فصل دوم شامل: درمان مواردی از بیماری های قلبی از قبیل: راه درمان ریا، غیبت، حسد، سوء ظن پرداخته شده که با استفاده از علم و عمل امکان پذیر است و در پایان به قرآن درمانی و اینکه قرآن شفای همه دردهاست پرداخته شده است. و اگر انسان از ایمان قوی برخوردار شد می تواند به کمک آن تکبر و حسد و غیبت را ریشه کن سازد و بخاطر امتیازات بالای دیگران هیچ گاه احساس حسادت، و بخل و غیره نخواهیم نمود.
 بهشت و بهشتیان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طاهره زارعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بهشت کانون رحمت الهی در قیامت است جایی که انواع نعمت های مادی و معنوی مهیا ست و غم و اندوه در آن وجود ندارد. با توجه به اعمال و رفتارهای متفاوت انسان ها هر کس در درجه ای از بهشت قرار می گیرد. جنت عدن و فردوس بر سایر باغ های بهشت امتیاز دارد. بهشت دارای هشت در است که باب الرحمه، باب الصبر، باب الشکر، باب البلاء، باب الاعظم، باب المعروف، باب الریان از درهای بهشت می باشند. درهای بهشت به سخنان پند آموزی زینت یافته اند که دانستن و عمل کردن به آن راه گشای زندگی دنیا و آخرت انسان می باشد. قصر هایی که بهشتیان در آن ساکنند از طلا، نقره و یاقوت ساخته شده است و تمامی امکانات در آن جا برایشان فراهم است. خدمت کاران با طبق ها و کوزه های طلا اطراف اهل بهشت آماده پذیرایی هستند. نهر ها، درختان و پرندگان نغمه سرایی می کنند. میوه ی درختان دائمی است و درون یک میوه طعم و رنگ صد نوع میوه ی دنیا وجود دارد. از جمله میوه های بهشتی می توان به انار، انگور و خرما اشاره کرد. در بهشت نعمت های معنوی از نعمت های مادی برترند. دور بودن از کینه و حسد، وجود آرامش، امنیت، سلامتی، رسیدن به حقایق و معارف الهی، جاودانگی و.... نمونه ای از نعمت های معنوی می باشند. کلید ها و اسباب ورود به بهشت بسیارند. احسان به پدر و مادر، حسن خلق، عفو و گذشت، اخلاص و حب اهل بیت(ع) نمونه هایی از اسباب ورود به بهشت هستند. همچنین از دروغ، ریا، قطع رحم، دشمنی با اهل بیت(ع)،ظلم و سخن چینی به عنوان موانع ورود به بهشت یاد شده است. معرفی بهشت و آگاهی از صفات بهشتیان یقین افراد را به حقانیت مرگ و برانگیخته شدن در قیامت و حقانیت بهشت و دوزخ بیشتر می کند. لذا هر چه شناخت انسان نسبت به عالم آخرت و پاداش و جزاء بیشتر باشد با یقین بیشتری به حساب و کتاب و ثواب و عقاب در زندگی خود می پردازد و طبعاً ظلم و جنایت ها، قتل و غارت ها، ویرانگری و بی عدالتی ها و تجاوز به حقوق دیگران پایان یافته و دنیا به صورت مدینه فاضله و نمونه بهشت اخروی در خواهد آمد.
 بهشت و بهشتیان در قرآن کریم
نویسنده:
راضیه صادقی باغسیاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آنچه در پیش رو دارید اوصاف بهشت و بهشتیان را با قلمی ساده و روان نگاشته است و آنچه گفته می شود بر طبق آیات قرآن و تفاسیر قرآن می باشد خواننده با خواندن این تحقیق به تصویری از بهشت و نعمات و ویژگی های بهشتیان دست پیدا می کند و مطالبی که بر اساس تخیل نوشته شده است بدین وسیله رد می شود و در دنیای امروزی که عصر انفجار اطلاعات است شاید این تحقیق گامی کوچک برای محکم کردن عقاید مذهبی و اعتقاد به معاد باشد اعتقادی که بر سرتاسر زندگی افراد اثر می گذارد. چه بسا بعضی افراد که به خاطر بی اعتقادی به معاد در زندگی دچار پوچی گرایی و افسردگی شده اند. این تحقیق در سه بخش تدوین شده است نخست نعمات مادی بهشت را گفته زیبایی های بهشت، کاخ های بهشت، هوا و نور بهشت، موسیقی بهشت، خدمتگزاران بهشتی، قدح های بهشتی، لباس ها و زیورهای بهشتی و فصل دوم از بخش اول در مورد خوردنی ها و آشامیدنی ها صحبت کرده است که عبارتند از میوه های بهشتی آشامیدنی ها و شراب ها و نوشابه های بهشتی و شراب طهور. فصل سوم از این بخش به مسأله حوریان بهشتی اشاره کرده و ویژگی های خاص آنان را برشمرده است و اما بخش دوم از این پایان نامه به نعمات معنوی اشاره کرده و خواننده را در ضمن مطالعه به سیر آفاق و انفس می کشاند و بهترین نعمت بهشت ( لقاءالله) را توضیح می دهد و مراتب و اوصاف بهشت را بررسی می کند. و اما بخش سوم بهشتیان و محرومان از بهشت نام دارد در این جا سعی شده آنگاه که تصویری از نعمات مادی و معنوی بهشت در ذهن خواننده ایجاد شد ویژگی افرادی که لیاقت این نعمات را دارند، ذکر کند در این بخش کلیدهای بهشت، درهای بهشت، عوامل رفتن به بهشت ذکر می شود و سپس محرومان از بهشت معرفی می شوند این بخش آخر با بیان این ویژگی ها در طی سه فصل خواننده را آگاه می سازد و می فهماند که انسانی که در روزگار خود راه ابدیت را طی می کند برای حیاتی جاودانه باید توشه برگیرد و روح خفته انسان را بیدار می کند و خواننده را پس از اینکه در بخش اول و دوم به سیری در بهشت می کشاند، در بخش سوم تربت می کند و تعلیم می دهد. در پایان شایسته است که از کلیه عزیزانی که من را در تهیه این پایان نامه یاری نمودند تشکر کنم به خصوص استاد گرامی خانم فرزانه طالقانی که صبورانه مرا در نوشتن این پایان نامه گام به گام یاری کردند.
 بیماری های قلب و علاج آن از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
افسانه قارونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چنانچه می دانیم عمده ناگواری ها، دلهره ها و رنج ها و سختی هایی که آدمیان در دنیا گرفتار آنند، معلول بیماری های نفسانی و قلبی آنان است که به رذایل اخلاقی مشهور است. این امراض و رذایل نفسانی، آدمی را چنان از انسانیت و فطرت پاک انسانی اش دور می سازد که به تعبیر قرآن، این موجود برگزیده خداوند که می تواند تاج خلیفة الهی را بر سر گذارده و به دلیل این نعمت بزرگ الهی بر خود ببالد، آنچنان در سراشیبی سقوط انسانیت می افتد که در ردیف حیوانات و حتی پست تر از آنها جای می گیرد. رساله حاضر بر آن است تا با بررسی آیات نور بخش الهی و روایات معصومین(ع) در شناخت هر چه بیشتر قلب این مخزن کمالات انسانی، و این ملاک ارزش و اعتبار آدمی آفات و بیماری هایی که می تواند آن را از حالت اعتدال و سلامتی خارج سازد. تلاش نموده و برای اصلاح جانها و روانها و بازگرداندن سلامتی به آنها، که سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، راه حل هایی را از نسخه شفا بخش الهی قرآن و از زبان طبیبان روحانی حضرات معصومین(ع) برای آگاهی خوانندگان ارائه نماید. قابل ذکر است که بیماری ها و امراض قلبی قطعا بیش از اینهاست و مبحث پر حجمی را طلب می کند که از عهده این تحقیق خارج است و لذا از طرح همه آنها اجتناب نموده و تنها به اهم آنها اشاره می نمائیم.
 تأثیر قرآن و حدیث بر اشعار مختومقلی فراغی
نویسنده:
نورمحمدمختوم نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مختومقلی فراغی شاعر و عارف قرن دوازدهم وسیزدهم هجری قمری از مشهورترین شاعران ترکمن است . وی در اشعارش بیشتر تحت تاثیر آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اسلام (ص) بوده و اغلب اشعار اودر توحید و صفات باریتعالی و نبوت و معاد و برخی نیزدرباره ائمه (ع) و همچنین مسائل اجتماعی، تربیتی واخلاقی سروده شده اند. در این پایان نامه آیات واحادیثی که در اشعار این شاعر مورد استفاده قرار گرفته،شناسائی و ذکر شده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137