جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خلافت الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 85
عنوان :
سرشت الوهی عیسی (ع) در نگاه ابن عربی (بررسی تطبیقی آرای ابن عربی درباره ماهیت الهی، ولایت و نبوت حضرت عیسی و مقایسه آن با آیات قرآن و آرای مسیحیان)
نویسنده:
حسین حیدری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
خلافت الهی
,
ولایت مطلقه
,
ابن عربی
,
ختم ولایت
,
عیسی مسیح
,
ختم نبوت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عرفان نظری
چکیده :
محیی الدین در خصوص ماهیت و نبوت عیسی (ع) سخنان غریبی دارد از جمله اینکه:1. اقامت روح عیسی قبل از تولد جسمانی او هزار سال به طول انجامیده است.2. علت خطای قائلان به تثلیث این نیست که عیسی را به خدایی گرفتند، بلکه خطای آنان این است که فقط عیسی را خدا پنداشتند، در حالی که همه جهان صورت خداست و به تعبیری دیگر، هستی مابین مخلوقات و خداوند تقسیم شده است. .3عیسی (ع) جامع خلافت الهی یعنی مراتب: ولایت، نبوت، امامت، امر، ملک و تمام رسالت است، و بدین ترتیب، خلافت او اتم و اکمل است و به وسیله او، دوره عبودیت در خلافت به اتمام رسیده است. .4وصف و فص نبوت اختصاص به عیسی (ع) دارد، و مراد او نبوت عامه ازلا و ابدا به طریق اصالت می باشد که ویژه اوست. .5عیسی (ع) خاتم ولایت علی الاطلاق است. نگارنده، برخی از آموزه های مذکور از ابن عربی و همچنین آرای برخی از عارفان قبل از وی (مانند حلاج) در باب وحدت وجود و حلول و اتحاد را متاثر از دیدگاه مسیحیان می داند، و به مشابهت هایی در باور محیی الدین در مورد عیسی (ع) با عقاید مسیحیان در باب عیسی مسیح قائل است، با این تفاوت که ابن عربی با نظر وحدت وجودی- نه وحدت شهودی -الوهیت عیسی (ع) را به همه کائنات تعمیم می دهد. برای اثبات مدعای مذکور این مقاله، اوصاف مسیح در کتاب مقدس عهد جدید، قرآن، و برخی فرق مسیحی و آثار ابن عربی بررسی شده و مشابهات نشان داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وحدت انسان و جهان در فیزیک و عرفان
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، فاطمه فرضعلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت الهی
,
وحدت
,
انسان
,
فیزیک کوانتوم
,
وحدت
,
عقل
,
عقل(منطق)
چکیده :
از نظر عرفا «خلق» به معنای عرفی آن، وجود حقیقی ندارد و هر آن چه در عرصه گیتی مشاهده می شود، جز تجلی ذات احدی خداوند نیست. همه موجودات «نمود» ند و «بود» حقیقی منحصر در ذات الهی است. به تعبیر دینی هر آن چه در سرای وجود جلوه گری می کند «وجه الله» است. از دیگر سوی، انسان خلیفةالله است و به دلیل جامعیت اسماء الهی و تام بودن مظهریت حق، می تواند سلطه علمی و فعلی بر عالم هستی داشته باشد. از نگاه فیزیک نوین نیز، در بنیاد جهان، یکپارچگی شگفت انگیزی حاکم است و انسان به عنوان تنها ناظر آگاه وبا نگاهی عمیق تر یک «سهیم»، نقش کلیدی و تعیین کننده ای در تبیین و حتی تکوین جهان ایفا می کند، به گونه ای که تصور وجود جهان بدون انسان محال است. در این نوشتار وحدت بنیادین اجزاء جهان و رابطه انسان با جهان هستی در حوزه عرفان و فیزیک به گونه ای تطبیقی طرح و بررسی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه افرادی و با چه کرداری به درجه خلیفة اللهی نائل میشوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعالیم و آموزههای دینی در ارتباط با موضوع مورد پرسش میگوید: 1. قابلیت «خلیفة الله» شدن در همه انسانها وجود دارد و یکی از امتیازات انسان بر موجودات دیگر همین برخورداری از استعداد خلیفة الله شدن است. البته فعلیت این مقام فقط در افراد محدودی محقق می
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا مقام خلیفة الله همگانی است و آیا از این مقام، مقامی بالاتر نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای روشن شدن پاسخ توضیح چند نکته ضروری است: 1. خلیفه و خلافت از ریشه «خلف» به معنای پشت سر، گرفته شده و به معنای جانشینی است. جانشینی گاه در امور حسی است مانند «و او کسی است که شب و روز را جانشین یکدیگر قرار داد» [1] ، گاه در امور اعتباری نظیر «ای
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
خلیفه خدا ,
خلیفه خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان خلیفةالله است یا خلیفه ربّ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سؤال فوق را این گونه طرح میکنیم: حضرت آدم (ع)، خلیفه چه کسی بود و انسان خلیفه کیست؟ و با توجه به این که خلیفه از آن جهت که خلیفه و جانشین است باید عهدهدار وظایف و کارهای مستخلفعنه (جانشین شده از طرف او ) و متصف به اوصاف او باشد، خداوند تا چه ان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت انسان در قرآن
,
تفسیر قرآن
,
انسان شناسی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
ماهیت انسان در قرآن ,
آیه 030 بقره ,
جایگاه انسان در قرآن ,
مصداق خلیفه الله ,
خلیفه ربّ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب کمال وجودی انسان در حضرت محمد (ص)
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
حقیقت محمدی (ص)
,
نبوت
,
انسان کامل (کلام)
,
پیامبر
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
ظهور حقیقت محمدیه
کلیدواژههای فرعی :
اسماء ,
معراج ,
جبروت ,
ملکوت ,
ناسوت ,
الولایه ,
عین ثابت نفس ,
خلافت الهی ,
عالم غیب ,
ولایت الله ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
کمال نهایی نفس ,
صفات الهی ,
خلافت الهی ,
عالم ملکوت ,
علم نفس ,
معراج پیامبر(ص) ,
مقام رسالت ,
وحی الهی ,
وحی ,
صفات خدا ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
عقل(منطق) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
وجوه کمالی نفس ,
مکاشفات نبوی ,
قوس نازل ,
قوس ساعد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حضرت محمد (ص) بهعنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبه جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبهای است. مقام خلافتاللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین مراتب عالی در مرتبه دانی است. مقاله حاضر مسئله مزبور را از چشمانداز عقل و نقل برمیرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان جانشين پروردگار
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از دیدگاه عرفان نظری ، ذات باری تعالی ، در مقام فعل و ظهور ، یک تجلّی و ظهور بیش ندارد. لذا می گویند: « التّجلیُّ لایتکرر ــ تجلّی تکرار نمی شود.» اوّلین و آخرین ظهوری که خدای تعالی در ازل نمود ، حقیقتی بود که برای آن ـ به مناسبتهای گوناگون ـ بیش از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت الهی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
,
جانشینی خدا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات انسان کامل و خلافت الهی در اندیشه ملاصدرا
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
خلافت الهی
,
خلافت الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان کامل
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
حرکت جوهری ,
بدن ,
تکامل جوهری ,
اِبداع (آفرینش) ,
الولایه ,
تدبیر ,
هدایت جامعه ,
تکوین ,
امامت ,
عالم تکوین ,
عالم ماده ,
نظام هستی ,
ابداع ,
اهل بیت(ع) ,
تسخیر ,
عالم محسوسات ,
صناعت ,
نظام عالم وجود ,
کمال طلبی ,
بدن ,
حرکت جوهری ,
تدبیر ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سلسله مخلوقات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ملاصدرا از فیلسوفان اسلامی است که دارای نظام فکری نسبتا منسجم انسان شناختی است. او از زوایای فلسفی، عرفانی، دینی و سیاسی ابعاد گوناگون خلافت اللهی انسان را نشان می دهد ضمن اینکه بین آنها پیوند ذاتی وجود دارد. در نظر او حقیقت دو بعدی انسان، با تاکید بر بعد روحانی با گرایش تکاملی و معنوی ارتباط می یابد و اندیشه حرکت جوهری نفس را تداعی می کند که حدوث جسمانی او در نهایت به بقای روحانی ختم می گردد. علاوم بر این خصوصیت کمال طلبی انسان، در نهایت ترسیم کننده جایگاه انسان کامل و صدرنشینی او در سلسله مخلوقات الهی است که بواسطه داشتن کمالات وجودی، معرفتی و اخلاقی از سوی خداوند، مامور هدایت و رهبری دیگر انسان ها در قالب نبوت، امامت و ولایت می باشد. این اندیشه قابلیت ترسیم تصویر دقیق تری از انسان را دارد که می تواند در نظریه پردازی های انسان شناختی و علوم انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سازوکارهای انتقال جایگاه و کارکردهای پیامبران در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
محمدرضا وصفی، روحاله شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
ادیان ابراهیمی
,
ادیان ابراهیمی
,
نبوت
,
دین ابراهیم(ع)
,
نبی مرسل
,
انتقال جایگاه پیامبر
,
خاندان ابراهیم (ع)
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
انبیای بنی اسرائیل ,
خلافت الهی ,
قوم بنی اسرائیل ,
وصایت ,
تورات ,
خلافت الهی ,
وراثت (امامت) ,
انبیای بنی اسرائیل ,
تورات ,
قرآن ,
کلیسای ارتدوکس ,
عهد قدیم ,
فلسطین ,
اورشلیم ,
قرآن ,
کارکرد مسئولیتی پیامبر ,
کارکرد معرفتی پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
در ادیان ابراهیمی، پیامبران جایگاه بسیار ارزشمند و برجستهای دارند، اما آیا با مرگ آنان، جایگاه و کارکردهایشان نیز پایان میپذیرد؟ نوشتار حاضر، در پی یافتن پاسخی برای این پرسش، با رویکردی تطبیقی و تاریخی، به بررسی متون مقدس ادیان ابراهیمی میپردازد و ضمن بازشناسی سه ساز و کار عمده برکت، وراثت و وصایت برای پدیده انتقال جایگاه و کارکردهای پیامبران، ویژگیهای هر یک را بازگو، و دو نمونه مشخص از ساز و کار وصایت در دستگاه اندیشه یهودی و مسیحی را بررسی مینماید. بر پایه بررسیهای این نوشتار، میتوان پدیده انتقال جایگاه و کارکردهای پیامبران، و سه ساز و کار متفاوت یادشده را، از ویژگیهای مشترک ادیان ابراهیمی به شمار آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسمای الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسم مستاثر
,
تعین اول
,
صفات خدا
,
اسماء مستأثره الهی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسماء مستاثر(مقابل اسماء غیر مستاثر)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
تعین اول
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
خلافت الهی ,
اسم مکنون ,
مرتبه ذات حق ,
حدوث اسماء الله ,
خلافت الهی ,
نظام هستی ,
اهل بیت(ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
واحدیت ,
حدوث اسماء ,
اسم اعظم الهی ,
نظام عالم وجود ,
انسان کامل ,
عالم شهادت ,
تعینات خلقی ,
مرتبه احدیت ,
اسم اعظم ,
اسم مکنون ,
تعین ثانی ,
حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ماسِوی الله ,
استیثار ,
تنزل ماسوی الله ,
صدور ماسوی الله ,
علم انسان کامل ,
معنای غیب ,
مرتبه الوهیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مباحث عرفان و شریعت از مباحث مهم، ضروری و زنده در مطالعات عرفانی است. دیرینه این مباحث مقایسهای و تطبیقی در دو حوزه عرفان اسلامی و الهیات اسلامی دستکم به زمان بروز نحلهای عرفانی در قرن دوم هجری میرسد. مسئله این نوشتار که از مقوله مباحث عرفان و شریعت است بررسی تطبیقی اسم مستأثر در نصوص شریعت و تعین اول در متون عرفانی است. بحث چینش نظام هستی و نحوه تعین و تنزل و صدور ماسویالله، بهویژه در تعینات و تنزلات آغازین آن، را باید در متون شریعت، در مباحث اسماء، جستجو کرد. فرضیهای که در این نوشتار درصدد اثبات آن هستیم این است که اسم مستأثر اولین تعین حق تعالی و حلقه واسطه میان ذات حق تعالی و سایر اسماء اوست. با این هدف، ابتدا به جایگاه اسم مستأثر و مفاد آن در روایات و رابطه آن با ذات حقّ و تعین اول و ثانی میپردازیم. با بررسی اسم مستأثر در متون روایی و بررسی تعین اول در متون عرفانی، بر این فرضیه پای میفشاریم که اسم مستأثر در روایات همان تعین اول در عرفان است و نیز به این دیدگاه گردن مینهیم که اسماء مستأثره در معنای دومی و به اشتراکات لفظی به دستهای از اسماء در تعین ثانی قابل تطبیق است. و البته، نظریه برخی اهل معرفت که اسم مستأثر را عنوان مشیری به مقام ذات میدانند ـ ضمن کرنش و احترام به این بزرگان ـ دارای ابهام و خدشه میدانیم. علم انسان کامل به اسم مستأثر و مظهر این اسم در هستی، به عنوان دو مبحث کاربردی و شیرین، نکات پایانی این نوشتار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 85
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید