جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ابتلا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 89
عنوان :
خداوند برخی از لذات ها مثل بچه دار شدن را به زنان بخشیده، حالا اگر بنا به هر دلیلی، خدا این لذت را از دخترانی که قادر به ازدواج نیستند بگیرد، در عوض آن چه چیزی را به آن دختران می دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از قرآن كريم و روايات استفاده مي شود كه سنت الهي بر اين نيست كه خداوند متعال همة نعمت ها و لذت ها و يا اكثر آنها و يا لذت هاي خاصي را در اين دنيا براي كسي معين و مهيا فرمايد بطوري كه اگر يكي از آنها را از او گرفت بر او لازم باشد لذت ديگري را جايگزين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
حکمت الهی
,
تفاوت ها و شرور ها
کلیدواژههای فرعی :
ابتلا ,
امتحان الهی ,
نعمت های الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداوند چرا بعضی را سیاه و بعضی را به رنگهای دیگر آفرید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جهاني كه ما در آن زندگي ميكنيم اثر و صنعت خداوند است. خداوندي كه ما او را با صفاتي چون حكيم، عليم، كامل، غني، عادل و ... ميشناسيم. خداوندي كه زيباست و زيباييها را دوست دارد. علما و بزرگان اسلام يك قاعده و اصل كلي در برابر اين گونه سؤالات و مجهولات
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
حکمت الهی
,
تفاوت ها و شرور ها
کلیدواژههای فرعی :
ابتلا ,
تفاوت انسان ها ,
تنوع نوعی انسان ,
تنوع آفریده ها ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر تحمل مریضی های سخت برای امتحان و تصفیه روح است و پاداش آن را در آخرت می دهند؛ پس چرا حضرت ایوب بعد از تحمل این همه سختی ها و مرض ها ، اجرش را در همین دنیا گرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به صورت کلي بايد عرض نمود که، چنين نيست که تمامي مشکلات و سختي هايي که انسان در اين دنيا متحمل مي شود، صرفا براي اين باشد که اجر و پاداش اخروي دريافت نمايد. سختي هايي که بر انسان وارد مي شود مي تواند نتيجه اعمال خود انسان باشد و کفاره گناهاني که در ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ثواب و عقاب
,
ابتلا
,
عدل الهی
,
فلسفه بلایا
کلیدواژههای فرعی :
ترک اولی ,
فرج بعد از شدت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اشاره قرآن دربارة آزمایش همة بندگان، خواستم بدانم خداوند چگونه بندگانش را آزمایش می کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سنت امتحان يک سنت ثابت الهي است که هيچ انساني از آن استثنا نشده است. قرآن مجيد، با اشاره به امتحان عمومي انسان ها، مي فرمايد: «أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنّا و هم لا يفتنون؛[1] آيا مردم گمان مي كنند بدون امتحان رها مي شوند، نه هرگز، بلكه همگي ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابتلا
,
عدل الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
ابتلا ,
امتحان الهی ,
امتحان و سنت های الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا مشکلات و مصائب این دنیا صرفاً آزمایش الهی است یا اینکه تاوان خطاهای گذشته انسان است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از مجموع آيات و رواياتي كه دربارة مصائب و مشكلات آمده است برميآيد كه مشكلات و مصائب بر دوگونه مي باشند: الف) مشكلات و مصائبي كه با طبيعت زندگي انسان سرشته شده و اراده و اعمال بشر كمترين تأثيري در آن ندارد. مانند: مرگ و مير و قسمتي از حوادث دردناك طب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابتلا
,
اعمال انسان
,
عدل الهی
,
فلسفه بلایا
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
ابتلا ,
امتحان الهی ,
لوح محفوظ ,
لوح محفوظ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در فلسفة بلایا گفته شده که خداوند می خواهد بندگانش را آزمایش کند، آیا راههای دیگری غیر از بلایا وجود ندارد که آزمایش کند و انسان معمولاً در اوقات سختی و مشقت بیشتر به یاد خداست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از سنت هاي حتمي و اجتناب ناپذير الهي كه در آيات بسياري و همچنين روايات بدان اشاره شده است مسئله امتحان و آزمايش مومنين است. كه قرآن مي فرمايد: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ» (آيا همينكه انسان ها
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابتلا
,
عدل الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه بلایا
کلیدواژههای فرعی :
ابتلا ,
امتحان الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به اینکه می گویند فقر کفر می آورد، چرا بعضی آدم ها هیچ وقت پولدار نمی شوند، شاید اگر پولدار شوند آدم بدی نشوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
احاديثي كه در باب فقر و غناء از معصومين ـ عليهم السّلام ـ وارد شده است به صورت كلي بر دو دسته تقسيم مي شوند: 1. دسته اول احاديثي كه فقر را ستايش و غنا را نكوهش مي كنند. 2. دستة دوم احاديثي كه برعكس فقر را نكوهش و ثروتمندي را ستايش مي كنند. براي فهم م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابتلا
,
عدل الهی
,
فقر و غناء
کلیدواژههای فرعی :
فقر إلی الله ,
فقر در روایات ,
نکوهش فقر ,
فقر النفس ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهایی از رنج در آموزههای قرآنی و آیین بودا
نویسنده:
محمدحسن رستمی، فیاض قرائی، علی جلائیان اکبرنیا، سید محمد حسین موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه آلام
,
رنج
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
خاستگاه رنج در ادیان
,
رهایی از رنج
,
رنج در قرآن
,
رنج در بودا
,
حقیقت رنج
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اسلام ,
انسان شناسی ,
جهان شناسی اسلامی ,
آفرینش انسان ,
ثواب و عقاب ,
ابتلا ,
غایت خلقت ,
الدنیا ,
بودایی ,
سنت بازتاب اعمال ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان شناسی مذهبی ,
امتحان الهی ,
دین بودایی ,
اهل بیت(ع) ,
گناه ,
خلق آدم (ع) ,
اثم ,
هدف زندگی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
مالکیت الهی ,
کفاره گناه ,
مدیریت مشکلات ,
تکامل شخصیت ,
هینیانه ,
ماهایانه ,
محضر الهی ,
شناختن مصیبت ,
مبدأ شناسی ,
تولد انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
انسان در سختی آفریده شده و در طول زندگی نیز با مشکلات مختلفی روبهروست. مدیریت مشکلات میتواند او را از رنج برهاند و در دلِ بلایا مسیری آرامشزا به وی بنمایاند. از سوی دیگر عدم مدیریت مشکلات موجب اختلالات عصبی و گاه نارضایتی از زندگی میگردد. برخی از ادیان برای مدیریت مشکلات، مبتنی بر جهانبینی خویش، برنامههایی را ارائه نمودهاند تا تحمل رنج را آسان یا آن را ریشهکن نمایند. در آموزههای قرآنی اسلام و تعالیم پیشوایان آن و نیز تعالیم بودا برای رسیدن به این امر راهکارهایی معرفی شده است. این نوشته به روش توصیفی ـ تحلیلی در پی دستیابی به راهکارهای اسلام و آیین بودا جهت رهایی از رنج و مقایسه و تحلیل اجمالی آنهاست. قرآن در موارد متعدد با پذیرش رنج و مصیبت در زندگی انسان، آن را هدفمند و عمق آن را خیر و خوبی و وسیلهای برای رسیدن به کمال میداند و در یک نگاه کلی و جامع به سه بخش تقسیم میکند: بازتاب عمل، کفاره گناهان و زمینه تکامل شخصیت. از سوی دیگر، آیین بودا رنج را خصیصه همه هستی از جمله انسان معرفی میکند و با نگاهی بدبینانه به رویدادهای ناخوشایند در زندگی انسان، هدفی برای آنها بیان نمیکند و لزوماً باید پس از انجام دستورات هشتگانه از رنج رهایی یافت. این نوشتار پس از طرح مسئله و مفهومشناسی، به بررسی راهکارهای رهایی از رنج از نظر اسلام و بودا و تحلیل آنها پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاک تشخیص مصیبتهای آزمونی از کیفری : شماره 18 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
سید محمد مرتضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مصیبت
,
ابتلا
,
امتحان الهی
,
قرآن
,
اخلاق اسلامی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
بلاها و مصیبت ها در قرآن
,
مصیبت آزمونی
,
مصیبت کیفری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عذاب ,
هلاکت انسان ,
استغفار ,
آرامش ,
اختبار ,
اتمام حجت الهی ,
سنت الهی ,
سنت های الهی ,
فتن ,
تمحیص ,
آرامش روحی ,
عذاب ,
آیات امتحان ,
مرگ (فقه) ,
انابه ,
سنت آزمون ,
بازتاب گناه ,
گناه شخصی ,
گناه جمعی ,
معیار مصیبت ,
سنت قطعی ,
دفع مصیبت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سنت آزمون یکی از سنتهای قطعی خداوند است که به شکل مصیبت و نعمت بروز میکند. از سوی دیگر بازتاب برخی از گناهان نیز گاهی به صورت مصیبت بروز میکند و در مواردی انسانها نمیتوانند تشخیص دهند مصیبتی که گرفتار آناند آزمون الهی است تا صبر کنند، یا کیفر گناهان است تا توبه کنند و چه ملاکی برای تشخیص این نوع مصیبت وجود دارد. مقاله حاضر با بررسی آیات قرآن، مصائب را به سه گروه تقسیم و برای هر گروه ملاکهایی را جهت تشخیص آنها به این شرح مطرح کرده است: 1. مصائب آزمونی: ملاک تشخیص آنها تحملپذیر بودن، آرامش پس از ابتلا، دریافت پاداش پس از اتمام، ابتلا از خداوند و اتمام از بنده و... میباشد 2. مصائب کیفر گناهان جمعی: ملاک تشخیص این نوع مصائب، فراگیر بودن، نبود فرصت بازسازی و نابودی جمعی میباشد 3. مصائب کیفر گناهان شخصی: ملاک تشخیص این نوع مصائب، فراگیر نبودن، ناتوانی در تغییر مصیبت، برطرف شدن مصیبت با توبه و بازگشت به خداوند و تبدیل شدن مصیبت به خوشی پس از توبه میباشد. مشروح مستند ملاکهای یادشده را باید در متن مقاله جستجو کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنابخشی به زندگی و مؤلفه های تأثیرگذار آن در پیشگیری از جرم از منظر قرآن کریم : شماره 21 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
قدرت الله خسروشاهی، سارا سادات هاشمی، علیرضا نجفی اسکندری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
جرم
,
پیشگیری از جرم
,
معنا بخشی به زندگی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
انسان ,
ایمان ,
جهان هستی ,
ماهیت انسان ,
الانبیا ,
جهنم ,
ابتلا ,
تعلیم و تربیت الهی ,
مسئولیت انسان ,
تعقل ,
یاد خدا ,
ایمان به خدا ,
مشورت ,
امتحان الهی ,
عالم خلقت ,
نظام هستی ,
انبیاء(ع) ,
بهشت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
حیات اخروی ,
انسان ,
ایمان به خدا ,
جرم شناسی ,
تشویق ,
جاودانگی روح ,
تهدید ,
بزهکاری ,
تربیت و تعلیم اسلامی ,
ماهیت انسان در قرآن ,
هدف در زندگی ,
کثرت گرایی دینی ,
آثار دعا ,
خلود ,
جهنم ,
ذکر (یاد خدا ) ,
اعتدال در زندگی ,
دعا ,
آداب مشورت ,
تفکر ,
امداد الهی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
نظارت خدا ,
پلورالیسم دینی ,
سیاست جنایی اسلام ,
انحراف انسان ,
چیستی زندگی ,
نفی پلورالیسم ,
شعور عالم خلقت ,
اعتقاد به غیب ,
تعاون در جامعه ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از پرسش های اساسی که تاثیر زیادی در نگرشها و رفتار انسان دارد، سوال در مورد چرایی و چیستی زندگی و در نتیجه فهم چگونه زیستن می باشد. رویکرد به معنا و مفهوم زندگی تابعی از نگرش به انسان، هستی و هستی آفرین و نسبت میان آنهاست. درک ناصحیح این مولفه های بنیادین تاثیر غیرمستقیم زیادی در انحراف انسان و ارتکاب جرایم خواهد داشت. بر این اساس، جرایم باید در هر جامعه متناسب با فرهنگ خاص آن جامعه مورد مطالعه قرار بگیرد. بر اساس آموزهای قران کریم معنا بخشی به زندگی و پیشگیری اولیه از وقوع جرم و گمراهی، اصلی ترین سیاست جنایی قرآن کریم است. هدف نهایی این سیاست تعلیم و تربیت انسان هایی است که در جهت رشد خود با اراده تربیت یافته بتوانند از ارتکاب جرم احتراز کنند. در این دیدگاه، ایمان به وجود اموری غیبی، نظارت خداوند، ارسال پیامبران از سوی او و در نتیجه اعتقاد به امداد رسانی های او در روبرویی با مشکلات و وجود جهانی دیگر جهت کسب پیامدهای اعمال خود در این دنیا و همچنین ایمان به خلقت هدفدار، به زندگی انسان معنی بخشیده و از انحرافات او جلوگیری می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 89
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید