جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
آموزشیار قرآن کریم
نویسنده:
صدیقه ترابی چافجیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به روند رو به رشد جوامع در تمامی عرصه ها و لزوم تکنولوژی آموزش الکترونیکی برای جمعیت قابل توجه مسلمانان، وجود محصولی کمک آموزشی که به صورت صحیح و جامع، کتاب هدایت مسلمانان را ضمن حفظ محتوا و عدم تحریف، آموزش دهد، بیش از پیش احساس می گردد. اهداف طراحی اصولی محصول کمک آموزشی قرآن کریم، شامل مواردی همچون آموزش فرا زمانی و فرا مکانی، امکان تکرار پذیری آسان و خودآموزی همراه با نوآوری و خلاقیت در آموزش بود که برخلاف نمونه های موجود بازار، آموزش اصولی و بی نیاز از وجود رایانه را برای استفاده در گروه سنی مورد نظر به ارمغان آورد. در این مسیر، جهت پاسخ گویی به نیازهای کاربران، با روش QFD ، خواسته های گروه هدف، از نظر مشتری وزن دهی شد. در ادامه به الزامات فنی و مهندسی تبدیل گردید و پس از ایجاد ارتباط بین این دو ضرورت، در نهایت خصوصیات محصول، آشکار شد. سپس با سازماندهی افکار و پروراندن ایده های ذهنی، ضمن مشخص نمودن چشم اندازی برای آینده محصول، چگونگی های محصول هدف نیز مشخص شد و در طبقات مختلف جامعه براساس نیاز و قدرت خرید مشتری، طراحی در 3 کلاس مجزا با امکانات مختلف انجام گرفت. در تعیین چگونگی سه کلاس یاد شده نیازهای پایه ای، عملکردی و جذاب مدنظر قرار گرفتند تا محصول طراحی شده در هر یک از کلاس ها، پاسخ گوی گروه کاربران هدف باشد و بدین ترتیب تنوع انتخاب به طور مناسب در سه گروه یاد شده توزیع گردید. چکیده (انگلیسی): In consideration of growing trends of communities on all domains and ‎necessity of electronic training technology to remarkable amount of Moslem ‎communities, existence of training aids in the correct and comprehensive forms feels ‎to be necessary for guide the Moslems from any distortion. The heading goals for ‎principle designing of Koran training aids, including Training and easy reproduction ‎possibility with self-training in companion with renovation and creativity can in ‎contrary to market samples can present principle training benefits without computer at ‎that contemplated age. In this cause, for responding to the needs of the users, by QFD ‎method, the requirements of the object group is weighed and will turn into technical ‎and engineering necessities and after linking these two needing, finally particularity of ‎the yield shall become clear. Thus, by arrangement of thoughts and nurturing the ‎conceptual idea, while future prosperity of product shall be cleared the nature of the ‎objected yield shall be defined, and in the whole, a design in 3 classes and various ‎capabilities will be accomplished for different class of community on the basis of their ‎needs and their pocket. In determining the peculiarity of each class, the fundamental ‎requirements, operational and attractive shall be consulted in a manner that the ‎product be able to respond to the users at each class and in this way, variety of ‎selection shall be distributable in three appropriate class in suitable manner .
ترجمه قسمتی از کتاب امامیه علی بن العقل القرآن
نویسنده:
سید مرتضی نوری خراسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه : ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نوشتار حاضر ترجمه بخش نخست از کتاب امامیه علی بن العقل و القرآن تألیف دانشمند معاصر محمد جواد مضینه استاد فلسفه و کلام در دانشگاه بیروت می باشد. موضوع این کتاب در رابطه با امام علی(ع) است. هدف از این تحقیق، بیان سخنان گرانبهای وحی و نبوت برای مردم می باشد. دارای دو بخش می باشد: بخش اول آن به نام «امامت علی و العقل» و بخش دومش امامت علی و القرآن نامیده می شود. پیشوایی جز عقل نیست؛ این حقیقتی است که قرآن کریم بر آن نازل شده است و پیغمبر بزرگوار نیز آن را اظهار فرموده و کلیه افراد بشر را مخاطب ساخته و دستورداده است باید هر فردی از افراد انسانی، عقل را پیشوای خویش قرار دهد و در هر موردی از آن پیروی نماید، حتی غیب؛ که در قرآن به پیروی از آن و ایمان به آن فرمان داده شده است.
