جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 تحولات سیاسی و اجتماعی قرون هفتم و هشتم و تأثیر آن بر علوم قرآنی
نویسنده:
محمدمهدی نادری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه بدین قرار است: بررسی جغرافیای تاریخی شرق جهان اسلامی، هجوم مغول به جهان اسلام و ایران و اثرات مثبت و منفی آن، مذهب مغولان، نقش علمای اسامی بویژه خواجه نصیرالدین طوسی در اسلام آوردن مغولان، تصوف در این عصر،تاریخچه علوم قرآن، زندگینامه و تألیفات مشاهیر علوم قرآن در شرق جهان اسلام و اهم تفاسیر شیعه و اهل سنت و سیر تاریخی علم تفسیر تا پایان حمله مغول،مشهورترین دانشمندان علوم قرآن تا پایان قرن هشتم.
 تحلیلی پیرامون منافقان در قرآن
نویسنده:
فریبا مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در شش فصل منافقان را در قرآن بررسی کرده است. عناوین فصل ها به این قرار است: فصل اول، مروری بر مسأله نفاق؛ فصل دوم، سیر نزول آیات نفاق: شرح حال منافقان در آیات مکی، شرح حال منافقان در آیات مدنی؛ فصل سوم، صفات منافقان؛ فصل چهارم، عملکردهای منافقان؛ فصل پنجم، نحوه رفتار قرآن و پیامبر(ص) با منافقان؛ فصل ششم، وضعیت منافقان در دنیا و آخرت.
 تدبر در قرآن
نویسنده:
سمیه خداپرست سنگانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق تدبر در قرآن می باشد . برای شناخت تدبر باید تعریفی از آن ارائه گردد تا با مفهوم آن آشنا شویم . عده ای گمان می کنند کلام خداوند ثقیل است و قابل فهم نیست در حالی که قرآن نور است و بدون ابهام می باشد و به زبانی ساده و برای همگان نازل شده است . تدبر از اهداف نزول قرآن است و همچنین مایه هدایت و عبرت از گذشتگان می باشد و کتابی است که در آن اختلاف و تناقض وجود ندارد و فرد می تواند با اطمینان کامل و حتی با گذشت سالیان دراز از آن به عنوان برنامه ی زندگی استفاده کند . عمل تدبر اگر بخواهد به درستی انجام شود باید با رعایت شرایط و آداب آن باشد و همچنین در پیش گرفتن روشی صحیح در تدبر و آراسته شدن به صفات مدبر لازم می باشد . وجود حجاب هایی همچون ، ارتکاب به گناهان و وابستگی به دنیا و عدم اخلاص و همچنین تقلید کورکورانه از دیگران باعث می شود از فواید این کتاب الهی محروم شویم و نتوانیم تدبری واقعی داشته باشیم . عقایدی فاسد که گروهی به آن معتقدند باعث می شود یا عمل تدبر را ترک کنند و یا به انحراف کشیده شوند همچون عدم اعتقاد به عصمت بی چون چرای پیامبر و عقل گرایی افراطی و ... گروهی نیز به گمان اینکه تدبر در قرآن باعث می شود به سوی تفسیر به رأی کشیده شوند این عمل مهم را ترک می کنند و خود را از فضائل این مأدبه الهی محروم می کنند . هدف از انجام این تحقیق شناخت بهتر از تدبر و رغبت افراد به سوی این امر و آشنا شدن با موانع آن می باشد . این مجموعه به روش کتاب خانه ای گرد آوری شده است و به علت اینکه برای رسیدن به شناخت بیشتر پیرامون تدبر است توسعه ای می باشد و منابع به کار گرفته شده در این تحقیق شامل کتب تفسیری ، روایی ، علوم قرآنی و اخلاقی می باشد . کلید واژه های این تحقیق عبارتند از : تدبر ، قرآن ، قرائت ، تلاوت ، شرایط ، موانع .
