جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 تحلیل و بررسی استشهادهای امام صادق (ع) به قرآن
نویسنده:
نیره امینیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش، استشهادهای امام صادق(ع)به قرآن، جمع آوری شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، آشنایی دانش پژوهان با تعداد و نوع استشهادهای امام صادق(ع) به قرآن و نیز شناخت موضوعاتی که در این روایات به آنها پرداخته شده و همچنین آیاتی که به آنها استشهاد شده است و رابطه میان آیات مورد استشهاد با متن روایت، می باشد./
 تحلیلی از قصص قرآن
نویسنده:
روح الله رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ارائه تحلیلی کلی از ماهیت، اهداف و ویژگی های قصه های قرآنی است. پژوهش حاضر در شش فصل تدوین شده است؛ نویسنده ابتدا بررسی چگونگی «پیدایش قصه» و اقسام قصه پرداخته و در فصل مستقلی از «قصه در قرآن» بحث کرده است که شامل ترتیب تاریخی، ترتیب قرآنی و گسترة قصه می باشد. «تحلیل کلّی از قصص قرآن» عنوان فصل دیگری است که به بررسی علل استفاده قرآن از قصه، اهداف قصص قرآن، ویژگی های قصص قرآن و منابع قصص قرآن پرداخته است. نویسنده در ادامه به «تحلیل احسن القصص» توجه نموده و انگیزه کلی این قصه، بیان احسنیت آن، یوسف در کنعان، در مصر، در زندان و یوسف در منصب وزارت را تبیین کرده است. در فصل پایانی نیز به «عناصر مهم قصص قرآن» اشاره می کند و از مباحثی چون نقش شخص در قصه، اشخاص در قصص قرآن، حادثه و انواع گفتگوها بر اساس عناصر تشکیل دهنده آن، سخن گفته است.
 تحلیل و بررسی وجوه تشابه ادله روایی مورد استناد شیعه و اهل سنت در جزء ششم قرآن کریم
نویسنده:
آفتاب جمالی سنگری،
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه به بررسی مشترکات روایی شیعه و اهل سنت در تفسیر قرآن در جزء ششم قرآن کریم شامل سوره های نساء و مائده اختصاص دارد و در سه فصل تنظیم و تدوین شده است. در فصل اول، آیات دارای روایت مشترک در سوره نساء ذیل موضوعات اکرام مهمان، دادخواهی مظلوم، و تثلیث مورد بررسی قرار گرفته اند. در فصل دوم، آیات دارای روایات مشترک در سوره مائده ذیل موضوعات معنای لغوی مکه، عقد، حلیت جنین انعام ثلاثه، ذبح حلال، ازدواج با زنان غیرمسلمان، و فلسفه طهارت بررسی شده اند. در فصل سوم، مشایخ و راویان احادیث فصول قبل با استفاده از کتب رجالی جرح و تعدیل شده اند و شرح حالی مختصر از آنان آمده است. در این پایان نامه 51 آیه که دارای حدیث مشترک بوده اند، بررسی شده است. و ابتدا آیات مربوطه و احادیث مشترک ذیل آن نقل گردیده اند؛ آنگاه موضوعات مشترک آنها بررسی شده اند
 تحلیل و بررسی کرامت انسان از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
عبدالحمیدمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر تحت عنوان کرامت انسان از دیدگاه قرآن و روایات می باشد، که در بخش اول که کلیات نام دارد. ابتدا به واژه شناسی پرداخته و سپس کرامت در اصطلاح تفسیر، تعریف کرامت در علوم اجتماعی، تعریف کرامت در علم فقه و حقوق، اقسام کرامت، رابطه اسلام و تقوی با کرامت را مورد بررسی قرار داده است. در بخش دوم تحت عنوان کرامت و مصداق یابی آن به مراحل تکوین انسان، حوزه های نگرش مثبت آیات در روایات به انسان، نشانه های عنایات الهی به انسان، کرامت انسان و احترام انسان، خلافت انسان، سجود بودن انسان، تفضیل انسان بر سایر موجود ات، هدف بودن انسان از خلقت سایر موجودات، حمل امانت و روح الهی در انسان تجلی صفات خدا در انسان پرداخته است. در بخش سوم تحت عنوان آثار و نتایج به مواردی چون، حرمت توهین و بی ادبی به انسان، تفاوت کار بد با افراد بد، حق حیات، حقوق کفار در جامعه اسلامی، حق آزادی اشاره شده است.
 تحلیل علم غیب پیامبر و امام از دیدگاه قرآن و عترت
نویسنده:
نصرالله شفیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اطلاعات غیبی اطلاعاتی هستند کنه از طریق حواس نیامده باشند. غیب به طور کلی به مطلق و نسبی تقسیم می شود و غیب مطلق آن است که با حواس قابل درک نباشد. مفهوم ایمان به غیب، ایمان به عالم ماوراء الطبیعه است. که در محدوده حواس آدمی نمی گنجد. پیامبران و امامان علیهم السلام دارای علم غیب هستند. علم غیب پیامبر اسلام و امامان از سایر پیامبران بیشتر است. علم غیب پیامبر و امام مانند علم خداوند ذاتی نیست و این علم را خداوند به آنها موهبت کرده است. علم غیب پیامبر و امام مطلق نیست بلکه طبق نص قرآن کریم محدودیتهایی دارد. بسیاری از علوم غیبی پیامبر و امامان علیهم السلام بالفعل است و برخی از علوم آنها ارادی است. یعنی اگر می خواستند خدا آنها را آگاه می کرد. زبان روایات و به تبع دیدگاه علما درباره علم غیب پیامبر و امام علیهما السلام یکسان نیست، گروهی علم امام را ارادی و محدود و گروهی علم امام را نامحدود و حضوری می دانند. بر طبق نصوص وارده و روایات تاریخی (بنا بر معتبر بودن آنها) علی علیه السلام و امام حسین علیه السلام از زمان شهادت خود اطلاع تفصیلی داشته اند ولی در مورد سایر امامان می توان گفت اطلاع اجمالی داشته اند ولی اطلاع تفصیلی آنها مورد اختلاف است. بر اساس یک دیدگاه امامانی که با خوردن سم از دنیا رفته اند هنگام خوردن سم نه توجه نفس داشته اند و نه اراده آگاهی یافتن از وجود سم داشته اند. ولی اگر می خواستند به اذن خداوند آگاه می شدند. امکان آگاهی از غیب برای انسانها(غیر پیامبر و امام) نیز وجود دارد. علم ائمه به احکام دین و شریعت عقلا واجب است ولی علم آنها به امور غیبی عقلا واجب نیست. در این پژوهش در مراجعه مستقیم به قرآن و روایات استفاده شده و دیدگاه علما مورد استفاده و نقد قرار گرفته است./
 تحفه الهی: دوستی از دیدگاه قرآن و سنت، پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
زهره سنجری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده یکی از نیازهای هر انسانی بعد از رشد جسمانی، رشد روحانی و معنوی اوست که نهایت این رشدروحانی و معنوی تکامل و کمال انسانی می باشد و یکی از عواملی که در کمال هر انسانی دخالت دارد مسئله دوستی و دوستان می باشد چرا که دوستان نقش مهمی را در رساندن انسان به درجات کمال ایفا می کنند. دوستی یعنی ایجاد و ارتباط عاطفی دو فرد، یعنی پیوند دو قلب، انسان هایی که با فشردن دست یکدیگر پیمان می بندند تا در تمامی شرایط همراه و غمخوار هم باشند. دوستی دارای ابعاد و جنبه های مختلفی می باشد که هریک از آنها دارای اهمیت فوق العاده ای می باشند در نوشتار حاضر سعی شده دوستی از دیدگاه قرآن و سنت روانشناسان شرق و غرب مورد بررسی قرار گیرد. دوستی در قرآن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. قرآنی که سخنان مهربانی را در خود جای داده که آئینش را نیز بر پایه های همین مهربانی و محبت استوار کرد و با کلام وحی آن را یادآور شد و در امتداد کلام وحی هرجا که از دوست، دوستی و عشق سخن به میان است، سخنان گرانبهایی از ائمه (ع) نیز می درخشد. در حقیقت دوستی دارای فوائد فراوانی می باشد که علاوه بر آثار مفید و پسندیده ظاهری در زندگی دنیوی، آثار بسیار ارزنده ای در زندگی فردی انسان نیز دارد. این انسان است که با دوستی افراد صالح و پیوند با آنها و تأثیر پذیری به درجات عالی و پاداش های بسیار نائل می گردد و باز همین انسان است که با دوستی کردن با افراد ناصالح علاوه بر ببدبختی در این دنیا، در آخرت هم چیزی جز هلاکت نصیبشان نمی شود. نقطه مقابل دوستی و همنشینی با دیگران، انزوا و گوشه نشینی و تنهایی است که مورد مذمت اسلام است چرا که انسان بدون دوست هیچگاه نمی تواند در این دنیا انسان صالح به حساب آید و در آن دنیا صاحب کمال. متأسفانه با تمامی سفارش ها محبت و دوستی جایگاه اصلی خود را از دست داده است و این مشکل را خود ما انسان ها ساخته ایم که بهتر است برای رفع آن بکوشیم. بهتر دیدیم در این تحقیق علاوه بر استفده از قرآن و کتب روایی، از کتب اخلاقی و روان شناسی نیز مدد گیریم تا هر چه بهتر اهمیت موضوع را بیان کرده و راهنمای صحیح در جهت برقراری این امر، یعنی محبت و دوستی باشیم و با این عمل از انحراف جوانانمان جلوگیری کرده و با توکل به خداوند متعال آموخته ها را به مرحله عمل رسانده و برای بهترین نوع آن تلاش و کوشش نمائیم تا بهترین نوع تأثیر را پذیرفته و به نتیجه ایده آل برسیم.
 تحریف ناپذیری قرآن از منظر شیعه ( امامیه) و اهل سنت
نویسنده:
زهرا مومنی عبدل آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحریف و تغییر در قرآن به گونه های مختلفی قابل تصور است، اما فقط تحریف و تغییر در الفاظ قرآن به گونه ای که باعث تغییر در معنا و مفهوم مورد اراده خداوند شود با اصل تحریف ناپذیری قرآن منافات دارد و مدعیان تحریف در این مورد تحریف به کاهش یا جابه جایی الفاظ قرآن را در فاصله زمانی رحلت پیامبر ( ص) تا یکی شدن مصحف ها در زمان عثمان – خلیفه سوم- ادعا کرده اند. اما خداوند خود، متکلم قرآن است و متعهد به حفظ قرآن از هر گونه تغییر و تبدیل شده است و روایات معتبر رسیده از معصومین هم بر تحریف ناپذیری قرآن دلالت می کند و سخن علما و بزرگان اسلام، تواتر و تحریف ناپذیری قرآن را تأیید و تصدیق می کند. همچنین عقل حکم می کند که قرآن به عنوان معجزه جاویدان و دلیل صدق نبوت رسول خاتم و آخرین برنامه بشر به سوی هدایت و سعادت باید برای همیشه مصون از هرگونه تحریف و تغییر باشد وگرنه با هدف خداوند از نزول قرآن منافات پیدا می شود و محال است که حکیمی چون خداوند نقض غرض کند. با وجود دلایل قاطع بر تحریف ناپذیری قرآن، ادعای تحریف در قرآن به وسیله دشمنان و حتی گاهی دوستان ساده لوح به واسطه بعضی از اقوال و روایات بی اعتبار مطرح شده است و حتی ناجوانمردانه این تهمت را به شیعه نسبت داده و لغزش فکری چند تن معدود، هم چون میرزا حسین نوری را به حساب یک مذهب گذاشته اند، در حالی که بزرگان شیعه هم راه و هم زبان با سایر بزرگان اسلام بر اصل تحریف ناپذیری قرآن تأکید دارند و به همه شبهه های مطرح شده از طرف کسانی چون میرزای نوری جواب قاطع و محکمی داده و با تمام توان خود از ساحت مقدس قرآن دفاع کرده اند و مهم تر از این شیعه ( امامیه) روایات تحریف قرآن را اگر دارای تفسیر و تأویل درستی نباشند، بی اعتبار و بی ارزش می دانند، و از نظر شعه ( امامیه) هرگز اقوال و روایات نمی توانند بر قرآن خدشه ای وارد کنند و این قرآن است که بر همه چیز از جمله روایات سیطره دارد و با چنین بینشی دیگر جایی برای اتهام تحریف در قرآن به شیعه باقی نمی ماند. از سوی دیگر در میان منابع اهل سنت اقوال و روایات بسیاری در مورد تحریف در قرآن وجود دارد که اهل سنت همه آنها را بی اعتبار و بی ارزش نمی دانند و برای رهایی از تهمت تحریف در قرآن با نسخ تلاوت بعضی از آیات از طرف خداوند و فراموشی بعضی از آیات توسط پیامبر ( ص)، روایات تحریف در قرآن را توجیه می کنند که خود زشت تر و بدتر از قایل شدن به تحریف در قرآن است، با این وجود آنها شیعه را متهم به اعتقاد به تحریف در قرآن نموده و در این مورد شیعه را تکفیر کرده اند در حالی که خود به این تهمت سزاوارترند. بر همین اساس این تحقیق در سه بخش تنظم شده است که بخش اول در مورد تحریف و دلایل تحریف ناپذیری قرآن می باشد که در فصل اول آن، تحریف قرآن و تاریخچه ادعای آن و در فصل دوم آن، دلایل تحریف ناپذیری قرآن اعم از دلایل عقلی و نقلی مورد بحث قرار گرفته است که در دلایل نقلی، قرآن، سنت، تواتر و اجماع علما مورد توجه می باشد و بخش دوم، مسلئه تحریف در قرآن از منظر شیعه ( امامیه) می باشد که در فصل اول آن، اتهام اعتقاد به تحریف در قرآن به شیعه و دلایل اختصاصی شیعه ( امامیه) در مورد عدم تحریف در قرآن و در فصل دوم آن، بحث در مورد شیعیان مدعی تحریف در قرآن و شبهه ها و ادعاهای آنان و جواب علمای شیعه ( امامیه) گنجانده شده است و بخش سوم، مسلئه تحریف در قرآن از منظر اهل سنت می باشد که در فصل اول آن، اقوال و روایات تحریف در قرآن از منابع اهل سنت و در فصل دوم آن، جواب اهل سنت به این روایات و اقوال و محکومیت آنها در این مسئله، مورد بحث قرار گرفته است. همچنین با آنکه دسترسی به منابع دست اول روایی شیعه و به خصوص اهل سنت آسان و ساده نبوده، اما سعی شده تا روایات و اقوال از کتاب های معتبر نزد شیعه ( امامیه) و اهل سنت استفاده شود و بقیه مطالب هم تا حد امکان از کتاب های معتبر نزد بزرگان و علمای شیعه ( امامیه) نوشته شده است. کلید واژه ها: قرآن، علوم قرآنی، تحریف، شیعه، اهل سنت.
 تحلیل ادبی آیات پرسشی در قرآن
نویسنده:
منیژه تفتحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر، به روش کتابخانه ای انجام شده است و از کتابهای تفسیری شیعه و سنی که آیات را از جنبه بلاغتی نیز بررسی کرده اند، استفاده شده است. از آنجا که قرآن کتابی است به عنوان سند نبوت پیامبر(ص) و منبع اصلی هدایت امت، مهم ترین و زیبا ترین روش حکیمانه خداوند برای برنامه انسان سازی، استفهام هایی است که به صورت غیر مستقیم آورده است. در این تحقیق4 به جستجوی استفهام های مجازی قرآن کریم پرداخته شده است. استفهام از اقسام انشاءطلبی است و انشاءطلبی در ذیل علم معانی قرار می گیرد، به استفهام انشاءطلبی می گویند زیرا متکلم طلب چیزی می کند، که در هنگام سؤال وجود ندارد. استفهام در یک تقسیم بندی کلی به دو نوع، حقیقی و مجازی تقسیم می شود استفهام حقیقی یا توضیحی، انسان از مسایلی بی خبر است و مایل به درک حقیقت آن است: اینگونه سؤال در افعال خداوند جایز است. ولی در استفهام مجازی یا اعتراضی هدف توضیح نیست ایراد است؛ این نوع سؤال در افعال خداوند حکیم معنی ندارد. خود استفهام مجازی به معانی مختلف به کار می رود. که ما استفهام هایی را از طرف خداوند صورت پذیرفته به 12 نوع تقسیم و آیات را در ذیل این انواع ذکر کرده ایم
 تحریف ناپذیری قرآن
نویسنده:
علی شاکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه با عنوان «تحریف ناپذیری قرآن» از یک مقدمه و سه فصل تشکیل یافته است. در مقدمه به معنای لغوی و اصطلاحی تحریف، اقسام تحریف (لفظی و معنوی)، قطعیت عدم تحریف قرآن و انگیزه های طرّاحان تحریف قرآن پرداخته شده است. در فصل اول، تحریف از نظر لغت و اصطلاح، آیات مربوط به تحریف، اقسام تحریف( معنوی و لفظی) و اقسام تحریف لفظی(تحریف به زیاده، تحریف در ترکیب، تحریف به نقیصه) مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم نخست به دلایل تحریف ناپذیری قرآن پرداخته و سپس اشکالات کلام محدث نوری را در مورد مسئله تحریف مورد بررسی قرار داده است. در فصل سوم پس از ذکر سیزده دلیل از دلایل قائلان به تحریف، به نقد و بررسی آن پرداخته شده است.
 تحریض و تحذیر در قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
فردوس بهاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه نخست معنای لغوی تحریض و تحذیر را بیان شده، سپس نصوص قرآن و حدیث درزمینه موضوعات زیر گردآوری و بررسی شده اند؛تحریض به جهاد، پرستش، نماز، زکات، قناعت، وتحذیر از عقوبت آخرت، گناه، ربا و ....
  • تعداد رکورد ها : 18137