جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 حضرت ابراهیم(ع) در قرآن و عهدین
نویسنده:
حمیدرضا نجفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق به بررسی تطبیقی حضرت ابراهیم در قرآن و عهدین اختصاص یافته و شامل چهارده فصل با این عناوین است: شناخت تورات، نام ابراهیم(ع)، اوصاف ابراهیم(ع)، تبار ابراهیم(ع)، زمان ولادت و زادگاه ابراهیم(ع)، آیین و شریعت ابراهیم(ع)، چگونگی ولادت اسماعیل(ع)، ذبیح اللّه اسماعیل یا اسحاق؟ چگونگی قربانی فرزند، احتجاجات و مناظرات ابراهیم(ع)، ابراهیم و احیای مردگان، هجرت ابراهیم(ع)، بنیان گذاری کعبه، مقام امامت ابراهیم(ع)
 حجاب از دیدگاه قرآن و روایات با توجه به سابقه تاریخی آن در بین ایرانیان و عربها
نویسنده:
فهیمه بنی عامریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
حجاب: معنی مصدری این واژه «پنهان کردن» و «منع از وارد شدن»، و معنای اسمی آن «پرده» است، ولی به دلیل تناسب در معنی و مصداق به جای واژة «سِتر» در معنای پوشش مخصوص زنان به کار رفته است. حجاب به معنی پوشش سر و بدن در طول تاریخ وجود داشته و تقریباً میان همه ملّت ها و آئین های جهان شناخته شده بوده است. در برهه هایی از تاریخ تمدن های بزرگ و ظهور مذاهب الهی، زنان با پوشش های باوقار و روی گشاده در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته اند و از مقام والائی برخوردار بوده اند ولی در دوران های بعدی به دلائل متعددی، حجاب از آنچه متداول بوده منحرف گردیده و روبه افراط یا تفریط گذارد که یا منجر به خانه نشینی زن و تحمیل پوشش سنگین بر او گردید و یا به بی بندوباری او منجر شد. در تعالیم الهی لباس هدیه خداوند معرفی گردیده و در جهت احیای شخصیت انسانی، وجوب پوشش زنان با تعدیل و انتظام مناسب به جامعه بشری ارزانی شده است. الزامات اسلام نیز به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی در خصوص حجاب اساساً منبعث از قرآن سورة «نور» آیه 31 و سورة «احزاب» آیه 59 است. اولین آیه امر می کند که زنان مؤمنه نباید زیورآلات خود را در معرض اشخاص نامحرم قرار دهند و بایست پوشش سر خود را (خمار) روی سینه هایشان بکشند و در آیه دوم، حکم شرعی را بیان می دارد که زنان هنگام خروج از خانه می باید تن پوش رویی خود را (جلباب) به دور خود بپیچند. همچنین علاوه بر مسأله پوشش به رعایت مواردی چون حیا، عفاف و وقار و پاکدامنی در معاشرت مرد و زن در جامعه تأکید دارد
 حدود آزادی در قرآن و حدیث
نویسنده:
مولود غیوران
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در چهار بخش با این موضوعات حدود آزادی را در قرآن و حدیث مورد بحث و بررسی قرار داده است: بخش اول، مباحث مقدماتی: معنای لغوی و اصطلاحی آزادی، مبدأ پیدایش مباحث آزادی و مصادیق آن، ضرورت تعریف آزادی، آثار شناخت آزادی؛ بخش دوم، بررسی منشأ و مبانی آزادی و حدود آن: فلسفه و منشأ آزادی و حدود آن، مرجع تبیین آزادی و تعیین حدود آن، جایگاه آزادی انسان، اصول و مبانی تعیین حدود آزادی؛ بخش سوم، بررسی ابعاد گوناگون آزادی: آزادی محدود و نامحدود، آزادی فردی و اجتماعی؛ بخش چهارم: رابطه ی آزادی با دیگر مفاهیم اجتماعی و اعتقادی.
 حجاب و علل بی حجابی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره کدخدا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق حجاب و علل حجابی را از دیدگاه قرآن و سنت بررسی می کند. هدفش: آگاهی زنان، مستدل نمودن مساله حجاب، بررسی علل بی حجابی، عمل نمودن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و انجام وظیفه نسبت به جامعه و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد. ضرورت آن: دور شدن زنان از وظایف اصلی خود، تبدیل شدن بی حجابی به نوعی ارزش و سست شدن بنیاد خانواده ها این تحقیق پایانی دارای فصولی است که عبارتند از: فصل اول: طرح تحقیق و تعریف واژگان کلیدی فصل دوم: مختصری از تاریخچه حجاب در ادیان الهی و غیر الهی فصل سوم: حجاب و بی حجابی از دیدگاه قرآن و سنت فصل چهارم: علل بی حجابی فصل پنجم: آثار و عواقب بی حجابی و بدحجابی این تحقیق با بررسی مدارک و اسناد و منابع و متون جمع آوری شده و با توجه به کتابهای تفسیر و منابع روایی و کتبی، نوشته شده است. نتایج به دست آمده پایانی: با توجه به آنچه در این پایان نامه ذکر گردیده است، حجاب، در تمامی ادیان الهی و غیر الهی به صورت افراطی و تفریطی، بیان شده است؛ اما اسلام، بدون هیچ گونه سطحی نگری یا زیاده روی، به صورتی کاملا دقیق، به این مساله پرداخته و حجاب، را جایگاهی برای ارزش بخشیدن به زنان و مردان و حفاظت آنها قرار داده است؛ بنابراین حدود و مرزهای مشخص شده از طرف اسلام، به تمامی جنبه های وجودی انسان، توجه کردو آنها را توضیح داده است؛ همچنین از مهمترین دلایل بی حجابی می توان، لقمه حرام، دوری از ایمان و تقوا، بی غیرتی مردان و... را نام برد که آیات و روایات، این نکات را بیان نموده و این پایان نامه، به شرح آنها پرداخته است. واژگان کلیدی: حجاب، عفاف، زینت، خمار، جلباب
 جلوه هایی از تجلی قرآن در نهج البلاغه ( در موضوعات صفات الهی، نبوت، دنیا و آخرت)
نویسنده:
حلیمه ریحانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بخش بزرگی از معارف قرآن در نهج البلاغه بیان شده است. این پژوهش درباره ی تجلّی آیات قرآن در موضوعات صفات الهی، نبوّت و دنیا و آخرت در نهج البلاغه است و سعی دارد در این موضوعات، هماهنگی و ارتباط نزدیک بین قرآن و نهج البلاغه را نشان دهد. پس از تبیین شخصیت علمی امام علی(ع) و فصاحت و بلاغت نهج البلاغه، به عنوان مباحث مقدماتی، بخشی از مبحث توحیدی نهج البلاغه در زمینه ی صفات ثبوتیه و سلبیه، با آیات قرآن، تطبیق داده شده است از جمله ی این صفات: علم، قدرت، حیات، خالقیت و رازقیت الهی است. انسان هم مرتبه ی پایین تری از این اوصاف را با محدودیت و نقص داراست ولی در خداوند، مرتبه ی کامل این اوصاف بدون محدودیت، وجود دارد. توجه به این اوصاف الهی، ثمرات اخلاقی- تربیتی برای انسان دارد. «نبوّت»، نیز از مباحث مهم نهج البلاغه است که مستندات قرآنی دارد. گمراهی و سرگردانی، کم رنگ شدن اعتقادات دینی، خوراک و مسکن نامناسب و ناامنی اجتماعی، از ویژگی ها و مشکلات مردم در زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) بوده است. که رفع و کاهش این مشکلات را می توان از ثمرات بعثت نبوی دانست. پیامبر گرامی اسلام(ص) دارای صفات بارزی بودند که برخی از آن ها مانند خاتمیت و شاهد بودن و... در قرآن و نهج البلاغه، مطرح