 تربیت دینی- اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه علم، قرآن و سنت در دوره جوانی
نویسنده:
اعظم عنبرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جوان از واژه های پرجاذبه و شیرینی است که هر شنونده ای را به خود جذب می کند، عده ای که در راه سعادتمندی و خوشبختی جوانان گام بر می دارند و هستند دشمنان پیدا و پنهانی که ذلّت و خواری جوانان را آرزو می کنند. در میان جمعیت کشور ، درصد بالای این قشر عظیم را جوانان تشکیل می دهد که می تواند یک نعمت الهی و سرشار از برکت و سازندگی برای مملکت و ملّت ما محسوب شود، که در صورت برخورد نادرست و برآورده نکردن نیازهای به حق آنان به یک معضل بزرگ و بحران فراگیر تبدیل می گردد. و دستها و دسیسه های غرب، درصدد جذب این قشر آسیب پذیر هستند تا با سخنان به ظاهر شیرین و دلربا ، اما زهرآگین و هلاکت بار، دیدگاه آنان را نسبت به مجموعه معارف الهی و ارزشهای آسمانی دگرگون ساخته، لذا در این جامع? کنونی که به تدریج ارزشهای انسانی تضعیف می شود و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی تشدید می گردد، ضرورت دارد که برای هدایت و حمایت نسل جوان اقداماتی سریع و جدّی آغاز گردد. مؤثرترین گام در این راه، شناخت اصولی و علمی و ویژگیهای شخصیتی و نیازهای اساسی جوانان است. و برای اهتمام به این امر خطیر باید به مشارکتی فرهنگی و فراگیر اقدام نمود که این جز با همدلی ، همزبانی و همراهی با جوانان میسّر نخواهد بود. اسلام، جامع ترین و غنی ترین مکتب آسمانی که منبع پویا و پایاترین معارف انسانی است، بیشترین توصیه ها را در زمین? هدایت و تربیت نسل جوان و رسیدگی و ساماندهی به امور آنان دارد، که این وظیفه بر عهد? پدر و مادر نهاده شده است و مادران وظیفه شناس مسئوولیت سنگین تری بر عهده شان هست که با یاری و مساعدت جستن از خداوند ، و فراگرفتن آموزشهای لازم و مطالع? کتب مختلف در این زمینه روش صحیح تربیت دینی را به فرزندان خود آموزش دهند تا بتوانند سربلند و سرافراز از این امر مهم و آینده ساز بیرون آیند و فرزندانشان را به سوی کمال حقیقی رهنمون سازند. پایان نامه مذکور با بهره گیری از قرآن و حدیث و بیان مطالعات علمی به شناخت و آسیبهای دوران جوانی از بُعد علمی ، از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته است که توجه به آنها و به کارگیری آن می تواند فردای روشن فرزندان این مرز و بوم را رقم زند. موضوع تحقیق پایانی تربیت دینی اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه علم قرآن و سنت در دوره جوانی است. کلید واژه ها در این تحقیق عبارت است از: 1. تربیت : یعنی بروز دادن و به فعلیت رساندن استعدادهای ذاتی موجودات تا رسیدن به کمال. 2. علم: مراد از علم، علوم روز می باشد که از سر تجربه و خطا و آزمون حاصل آمده است.3. قرآن : در اصل مصدر است مثل رجمان و کفران، ساختار لغوی قرأ به معنای خواندن است و کتاب مقدس مسلمانان. 4. سنت: گفتار وکردار و تقریر معصوم(علیهم السلام).5.جوانی: یعنی رسیدن به مرتفع ترین و عالی ترین منازل زندگی، دوران قوت و قدرت، دوران سرور و شادمانی، دوران درخشندگی وفروغ، نشاط و امید، کارو کوشش، شور و هیجان.
قرآن و احادیث، منشا کــــلام اســلامی
نویسنده:
محمد صفر جبرئیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
نقد مقاله "تشیع و قرآن" بار آشر در دایرة المعارف قرآن لیدن
نویسنده:
محمود کریمی، مرتضی سلمان نژاد، محمدجواد نیک روش
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق(ع),
چکیده :
مقاله «تشیع و قرآن» اثر مستشرق یهودی «بارآشر» است، که با تأکید بر برخی اقوال ناصواب و برجسته نمودن بعضی از فرقه های نادر و حتی مطرود شیعه، درصدد ارائه تصویری غیرواقعی از نگاه شیعه پیرامون قرآن کریم میباشد. مقاله مزبور در دایرةالمعارف قرآن (لیدن) منتشر شده که یکی از دایرةالمعارف های برجسته و مورد رجوع جهانی پیرامون قرآن کریم است و مطالب آن در سراسر جهان مورد رجوع و استناد قرار میگیرد . نوشتار پیش رو ضمن اشاره به محتوای مقاله مذکور، نظریات ناصواب بارآشر درباره نگاه شیعه به قرآن را با استفاده از مصادر معتبر شیعی و استد لالهای متقن در بوته نقد قرار داده است. این مقاله در آغاز به معرفی سوابق علمی مؤلف پرداخته و در ادامه هر یک از بخش های مقاله مزبور را به همراه ذکر موارد ناصواب آن به اختصار ارائه کرده و سپس نقد هر قسمت به صورت مجزا و با تکیه بر منابع مهمی که مؤلف از آن ها استفاده چندانی ننموده را بیان کرده است.
