جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 556
إبطال العناد في أفعال العباد
نویسنده:
اسحاق عبدي؛ محقق: حسین مقبل قیلي
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نظریه سلطنت نفس در حوزه جبر فلسفی
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نظریه سلطنت نفس»، رهیافتی جدید در حوزه جبر فلسفی است که مکتب کلامی معاصر نجف ارائه کرده است. این دیدگاه که محقق نائینی آن‌را پایه‌گذاری کرده و با ژرف‌نگری‌های محقق خوئی و شهید صدر، رشد، تکمیل و ترمیم یافته، بر نقد دیدگاه فیلسوفان در حوزه اراده استوار است. جستار حاضر، در بخش نخست به گردآوری، دسته‌بندی، تقریر و تبیین این نظریه در اندیشه محقق نائینی، محقق خوئی و شهید صدر پرداخته و در بخش دوم، با بهره‌ گیری از میراث کلامی و فلسفی ، به ارزیابی مبانی، مؤلفه ‌ها و دستاوردهای این نظریه می‌پردازد.
جبر و اختیار در حکمت مشاء و عرفان اسلامی
نویسنده:
حسن امینی ؛ تهیه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ؛ ‏‫سرویراستار محمدباقر انصاری.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ,
به سوی درک علمی از اراده آزاد [پایان‌نامه انگلیسی]
نویسنده:
Iredale, Mathew Walter Martin (آیردیل، متیو والتر مارتین)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا می‌توانیم به تصور رضایت‌بخشی از اراده آزاد برسیم که با جهان‌بینی علمی کنونی سازگار باشد؟ این مشکل مهم موضوع این پایان نامه است. استدلال می شود که حوزه های خاصی از علم مشکلات عمیقی را برای مفاهیم آزادیخواهانه از اراده آزاد و مسئولیت اخلاقی ایجاد می کند. به طور خاص، مشخص نیست که چگونه اراده آزادانه می تواند از فرآیندهای عصبی مغز ناشی شود. مشخص نیست که چگونه یا چرا تکامل یافته است. و با تصور فیزیکدان از زمان همانطور که از طریق نظریه نسبیت انیشتین فهمیده می شود ناسازگار است. اینها مشکلاتی هستند که برای تصورات سازگارانه از اراده آزاد به وجود نمی آیند. علاوه بر این، تعدادی ایرادات فلسفی بیشتری وجود دارد که می توان علیه آزادی گرایی مطرح کرد - از جمله استدلال هری فرانکفورت علیه اصل احتمالات متناوب و اعتراض اخیر گالن استراوسون به مسئولیت نهایی - که به شدت نشان می دهد که ما اراده آزاد یا مسئولیت اخلاقی نداریم. هر حس آزادیخواهانه در نتیجه این مفاهیم سازگاری مختلف از اراده آزاد در نظر گرفته می‌شوند تا ببینیم آیا می‌توان به یک گزارش سازگاری رضایت‌بخش از اراده آزاد دست یافت. نتیجه گیری می شود که یک گزارش معرفتی از اراده آزاد مبتنی بر تفسیر متغیر خودمختاری ریچارد دابل از اراده آزاد رضایت بخش ترین است. چندین اعتراض لیبرتارین به سازگاری مورد بحث قرار گرفته و رد شده است. در نهایت، برخی از ایرادات کلی به اختیار و مسئولیت اخلاقی که اخیراً توسط تد هوندریچ، ریچارد دابل و بروس والر مطرح شده است، مورد بحث قرار می گیرد. استدلال می شود که آنها هیچ دلیلی برای شک در داشتن اراده آزاد ارائه نمی دهند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که می‌توانیم به مفهوم رضایت‌بخشی از اراده آزاد برسیم که با جهان‌بینی علمی کنونی سازگار باشد.
تحلیل و بررسی قرائت‌های فلسفی «أمرٌ بین الامرین»
نویسنده:
علی عزیزخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نظریه «أمر بین الامرین» که نخستین بار از سوی ائمه معصومین (علیهم السلام) مطرح شد، هر دو نظریه جبر و تفویض را باطل و حقیقتی میان آن دو را اثبات می­کند، باید دید بالاخره نقش انسان در افعال خودش چیست؟ حقیقت «امر بین الامرین» چیست؟ فیلسوفان ما قبل صدرایی در طول تاریخ هر کدام به نحوی متفاوت از یکدیگر، مانند رابطه مجازگونه و بالتسبیب فعل انسان(ابن رشد)؛ فاعل مباشر بودن انسان و فاعل بعید بودن خداوند (خواجه طوسی)؛ نقش انتخاب کردن برای انسان(ابن سینا)موضوع را تفسیر نموده اند، اما این تفاسیر از سوی فیلسوفان مکتب صدرایی و خود صدر مورد نقد واقع شد. صدرا و پیروان مکتب ایشان تفسیر متفاوتی از فلاسفه قبل ارائه کرده­اند که اشکالات تفاسیر قبل را ندارد و با توحید افعالی سازگار می­باشد.صدر المتألهین، با تبیین صحیحی از رابطه علیت و ارجاع آن به تشأن وجود تعلقی و ربطی داشتن وجود ممکن، ثابت کرد که علل متوسط، چون خودشان معلول خدای متعال هستند، هیچگونه استقلالی ندارند، پس خالقیت حقیقی و استقلالی منحصر به خدای متعال است و همه موجودات در همه شئون خودشان و در همه احوال و ازمنه نیازمند به وی می­باشند و محال است که موجودی در یکی از شئون هستیش بی­نیاز از وی گردد و بتواند مستقلاً کاری را انجام دهد.
ابعاد اجتماعی مسئولیت اخلاقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Hutchison, Katrina; Mackenzie, Catriona; Oshana, Marina
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: "تا چه حد ما مسئول اعمال خود هستیم؟ نظریه پردازی فلسفی در مورد این سوال اخیراً چرخشی اجتماعی به خود گرفته است و نشان دهنده تغییر تمرکز از نگرانی های متافیزیکی سنتی در مورد اراده آزاد و جبر است. نظریه های اخیر به پویایی بین فردی در قلب توجه کرده اند. عملکردهای مسئولیت اخلاقی و نقش محیط اخلاقی در کارگزاری داربست. با این حال، پیامدهای نابرابری اجتماعی و نقش قدرت اجتماعی برای اعمال مسئولیت اخلاقی ما همچنان موضوعی است که به طرز شگفت‌انگیزی نادیده گرفته شده است. مفهوم عاملیت در رویکردهای فعلی به مسئولیت اخلاقی بیش از حد ایده آل، با فرض اینکه شیوه های ما شامل تعامل بین عوامل دارای قدرت و موقعیت یکسان است. در دوازده مقاله جدید و یک مقدمه اساسی، این جلد به طور سیستماتیک این فرض را به چالش می کشد و تأثیر عوامل اجتماعی مانند روابط قدرت و سلسله مراتب، پدرگرایی، هویت های ساخته شده اجتماعی را بررسی می کند. ، نژاد، جنسیت و ج کوتاهی مسئولیت اخلاقی عوامل اجتماعی بر شرایطی که کارگزاران در آن عمل می کنند و همچنین بر شخص یا افرادی که در موقعیتی هستند که آن عامل را برای عمل خود مسئول بدانند، تأثیر دارد. علاوه بر این، عوامل اجتماعی بر طرفینی که در مورد عامل قضاوت می کنند تأثیر می گذارد. نظریه پردازان برجسته مسئولیت اخلاقی، از جمله مایکل مک کنا، مارینا اوشانا و مانوئل وارگاس، پیامدهای ظلم و نابرابری ساختاری را برای نظریه های مربوطه خود در نظر می گیرند. نیل لوی بر نیاز به تمرکز مجدد در تحلیل‌های خود از شرایط معرفتی و کنترلی مسئولیت اخلاقی از فردی به عاملان اجتماعی گسترده تاکید می‌کند. نظریه پردازان برجسته استقلال رابطه، از جمله کاتریونا مکنزی، ناتالی استولجار و آندره آ وستلوند، بینش جدیدی را در مورد موضوع مسئولیت اخلاقی ایجاد می کنند. مشارکت‌کنندگان دیگر، بحث‌های مربوط به مسئولیت اخلاقی را با کارهای اخیر در فلسفه فمینیستی، معرفت‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی اجتماعی در مورد موضوعاتی مانند بی‌عدالتی معرفتی و سوگیری ضمنی وارد گفتگو می‌کنند. مجموعاً، مقالات این جلد، بحث‌های فلسفی در مورد مسئولیت اخلاقی را در جهت‌های مهم جدید تغییر می‌دهد."
راهنمای راتلج برای اراده آزاد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kevin Timpe (editor), Meghan Griffith (editor), Neil Levy (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: پرسش‌های مربوط به اراده آزاد تقریباً با مسائلی در هر زمینه‌ای از فلسفه، از متافیزیک گرفته تا فلسفه ذهن تا فلسفه اخلاق، در هم آمیخته است، و همچنین با کار در حوزه‌های مختلف علم (به ویژه فیزیک، علوم اعصاب و روان‌شناسی اجتماعی) آگاه می‌شود. اراده آزاد نیز دغدغه همیشگی متفکران جدی الهیات و سنت های غیر غربی است. از آنجایی که اراده آزاد را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد و پیامدهایی برای بسیاری از بحث ها دارد، یک نظرسنجی جامع نیاز دارد که طیف وسیعی از رویکردها را در بر گیرد. این کتاب اولین کتابی است که متخصصان برجسته را در هر جنبه ای از اراده آزاد گرد هم می آورد، از کسانی که در بحث های فلسفی کنونی نقش دارند، تا دیدگاه های غیرغربی، مشارکت های علمی و کسانی که تاریخ غنی این موضوع را می دانند.
کانت و ایجاد آزادی: یک مسئله الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
.Insole, Christopher J
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کانت فعالانه با این مسئله مبارزه می کند که چگونه می توان کنش خلاق خدا را در رابطه با آزادی انسان تصور کرد. او به این دیدگاه می رسد که آزادی انسان تنها در صورتی می تواند محفوظ بماند که خداوند به طرق خاصی از جهان خلقت کناره گیری کند. دو رکن فلسفه بالغ کانت - ایده آلیسم استعلایی و آزادی - تا حدی به دلیل نیاز کانت به ارائه راه حلی برای مشکل الهیاتی خود شکل گرفته و انگیزه یافته است. سنت الهیات قرون وسطایی و اوایل مدرن، فعل الهی را بر خلاف عمل هیچ موجود مخلوقی تصور می کند. وقتی مخلوق عمل می کند، خداوند مستقیماً باعث این عمل می شود، اما بدون اینکه از آزادی مخلوق کاسته شود. کانت صراحتاً این گزارش از توافق الهی و انسانی را مورد بحث قرار می دهد و آن را رد می کند. این رد پیامدهای قابل توجه و شگفت‌انگیزی برای فلسفه گسترده‌تر کانت دارد و ادعاهای غیرقابل درک در فلسفه انتقادی او را توضیح می‌دهد. کریستوفر جی. اینسول با درگیر شدن با طیف وسیعی از متون کانت از سال 1749 تا اوایل دهه 1800، مطالعه ای قطعی در تاریخ ایده ها ارائه می دهد. بسیاری از این متون تا به امروز در مطالعات کانت مورد توجه اندکی بوده یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته اند. Insole اندیشه کانت را در ارتباط با مواضع متعدد تاریخی و سنتی قرار می دهد و این مواضع را با درگیری نزدیک با بحث های اخیر در فلسفه تحلیلی و الهیات سیستماتیک روشن می کند. کانت وقتی با دشواری ارتباط آزادی الهی و انسانی دست و پنجه نرم می کند، بی وقفه صادق است. این مطالعه، مبارزه و میراث الهیات کانت، به قلب مشکل در دریافت مدرن آنچه سنت مسیحی در مورد آزادی انسان تأیید کرده است، می رود. به این ترتیب، کتاب یکی از خطوط گسل تعریف کننده در الهیات و فلسفه مدرن را روشن می کند.
چهار دیدگاه درباره اراده آزاد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Martin Fischer, Robert Kane, Derk Pereboom, Manuel Vargas
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این متن با تمرکز بر مفاهیم و تعاملات اراده آزاد، مسئولیت اخلاقی و جبرگرایی، به روزترین گزارش از چهار موضع اصلی در بحث اراده آزاد را نشان می دهد. - چهار فیلسوف جدی و مشهور به بررسی دیدگاه های متضاد آزادی گرایی، سازگاری، ناسازگاری سخت و تجدیدنظرطلبی می پردازند. - نیمه اول کتاب حاوی توضیحات هر فیلسوف درباره دیدگاه خاص خود است. نیمه دوم این امکان را به آنها می دهد تا مستقیماً در یک گفتگوی پر جنب و جوش و جذاب به بحث های یکدیگر پاسخ دهند - یک بحث تعاملی منحصر به فرد به خواننده ارائه می دهد - بخشی از مجموعه تحسین شده مناظرات بزرگ در فلسفه است
  • تعداد رکورد ها : 556