جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 624
مسئله درد حیوانات: تئودیسه ای برای تمام مخلوقات بزرگ و کوچک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Trent Dougherty (auth.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK ,
کلیدواژه‌های اصلی :
بازگشت به عقل : نقدی بر بینه‌جویی عصر روشنگری و دفاع از عقل و باور داشتن خدا
نویسنده:
کلی جیمز کلارک؛ مترجمان: مهدی فرجی پاک و نعیمه پور محمدی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: علمی و فرهنگی,
چکیده :
کتاب: "بازگشت به عقل : نقدی بر بینه‌جویی عصر روشنگری و دفاع از عقل و باور داشتن خدا" یا با عنوان دیگر: "بازگشت به عقل : نقد رهیافت دلیل گرایی عصر روشنگری و دفاع از عقل و باور به خدا" نوشته مهمی است.کلی کلارک پیشرفت های جدید معرف شناسی فلسفه دین را بررسی می کند که گاه به آن ((معرفت شناسی اصلاح شده)) ، ((رد بینه جویی عصر روشنگری بدون انکار عقل)) یا ((تایید جزم گرایی)) می گویند. تا کنون این پیشرفت‌ها، جز در مقاله‌های پراکنده و فصل‌هایی از کتاب‌ها، در جایی نیامده‌اند. این کتاب برداشتی جامع، دقیق، واضح و بصیرت‌آمیز از آن‌هاست. کلی جیمز کلارک استادیار رشته فلسفه در کالج کالوین، گرندر رپیدز در میشیگان است.
ضدتئودیسه کانتی: انواع فلسفی و ادبی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sami Pihlström, Sari Kivistö
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب از آنتی‌تئودیسیسم دفاع می‌کند و استدلال می‌کند که تئودیسه‌هایی که به دنبال توجیه خدا برای شر و رنج در جهان هستند، از نظر اخلاقی قربانیان رنج را به رسمیت نمی‌شناسند. نویسندگان این دیدگاه را با استفاده از منابع ادبی و فلسفی استدلال می‌کنند و با «مقاله تئودیسه» در سال 1791 امانوئل کانت و خواندن کتاب ایوب از آن شروع می‌کنند. سه موضع مهم ضد خداباوری قرن بیستم، از جمله ضد خداباوری اخلاقی «یهودی» پس از هولوکاست، آنتی‌تئودیسیسم ویتگنشتاینی که توسط D.Z. فیلیپس و ضد خداپرستی پراگماتیست مورد دفاع ویلیام جیمز. نویسندگان استدلال می کنند که این رویکردها به شر و رنج اساساً کانتی هستند. آثار ادبی مانند محاکمه فرانتس کافکا، در انتظار گودو اثر ساموئل بکت و نوزده هشتاد و چهار اثر جورج اورول به منظور پیشبرد حیاتی پرونده فلسفی ضد خداباوری مورد بررسی قرار می گیرند.
واقع گرایی پراگماتیک، حقیقت دینی و ضد تئودیسه: درباره نگرش به جهان از طریق تصدیق دیگری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sami Pihlström (سامی پیلستروم)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Helsinki University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تئودیسه هم به‌عنوان یک موضوع کلامی سنتی و هم در انواع سکولار گسترده‌تر آن، همچنان یک مشکل در فلسفه دین است. در این کتاب، پروفسور سامی پیلستروم، ارزیابی مجدد انتقادی جدیدی از گفتمان تئودیسی ارائه می کند که به مشکل شر و رنج می پردازد. او دیدگاهی ضد خداباورانه را توسعه می‌دهد، و استدلال می‌کند که تئودیسه‌هایی که به دنبال معنادار یا توجیه رنج ظاهراً بی‌معنی از «دیدگاه خدا» هستند، در نهایت بر واقع‌گرایی متافیزیکی تکیه می‌کنند که دیدگاه فردی فرد مبتلا را تشخیص نمی‌دهد. بنابراین پیلستروم نشان می‌دهد که رویکرد پراگماتیستی به موضوع رئالیسم در فلسفه دین، نقطه آغازی حیاتی برای ارزیابی مجدد مسئله تئودیسه است.
اراده به تعقل: تئودیسه و آزادی در دکارت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
C. P. Ragland (سی پی راگلند)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع مشترکی در میان تردیدهای رادیکال دکارت در مراقبه اول، بحث مدیتیشن چهارم او درباره خطا، و آشتی پرهیزگارانه او از مشیت و آزادی جریان دارد: هر یک شامل تضاد دیدگاه‌ها است - به نظر می‌رسد که اندیشیدن به خدا نتایجی کاملاً متضاد با نتایجی را که هنگام تفکر به آن می‌رسیم مجبور می‌کند. فقط از خودمون دکارت می ترسد که شکاک بتواند از این تضاد دیدگاه ها سوء استفاده کند تا استدلال کند که عقل قابل اعتماد نیست زیرا خود متناقض است. برای رد شکاک و اثبات قوام عقل، برای دکارت کافی نیست که (در مراقبه سوم) نشان دهد که خالق ما کامل است. او همچنین باید (در مورد چهارم) نشان دهد که خطاهای ما نمی تواند نقص خدا را ثابت کند. برای این کار، دکارت این ایده را مطرح می کند که ما آزادانه در اشتباه هستیم. با این حال، چشم اندازها در ابتدا برای این تئودیسه اختیاری مبهم به نظر می رسد، زیرا به نظر می رسد دکارت فاقد هرگونه درک منسجم یا منسجمی از آزادی انسان است. راگلاند در یک تحلیل بسیار عمیق که چهار فصل را در بر می گیرد، استدلال می کند که علیرغم ظاهر اولیه، دکارت پیوسته درک منسجمی از آزادی انسان ارائه می دهد: برای دکارت، آزادی اساساً توانایی انجام کار درست است. از آنجایی که ما اغلب اشتباه می کنیم، بنابراین انسان های واقعی باید بتوانند در غیر این صورت انجام دهند - اعمال ما نمی تواند توسط خدا یا روانشناسی ما به طور علّی تعیین شود. اما آزادی در اصل با جبر سازگار است: در حالی که ما را آزاد می گذارد، خدا می تواند ما را تعیین کند که همیشه کار خوب انجام دهیم (یا حقیقت را باور کنیم). اگرچه این مفهوم از آزادی هم سازگار و هم با اهداف دکارت سازگار است، اما وقتی او می‌کوشد آن را با مشیت الهی آشتی دهد، استراتژی دکارت با شکست مواجه می‌شود و با آموزه بدنام او که خدا حقایق ابدی را آفریده است، مخالفت می‌کند.
تئودیسه: جستارهایی در باب خیرخواهی خداوند، اختیار انسان و منشأ شَرّ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gottfried Wilhelm Freiherr von Leibniz (گوتفرید لایبنیتس)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: برای اینکه واقعا آزاد باشید، آیا باید خودسرانه عمل کنید؟ اگر اتفاقی نمی افتاد، آیا ممکن بود اتفاق بیفتد؟ از آنجایی که شر وجود دارد، و خداوند می توانست جهان را بدون شر بسازد، آیا خداوند در انتخاب بهترین مسیر کوتاهی کرده است؟ لایب نیتس با دست و پنجه نرم کردن با چنین معماهای ساده - و در عین حال جذاب - توانست نظریات جدید خود را در مورد واقعیت و امر پدیدار، اراده آزاد و جبر و رابطه بین ذهن و بدن به شکلی جذاب ارائه دهد. تئودیسی تنها اثر طولانی لایب نیتس بود که در زمان حیاتش منتشر شد و سالها اثری بود که با آن او را در جهان می شناختند. لایب نیتس کاملاً با آخرین پیشرفت‌های علمی، در نهایت فلسفه‌های اتمیستی جدید دکارت، گاسندی و هابز را رد کرد و از کیهان‌شناسی قدیمی مکتب ارسطویی استفاده کرد. او بین ایمان و عقل، آزادی و ضرورت، قانون طبیعی و الهی بحث می کرد. لایب نیتس با هوشمندی دفاع از اصل هماهنگی از پیش تعیین شده خود، پیشرفت های مهمی در تحلیل دقیق مفاهیم داشت.
جستارهای جدید درباره تئودیسه لایب نیتس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Larry M. Jorgensen (لری ام. یورگنسن), (ساموئل نیولندز) Samuel Newlands
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در سال 1710 لایبنیتس «تئودیسه» را منتشر کرد. این کتاب، تنها کتابی که در زمان حیاتش منتشر کرد، بیش از هر چیز دیگری که نوشت، شهرت او را تثبیت کرد. تئودیسه بسیاری از رشته‌های مختلف نظام فلسفی لایب‌نیتس را گرد هم می‌آورد، و ما تصویری نادر از این که او چگونه قصد داشت این جنبه‌های متفاوت از فلسفه‌اش را در یک گزارش واحد و فراگیر از عدالت الهی در مواجهه با جهانیان گرد هم آورد، دریافت می‌کنیم. بدی ها در عین حال، تئودیسه دریچه ای جذاب به متن الهیات فلسفی در قرن هفدهم است. لایب نیتس انگشت خود را بر نبض فکری زمان خود گذاشته بود و این به وضوح در تئودیسه آشکار می شود. او با تمام خطوط اصلی مناقشه الهیات آن زمان درگیر می شود و وسعت دایره المعارفی درک خود از موضوعات را نشان می دهد. تئودیسه لایبنیتس یکی از ثابت‌ترین گزارش‌های سیستماتیک درباره سازگاری شر با خیر الهی است. هر گونه برخورد با مشکل شر باید در نقطه ای با راه حل پیشنهادی لایب نیتس درآید. این جلد درک ما را از این اثر بزرگ تازه و عمیق تر می کند. محققین برجسته مقالاتی بدیع ارائه می‌دهند که تئودیسه را به‌طور انتقادی ارزیابی می‌کنند، دریچه‌ای از زمینه تاریخی آن فراهم می‌کنند و به استدلال‌های ظریف و پایدار فلسفی توجه زیادی می‌کنند.
معنای عدل الهی
نویسنده:
محمدحسین عصار, عبدالکریم همایونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نگارنده در این گفتار، تأکید می کند که عدل الهی بنا بر تعریفی که در آیات و روایات مطرح شده، با تعریف فلسفی تفاوت دارد. در نصوص وحیانی، عدل الهی به معنی نفی ظلم از خداوند است، که انسان را در گناهان مجبور نکرده و نمی کند.
معناي عدل الهي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعريف عدل الهيعدل در لغت و اصطلاح
در فرهنگ‎هاي لغت عربي براي عدل معاني يا كاربردهايي ذكر شده ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عدل الهی در فلسفه اسلامی و کلام
نویسنده:
حسن افتخار زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این رساله سیر تاریخی مسئله عدل الهی از آغاز اسلام و عوامل و ریشه‌های اسلامی پیدایش اختلاف در این مسئله در بین مسلمین و بریدگی و قطع رابطه با منابع اولیه و اصیل معارف اسلامی، سوء استفاده‌های سیاسی و مذهبی به وسیله دستگاه خلافت ، پیدایش حوزه‌های‌علمیه بصره و کوفه، ظهور فرق کلامی و مکاتب فکری و اعتقادی هم چون معتزلیان و اشاعره، درگیری درباره مسائلی همچون امامت و عدل و گناه کبیره قضاء و قدر، عقائد معتزلیان، دراین باره و موضوع استطاعت و قدرت انسان در افعال خودش ، دیدگاه متکلمین، دراین‌باره و موضوع استطاعت و قدرت انسان در افعال خودش ، دیدگاه متکلمین معتزلی در مسئلهء عدل بعد از فراغت از اصل وجود خدا و فقط به عنوان اثبات صفت عدل برای خداوند است و تبیین تفاوت اساسی طرح بحث عدل بین متکلمین و فلاسفه و اختلاف دید این دو گروه دراین زمینه بحث شده‌است .
  • تعداد رکورد ها : 624