جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 556
آزادی اراده و جبر [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Intisar-Ul-Haq
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 83 تا 92
دیدگاه پنج فیلسوف درباره اختیار انسان: افلاطون، هابز، هیوم، لایب نیتس و هگل [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Bob Waxman: باب واکسمن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: خلاصه در طول 2500 سال گذشته، موارد موافق و مخالف اراده آزاد توسط برخی از درخشان ترین ذهن های تاریخ باستان و مدرن مورد بحث قرار گرفته است. این مقاله به بررسی نظریه‌های شاخص و دیدگاه‌های تطبیقی ​​پنج فیلسوف مشهور می‌پردازد. یک تعریف از اراده آزاد بیان می کند که این یک ویژگی ذاتی است که انسان ها از آن برخوردارند. در کنار هم قرار گرفتن، جبر علّی تأیید می کند که اراده آزاد محدود است یا وجود ندارد. استدلال های فلسفی توسط افلاطون، هابز، هیوم، لایب نیتس و هگل ارائه شده است. برخی از نظریه ها شامل اصول فلسفی و کلامی هستند، در حالی که برخی دیگر از الهیات تهی هستند. در طول عصر روشنگری، اخلاق و اخلاق تثبیت شده در مورد پرونده برخلاف اراده آزاد نقش اساسی داشت. نظریه هگل در مورد "آزادی اراده" تکامل جهان را با تلاش انسان برای تحقق خود پیوند می دهد.
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 11
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد یازدهم شامل تفسیر آیات 100 تا 123 هود وسوره یوسف و رعد است.
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 7
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد هفتم شامل تفسیر سوره انعام است.
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 5
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد پنجم شامل تفسیر آیات 77 تا 176 نساء وآیات 1 تا 54 مائده است.
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 1
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
کلیدواژه‌های فرعی :
انسان , مؤمن , سحر , خرافه , کتب شیعه امامیه , ازدواج , کلام الهی , جبر و اختیار(کلام) , عدل ( صفات ) , ولایت , آیات معجزه ( قرآن ) , شفاعت , عالم ذر , عصمت انبیاء (ع ) , نبوت , تفضیل امت پیامبر(ص) , اصل امامت , حقانیت قرآن , رب (اسم، اسماء افعال الهی) , عالم برزخ , امکان نسخ , ایمان (فرجام شناسی) , حضرت طالوت(ع) , حضرت عیسی (ع) , حضرت موسی (ع) , قضا و قدر , کتاب نوح , ابلیس , تمایز سحر از معجزه , باد , باران , اثم , آدم و حوا , چشم زخم , صفات خدا , عقل و دین , عقل ( جوهر ) , علیت , قیامت , موت , صراط , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , هدایت , علم اخلاق , سوره حمد , آیات سعادت و شقاوت , آیات عرش و کرسی , آیات هدایت و اضلال , نزول قرآن , مکاسب , وصیت , قرض ( عقد ) , ایلاء , طلاق , قتل (قصاص ) , شراب , ذکر (یاد خدا ) , تسمیه (گفتن بسم الله ) , سجده , روزه , نماز , قبله , طهارت , احیای موات , کفر , امر به معروف و نهی از منکر , علم (فضیلت اخلاقی) , صبر , حج , انفاق , دعا , حب به خدا , حق خدا , دین اسلام (دین الهی توحیدی) , تاریخ , علم(حصولی و حضوری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد اول شامل تفسیر آیات سوره حمد وآیات 1 تا 182 سوره بقره است.
بحار الانوار المجلد ۵
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
وضعیت نشر :
بيروت: دار احیاء التراث العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل‌ ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه‌ ای از آموزه‌ ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده‌ اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره‌ های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می‌ شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می‌ آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می‌ کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می‌ کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت‌ های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب‌ بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه‌ های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش‌ هایی از آن بارها به چاپ رسیده است.
آزادی، غایت شناسی و شرّ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Stewart Goetz (استیوارت گوتز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury Continuum ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: استوارت گوتز در آزادی، غایت شناسی و شیطان از وجود آزادی آزادیخواهانه اراده دفاع می کند. او استدلال می‌کند که انتخاب‌ها اساساً رویدادهای بی‌علت با توضیحات غایت‌شناختی در قالب دلایل یا اهداف هستند. از آنجایی که انتخاب‌ها رویدادهای بی‌علت همراه با توضیحات غایت‌شناختی هستند، هر زمان که عوامل انتخاب کنند، در انتخاب دیگری آزادند. با توجه به این آزادی برای انتخاب در غیر این صورت، نمایندگان از نظر اخلاقی مسئول نحوه انتخاب خود هستند. بنابراین، گوتز از اصل احتمالات جایگزین حمایت می کند و از آن دفاع می کند که بیان می کند که عاملان از نظر اخلاقی مسئول یک انتخاب هستند تنها در صورتی که در انتخاب دیگری آزاد باشند. سرانجام، با توجه به اینکه کارگزاران آزادی آزادیخواهانه دارند، گوتز ادعا می کند که این آزادی جزئی جدایی ناپذیر از ساخت یک تئودیسه است که توضیح می دهد چرا خدا شر را مجاز می داند.
منشأ اراده آزاد و  بدیل های آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kevin Timpe (کوین تیمپ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری از پژوهش‌های معاصر درباره اراده آزاد بر این موضوع تمرکز می‌کنند که آیا با جبر علّی سازگار است یا خیر. به عقیده سازگاران، ممکن است یک عامل در همه انتخاب ها و اعمال خود مصمم باشد و همچنان آزاد باشد. از سوی دیگر، ناسازگاران معتقدند که وجود اختیار با حقیقت جبر ناسازگار است. دو تصور کلی غالب از ماهیت اراده آزاد وجود دارد. مطابق اولی از اینها، اراده آزاد در درجه اول تابعی از توانایی انجام کاری غیر از آن است که در واقع انجام می دهد. در این دیدگاه، اراده آزاد به طور مرکزی به احتمالات جایگزین بستگی دارد. رویکرد دوم به جای آن بر مسائل مبدأ تمرکز دارد، و معتقد است که اراده آزاد اساساً تابعی از این است که یک عامل منشأ اعمال او به شیوه‌ای خاص است. این کتاب این دو مفهوم متفاوت را با اراده آزاد مشخص می کند، رابطه بین آنها را بررسی می کند و چگونگی ارتباط آنها با بحث بین سازگار گرایان و ناسازگاران را بررسی می کند. در نهایت برای نسخه ای از منبع ناسازگاری استدلال می کند.
نظر آنسلم در باب آزادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Katherin Rogers (کاترین راجرز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اگر آن گونه که متفکران الهیات کلاسیک نظیر آکوئیناس و آگوستین می گویند ، خداوند قادر مطلق و سرچشمه همه مخلوقات باشد ، آیا در آن صورت آدمیان دارای آزادی انتخابی که به لحاظ اخلاقی معنادار باشد خواهند بود؟ پاسخ آنسلم قدیس مثبت است و او بر آن می شود تا این موضوع را به نحوی با دقت و محتاطانه ثابت کند و بدین سان بدل به اولین فیلسوف مسیحی (و شاید اولین فیلسوف) می شود که می کوشد تا تحلیلی سیستماتیک و اختیارگروانه از آزادی بدست دهد. آنسلم بر آن می شود تا شرح دهد که چگونه خدای الهیات سنتی و کلاسیک می تواند در جهان جایی برای "فاعل های مخلوق" بگذارد تا خود دست به انتخاب زنند و بدین سان بیش از آنکه بردگان خداوند باشد، فرزندان او شوند.
  • تعداد رکورد ها : 556