شده است. خداوند در قرآن از حضرت محمد(ص) به عنوان اسوه ی حسنه یاد کرده اند که امام علی(ع) هم به این مطالب در نهج البلاغه اشاره نموده و به پیروی از سنت و سیره ی نبوی که معتدل، جامع و سبب هدایت است، تأکید کرده اند. امام علی(ع) با بیان فانی بودن و فریبندگی دنیا، آن را توصیف کرده اند و علاوه بر ذکر آزمایش انسان ها در دنیا با سختی ها و نعمت ها، انسان ها را به عمل گرایی ترغیب نموده اند و آن ها را از شیطان و وسوسه های او که اعمال ناپسند را در نظرشان، تزئین می کند، برحذر داشته اند. تجلّی آیات الهی در این مباحث نهج البلاغه، مشاهده می شود. در نهج البلاغه و قرآن، قبر و قیامت نیز به خوبی توصیف شده و سختی های آن ها تذکر داده شده است تا انسان از دنیا بهترین توشه ها را برای آخرت بردارد. توصیف بهشت و جهنم و نعمت ها و عذاب های آن ها نیز، انسان را در این مهم، یاری می کند. منابع استفاده شده در این پژوهش عبارتند از قرآن کریم و نهج البلاغه، معجم المفهرس قرآن و نهج البلاغه، کتب تفسیری مثل ترجمه ی المیزان و تفسیر نمونه، شروح نهج البلاغه مانند شرح ابن میثم و پیام امام امیرالمومنین(ع)، کتب لغوی قرآن و نهج البلاغه مانند مفردات راغب و قاموس نهج البلاغه، کتب اعتقادی در زمینه های توحید و نبوت و معاد مانند کتاب آموزش کلام اسلامی و کتب تفسیر موضوعی در این مباحث مانند کتاب های آیت الله جوادی آملی. این تحقیق، به صورت کتابخانه ای انجام شده و بر اساس نگرش ها بنیادی، به اعتبار موضوع، دینی و بر اساس راهبردها توصیفی- تحلیلی است. این پژوهش در مجموع علاوه بر بیان شخصیت علمی امام علی(ع) و فصاحت و بلاغت نهج البلاغه، نشان می دهد که نهج البلاغه مانند قرآن به مباحث توحید، نبوت، دنیا و آخرت، توجه ویژه ای داشته و در این موضوعات از کلام الهی، بهره برده است و گاه آیات قرآن را شرح داده و بدین سان، پیوند عمیق و همسوی قرآن و نهج البلاغه آشکار می گردد. واژگان کلیدی: تجلّی، صفات ذات، صفات فعل، نبوّت، دنیا، آخرت، قرآن، نهج البلاغه، امام علی بن ابی طالب(ع).
حضرت سلیمان از دیدگاه عهد عتیق و قرآن مجید
نویسنده:
نصرت الله نوح پیشه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه حضرت سلیمان در تورات و قرآن بررسی مقایسه ای شده و مطالب آن در چهار بخش آمده است: بخش نخست، گفتاری در منشأ، وطن، دین، خدا و انبیای قوم یهود: اصل و منشأ قوم یهود، وطن یهود، دین قوم یهود (نقاط قوت دین یهود، نقاط ضعف دین یهود)، یهوه (خداوند) در تورات، عصمت انبیا و عدالت اولیا در عهد عتیق؛ بخش دوم، حضرت سلیمان در عهد عتیق: فلسطین زادگاه سلیمان و دیار پیامبران، قوم بنی اسرائیل از دیدگاه عهد عتیق، محیط رشد و تربیت حضرت سلیمان، سلیمان جانشین داوود، حکمت سلیمان، مملکتداری سلیمان، بنای معبد خداوند، آثار مکتوب سلیمان، فرجام کار سلیمان؛ بخش سوم، حضرت سلیمان در قرآن مجید و روایات: اخلاقیات بنی اسرائیل در قرآن مجید، حضرت سلیمان نبی در قرآن و روایات، سلطنت و نبوت سلیمان، پادشاهی حضرت سلیمان، دامنه سلطنت سلیمان، علم و حکمت سلیمان، سلیمان و ملکه سبا، مملکتداری سلیمان، دو ماجرای دیگر (ماجرای القای جسد بر تخت سلیمان، ماجرای اسبها)، نسبت جادوگری به سلیمان و انگشتری سحرآمیز، فرجام کار سلیمان؛ بخش چهارم، سلیمان و جمشید: داستان جمشید، مقایسه سلیمان و جمشید.
 جهنم و جهنمیان در قرآن و حدیث
نویسنده:
فاطمه محمدحسین پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی جهنم و جهنمیان از منظر قرآن و حدیث می باشد با توجه به منابع قرآنی و حدیثی به روش کتابخانه ای بر آن شدیم تا ویژگی های جهنم و جهنمیان را برشماریم و در سیر تحقیق به نکات ذیل دست یافتیم که هر موجودی از موجودات خارجی دارای دو جنبه است، جنبه ظاهری که مشهود و محسوس است که آن را جنبه خلقی و ملکی نیز می گویند و جنبه باطنی که محسوس و مشهود نمی باشد و آن را جنبه امری و ملکوتی نامند. جنبه ملکوتی جنبه ای است که به وسیله آن جنبه ملکی ایجاد می شود، از این رو نفس ناطقه انسانی اگر در حالات مختلف مرتکب معاصی گردد در قیامت صغری وکبری معاصی به گونه عذاب ظهور می کند، پس حقیقت جهنم مظهر غفلت و نفس اماره می باشد. اما ماهیت جهنم عبارت است از کانون غضب الهی که هیزم آن انسان ها هستند، علاوه برجسم، قلوب و ارواح را می سوزاند، بسیار دهشتناک است، دارای درک است به گونه ای که گنهکاران را به سوی خود فرا می خواند، دارای نفس زدن های وحشتناکی است، دارای هفت در و هفت وادی است و هم اکنون کافران را احاطه کرده است، هرچند حجاب ها مانع از مشاهده آن است. جهنمیان که از افراد کافر، مستکبر ، دنیاپرست، قاتل، تارک صلاه، مانع زکات، خورنده مال یتیم، کم فروش، رباخوار، عیب جو، مُصرِف و غیبتگر تشکیل می شود. خوراکشان از درخت زقوم، از چرک و خون، از خار خشک، از مردار بدبود که از آتش داغ تر است و نوشیدنی آنها از عساق ( خون و چرکی که از پوست تن دوزخیان جاری شود) و صدید ( زردابه و چرک) که به آنها داده شود که آن را با سختی جرعه جرعه می نوشند و عده ای از جمله: کافر، منافق، رباخوار، مُصّر بر گناه و ستمکار در آن مخلدند در حالی که دارای اندوه، تحقیر، حسرت و نزاع بی پایانند. واژگان کلیدی: معاد، برزخ، جهنم، ملکوت، صراط.
 جهاد اصغر و آزادی بشر از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
غلامعلی عابدی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق جهاد ابتدایی است و مطالب اصلی آن در دو فصل آمده است: در فصل اول از این موضوعات بحث شده است: معنای جهاد، جهاد از نظر اصطلاح شرع، مقصود از جهاد اصغر، اهمیت جهاد از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه، معنی جهاد ابتدایی، آیاتی از قرآن در تأیید جهاد ابتدایی، جهاد ابتدایی از نظر روایات خاصه و عامه. در فصل دوم این موضوعات بررسی شده است: ارزش و اهمیت جهاد اصغر، اقسام جهاد اصغر، جهاد برای نابودی شرک و بت پرستی، جهاد دفاعی، آزادی چیست، تعریف جامع درباره آزادی، آزادی در اسلام، اقسام آزادی، آزادی فردی، آزادی فکری و عقیدتی، آزادی سیاسی، بعضی از نتایج و لوازم آزادی، محدودیت آزادی.
تبیین اجتماعی نفاق: الگویی تلفیقی بر اساس آموزه های قرآنی
نویسنده:
محسنی تبریزی علیرضا, رجبی محمود, سلیمی علی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 93 تا 127
تحوّل در عرصه علوم انسانی با نگاه اسلامی و قرآنی
نویسنده:
علی ذوعلم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 18137