جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 310
عنوان :
الحاد ابن راوندی؛ اتهام یا واقعیت (بررسی انتقادی آثار الحادی ابن راوندی)
نویسنده:
نجم الدین مروجی طبسی، عباس میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
ابن راوندی
,
الحاد
,
17. فرق کلامی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
کفر
,
کفر
,
ملحدان
کلیدواژههای فرعی :
ابوسهل نوبختی ,
نبوت ,
علم الهی ,
قاضی عبدالجبارمعتزلی ,
کلام امامیه ,
ابوالحسین خیاط ,
حدوث و قدم عالم ,
ابن ندیم ,
معتزلیان شیعه شده ,
ابو عیسی وراق ,
مباهله ,
آثار الحادی ابن راوندی ,
کتاب التاج ,
کتاب الزمرد ,
کتاب التعدیل و التجویر ,
کتاب الدامغ ,
ابوعلی جبّایی ,
ماتریدی ,
کتاب الفرید ,
کتاب نعت الحکمه ,
تکلیف خداوند ,
کتاب القضیب ,
کتاب المرجان فی اختلاف اهل الاسلام ,
کتاب اللؤلؤة ,
کتاب الحجر الأحمر ,
کتاب لا شئ الا موجود ,
قرآن ,
پیامبر ,
اشعری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
چکیده :
ابن راوندی مشـهورترین مـتکلم از جریـان معتزلیـان شـیعه شـده در سـده سـوم هجـری اسـت کـه بـا رویگرداندن از اعتزال مذهب امامیه را پذیرفت و در کنار نقد اندیشههای اعتزال به دفـاع و تبیـین از آمـوزههای امامیه پرداخت. معتزلیان هموار این تغییر مذهب را انکار و تهمـتهـای فراوانـی بـه او زده انـد. الحـاد مشهورترین اتهامی است که معتزلیان مطرح کرده و یکی از پایههای این اتهام آثار است که معتزلیان بر این باورند که ملحدانه نگارش یافته است. سوال اصلی این است که آیا میتوان بر سخن معتزلیان اعتمـاد و ایـن آثار را الحادی و ابن راوندی را متکلمی ملحد دانست؟ فرضیه مطرح این است که احتمالا ابن راونـدی ایـن آثار را در نقد اندیشههای توحیدی و عدلی اعتزال نگاشته و همین زاویه داشتن با مواضع معتزلیان زمینه این اتهام را فراهم کرده است. هم از این روست که معتزلیان، در راستای تخریب ابن راوندی، آنـان را ملحدانـه تصویرسازی کرده و یکی از ادله مدعای خود مطرح کردهاند. با بررسی گزارشهای مربوط به هـر کـدام از این آثار، که در متون کلامی، رجالی و فهرستی بر جای مانده این نتیجه به دست آمد که این آثـار اکثـرا در نقد اندیشههای معتزلی یا با رویکرد فیلسوفانه نگارش یافته که بـا نظـام معرفتـی معتزلیـان همانـگ نبـوده است. در دستهای دیگر از این آثار نیز ابن راوندی نظرات مخالفان را در کنار نظرات موافق آورد هو همـین باعث سوء استفاده معتزلیان شده که آراء مخالفان را نظـرات خـود وی معرفـی کـرده و روش او را پوششـی برای بیان اندیشههای کفرآمیزش معرفی کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فی علم الکلام المجلد 1 : دراسة فلسفية لآراء الفرق الاسلامية في اصول الدين - المعتزلة
نویسنده:
احمد محمود صبحی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: دار النهضة العربیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول پنج گانه اعتزال
,
مذاهب اسلامی
,
اعتزال گرایان امامی
,
17. فرق کلامی
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
جبائیه
,
فرقه های شیعه
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
13. علم کلام
,
کتب کلامی معتزله
کلیدواژههای فرعی :
ابولهذیل ,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam ,
19. مسایل کلامی ,
عقاید معتزله ,
وعد و وعید ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
منزلت بین منزلتین ,
13. علم کلام ,
چهره های شاخص معتزله ,
چکیده :
«فی علم الکلام» عنوان مجموعه سه جلدی از کتابی است که توسط آقای دکتر احمد محمود صبحی تالیف شده است و موضوع آن درباره شناخت عقايد مهم ترين فرقه هاي اسلامي چون معتزله، اشاعره و زيديه مي باشد. در جلد اول اين كتاب به معتزله و در جلد دوم به اشاعره و در جلد سوم آن به زیدیه می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرقة الناجیة (مناظرات و مراسلات في العقائد و التاریخ) المجلد 2
نویسنده:
محمدموسوی سلطان واعظین شیرازی؛ مترجم: فاضل فراتی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مکتبة المرتضوی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرقه ناجیه
کلیدواژههای فرعی :
مناظرات ,
17. فرق کلامی ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
عقاید اهل سنت ,
حقانیت مذهب شیعه ,
شیعه جعفری ,
عقاید شیعه امامیه ,
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
شیعه شناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
مذاهب اسلامی ,
فرق اسلامی (فرق) ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
تاریخ تشیع ,
مناظرات شیعیان ,
چکیده :
کتاب «الفرقة الناجیة» نوشته محمدموسوی سلطان واعظین شیرازی، که به زبان عربی تدوین شده، سعی کرده علل اختلاف و افتراق مسلمانان، و پدید آمدن فرقههای مختلف را مطرح ساخته و طی آن، سیر تاریخی پیدایش عقاید متفاوت را نشان دهد و از این منظر، فرقه ها و آیین های گوناگون، به ویژه مکتب تشیع را معرفی نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضایح الصوفیة؛ بضميمه تنبيه الغافلين و ايقاظ الراقدين
نویسنده:
محمدجعفر بن محمدعلي بهبهاني، محمود بن محمدعلي بهبهاني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: انصاریان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تصوف
,
کتب تصوف
کلیدواژههای فرعی :
17. فرق کلامی ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
اعمال صوفیه ,
حقانیت مذهب شیعه ,
تعلیمات صوفیه ,
آسیب شناسی تصوف ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
غرور صوفیان ,
مکتب های تصوف ,
صوفیان (صوفیه) ,
اخلاق اجتماعی صوفیه ,
اخلاق فردی صوفیه ,
انحرافات صوفیه ,
ریاکاری صوفیه ,
شهرت طلبی متصوفه ,
فرقههای صوفیه ,
شبهات صوفیه ,
گدایی از دیدگاه صوفیه ,
چکیده :
کتاب فضایح الصوفیة، مشتمل بر یک مقدمه و دو فصل و یک خاتمه است. مقدمه به مذمت بدعت در دین، لزوم متابعت ائمه (ع) در امر دین، پیدایش تصوف در میان اهل تسنن، مخترع تصوف، نام های گوناگون صوفیه، چهرۀ تصوف در حدیث، اصول فرقه های تصوف پرداخته و فصل اول به بیان اصل مذهب صوفیه و فصل دوم در بیان برخی فروع مذهب صوفیه و معرفی بیست و یک فرقه صوفیه و ذم عقاید آنها و لزوم امر به معروف و نهی از منکر و اخبار وارده در مذمت صوفیه و عقاید باطله آنها و گفتار بزرگان و مطالب دیگر اختصاص یافته است. گفتار دانشمندان دربارۀ صوفیه، حرمت شرب خمر و زنا و لواط و غنا و موسیقی، عقاید باطلۀ صوفیه، نشانه های شیعیان علی (ع)، مبارزۀ علما با صوفیه، فضیلت دانش و دانشمند، لزوم متابعت علما، ذم مصاحبت اهل بدعت، وظایف علما و فرومانروایان سوء، سپاس از فرمانروایان دادگر، کیستی اولواالامر، نشانه های پایداری نعمت، دلهای فرمانروایان، مسؤلیت فرمانروایان از دیگر مباحثی است که نویسنده به آنها پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صحيح من سيرة النبي الأعظم صلی الله علیه و آله المجلد 34
نویسنده:
جعفر مرتضى عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دار الحدیث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
کتب سیره نبوی
کلیدواژههای فرعی :
مساجد و اماکن ,
14. ادیان religions ,
17. فرق کلامی ,
فهرست نویسی ,
اماکن متبرکه ,
اِعلام ,
3. مذاهب Religious denomination ,
فرق اسلامی (فرق) ,
فهرستها ,
مصادر ,
نشانگر اعلام ,
شابک (isbn):
964-493-227-7
چکیده :
«الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» نام مجموعه کتاب هایی است در ۳۵ جلد که توسط سید جعفر مرتضی عاملی در شرح زندگانی حضرت محمد (ص) نوشته است. نویسنده از بیست سالگی شروع به مطالعه و تحقیق در مورد سیره نبوی کرده و حاصل مطالعات خود را به تدریج منتشر ساخته است. نویسنده در این کتاب ها به بررسی اثرات مسئله منع حدیث در درستی حقایق تاریخی و نقش تازه مسلمانان اهل کتاب در تاریخ اسلام می پردازد و روش های سیره نگاری را بررسی و اسلوب خود را تشریح می کند. جلد سی و چهارم و سی و پنجم این کتاب شامل فهرست گوناگون مانند: آیات، اعلام، ادیان و مذاهب و فرق، اُمم و جماعات و قبایل، اماکن و بقاع، اشعار، مصادر و مراجع است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به احوال و اقوال فرقه کلامی کرامیه
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
تشبیه
,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه)
,
13. علم کلام
,
کرامیه (صفاتیه)
کلیدواژههای فرعی :
جوهریت خدا ,
فرقه ناجیه ,
امامت ,
عقیده تجسیم ,
کلام ,
نبوت ,
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
عمومیت قدرت الهی ,
تجسیم ,
ایمان ,
تاریخ علم کلام ,
حدیث تفرقه ,
تاریخ سیاسی کرامیه ,
فرق کرامیه ,
تفسیر مکانی استوای بر عرش ,
شکافته شدن خداوند ,
نسبت ثقل به خداوند ,
جمع حدوث و قدم قرآن ,
وقوع حوادث در خدا ,
آراء فقهی کرامیه ,
چکیده :
تحقیق در زمینه آراء مکاتب کلامی و فلسفی و پیوند آن با زمینههای اجتماعی و فرهنگی آنها از علائق پژوهندگان حوزه فلسفه و کلام است، بویژه آنکه این تحقیق متوجه مکاتب و فرق کمتر شناخته شده و غیر مشهور باشد. اگرچه در مورد فرقه کلامی کرامیه نوشتهها و گزارشهای مفصلی موجود نیست، اما مطالعه احوال و عقاید این فرقه و میزان تأثیر و نفوذ آن در میان مردمان عصر، میتواند حکایت از شرایط فرهنگی آن زمان و عوامل پدید آورنده چنین اندیشههایی بکند که یقینا خود مقدمه کاوشها و تحقیقات بعدی در این عرصه خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 88 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب استقصاء النظر فی القضاء و القدر
نویسنده:
علامه حلی
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
ویکی شیعه,
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
17. فرق کلامی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
قضا و قدر
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه نقدهاي كلي بر فرقه كلامي مرجئه وارد است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعد از جنگ صفين، «خوارج» اعلام كردند كه هر كس مرتكب گناه كبيره شود بايد توبه كند والّا كافر است.[1] بعد از مدتي عدهاي در برابر اين افراط به دام تفريط افتاده و گفتند: ايمان امري قلبي و زباني است و عمل در آن نقشي ندارد و گناه هيچ ضرري به ايمان نميرسا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
انتقادات وارد بر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
فرق کلامی ,
جریان های کلامی ,
مرجئه ,
اعتقادات مرجئه ,
مرجئه شیعه ,
علت شکل گیری مرجئه ,
انشعابات مرجئه ,
مرجئه منحرفه ,
فرق کلامی اسلامی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعامل خلفای نخستین عباسی (از منصور تا مامون)با فرق کلامی و واکنش ائمه ع
نویسنده:
جعفر رحمیی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تعامل
,
خلفای عباسی
,
علوم انسانی
,
17. فرق کلامی
,
واکنش
,
خلفای عباسی و فرق کلامی
,
خلفای عباسی و فرق کلامی
,
امامان معصوم علیهم السلام
چکیده :
چکیده:تاریخنگاری از دغدغههای مهم اندیشمندان سلف بوده است از این روی مورخین، بسیاری از وقایع مهم تاریخی را مضبوط کردهاند. با وجود اینکه آنان در ضبط وقایع تاریخی زحمات فراوانی متحمل گشتهاند، متأسفانه در نگارش تاریخ اندیشه، کوتاهی بزرگی صورت گرفته است، به طوریکه باید اذعان کرد کتابهای تاریخی، خصوصاً مصادر اولیه از تاریخ اندیشه تهیاند.خاندانهای بزرگی مانند امویان که حدود یک قرن و بنی العباس که قریب به پنج قرن عهدهدار حاکمیت و خلافت جامعه اسلامی بودند، هر کدام گرایشهای عقیدتی متفاوتی را داشتند. در درون آنها نیز تفاوتهای عمد? عقیدتی مشهود است، شخصیتی مانند معاویه بن ابی سفیان کاملاً جبری مسلک است و در مقابل، یزید بن ولید بن عبدالملک، خلیفه اموی، خود از مقتدرترین و نامدارترین رهبران فرقه قدریه به شمار میآید. همچنانکه عمر بن عبدالعزیز با سران قدریه دوستی عمیقی ایجاد کرده بود. انصاف حکم میکند در نسبت دادن عقیدهای به یک خاندان تأمل کنیم و گرفتار این اشتباه نشویم که همه آنان دارای عقیده واحد بودهاند و نباید عقید? معاویه و یزید بن معاویه را به تمامی امویان تسری داد.خاندان بنی العباس نیز گرایشات متفاوتی داشتهاند. گاهی تفاوت عقیدتی آنان به اندازهای عمیق میشود که نمیتوان دو خلیفه عباسی را در محدود? فرقه واحد جای داد. شخصیتی مانند منصور عباسی، جبری مسلک، گریزان از مباحث کلامی، علاقمند به اهل حدیث، مخالف سرسخت شیعه خصوصاً شاخه حسنی آن است و با شاکله اصلی شیعه نیز رفتاری خصمانه داشته است. او در مسأل? امامت نظریهای بر خلاف شیعه و حتی اهل سنت مطرح میکند و چهارچوب عقیدتی بنی العباس را بر همین اساس پایهریزی میکند. در همین خاندان شخصیت بزرگ تاریخی، مأمون عباسی به خلافت می رسد. او متکلمی زبردست، اهل مناظره و مباحثات کلامی است. رفتار او با شیعه کاملاً متفاوت با رفتار خلفای قبلی است تا جایی که امام شیعیان را به عنوان ولی عهد منصوب میکند و در زمان خلافتش شیعیان با آسودگی زندگی میکنند. او از جبر گریزان و جایگاه عقل را شناخته، قائل به خلق قرآن است. خلفای عباسی با شیعیان خصوصا شاخه حسنی آن رابطه تندی داشتهاند و با زیدیه همواره در حال جنگ بودند. در مقابل آنان رابطه خوبی با معتزله برقرار کردند و در ادامه حکومتشان یعنی پس از سفاح و در زمان منصور کم کم به تفکر اهل حدیث نزدیک شدند. هر چند ائمه شیعه با بنی العباس در برخی موارد درگیری سیاسی نیز داشتهاند، اما اختلافات اعتقادی ایشان با خلفای عباسی از اهمیت فراوانی برخوردار است. ائمه شیعه توانستند آراء و اندیشههای کلامی اهل بیت را به مردم معرفی کرده علاوه بر این میراث گرانقدری از احادیث اعتقادی برای آیندگان به جای گذاشتند. آنان موفق شدند در مقابل اندیشههای مخالف زمانشان،آراء و عقاید اهل بیت را بیان کنند و با تصحیح، رد یا قبول اندیشهها در برابر مخالفین واکنش نشان میدادند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان مرتکب گناه کبیره از منظر کلام شیعه
نویسنده:
محمدمهدی بیگدلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
17. فرق کلامی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
گناه کبیره
,
کفر
,
کفر
,
کفر
,
گناه کبیره
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
ایمان
چکیده :
چکیده :اختلاف پیرامون «ایمان و کفر مرتکب گناه کبیره» و سرنوشت اخروی وی، که اولین مسأله مطرح در تاریخ مجادلات کلامی مسلمین بوده است، ریشه در نوع نگاه فرق مختلف اسلامی به مقوله ایمان و تلقی خاص هر یک از ماهیت و لوازم آن دارد، که در این میان تفاوت نظرها در باب رابطه ایمان و عمل، عامل اصلی بروز اختلافات بوده است.در میان فرق کلامی عامه، از بین کسانیکه عمل را داخل در ماهیت ایمان و از شروط قوام ذات آن می شمارند؛ سخت ترین موضع از آن خوارج است که فتوا به کفر صاحب کبیره داده اند، حسن بصری اهل کبائر را منافق خوانده و معتزله وی را در حد وسط ایمان و کفر قرار داده و از آن تعبیر به «منزله بین المنزلتین» کرده اند، اما اهل حدیث با تفسیر این جزء ایمان به شرط کمال آن، مرتکب گناه کبیره را مومن فاسق دانسته اند. در مقابل کسانیکه عمل را خارج از ماهیت ایمان و جدای از ذات آن می دانند، در قبال وضعیت مرتکب کبیره، دو نظر کلی ارائه نموده اند؛ مرجئه با تقلیل ایمان به معرفت و بی اهمیت دانستن عمل، گناهکار را به صرف شناخت خدا، مومن حقیقی و از اهل نجات پنداشته اند، ولی اشاعره که ایمان را همان تصدیق قلبی می دانند با اذعان به لزوم اقتران ایمان و عمل صالح در موضعی مشابه با اهل حدیث گناهکار را مومن فاسق نامیده اند.متکلمین شیعه نیز در این باب نظر واحدی ندارند. نص گرایانی چون شیخ صدوق و پیروانش که ظواهر آیات قرآن و اقوال معصومین (ع) را یگانه مرجع کشف حقایق دینی می شمارند، بر اساس همین ظواهر، ایمان را حاصل اعتقاد و اقرار و عمل، و ترک عمل را مساوی خروج از دایره ایمان می دانند، ولی از آن رو که قائل به تفکیک بین ایمان و اسلام اند، مرتکب گناه کبیره را مسلمان غیر مومن می خوانند. در مقابل عقل گرایانی چون شیخ مفید و اتباع وی که ایمان را از سنخ معرفت و عمل را خارج از حوزه مفهومی آن می پندارند، علیرغم اضطراب و تشتت رأی بسیار، در نهایت حکم به ایمان مرتکب گناه کبیره کرده اند.در حدود 900 آیه از آیات قرآن نیز به موضوع ایمان اختصاص دارد، که مفاهیم برآمده از این آیات، به انضمام احادیث مأثور از اهل بیت (ع) که بهترین مفسر و مبین کلام الهی اند، ایمان را از جنس تصدیق و یقین قلبی و مرتبه ای بالاتر از اسلام ظاهری می نمایانند که همواره ملازم عمل صالح بوده و بنا بر شدت و ضعف آن افزایش و کاهش می یابد و ارتکاب گناه در صورتی که از آن توبه نشود، منجر به زوال آن می گردد. پس باید با تفکیک اسلام و ایمان، صاحب معاصی کبیره صرفا مسلمان ظاهری دانست.واژگان کلیدی : اسلام، ایمان، کفر، گناه کبیره، فرق کلامی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 310
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید