جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 930
عنوان :
خداوند متعال براي آخرت بر اساس اعمال خوب و بد بهشت و جهنم را قرار داده و وعده داده كساني كه به معاد و توحيد كفر بورزند من آنها را در آتش جهنم مي سوزانم آيا اين آتش جسماني است يا روحاني ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عذاب اخروي صرفا عذاب روحاني نيست بلكه شامل جسم نيز ميگردد ما معتقديم كه معاد روحاني و جسماني است. چرا كه: انسان موجودي دو ساحتي است كه از دو بعد جسماني و روحاني فراهم آمده به گونهاي كه هر دو در حقيقت او دخيلاند و چنين نيست كه يكي (مثلاً بع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
شناخت معاد
,
آتش جهنم (کلام)
,
نار جهنم(فلسفه ذیل افعال واجب)
کلیدواژههای فرعی :
عذاب الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگـر بـدن انـسـان در آخـرت مـثـل و مـانند بدن او در دنيا باشد نه عين آن، در آن صورت معاد جسمانى معنايش اين خواهد بود كه انسان با بدن ديگرى محشور مى شود نه باهمان بدن دنيايى .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شخصيت انسان به روح است نه به جسم و بدن او , و روح از بين نمى رود . آنچه متلاشى مى شود و اجزاى آن پراكنده مى گردد بدن است . وقـتـى بـار ديگر اين اجزاى پراكنده جمع شوند و روح به آنها تعلق گيرد , انسان ( كه همان روح است ) همان انسان خواهد بود .
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدان
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
بدن اخروی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
معاد جسمانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا شفاعت فقط در جهان آخرت مصداق دارد؟ در دنيا مؤمنان از شفاعت شافعان برخودار نيستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حتماً توجه داريد كه شفاعت در عرف دو معناي متفاوت دارد كه معناي عرفي مورد قبول اسلام و شرع نيست. در لسان عرف و عامه، شفاعت به اين گفته ميشود كه شفاعت كننده نظر صاحب قدرتي را در مجازات و كيفر دادن به زيردستان برگرداند. گاهي با استفاده از نفوذ خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
شفاعت در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت کنندگان ,
حقیقت شفاعت ,
حق شفاعت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا جانبازان، مانند شهدا ميتوانند در آخرت از ديگران شفاعت كنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قبل از پاسخ، نكتة قابل تذكر اين است كه بر طبق آيات قرآن در قيامت همة انسانها مورد شفاعت قرار نميگيرند; بلكه بعضي از انسانها شفاعت ميشوند; قرآن از سخن بعضي در آن روز خبر داده و ميفرمايد: "فَمَا لَنَا مِن شَـَفِعِين;(شعرا،100) ]افسوس كه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت کنندگان
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
شفاعت شهدا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاشف الاسرار (جلد 1)
نویسنده:
نظرعلی بن سلطان طالقانی؛ مصحح: مهدی طیب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: سفینه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
اصول دین
,
مسائل اعتقادی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
امام شناسی
,
پیامبر شناسی
,
رجعت
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
مهدویت
,
نبوت
,
حقانیت مذهب شیعه
,
خلفای ثلاثه
,
عقاید شیعه امامیه
,
حیات اخروی
,
شیعه شناسی
,
موت
,
بهشت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
شابک (isbn):
978-964-95772-5-2
چکیده :
كتاب «كاشف الأسرار» يكى از مهم ترين آثار ملانظر على طالقانى است، كه در حقيقت محتواى جلساتى است كه مولف طى چهار ماه رمضان ارائه كرده است. این کتاب حاوی چکیده مطالبی که مؤلف طی قریب 20 سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلد آن را ذیل قریب 80 عنوان، که در برگیرنده ساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه سلوک الی الله به شیوه اهل محبت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده است. از ویژگی های بارز کتاب این است که مولف به سبب جامعیت علمی و عرفانی خویش، توانسته در هر بحث طرحی ارائه کند که در برگیرنده مشرب های کلامی و فلسفی و عرفانی و منطبق بر مضامین آیات و احادیث باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقدمساله معاد از دیدگاه مکتب تفکیک و مکتب صدرا براساس آیات
نویسنده:
حسین رحمتی ترکاشوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
بررسی
,
مکتب تفکیک
,
واژگان کلیدی: معاد
,
مکتب ملاصدرا
چکیده :
معاد از ارکان ادیان الهی است.دین اسلام که خاتم ادیان است، دقیق ترین تعبیر را از معاد دارد؛ اما قرآن و روایات کتب علمی نیستند که همه جوانب موضوعات را بکاوند و این یکدلیل عمده اختلاف مسلمانان در فهم آموزه های دینی است که موجب پیدایش فرقه های زیادی شده است. موضوع معاد جسمانی از مسائل اختلافی میان مسلمان است. در این تحقیق دیدگاه مکتب تفکیک و مکتب ملاصدرا را با ظاهر قرآن می سنجیم. قرآن و روایات در عین این که در این باره تعابیر دقیقی دارند، اما زبان دین، زبان علم نیست که صریح در این باره سخن گفته باشد؛ پس دیدگاه این دو مکتب را نمی توان به ظاهر قرآن نسبت دارد. یکی از اختلافات مهم مکتب ملاصدرا و مکتب تفکیک بر سر مسئله معاد جسمانی است که حتی می توان پیدایش مکتب تفکیک را واکنشی به معاد جسمانی ملاصدرا تلقی کرد. ملاصدرا با اصول و مقدمات گوناگونی که شمار آنها را در کتب مختلف خود به -صورت مختلف بیان کرده و حتی برخی تا پانزده و بر گمان نگارنده حتی بیش از پانزده است اقدام به اثبات معاد جسمانی خود کرده است که می توان اصول او را به چند دسته -تقسیم کرد: الف اصول انسانشناسی؛ ب اصول دنیا شناسی، ج اصول وجودشناسی عام؛ه - - - -اصول نفس شناسی؛ و اصول اخرت شناسی. - مکتب تفکیک که به گمان ما در واکنش به معاد جسمانی ملاصدرا تحقق پیدا کرده است،مدعی است همین بدن عنصری این جهانی در جهان آخرت برانگیخته می شود. آنان ادعای خود را مستند به ظاهر قرآن می دانند،حال آن که توضیح دادیم که قرآن و روایات به طورصریح به معاد جسمانی نپرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تهافت التهافت
نویسنده:
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: سلیمان دنیا
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دارالمعارف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اندیشه فلسفی ,
تکفیر فلاسفه ,
تناقض گویی ,
معرفت فلسفی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آرای فلسفی ,
نقد فلسفی ,
عقل و ایمان ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
فلسفه و دین ,
آراء فلسفی - کلامی ,
فلسفه و اسلام ,
چکیده :
«تهافت التهافت» از بزرگترین آثار کلامی – فلسفی ابن رشد به عربی است و جوابیه ای به «تهافت الفلاسفة» که در آن به بیان پریشان گویی و تناقض آرای حکما پرداخته شده بود و در بیست مسئله ادله آنان را نقد و بررسی کرده است. ابن رشد کتاب «تهافت التهافت» را در پاسخ به «تهافت الفلاسفة» غزالی به رشته تحریر درآورده است، تا نشان دهد که بیشتر آنچه غزالی در کتابش آورده است از ارزش تصدیقی و اقناعی برخوردارند و به مرتبه یقین و برهان نمی رسند. غزالی در بیست مسأله بر فلاسفه خرده گرفته در سه مورد حکم به تکفیر ایشان داده است. ابن رشد یک به یک این مسائل را طرح کرده و به مقابله با غزالی رفته است. او فحاشی های غزالی را با فحاشی پاسخ داده، اما آنجا که پای انتقاد و استدلال در میان است در بسیاری موارد به غزالی حق داده است و ابن سینا را به کج فهمی متهم کرده است. به نظر او کتاب غزالی مباحث الهی را از محل ویژه خویش به در آورده و برای غیر اهل آن عرضه کرده است. همین امر باعث شده است که این مباحث حالت برهانی خود را از دست بدهند، و به صورت سخنانی جدلی و خطابی درآیند. از اینجاست که او نه گزارش غزالی را از دیدگاه های فیلسوفان می پسندد و نه انتقاد او را از آنها. مسائل بیست گانه ای که غزالی به نظر خود به فیلسوفان خرده گرفته و ابن رشد آنها را رد کرده می توان این گونه تقسیم کرد: 1- اتصال خدا با عالم: شامل چهار مسئله اول کتاب (قدم عالم - ابدیت عالم و زمان – خدا فاعل و صانع عالم است - عجز فیلسوفان از اثبات وجود صانع) 2- یگانگی خدا و عجز فیلسوفان از اثبات آن (مسئله پنجم) 3- صفات خدا (از مسئله ششم تا دوازدهم را در بر می گیرد) 4- علم خدا به جزئیات (مسئله سیزدهم) 5- مسائل فلکی و طبیعی (از مسئله چهاردهم تا شانزدهم) 6- سببیت (مسئله هفدهم) 7- نفس انسانی (مسئله هجدهم و نوزدهم) 8- بعث اجساد و حشر ارواح (مسئله بیستم) ابن رشد از روش جدلی که در عهد موحدین شایع بود تاثیر پذیرفت و آن را به بهترین صورت در کتابش به کار برد. وی در ردیات خود بر غزالی به مسائلی که درباره قدم و ابدیت آن و نیز زمان، مکان، حرکت، وجود خالق و علم و ماهیت و صفات او، روان بشری و جوهر آن، عالم بالا و اجرام و افلاک آن و حشر موجودات است، می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مي دانم جهان آخرت پاياني ندارد، اما اگر كسي به اندازهء بدی هايش در جهنّم باشد و به اندازه خوبی هايش در بهشت، بعد از آن به كجا می رود و چه بلايی سرش می آيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بر اساس مشيّت حكيمانهء خداوند انسان داراي سه نشئهء و جايگاه زندگي است . زندگي در دنيا كه بافرارسيدن مرگ پايان مي پذيرد; زندگي در عالم برزخ كه با برپا شد قيامت كبري خاتمه مي يابد و زندگي در عالم آخرت كه جاويدان است و اين جاودانگي لازمهء وجود ان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
شناخت معاد
,
عذاب جهنم
,
جهنم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المبدأ و المعاد عند الامام کاشف الغطاء
نویسنده:
علی الحلفی الجزایری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاههای کلامی پیرامون مفهوم آیهی « استرجاع »
نویسنده:
فهیمه جنگجو افشرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
استرجاع
,
الهیات و معارف اسلامی
,
مبدأ شناسی
,
خالقیت خدا
,
مالکیت خدا
,
مبانی فلسفه و کلام
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر بررسی دیدگاههای کلامی پیرامون مفهوم آیه استرجاع می باشد و هدف از آن تبیین و بررسی مبانی فکری متکلمین اسلامی در خصوص مفهوم این آیه خواهد بود. سوالات اصلی و فرعی که در این پژوهش به آنها پرداخته شده است عبارت است از اینکه: دیدگاه های مکاتب کلامی در خصوص مفهوم آیه مورد بحث و تبیین نظر متکلمین اشاعره، معتزله و امامیه درباره آن بیانگر چیست؟ در این پژوهش از روش تحلیلی، توصیفی و کتابخانه ای برای بیان مطالب استفاده شده است.از جمله نتایج کلی این پژوهش می توان به آن اشاره کرد که از دیدگاه متکلمان خدا خالق و در نتیجه مالک مطلق جهان هستی و از جمله انسان است و اوست که منشأ خلقت بوده و بازگشت دوباره همه بسوی اوست و این حقیقت در آیه شریفه« انا لله و انا الیه راجعون» به خوبی بیان شده است. متکلمین لازمه اعتراف به خلق، اعتراف به رجوع و لازمه اعتراف به رجوع، اعتراف به خلق است و بین آن دو ملازمه وجود دارد. اصل مشترک بین تمامی متکلمین، اصل وقوع معاد می باشد، آنچه در رابطه با معاد در بین متکلمین مورد اختلاف است، نحوه و کیفیت وقوع معاد می باشد از بین متکلمان اسلامی، از قدماء اهل سنت و همچنین جمهور متاخر امامیه و همچنین کثیری از صوفیه معتقدند که حقیقت انسان نفس ناطقه اوست و بدن به عنوان ابزار است و نفس تا زمانیکه خدا حشر خلایق را اراده کند باقی است و برای هر یک از ارواح بدنی که متعلق به آن و متصرف است در آن خلق می کند همانطور که در دنیا بود و به عقیده آنان این تناسخ نیست بلکه بازگشت به اجزای اصلی بدن است. جمله استرجاع مولود ایمان انسان به مبدأ و معاد است و نتیجه چنین اعتقادی علاوه بر معنی بخشی به زندگی منجر به صبوری و نتیجه صبر، رحمت و هدایت الهی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 930
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید