جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 310
عنوان :
مشخصات ظاهری و ویژگیهای معنوی منجی آخرالزمان در تفاسیر شیعه و سنی
نویسنده:
محمدرضا قرائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذاهب اسلامی
,
ظهور منجی
,
17. فرق کلامی
,
امامت
,
شیعه شناسی
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مهدویت ,
علی ,
مسیح ,
امام حسین (ع) ,
اسماعیل ,
شیعه و سنی ,
ابن خلدون ,
ابن کثیر (701-744 ه.ق.) ,
عبدالعظیم بستوی ,
ابن اثیر ,
ابن صباغ مالکی ,
عبدالمطلب ,
حکیمه خاتون ,
خصوصیات منجی ,
حضرت فاطمه زهرا (س) ,
پیامبر ,
امام عسگری (علیه السلام) ,
امام حسن (علیه السلام) ,
چکیده :
بحث ظهور و اصلاح جامعه بشری از نابسامانیها که از اعتقادات مشترک بین جوامـع و ادیان مختلف میباشد، ارتباطی تنگاتنـگ بـا منجـی عـالم بشـریت دارد و عمـوم مکاتـب و آئینهایی که به این بحث پرداختهاند، پیرامون شخصیت منجی نیز اظهارنظر نمودهاند. علمای مسلمان از جمله مفسران، اعم از شیعه و سـنی نیـز دربـارۀ شخصـیت منجـی بـه بحث پرداخته و دربارۀ موضوعاتی همچون اینکه «آیا زاده شده یا نه، از کدامین تبار اسـت، ویژگیهای ظاهری و معنوی او چیست، مقـام و منزلـت و شـباهتش بـه انبیـاء کـدام اسـت؟» روایاتی را آورده و گاه نظریات خود را نیز بیان کردهانـد. از جملـه جـذابییتهای این نوشـتار اینکه آراء متفاوت نقل شده در منابع اسلامی در این خصوص و وجوه تشـابه و تفـارق آنهـا را میتوان از مصادیق مباحث تقریب بین مذاهب اسلامی برشـمرد، بـویژه از آن جهـت کـه علیرغم بررسی این موضـوع بـه روش نقلـی در منـابع تفسـیری عمـدتا از جـنس مباحـث کلامی بشمار میرود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی، محمدمهدی رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام اسلامی
,
یعقوب قرقسانی
,
کلام یهودی
,
سعدیا گائون
,
17. فرق کلامی
,
دین یهود
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
شخصیت ها
,
3- یهودیت قرائیمی (قائلان به تنخ تنها)
کلیدواژههای فرعی :
کلام شیعی ,
توحید ,
معتزله ,
یهود ,
مسیحیت ,
وجوب نظر ,
ادله وجوب نظر ,
عقلگرایی ,
عهد عتیق ,
الاشاعره ,
فیلون اسکندرانی ,
منازعات اشاعره و معتزله ,
الهیات کتاب مقدس ,
الهیات یونانی مآب ,
الهیات حاخامی ,
تببین عقلانی خدا ,
شریعت شفاهی ,
میدراش های آگادائی ,
میدراش های هداخایی ,
حکیمان تلمودی ,
رابطه معتزله و یهود ,
یونانی گرایی ,
یهودیت قرائیمی (کارائیت - قرائون) ,
چکیده :
با بررسی الهیات یهود، قبل و بعد از اسلام، تحولاتی که مسلمانان در میان علمای سنتی یهود پدید آوردند، نمایان می شود. «عقل گرایی» مشخصه بزرگی بود که بعد از اسلام در میان یهودیان شکل گرفت و این ویژگی به جز دوره کوتاهی و آن هم در میان تعداد معدودی همچون فیلون، هیچ سابقه یهودی ندارد؛ تا اینکه کلام اسلامی، بن مایه های این روش فکری را در یهودیت بنا نهاد و بزرگانی از یهودیت، مانند داوود مقمص و سعدیا گائون از جامعه سنتی یهود و قرقسانی در فرقه قرائیم، با پذیرش این تحول، دوره جدیدی از تفکر یهودی را رقم زدند. این تحول، معلول دو عامل مهم بود: یکی دستاورد بزرگ متکلمان مسلمان که علمای ادیان دیگر را به فراگیری آن مشتاق می کرد و دیگری ثبات و امکانی که اسلام در جوامع مسلمان پدید آورد تا علوم مختلف ازجمله کلام اسلامی در میان علمای اسلام و ادیان دیگر شکوفا شود. تأثیر کلامی مسلمانان بیشتر از طرف عقل گراهایی چون معتزله بود که تلاش می کردند عقل و دین را با یکدیگر جمع کنند. این رویکرد مورد قبول علمای یهود واقع شد و آنها برای موجه نشان دادن دین خود در میان علمای ادیان دیگر و نیز دفاع از آن در میان پیروان یهود، نیاز به این روش داشتند و جمع بین عقل و دین، جزء دغدغه های آنان شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیعة، الجذور و البذور
نویسنده:
محمود جابر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خلیفه
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ پیدایش شیعه
,
17. فرق کلامی
,
حقانیت مذهب شیعه
,
خلفای حضرت محمد صلی الله علیه و آله
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
چکیده :
«الشيعة، الجذور و البذور» از آثار استاد محمود جابر است كه به زبان عربى تأليف شده است. در اين اثر، ريشه هاى تاريخى پيدايش و رشد تشيع مورد بررسى قرار گرفته و به شبهه مشهور ارتباط عبدالله بن سبأ با آغاز مذهب شيعه پاسخ علمى و استدلالى داده شده است. اين كتاب در يك مقدمه و سه فصل سامان يافته است: 1- خلفاى پيامبر (ص)، 2- تعريف شيعه و 3- عبدالله ابن سبأ. در واقع اين اثر درصدد است كه به اين پرسش ها پاسخ دهد: جانشينان پيامبر (ص) چه كسانى هستند؟ تشيع چيست و شيعه كيست؟ آيا شيعه از درون اسلام به وجود آمده است و يا ساخته ديگران مثل عبدالله بن سبأ است؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات
نویسنده:
محمد بن محمد مفید؛ محقق: ابراهیم انصاری زنجاني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
معرفی کتاب
فهرست
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام امامیه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
امام شناسی
,
امامت
,
عقاید معتزله
,
معاد(کلام)
,
معتزله (اهل سنت)
,
نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
عدل الهی
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
«اوائل المقالات»، یکی از مهمترین کتب کلامی شیعه به حساب می آید. بلکه می توان ادعا کرد برای این کتاب نظیری بین کتب کلامی نیست به طوری که با حجم بسیار کم بر صدها مساله کلامی و اعتقادی مشتمل باشد. و مثل آن در بین دیگر کتب مثل خود مولف است بین علماء که از جامعیت ویژه ای برخوردار است. از آنجا که شیخ مفید این کتاب را در اواخر عمر شریف خود نگاشته است لذا در بین نوشته های او نیز از اهمیت بسزائی برخوردار است. مباحثی که مولف در این کتاب مطرح کرده عمیق تر و براهین اقامه شده از اتقان بیشتری برخوردار است. از این رو می بینیم که این کتاب از همان زمان حیات مولف شهرت می یابد و تا به امروز علماء در نوشته های متعدد خود به آن استناد می کنند. در طول این هزار سال هرگز این کتاب در حوزه های علمیه متروک و مغفول واقع نشده است. به همین دلیل الان از جمله کتبی به حساب می آید که نسخ خطی متعددی دارد. این کتاب را مولف در اثبات فرق بین شیعه و معتزله نوشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین الجلیة فی رفع تشکیکات الوهابیة
نویسنده:
محمدحسن قزوینی حائری
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: گلستان کوثر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
فرقه های انحرافی ,
بقیع ,
17. فرق کلامی ,
عقاید باطله (در مقابل عقاید حقه) ,
توسل ,
شفاعت ,
عقیده تجسیم ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله ,
ساخت بنا بر قبر ,
فرق ضاله ,
شبهات وهابیت بر علیه شیعه ,
کد کنگره:
BP207/6 ق4ب4041 1381
چکیده :
«البراهين الجلية فى رفع تشكيكات الوهابية»، به قلم سيد محمد حسن قزوينى حائرى، در پاسخ به شبهات فرقه ضاله وهابيت، به زبان عربى نوشته شده است. مقدمه علامه قزوينى بر اين كتاب مهر تأييدى بر مطالب آن مى باشد. در مقدمه اى كه علامه قزوينى بر كتاب نوشته است، ابتدا با اشاره به حديث 73 فرقه پيامبر اكرم (ص) وهابيت را از مصاديق فرق ضاله معرفى مى كند كه كمتر از يك قرن توسط "محمد بن عبدالوهاب" ايجاد شده است و تاريخچه آن را از كتاب "تاريخ نجد ابن آلوسى" نقل مى كند. سپس به اعتقادات وهابيّت؛ از جمله: تجسيم خداوند، بت بودن مشاهد مشرفه اشاره كرده و جنايات آنها در هجمه به شهر كربلا و انهدام قبور بقيع و... را بيان مى كند. مؤلف در مقدمه اش به دو اصل اباحه و قاعده تاويل و اجتهاد اشاره كرده و اعمال وهابيت را با كتاب و سنت منافى مى داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقة التشیع و نشأته
نویسنده:
صباح علی بیاتی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: مجمع جهانی اهل بیت (ع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ تشیع
,
تاریخ پیدایش شیعه
,
17. فرق کلامی
,
امام شناسی
,
امامت
,
غلات شیعه
,
عقاید شیعه امامیه
,
خلافت امام علی(ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
مرجعیت دینی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
مرجعیت امام معصوم (ع)
,
برخورد ائمه با غالیان
,
13. علم کلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
کتب کلام شیعه
شماره ديويي:
297/417
چکیده :
کتاب «حقيقة التشيع و نشأته» به بررسی موضوع حقیقت تشیع و پیدایش این مکتب پرداخته و در شفاف سازی اندیشه های شیعی در رابطه با برخی از مسائل اعتقادی تلاش می کوشد. اين كتاب در سه بخش عمده مرجعیت دینی، بذر، مسیر و مفهوم تشیع و عقاید تشیع تنظیم گشته که پس از توضيح مطالبی راجع به اسلام و اجتهاد صحابه در بخش نخست مباحثی مانند: نصوص نبوی بر جانشینی، مرجعیت دینی، خصوصیات علی (ع) برای مرجعیت و... مطرح شده است. در بخش دوم از کتاب بذر، مسیر و مفهوم تشیع مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش سوم نیز ضمن بررسی عقاید شیعه، به بحث از غلو و غلات، برخورد ائمه (ع) و شیعیان با غالیان، حقیقت تشیع و... مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقع التقية عند المذاهب و الفرق الاسلامية من غير الشيعة الامامية
نویسنده:
ثامر هاشم حبیب عمیدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
شبكة الامامين الحسنين (عليهما السلام) للتراث و الفكر الاسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تقیه در منابع اهل سنت
,
17. فرق کلامی
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
تقیه
,
جواز تقیه
,
مشروعیت تقیه
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
مذاهب فقهی
,
13. علم کلام
,
تقیه در لغت
,
کتب رد شبهات
چکیده :
«واقع التقيّة عند المذاهب و الفرق الإسلامية من غير الشيعة الإمامية» نوشته ثامر هاشم حبيب عميدى به زبان عربى است كه ديدگاه مذاهب و فرق غير شيعى را در موضوع كلامى "تقيه" بررسى كرده است. مطالب كتاب در سه فصل، به گونه اى منطقى ارائه گرديده است. در فصل اول به كليّات موضوع پرداخته و معانى لغوى و اصطلاحى و مصادر تشريع تقيه را بيان مى كند. در بخش مصادر تشريع دليل اجماع به عنوان سومين مصدر در فهرست كتاب نيامده است. در فصل دوم در چند بخش ديدگاه صحابه و تابعين را تبيين و سپس ليستى از علماى اهل سنت كه تصريح به تقيه كرده اند را ارائه مى نمايد. در فصل سوم آراء و نظرات نُه مذهب فقهى اهل سنت مانند حنفى، شافعى، حنبلى و... را طرح و با ارائه يك خلاصه كتاب را به پايان مى برد. نويسنده در فصل اول در ردّ ادعاى خدعه و كذب بودن تقيه، با استناد به منابع معتبر، نتيجه مى گيرد آنچه در هر دو معناى لغوى و اصطلاحى مطرح است "حفظ از ضرر" است و لذا سبب تقيه كذب و نفاق و خدعه نيست. در فصل دوم به بر شمردن تقيه اصحاب به ترتيب تاريخ وفات از آغاز اسلام و قبل از هجرت تا سال 93 هجرى مى پردازد. در مذاهب فقهى اهل سنت تقيه مورد توجه بوده است كه در فصل سوم مورد بررسى قرار گرفته ا ست. فقه حنفى آن را در موارد متعددى تجويز كرده است: 1. اكراه به قتل و يا اتلاف عضوى از اعضايش 2. اكراه بر افطار روزه ماه رمضان توسط سلطان 3. اكراه به كفر و سبّ نبى (ص) 4. اكراه به اتلاف مال ديگرى 5. اكراه بر زنا و شرب خمر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکایات
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
معرفی کتاب
فهرست
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
هیولا
,
عقل و شرع
,
فرقه های انحرافی
,
کلام امامیه
,
مقابله شیعه با جریان های انحرافی
,
پاسخ به شبهات
,
17. فرق کلامی
,
19. مسایل کلامی
,
عقاید معتزله
,
عقیده تجسیم
,
عقیده تشبیه
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
جواهر
,
عقل و دین
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
نام کامل کتاب «الحکایات فی مخالفات المعتزلة من العدلیة و الفرق بینهم و بین الشیعة الامامیة» است. کتاب حاضر از جمله آثار شیخ مفید ، محمد بن محمد بن نعمان، از چهره های سرشناس علمای شیعه در قرن چهارم و پنجم هجری است. شیخ مفید در این کتاب به رد عقاید کلامی معتزله پرداخته و در آن، فرق میان شیعه و معتزله را در مسائل عقیدتی مطرح نموده است. شیخ مفید با نگارش این کتاب بسیاری از مباحث جنجال برانگیز کلامی و عقیدتی آن دوران را نقد و بررسی کرده و عقیده شیعه را در مورد آن، همراه با استدلال های عقلی و شرعی آورده است. شیخ مفید در این کتاب به شکلی زیبا میان حکم عقل و شرع جمع کرده و با استدلال های عقلی و استوار خود و استناد به حکم شرع و آیات قرآن و روایات معتبر ائمه معصومین علیهم السلام، که همان سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم است، به رد عقاید معتزله و بیان عقاید شیعه پرداخته است. شیخ مفید پاسخ بسیاری از تهمت هایی که به شیعه می زنند را در این کتاب داده و با روایات معتبر سابقه شیعه در التزام به بحث های علمی که متکی بر فکر و نظر است را در سایه سخنان گهربار پیامبر و ائمه علیهم السّلام به اثبات رسانده است. در ادامه، شیخ مفید به روایات معتبر و آیات قرآنی که امر به تدبر و تفکر و استفاده از عقل و علم و دانش دارد اشاره می فرماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب افکار اسماعیلیه در آثار ناصر خسرو
نویسنده:
پروین تاجبخش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
اسماعیلیه
,
ناصر خسرو
,
17. فرق کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
معاد(کلام)
,
وحی
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
حکومت الهی ,
عقل اول ,
معاد ,
جبر و اختیار ,
توحید ,
اِبداع (آفرینش) ,
زبان قرآن ,
ناصر خسرو ,
مذهب ,
مراتب دعوت ,
امامت و تاویل ,
حجت امام ,
فاطمیون ,
قرآن ,
وحی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
جامع الحکمتین ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
برای فهم هر شاعر و نویسنده ای درک زمینه های فکری او لازم است. نویسنده در این مقاله می کوشد بازتاب اندیشه های اسماعیلیه را در آثار ناصرخسرو به اجمال بررسی کند و توضیحی مختصر آنگونه که علاقه مندان را به کار آید ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعامل خلفای نخستین عباسی (از منصور تا مامون)با فرق کلامی و واکنش ائمه ع
نویسنده:
جعفر رحمیی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تعامل
,
خلفای عباسی
,
علوم انسانی
,
17. فرق کلامی
,
واکنش
,
خلفای عباسی و فرق کلامی
,
خلفای عباسی و فرق کلامی
,
امامان معصوم علیهم السلام
چکیده :
چکیده:تاریخنگاری از دغدغههای مهم اندیشمندان سلف بوده است از این روی مورخین، بسیاری از وقایع مهم تاریخی را مضبوط کردهاند. با وجود اینکه آنان در ضبط وقایع تاریخی زحمات فراوانی متحمل گشتهاند، متأسفانه در نگارش تاریخ اندیشه، کوتاهی بزرگی صورت گرفته است، به طوریکه باید اذعان کرد کتابهای تاریخی، خصوصاً مصادر اولیه از تاریخ اندیشه تهیاند.خاندانهای بزرگی مانند امویان که حدود یک قرن و بنی العباس که قریب به پنج قرن عهدهدار حاکمیت و خلافت جامعه اسلامی بودند، هر کدام گرایشهای عقیدتی متفاوتی را داشتند. در درون آنها نیز تفاوتهای عمد? عقیدتی مشهود است، شخصیتی مانند معاویه بن ابی سفیان کاملاً جبری مسلک است و در مقابل، یزید بن ولید بن عبدالملک، خلیفه اموی، خود از مقتدرترین و نامدارترین رهبران فرقه قدریه به شمار میآید. همچنانکه عمر بن عبدالعزیز با سران قدریه دوستی عمیقی ایجاد کرده بود. انصاف حکم میکند در نسبت دادن عقیدهای به یک خاندان تأمل کنیم و گرفتار این اشتباه نشویم که همه آنان دارای عقیده واحد بودهاند و نباید عقید? معاویه و یزید بن معاویه را به تمامی امویان تسری داد.خاندان بنی العباس نیز گرایشات متفاوتی داشتهاند. گاهی تفاوت عقیدتی آنان به اندازهای عمیق میشود که نمیتوان دو خلیفه عباسی را در محدود? فرقه واحد جای داد. شخصیتی مانند منصور عباسی، جبری مسلک، گریزان از مباحث کلامی، علاقمند به اهل حدیث، مخالف سرسخت شیعه خصوصاً شاخه حسنی آن است و با شاکله اصلی شیعه نیز رفتاری خصمانه داشته است. او در مسأل? امامت نظریهای بر خلاف شیعه و حتی اهل سنت مطرح میکند و چهارچوب عقیدتی بنی العباس را بر همین اساس پایهریزی میکند. در همین خاندان شخصیت بزرگ تاریخی، مأمون عباسی به خلافت می رسد. او متکلمی زبردست، اهل مناظره و مباحثات کلامی است. رفتار او با شیعه کاملاً متفاوت با رفتار خلفای قبلی است تا جایی که امام شیعیان را به عنوان ولی عهد منصوب میکند و در زمان خلافتش شیعیان با آسودگی زندگی میکنند. او از جبر گریزان و جایگاه عقل را شناخته، قائل به خلق قرآن است. خلفای عباسی با شیعیان خصوصا شاخه حسنی آن رابطه تندی داشتهاند و با زیدیه همواره در حال جنگ بودند. در مقابل آنان رابطه خوبی با معتزله برقرار کردند و در ادامه حکومتشان یعنی پس از سفاح و در زمان منصور کم کم به تفکر اهل حدیث نزدیک شدند. هر چند ائمه شیعه با بنی العباس در برخی موارد درگیری سیاسی نیز داشتهاند، اما اختلافات اعتقادی ایشان با خلفای عباسی از اهمیت فراوانی برخوردار است. ائمه شیعه توانستند آراء و اندیشههای کلامی اهل بیت را به مردم معرفی کرده علاوه بر این میراث گرانقدری از احادیث اعتقادی برای آیندگان به جای گذاشتند. آنان موفق شدند در مقابل اندیشههای مخالف زمانشان،آراء و عقاید اهل بیت را بیان کنند و با تصحیح، رد یا قبول اندیشهها در برابر مخالفین واکنش نشان میدادند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 310
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید