جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 جلوه های هنری قرآن کریم
نویسنده:
ناهیدحبیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر پنج فصل با این موضوعات است: فصل اول، کلیاتی درباره ی هنر و زیبایی: خواستگاه هنر و تعریف آن، هنر دینی و مقدس، تعریف زیبایی، زیبایی از منظر قرآن و روایات، اعجاز و تعریف آن، سبک قرآن، نظم در قرآن، موسیقی و آهنگ باطنی قرآن، تناسب و شرایط؛ فصل دوم، زنگ در قرآن: نور و تاریکی، رنگ چیست، رنگ از دیدگاه قرآن، گونه های رنگ؛ فصل سوم، رمزپردازی و نمادگرایی قرآن: رمز از نظر لغوی و اصطلاحی، تأویل و تفسیر، ظاهر و باطن، زبان نمادین قرآن، رمزهای طبیعی، حروف مقطعه ی قرآنی؛ فصل چهارم، موسیقی بیرونی قرآن؛ فصل پنجم، قصه در قرآن.
 حب الهی در قرآن
نویسنده:
مریم عباسی عنبرکه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوعی که در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته، پژوهشی پیرامون حب الهی می باشد که هدف از نگارش آن، تبیین و بررسی مفهوم و جایگاه حب الهی از دیدگاه آیات قرآن می باشد. حب الهی عبارتست از تطهیر باطن بنده از غیر خدا و خالی نمودن وجودش از هر مانعی که بین او و خدایش فاصله انداخته تا به جز حق نشنود و جز با حق نبیند و جز با حق نگوید. در این جهت برخی از کتب تفسیری، اخلاقی مورد بازبینی قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده است با مراجعه به منابع متقدم و متأخر در زمینه حب الله به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود که این امر از طریق روش کتابخانه ای محقق گردیده است. در این تحقیق ابتدا به مفهوم شناسی پرداخته شده و معنای محبت را از نظر لغوی و اصطلاحی و مفاهیم مشابه با حب ذکر گردیده و به دنبال آن به جایگاه و اهمیت حب الله در قران پرداخته شده است و در ادامه برای شناخت بیشتر این مسأله اسباب و اقسام محبت را در بخش دوم مورد بررسی قرار گرفته و از آنجائی که محبان و دوستان خدا باید دارای خصوصیات و ویژگی هایی متمایز باشند در بخش سوم به علائم و آثار محبت خدا پرداخته شده و در نهایت در بخش چهارم موانع و عوامل ایجاد محبت در قرآن ذکر گردیده است. و نتیجه ای که می توان گرفت این است که حبّ الله در بالاترین مرتبه از محبتهاست و محبتهای دیگر اگر در راستای حبّ الله باشند مفید می باشند و اگر در راستای حبّ الله نباشند یکی از موانع حبّ الله است که ضررها و عواقب زیادی در پی دارد. کلید واژه: حبّ، مودّت، حب الهی، قرآن.
 جایگاه و نقش اعراب در تفسیر قرآن کریم
نویسنده:
سیدمحمدهادی زبرجد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر در ده فصل با این عنوان ها به بررسی نقش اعراب در تفسیر قرآن پرداخته است: فصل اول، اعراب در لغت و اصطلاح؛ فصل دوم، مباحثی پیرامون اعراب: ضرورت اعراب، اعراب حرکت است یا حرف؟ چرا اعراب در آخر اسم واقع می شود؟ حرکات اعراب اصل است یا حرکات بناء؟...؛ فصل دوم، ملاحظاتی پیرامون علم نحو: نحو در لغت و اصطلاح، اسبات و انگیزه های تدون نحو، فوائد نحو، عوامل بی توجهی به نحو و اعراب؛ فصل چهارم، جایگاه و اهمیت اعراب از دیدگاه صاحب نظران: نقش محوری اعراب در فهم قرآن، قبح لحن و نهی از آن؛ فصل پنجم، بررسی معنای اعراب قرآن در احادیث؛ فصل ششم، علل پیدایش وجوه اعراب؛ فصل هفتم، اقسام وجوه اعراب؛ فصل هشتم، اعراب و تفسیر به رأی در دو حوزه کلام و فقه؛ ضرورت و فوائد ترجیح میان وجوه اعراب؛ فصل دهم، ملاک ها و ضوابط ترجیج میان وجوه اعراب
 حبط عمل در قرآن
نویسنده:
بی بی زهره آقایی بایگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیقی که پیش رو دارید " حبط عمل" در قرآن است. خداوند از میان مخلوقات، فقط انسان را خلیفة الله در زمین قرار داد و برای اینکه انسان به جایگاه واقعی خود دست یابد امکاناتی نیز برایش فراهم نمود. ازجمله به انسان عقل، شعور و اختیار عنایت فرمود؛ همچنین کتب الهی ای که در آنها مسیر و راه نیل به این هدف قرار داشت را نازل و پیامبران که حاملان کلام وحی و رابطان خداوند با انسان هستند را مبعوث کرد؛ نیز امامانی را به پیشوایی و راهبری قرار داد تا انسان در مسیر تفسیر مکتوبات کتب نازل و فهم و درک احادیث پیامبران مبعوث شده دچار کج فهمی و ابهام نشده وبا کمک و راهنمایی آنها راه را از بی راهه تمیز داده و مسیر سخت و پر فراز و نشیب زندگی را سهل و راهوار طی کند. از این رو برای انسان دو راه قرار دارد، راهی به سوی کمال و سعادت ابدی و راهی نیز به سوی شقاوت؛ که انسان خود مختار به انتخاب یکی از این دو است؛ اعمالی نیک و پسندیده انجام دهد یا اعمالی زشت و ناپسند. پس از بررسی آیات الهی متوجه این مسأله می شویم که در بسیاری از موارد ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است و این را می رساند که عمل صالح فرد، هنگامی مورد قبول درگاه حق تعالی واقع می شود که وی آن عمل را به ضمیمه ایمانش انجام داده باشد. خداوند تبارک و تعالی برای انجام کارهای نیک پاداشهایی قرار داده و در مقابل برای عاملین کارهای زشت نیز کیفرهایی. از جمله کیفرها " حبط اعمال" است که در قرآن و در آیات متعددی بدان اشاره شده، و من را بر آن داشت که به بررسی این آیات بپردازم: عواملی که قرآن به عنوان عوامل حبط کننده اعمال به آنها اشاره نموده عبارتند از: کفر، شرک، ارتداد، نفاق، دنیاطلبی، بی حرمتی نسبت به پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) و آزردن مومنان؛ همچنین در برخی آیات این مطلب را بیان می کند که حبط اعمال هم در دنیا صورت می‎گیرد و هم در آخرت. در ادامه با مراجعه به سنت موارد دیگری به عوامل فوق افزوده میشود، از جمله: نپذیرفتن ولایت مولا علی(علیه السلام)، ترک عمدی نماز، راضی نبودن به قضای الهی، ریا، لواط و زنا، تهمت، حسد، طمع، ستم به کارگر و ... و در بخش پایانی ضمن توضیح و تشریح مختصر تکفیر به بررسی ارتباط توبه و شفاعت با حبط پرداخته و دعاهایی که در این رابطه آمده بود را بیان کردم. هدف از بررسی این مسأله آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم حبط بود و در گردآوری مطالب از تفاسیر حداکثر استفاده به عمل آمده است. البته کتب اخلاقی و کتب روایی را نیز مورد بررسی قرار داده و مطالبی که با این بحث مرتبط بود را در حد ضرورت بیان نمودم. کلیدوا ژه هایی که با این تحقیق در ارتباط هستند عبارتند از : حبط ، ابطال، اضلال ، عمل صالح ، تکفیر. روش جمع آوری اطلاعات ( منایع مورد استفاده ) در این پژوهش شامل قرآن،کتب اخلاقی ، تفاسیر ، مقالات و CDها می باشد.
 حج از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مجتبی جوکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیقی که پیش رو دارید با عنوان حج از دیدگاه قرآن انجام شده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای صورت گرفته و هدف از این تحقیق افزایش معلومات و پی بردن به جنبه های مختلف «حج» می باشد. این تحقیق شامل چهار فصل است و هر فصل به بخش های کوچکتری تقسیم شده است و «حج» از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. فصل اول به نام «کلیات» نامگذاری شده و در آن به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی حج پرداخته شده است و سپس به پیشینه تاریخی آن در میان ادیان دیگر و دوران جاهلیت و همچنین چگونگی تشریع آن بر حضرت ابراهیم پرداخته ایم. فصل دوم به نام «حج از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت، نامگذاری شده و در آن بحث فقهی ، احکام اعمال و مناسک حج مورد بررسی قرار گرفته است. البته بیشتر مسایل و احکام کلی بیان شده و نظرات فقهای اهل سنت نیز ذکر شده است. فصل سوم به نام «آثار و فواید حج» نام گذاری شده، در آن منافع و آثار مختلف حج از جنبه های اجتماعی و سیاسی معنوی و تربیتی و اخلاقی اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم به نام فلسفه و اسرار مناسک حج نامگذاری شده و در آن اسرار و فلسفه اعمال و مناسک حج به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.
 جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
ملیحه گل مکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دوزخ و دوزخیان، موضوعی است که مربوط به یکی از ارکان اصول دین است، یعنی معاد. دوزخ یعنی محل عذاب و دوزخیان را اهل عذاب می نامند. هدف خداوند از بوجود آوردن دوزخ این بوده که اهل دوزخ را به سزای اعمال خودشان برسانند. در این متن، توصیف جهنم، علت وجود جهنم، توصیف جهنمیان و عذابهای آن، مکان آن و شبهه هایی که وارد کردند را توضیح می دهد. و این توصیف و توضیح بر طبق آیات و روایات وارده صورت گرفته است؛ که بخشی به تعریف جهنم پرداخته، بخشی دیگر جهنم و جهنمیان را از دیدگاه آیات قرآنی و بخش دیگر را از دیدگاه روایات و همچنین از دید نهج البلاغه و... نمایان ساخته است. معاد یکی از اساسی ترین پایه های اصول دین است که اگر نباشد دین ( اسلام) استوار نیست و فرو می ریزد. و خود دوزخ یکی از صحنه های معاد را نمایان می سازد که اگر این ( دوزخ) نباشد معاد معنا و مفهومی ندارد. واژگان کلیدی آن عبارتند از: جهنم، جهنمیان، شیطان، نار، صراط، عقبه یا گردنه، عذاب و خلود.
 حزب الله و حزب شیطان در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا میری بیدختی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله تحت عنوان ( حزب الله و حزب شیطان در قرآن و سنت) به بحثی تفسیری و روایی پیرامون این دو موضوع می پردازد؛ زیرا یکی از موضوعاتی است که در آیاتی از قرآن و در تعدادی از روایات معصومین به آن اشاره شده است. حزب الله در معنای صحیح آن عبارتست از: ترکیبی قرآنی به معنای یاران و انصار خداوند که دارای هدف واحد و ایمان واحد باشند و واژه جند مرادف با حزب است. حزب شیطان نیز ترکیبی قرآنی است به معنای یاران و انصار شیطان که دارای هدف واحدی می باشند و در مواردی از قرآن کفار و منافقین حزب شیطان شمرده شده اند. در آیات و روایات اوصافی برای حزب الله بیان شده است از قبیل محبوب و دوستدار خدا بودن، تثبیت ایمان و تقوای الهی در قلوب آنها، تأیید به وسیله روحی از جانب خدا و رسیدن به مقام رضا، تولی و تبری و پذیرش ولایت، اهل عبادت و تعظیم در برابر پروردگار، انفاقات مالی و تواضع و فروتنی، شجاع و مجاهد در راه خدا و شهامت در مقابل دیگران. و ویژگیهای حزب شیطان پیروی از او و غفلت از خداوند و مخالفت با خدا و پیامبر او، دروغگویی، تبهکاری، طغیانگری و مسخره کردن خدا و پیامبر خدا و... است. کسانی که به عنوان مصادیق حزب الله معرفی شده اند: حضرت علی? و شیعیانش، امام حسین? و زائرانش، ائمه معصومین? و حزب آنها، انبیا، صدیقان، شهدا و صالحین، اصحاب کهف، اویس قرنی، 313 نفر یاران طالوت و همچنین عبیدالله بن عبدالله بن ابی. و مصادیق حزب شیطان کافران و منافقان، اصحاب جمل، آل ابی سفیان، مردم عصر جاهلیت، شرابخوار و نفس اماره و عمرو عاص و طرفداران او معرفی شده اند. انسان زمانی جزء حزب شیطان می شود که بصیرت و آگاهی کامل نداشته باشد و هوا و هوسهای خود را حجابی بر دیدگانش قرار دهد و به شیاطین اجازه رهبری و ولایت دهد تا حقیقت را بر او مشتبه سازند. خداوند فرجام این دو گروه را مشخص ساخته سرانجام خوب و نیکو رستگاری و پیروزی را از آن حزب الله دانسته و فرجام بد و سوء و زیان و خسران را در انتظار شیطان صفتان قرار داده است. عوامل فلاح جامعه محققانی هستند که جامعه را با اندیشه های عمیق دینی آشنا کنند و وعاظی که پند و اندرز دهند و دلهای آماده و پذیرای حقایق. مطالب این پژوهش با استفاده از کتابهای تفسیر همچون مجمع البیان فی تفسیر القرآن، من هدی القرآن، المیزان فی تفسیر القرآن و...، کتابهای روایی مانند الکافی، بحارالانوار، نهج البلاغه و... و کتب لغوی و ادعیه تهیه شده است. روش تحقیق به اعتبار هدف بنیادی، و به اعتبار ماهیت و روش توصیفی و تحلیلی و به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و از طریق فیش برداری می باشد. واژگان کلیدی آن عبارتند از: حزب، شیطان، فلاح، نفاق و خاسرون.
 جایگاه و تأثیر نماز در سیر کمال فردی واجتماعی انسان درقرآن و روایات معصومین(ع)
نویسنده:
علی مشعل پور فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه با غرض تبیین جایگاه نماز در تزکیه انسان و سیر تکامل فردی و اجتماعی از دیدگاه آیات وروایات معصومین (ع) نوشته شده است و مباحث آن عبارتند از: انسان کیست؟ عناوین و اسامی نماز درقرآن، جایگاه نماز در دستورات خداوند به پیامبران وبزرگان دین، نماز معیار انتخاب پیامبران و اولیاء دین به رهبری از طرف خداوند، نقش سازندگی نماز در کمال انسان و قرب او به خدا، توجهات خاص خداوند به نمازگزاران، نقش سازندگی توجه به حدود و اوقات نماز، نقش نماز در حفظ انسان از آلودگیها و وساوس شیطانی، کیفی بی توجهی به نماز، نماز عبادت تمام موجودات جهان.
 حجیت عقل و حدود گستره آن از دیدگاه قرآن و روایات معصومین (ع)
نویسنده:
سیدمهدی عبدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
میزان اعتبار فهم عقلی آدمی و قلمرو آن موضوع این پایان نامه است. مباحث آن عبارتند از: معنای لغوی و اصطلاحی عقل و حجیت، حجیت عقل از دیدگاه قرآن، حدود شناخت عقل در زمینه نیازهای بشری ومسائل اعتقادی از منظر قرآن و گستره حجیت عقل دراستنباط احکام شرعی.
 حسد از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
معصومه حاجی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
حسد عبارت است از تمنای زوال نعمت از برادر مسلمان خود از نعمت هایی که صلاح او باشد اگر صلاح نباشد آن را غیرت گویند و اگر تمنای زوال نکند بلکه مثل آن را از برای خود نیز بخواهد غبطه گویند. حسود از نعمت حق بخیل و بنده بی گناه را دشمن می دارد حسود در مقام عناد و ضدیت و خداوند را العیاذ بالله جاهل یا خود را داناتر به مصالح و مفاسد می داند و این هر دو کفراست. و به این سبب آیات و اخبار بی نهایت در مذمت این صفت وارد شد و در ذکر اسباب حسد باید گفت که اسباب حسد 7 چیز است. 1- عداوت، کبر، حب ریاست، تعجب و آن چنان است که تعجب کند از این که این نعمت بزرگ را این شخص داراست، خوف و آن چنان است که بترسد از مزاحمت صاحب نعمت به واسطه آن با مقصد محبوبیه، خنث طینت و کسی را نتواند در نعمت ببیند. حسد گذشته از این که زیان های معنوی دارد و دین و ایمان را تباه می کند از نظر جسمی نیز بر روی اعصاب اثر می گذارد امیر مؤمنان فرمود : سلامتی بدن از کمی رشک بردن است. حسد مرضی است که از سرطان ضررش در درون و نفس آدمی بیشتر است و در بدن هم مؤثر است و موجب بیماری بدن می شود، حسد حتی باعث مخالفت ملت ها و دولت ها با یکدیگر می شود عده بسیار زیادی به خاطر حسادت و این که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند به مبارزه و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی برمی خیزند. حسد از جمله بیماری های عظیم قلبی است بدیهی است که همواره اوقات بایستی امراض قلبی را با داروی علم و عمل بهبود داد و آن دانشی که به کار بهبود می آید و مرض حسد را از سرزمین ریشه کن می کند این است که بدان حسود در دنیا و آخرت به حال تو زیان آور است و ضرر دنیوی و دینی آن هم به شخص محسود وارد نمی آید بلکه محسود از حسد نفع دنیا و آخرت کسب می کند. در پرهیز از حسد باید بدانیم که از دین پیروی کنیم و در پیروی از دین در آداب آن به خدای عز و جل رجوع کنیم سپس نفس خویش را بر اخلاق نکوهیده غالب کنیم و آن را از طبیعت پستش برگردانیم، اگر چه برگرداندن طبیعت ها دشوار است لیکن بازیافت و به صورت تدریجی آن چه از طبیعت دشوار است آسان می شود و آن چه زحمت دارد مورد علاقه و محبت قرار گیرد. 2- دیگر از اموری که حسد را برطرف می کند، عقلی است که آن چه از نتایج حسد را نمی پسندد زشت می شمارد و به ننگ بدی های حسد تن در نمی دهد تا عزت نفس خود را از دست داده و آن را خوار بسازد و از روی غیرت نفس را پاک می کند و به مصلحت نفس پاسخ می دهد این حالت برای کسیکه نفس خود دار و همتی بلند داشته باشد استوار می شود اگر چه شخصی بلند همت بزرگوارتر از آن است که به پستی حسد گرفتار شود. 3- دیگر این که خود انسان اراده کند و بخواهد که ضرر حسد را از خود دفع کند و خود را از اثر آن نگاه دارد. 4- دیگر این که با پیش آمد بسازد و به آن چه برایش مقدر شده گردن نهند و با قضای الهی به ستیز برنخیزد و در کارها با خدا معارضه نکند تا نومید و دست خالی باز نگردد و آن هنگام که قضایا با همراهی نکرد ما با او همراهی کنیم. پس ما باید رشته اختیار خود را به نفس نسپاریم و با اراده و تمرین خود را از رذایل اخلاقی دور سازیم و لازمه این کار این است که از کرده های قبلی خود پشیمان شویم و سعی کنیم این رفتارها را از خود دور کنیم و به محض این که اراده خود را مصمم کردیم با توکل به خدا می توانیم رذایل اخلاقی را از خود دور کنیم و به جای ان اخلاق نیکو و پسندیده را در خود پروش دهیم تا خود و دیگران از وجود فضیلت هایی که در درون خود پرورش داده ایم سودمند شویم. ان شاء الله. کلید واژه ها : حسد –حسرت
  • تعداد رکورد ها : 18137