بررسی و نقد «امکان و جواز تفسیر قرآن» در مکتب تفکیک
نویسنده:
حامد علی اكبرزاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مکتب تفکیک به عنوان یکی از دیدگاه های مطرح در فضای دینی کنونی، نگاه ویژه ای به تفسیر قرآن دارد. تعریف ارائه شده از تفسیر و مباحث این گروه، درباره امکان و جواز تفسیر قرآن بیش از هر چیزی بیانگر این مسأله است که تنها راه صحیح تفسیر قرآن بهره گیری از روایات و احادیث است و کسی غیر از معصوم نمی تواند و مجاز نیست به تفسیر قرآن بپردازد و تفسیری صحیح و صواب است که به دلالت معصوم باشد. بر اساس این دیدگاه هر تفسیری که طبق رأی و استنباط انسان ارایه شود، تفسیر به رأی محسوب شده و باطل است و روایات، ما را از تفسیر به رأی منع کرده اند. در این مقاله مباحث مکتب تفکیک درباره امکان و جواز و مفهوم تفسیر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 2
 تحقیقی در حروف مقطعه قرآن
نویسنده:
محبوبه معماریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث اصلی ین تحقیق در سه فصل آمده است. درفصل اول تعریف حرف و حروف مقطعه و حروف مقطعه در قرآن ودر فصل دوم نظرات مختلف درباره حروف مقطعه آغاز برخی از سوره های بررسی شده است؛ نظیراینکه این حروف از متشابهات قرآن است یا وسیله تنبیه کفار یا اسامی خداوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله، قرآن وسوره های قرآن یا سوگندهای الهی و یا دلیل اعجازقرآن . در فصل سوم حروف مقطعه هر یک از سوره هابطور جداگانه بررسی شده است.
 تحلیل و بررسی تناسب و ارتباط آیات و سور در ربع اخیر جزء سی ام قرآن مجید
نویسنده:
محمدمهدی سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نویسنده در این تحقیق ابتدا تعریفی لغوی و اصطلاحی از واژه تناسب به دست داده و سپس جهت دستیابی به جلوه هایی از زیبایی های نظم و ارتباط بین آیات سوره های اعلی تا ناس، مباحث ذیل را آورده است: ارتباط سوگندهای سوره با یکدیگر، تناسب آغاز و انجام هر سوره، تناسب وجه تسمیه سوره، محتوا و اهداف آن، هماهنگی و ارتباط هر سوره با سوره مجاور
 تحلیل و بررسی وجوه تشابه ادله روایی مورد استناد اهل سنت و شیعه در تفسیر جزء پنجم قرآن کریم
نویسنده:
پروین جعفرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه به بررسی مشترکات روایی اهل سنت و شیعه در تفسیر آیات جزء پنجم قرآن با استفاده از دو تفسیر نورالثقلین و الدرالمنثور پرداخته شده و مطالب آن آن در سه فصل با این مباحث تنظیم و تدوین یافته است: در فصل اول، مشترکات روایی اهل سنت و شیعه در جزء پنجم و در فصل دوم، تحلیل و بررسی آن احادیث آورده شده است. در فصل سوم، با عنوان گامی در جهت شناسایی راویان حدیث، راویان احادیث شرح شده اند. روایات، ذیل آیات مربوط به احکامی چون نکاح متعه، حکم تحریم ازدواج با محارم، نشوز و احکام آن، نماز خوف، آثار تربیتی نماز، عدالت شرط تعدد همسر، گناه کبیره و جز آنها آمده است
  • تعداد رکورد ها : 18137