رابطه خداوند با جهان از دیدگاه مطهری و تطبیق آن با نظر قرآن
نویسنده:
زهره قادری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مطهری در بحث از رابطه ی خداوند با جهان، با توجه به ضرورت هایی که خود او به عنوان مبنا قلمداد نموده است؛ سعی در نزدیکتر شدن هر چه بیشتر دیدگاهش به دیدگاه قرآن داشته است. لذا در جای جای مباحث خود کوشیده تا گفتار خود را علاوه بر صورت منطقی با آیات قرآن نیز مستند کند. در این رساله کوشش شده تا با بررسی مراتب و مبناهای مورد توجه در بحث رابطه ی خداوند با جهان (علیت، توحید افعالی، آفرینش و مشیّت و تقدیر الهی) از دیدگاه مطهری به بررسی نظر قرآن پرداخته و در نهایت مطابقت آن دو به اثبات برسد. در نتیجه، دو محور اصلی، یعنی قرآن و آراء مطهری بخش عمده ی رساله را شامل می شود. در قسمت پایانی نیز این نتیجه به دست آمده است که دیدگاه مطهری با نظر قرآن مطابقت تام و تمام دارد.
تجلی قرآن و حدیث در وصایای شهدای استان قم
نویسنده:
علیرضا عارفیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اوضاع سیاسی فرهنگی ایران به عنوان بستر انقلاب و دفاع مقدس بازخوانی می گردد و پس از گذر از مراحل جنگ، وضعیت تاریخی مردم قم در گذشته و حال به عنوان کانون قیام و مهد فرهنگ اهل بیت علیهم السلام با توجه به روایات وارده در مورد مردم این شهر بیان می شود. تأثیرپذیری این فرهنگ ورود حضرت معصومه(س) و تأسیس حوزه علمیه تقویت می گردد با هدایت رهبریت دینی مبارزات داخلی و جهاد با دشمن خارجی شکل می گیرد و در این عرصه عناصر جهاد و شهادت فراگیر و عینیت می یابد و مفاهیم آن تبیین می شود، از شهدا آثار متعدد باقی است که وصایای آنها بازتاب اندیشه آنان است. دروصایای شهدا آیات متعددی از قرآن وجود دارد و بیانگر انگیزه و نگرش آنان است واین آیات بر مبنای پیامی که دارند در سه دسته اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی تفکیک شده تبیین می گردد. کلام اهل بیت بطور عینی و نیز نقل به معنی در وصیت شهدا انعکاس دارد که در سه دسته اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی تقسیم و بیان گردیده است. علاوه بر آیات و روایات موضوعات مختلف دیگری در وصایای شهدا مطرح گردیده که دارای مبانی قرآنی یا روایی است آن مباحث همراه با مصدایق مربوطه گزارش می گردد. در نهایت این تحقیق تبیین می کند شهدا با بهره گیری از فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آگاهانه راه جهاد را انتخاب و بر همین اساس وصایای خود را نگاشته اند.
 تبیین مفهوم هدایت و ضلالت در قرآن کریم
نویسنده:
غلامرضا ناظمی اردکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه شش فصل دارد:
 تجسم اعمال ازدیدگاه قرآن
نویسنده:
هاشم عدنان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در چهار فصل و یک خاتمه به تجسّم اعمال از دیدگاه قرآن کریم پرداخته است: فصل اول شامل: مقدمه، ضرورت، اهمیت، فرضیه، اهداف و انگیزه ها، پیشینه تحقیق، مفهوم شناسی، حقیقت تجسم اعمال و امکان آن، محدودیت ها و مشکلات آن است. فصل دوم به تأکید قرآن بر مسئله تجسّم اعمال اختصاص دارد. در این بخش، آیات مورد بحث در ده دسته بررسی شده است. فصل سوم در مورد ترسیم، ظهورو چهرة انسان ها در قیامت است. این فصل به بررسی چهره های نورانی و تاریک، روسفیدان و روسیاهان، چهره های خندان و عبوس، ثروت اندوزان، مستکبران و مجرمان پرداخته است. در فصل چهارم، نخست به تجسّم اعمال از دیدگاه اهل سنّت و روایات و سپس به معاد جسمانی، تجسّم اعمال از نظر حکمت متعالیه و علم روز پرداخته شده است.
 تاریخ گذاری(زمان شناسی)سوره های مدنی قرآن
نویسنده:
بتول باقری ده آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش زمان نزول مجموعه سوره های مدنی که بیست و هشت سوره می باشد مورد بررسی قرار گرفته است. سعی شده با در نظر گرفتن مبنای تاریخ گذاری خصوصا حوادث تاریخی سوره و روایتهای تربیت نزول آنها، زمان هر سوره شناسایی شود. پایان نامه حاضر در سه فصل سامان یافته است. در فصل اول کلیات بخشی از مباحث آمده که عبارتند از: تعریف تاریخ گذاری، پیشینه تاریخ گذاری، اهمیت تاریخ گذاری سوره مدنی، روش تحقیق، تعریف اصطلاحات، مانند واحد نزول، سیاق، نصریح، اسباب نزول و .... مبانی تاریخ گذاری و منابع تحقیق. فصل دوم شامل زمان شناسی بیست و هشت سوره مدنی است که در چهار بخش به ترتیب زیر فهرست شده است. بخش اول شامل سوره های بقره و الانفال است که در سال اول و دوم هجرت نازل شده اند. بخش دوم شامل سوره آل عمران است که در سال سوم هجرت نازل گشته است. بخش سوم مشتمل بر سوره هایی است که در سال پنجم تا هفتم نازل شده اند و به ترتیب عبارتند از: الاحزاب، الممتحنه، النسا، الزلزال، الحدید، محمد(ص)، الرعد، الرحمن، الدهر، الطلاق، البینه، الحشر، النصر، النور، الحج، المنافقون، المجادله، الحجرات، التحریم، الجمعه، التغابن، الصف، الفتح. بخش چهارم شامل سوره های نازل شده از سال هشتم تا دهم هجرت است که شامل دو سوره المائده و التوبه می باشد. فصل سوم: در این فصل مطالب مختصری از کلیه مطالب پایان نامه و نیز خلاصه ای از حوادث زمانمند و حدود سال نزول سوره های مدنی در قالب جمع بندی آمده است/
 تبلیغ در قرآن
نویسنده:
محمدرضا عامریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در سه فصل با عناوین ذیل تدوین شده است: تعریف تبلیغ و انواع تبلیغها، اصول تبلیغ،ویژگیهای مبلغ. در این پژوهش بر این باور شده است که تبلیغات قرآن برخلاف تبلیغات الحادی بر ارزشهای والای اخلاقی تکیه دارد و غرض آن، اقناع وجدانها وبیداری فطرتهاست.
 تاریخ تفسیر قرآن
نویسنده:
ابراهیم بهادر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیقی است در بیان تاریخ پیدایش تفسیر و تطورات و مراحل تفسیر در بستر تاریخ. پژوهش حاضر در سه فصل تدوین شده است. نویسنده ابتدا «تاریخ تفسیر نقلی و مراحل آن» را مورد توجه قرار داده است و درباره تفسیر در عهد رسالت و نخستین مفسّر قرآن، تفسیر قرآن به قرآن و بررسی معنای تأویل سخن گفته است. وی در ادامه به بررسی «تفسیر در عهد صحابه» پرداخته و در ضمن این عنوان به معرفی مشهورترین صحابه در تفسیر قرآن و نقش اهل بیت در تفسیر توجه نموده و نمونه هایی از تفاسیر اهل بیت(ع) را به صورت موردی از تمام ائمه دوازده گانه بیان کرده است. نویسنده در فصل دیگری به تاریخ تفسیر عقلی یا کلامی اشاره می کند، مبانی تفسیری معتزله، اصول پنج گانه معتزله، نمونه هایی از تفاسیر معتزله، مبانی تفسیری اشاعره و نمونه هایی از تفاسیر اشاعره از مباحث این فصل است. فصل پایانی را نیز به «تاریخ تفسیر علمی و باطنی و اشاری و صوفی» اختصاص داده که شامل موافقان و مخالفان تفسیر علمی و دلایل آن ها، تاریخ ظهور تفسیر باطنی و نمونه هایی از آن و تاریخ ظهور تفسیر اشاری یا فیضی و صوفی است.
 تبلیغ در قرآن و سیره معصومین
نویسنده:
محمدرحیم جانی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در مطاوی آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع)نصوص قابل توجهی درباره چگونگی تبلیغ و روشهای دعوت مردم به اعمال صالح به چشم می خورد. در این پایان نامه پس از تعریف لغوی و اصطلاحی واژه تبلیغ،نصوص مذکور شرح و بسط داده شده اند.
  • تعداد رکورد ها : 18137