جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فریدالدین عطار نیشابوری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
ساختار معنایی الهی نامه عطار
نویسنده:
فاطمه امامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
حکایات عطار
,
شبکه منسجم لفظی - معنایی
,
الهی نامه عطار
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
ساختار معنایی الهی نامه
کلیدواژههای فرعی :
حکایات عطار ,
مفاهیم عرفانی ,
هدف سیر و سلوک ,
هفت وادی عطار ,
اصطلاحنامه عرفان ,
تمثیل در شعر عطار ,
آثار عطار نیشابوری ,
حکایت نوشروان عادل با پیر بازیار ,
چکیده :
تفکر اصلی عطار در الهی نامه در قالب پیرنگی منعکس شده است که در آن روح به عنوان پدر همراه با اطوارش به صورت شش پسر، در قالب بیست و دو مقاله و صد و هشتاد و دو حکایت، هفت شهر عشق را می پیماید و مراحل تکامل را پشت سر می گذارد. این پژوهش تلاش دارد تا الگوهای مورد نظر عطار را در شیوه ساختارمند اثر در ارتباط دقیق لفظ و معنا، با به دست دادن شواهدی از متن ذکر کند؛ قوانینی که در چهار سطح کلی به صورت یک شبکه منسجم لفظی - معنایی، منطق درونی اثر را مشخص می سازند. با یک نگاه محققانه می توان دریافت که عطار در سراسر اثر به این الگوها پایبند است؛ گویا این شیوه برای بیان تفکر اصلی او در الهی نامه به صورت خط یا رشته ای در خلال اثر کشیده شده است و موقعیت های مهم داستان را به هم پیوند می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کهن الگوی سایه و انطباق آن با نفس در مثنوی های عطار
نویسنده:
سعید قشقایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
اسطوره
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
مثنوی های عطار
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
کهن الگوی سایه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام نفس
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
کلیدواژههای فرعی :
تن و جان ,
حکایت شیخ صنعان ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ظهور حقیقت محمدیه ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
خواب و رویا در عرفان ,
کهن الگوی خود ,
کهن الگوی سفر ,
صفات نفس ,
چکیده :
آرکی تایپ (کهن الگو) مهم ترین اصطلاح مکتب روانکاوی کارل گوستاویونگ، روان پزشک سوئیسی، (1875-1961 میلادی)، است و شامل تصاویر کهن و افکار غریزی است که در ناخودآگاه جمعی مشترک انسان ها وجود دارد. این صور ازلی به شیوه ای نمادین در رویا و اسطوره خود را آشکار می کنند. با توجه به اینکه آثار حماسی و عرفانی با ناخودآگاه در ارتباط هستند، پس این آثار جایگاه مناسبی برای تجلی کهن الگوها است.از آنجا که مثنوی های عطار در زمره آثار شگرف عرفانی است، می توان در آن به بررسی کهن الگوهای مختلف پرداخت. در پژوهش پیش رو، کهن الگوی سایه (Shadow) و انطباق آن با نفس در مثنوی های عطار-منطق الطیر، اسرارنامه، مصیبت نامه، الهی نامه بررسی و تحلیل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به نمادپردازی عطار در منطق الطیر
نویسنده:
حسین خسروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
منطق الطیر عطار
,
ادبیات
,
تمثیل در شعر عطار
,
نماد شناسی منطق الطیر
,
نماد پرندگان در منطق الطیر
,
تحلیل ساختاری منطق الطیر
کلیدواژههای فرعی :
سمبل (نماد) ,
پیامبر ,
استعاره و نماد ,
سالک ,
فنا ,
سیمرغ در منطق الطیر ,
چکیده :
عطار در ابیات 616 تا 680 منطق الطیر شیوه خاصی را در استفاده از سمبل ابداع کرده است. او در این بخش، که 65 بیت دارد، با سیزده پرنده گفت و گو می کند.گفت وگو با هر پرنده در پنج بیت ارایه شده است و در هر پنج بیت، ساختاری سه جزیی وجود دارد که در آن، یک پرنده، یک پیامبر و یک شخصیت منفی (ضد قهرمان) دیده می شود.پرنده در سه مفهوم طیر، سالک و روح؛ پیامبر در مفهوم نبی، ولی خدا، و پیر؛ و شخصیت منفی در معنای قاموسی واژه، نفس و جسم به کار رفته است. این سه مفهوم در تمام قسمت های سیزده گانه ثابت است.در منطق الطیر به نقش نمادین اعداد هم توجه شده است و شاعر به رمز چندین بار بر اعداد خاصی تاکید می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی گذرا به سیر تاریخی مهدویت در تصوف
نویسنده:
محمودرضا اسفندیار ,فائزه رحمان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع و زهد
,
مهدویت
,
مهدویت امام مهدی علیه السلام
,
امام زمان (عج)
,
ختم ولایت
,
خاتم اولیاء
,
ولایت در متون ابن عربی
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
مهدویت در تصوف
کلیدواژههای فرعی :
علاءالدوله سمنانی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
مولانا ,
حکیم سنایی ,
انتظار فرج ,
سید محمد نوربخش ,
حکیم ترمذی ,
سعدالدین حمویه ,
صفی علیشاه ,
حسین بن منصور حلاج ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
نوربخشیه (از صوفیان کبرویه) ,
صفویان ,
کتاب ختم الأولیاء ,
نسفی، عزیزالدینبن محمد ,
چکیده :
مهدویت بیشتر به عنوان آموزه ای شیعی در فرهنگ اسلامی ایرانی، نقش و جایگاه مهمی دارد. در این مقاله، پس از مروری گذرا بر مفهوم موعودگرایی در ادیان ابراهیمی، جایگاه مهدویت در تصوف سده های نخستین (قرون دوم تا پنجم) را بررسی کرده ایم. در ادامه، مهدویت در سده های ششم و هفتم (نیمه اول) تاریخ تصوف (دوره ظهور مهدویت در تصوف) و آن گاه در قرون هفتم (نیمه دوم)، هشتم و نهم (آغاز جریان نزدیکی بیشتر تصوف و تشیع) پی جسته ایم. در تعقیب این جریان، عصر صفویه (دوران استقرار تشیع به عنوان مذهب رسمی در ایران) و قاجار، آخرین بخش این پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صور نوعیه کرامات اولیا در میان معجزات و قصص انبیا
نویسنده:
رضا صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
آیات معجزه ( قرآن )
,
جواز کرامت اولیاء
,
کرامت
,
معجزات انبیا
,
معجزات غیر انبیا
,
تذکره الاولیاء
,
عرفان اسلامی
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
انواع کرامت
,
تفاوت معجزه و کرامت
,
کرامات در تذکره الاولیا
کلیدواژههای فرعی :
معجزات حضرت محمد(ص) ,
معجزات سلیمان علیه السلام ,
معجزات عیسی(ع) ,
معجزات موسی (ع) ,
معجزه حضرت مریم علیها السلام ,
شفای مریضان ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
آیه 114 مائده ,
کرامت اولیاء ,
زنده کردن مردگان ,
معجزه روی آب راه رفتن ,
طی الارض ,
شبهات کرامت ,
نزول مائده آسمانی ,
معجزه نسوختن در آتش ,
سخن گفتن حیوانات ,
کرامت بایزید بسطامی ,
معجزه تسخیر حیوانات ,
کرامات رابعه عدویه ,
اشراف بر ضمایر ,
چکیده :
در کتاب های مربوط به تصوف، از کهن ترین روزگار، کرامات بسیاری به اولیا و مشایخ طریقت نسبت داده شده است و در میان آنها، تذکره الاولیای عطار، از این منظر، گستردگی و ویژگی خاصی دارد.نوشته پیش رو، در پی نوعی دسته بندی کرامات در تذکره الاولیای عطار نیشابوری است و به بررسی و شناسایی صور نوعی و الگوهای اولیه کرامات منسوب به اولیا در این کتاب می پردازد. نگارنده بر این باور است که بسیاری از این کرامات احتمالا بر ساخته از معجزات و قصص مربوط به انبیا و قدیسان است و این الگوها و صورت های مثالی در ساخته شدن آنها، دور از نظر نبوده اند. در این میان، سهم مریدان ساده اندیش و خیال پرداز در دامن زدن به این گونه روایات، بیش از همه بوده است. بنابراین، در رویارویی با این گونه مسایل در کتب و تذکره های عرفانی باید با احتیاط و تامل رفتار کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابلیس در جهان بینی عطار
نویسنده:
ابراهیم ابراهیم تبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
افعال شیطان
,
وسوسه شیطان
,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع)
,
ابلیس
,
ادبیات عرفانی
,
عشق ابلیس
,
نافرمانی شیطان
,
ابلیس در قرآن
,
ابلیس در عرفان
,
لعنت ابلیس
,
دفاع از ابلیس
,
فرجام ابلیس
کلیدواژههای فرعی :
نفس در قرآن ,
تکبر شیطان ,
پر خوری ,
حرص ,
شباهت شیطان و نفس ,
نکوهش دنیا ,
آیه 16 اعراف ,
آیه 56 هود ,
آیه 120 نساء ,
توبه ابلیس ,
چکیده :
در ادبیات ملل اسلامی درباره ابلیس و طرد یا دفاع از او، به تلویح و تصریح، سخنان بسیار زیادی گفته شده است. برخی از عارفان نامی ایران، در خصوص اهمیت بنیادین این شخصیت مهم قرآنی، حقایق زیادی را در آثارشان آشکار کرده اند. عطار، یکی از برجستگان بادیه سلوک، در باب تمرد و تقرب ابلیس در مقابل درگاه حضرت عزت، نظریاتی متناقض در آثارش بیان کرده است؛ وی گاهی ابلیس را ابزار خداوند دانسته که همه اعمال او بر اساس قضا و قدر بوده است. در این تصویر، عطار هیچ تقصیری را بر ابلیس وارد ندانسته و او را در کسوت یک قربانی اندوهبار نمایش داده است که رازی شایسته را جست وجو می کند و گاهی ابلیس را به علت طغیان علیه مشیت الهی محکوم کرده و او را دشمن نفرت انگیز خداوند دانسته است. نگارنده در این مقاله، به روش تحلیلی و توصیفی، به نقد و بررسی جهان بینی عطار در باب ابلیس پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمثیل، آیینه اجتماع (سیری در تمثیل های ادبیات عرفانی در آثار عطار و مولانا)
نویسنده:
مرضیه بهبهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
مولانا
,
استعاره
,
آرایه های ادبی
,
عقلای مجانین
,
حکایات تمثیلی
,
ادبیات و جامعه
,
تمثیل در مثنوی
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
تشبیه
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
حکایت دیوانگان عطار
کلیدواژههای فرعی :
ظلم ,
عطار و مولوی ,
شاهدبازی ,
تشبیه تمثیل ,
آموزه های عرفانی ,
انحراف اخلاقی ,
سلطان محمود غزنوی ,
زن در مثنوی ,
انحراف جنسی ,
تمثیل رمزی ,
واقعه غز ,
حکومت استبدادی (مسائل جدید کلامی) ,
قلندران ,
اصطلاحات عرفانی ,
بهلول ,
تفاوت تمثیل و تشبیه ,
تمثیل سیاسی ,
اهل حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
تمثیل یکی از صور خیال است و یکی از انواع تشبیه به شمار می آید. از آنجا که مشبه به در تمثیل معمولا حسی و ملموس است، می توان از ظاهر آن پی به واقعیت های اجتماعی برد. ادبیات عرفانی ما قسمت عمده ای از گنجینه ادبی ما را شامل می شود و عطار و مولانا کوه موج این دریای عظیم ادب عارفانه هستند. با نگاهی به تمثیل های این دو شاعر بزرگ می توان از ورای آموزه های عرفانی وبا دقت در ظاهر داستان های آنان، به واقعیت های جامعه قرن ششم و هفتم هجری پی برد. اگرچه محور ادبیات عرفانی، به ویژه در شعر این دو شاعر، برتری عالم غیب بر عالم شهادت است، باز هم می توان از ظاهر تمثیل ها و انتخاب موضوعاتی که پیام های عرفانی دارند، اجتماع شاعر را شناخت، زیرا اگر تمثیل را مشبه بهی ملموس برای مشبهی معقول بدانیم، شاعر ناگزیر است از حکایات و داستان هایی به عنوان مثل استفاده کند که برای مخاطبان او شناخته شده باشد؛ پس انتخاب چنین تمثیل هایی خواننده را به فهم اوضاع و احوال اجتماعی شاعر از ورای آموزه های عرفانی و تجربیات شخصی عارفانه نایل می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رویکرد عرفای مسلمان نسبت به فرح و شادمانی با توجه به آیات و روایات
نویسنده:
سید علی اصغر میرباقری فرد , طاهره خوشحال دستجردی , زینب رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
فرح
,
قرب الهی
,
حزن ممدوح
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
خداشناسی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
شکر ,
رضا به قضا و قدر حق ,
غرور ,
انس ,
فرح از نگاه عرفان ,
فرح مذموم ,
اهل سکر ,
ابتهاج به خداوند ,
ناپایداری جهان ,
ترس از آخرت ,
شوق به لقا الله ,
رابطه فرح و زهد ,
ریاضت ,
فرح و حزن از دیدگاه قرآن ,
شادی به دنیا ,
حال شکر ,
انانیت ,
فرح اخروی ,
احساس خوشی پایدار ,
سرگشتگی انسان ,
عوامل خوشی پایدار ,
چکیده :
رویکرد عرفا به موضوع فرح، نشئت گرفته از آیات قرآن کریم و روایات است. در منابع دینی، فرح پسندیده توجه به مُنعم و سپاسگزاری از او و رضایت خداوند را درپی دارد؛ اما فرح مذموم و برخاسته از انگیزه های شهوانی موجب غفلت از مُنعم، سرمستی، غرور و ضلالت می شود. عرفا نیز بر همین اساس از دنیا و شادیهای مذموم آن رویگردان شده و فرح به حق تعالی را بهترین مبنا برای شادمانی حقیقی و پایدار دانسته اند. آنان معتقدند اموری چون ایمان به خدا، قرب الی الله، معرفت خدا، رضا به مقدرات الهی، طاعت خداوند و اندوه برای امور اخروی، زمینه ساز نیل به محبوب و برخورداری از فرح راستین و پایدار است. تأثیر فراوان آموزه های دینی در رویکرد عرفای مسلمان به موضوع فرح از یک سو و لزوم تبیین و شناخت مبانی فکری ایشان د راینباره از سوی دیگر، چنین ایجاب می کرد که این مقوله در پژوهشی مستقل کاویده شود. در این نوشتار، به روش تحلیل محتوا، رویکرد عرفا به موضوع فرح با توجه به آیات و روایات تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیینه حضور تجلیگاه خداوند از دیدگاه مولانا (با تکیه بر مثنوی معنوی )
نویسنده:
اصغر بابا سالار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دل انسان
,
مولانا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
نور ,
آیینه واری جهان ,
دل ,
عشق ,
جلوه گاه ,
مثنوی معنوی ,
فیه ما فیه ,
عرفا ,
دیدار حق ,
بیت الله ,
صیقل فکر و ذکر ,
نور دل ,
بیماری قلبی ,
کعبه ,
اسرار الهی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
سالک ,
اسماء الهی ,
ابن عربی ,
قرآن ,
صفات خدا ,
تهذیب نفس ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
جلوه گاه حقیقی خداوند از دیدگاه عرفا ‘ دل انسان است که با تکیه به تعالیم آسمانی و قرآنی می کوشند با مصقل ذکر و فکر ‘ زنگار ظلام از چهره آینه دل بزدایند تا محل تجلی و ظهور گوهری باشد که آسمانها و زمین و کوهها تحمل آن را نداشت . مولانا نیز درآثار ارزشمند خود ‘ جلوه ها و نمودهای گوناگون دل را که شرق آفتاب حق است ‘ مورد بررسی قرار داده و اهمیت فراوان برای آن قائل شده است . او دل را عرش و فرش و تکیه گاه تخت سلطانی و دریای پرنوری می داند که نظرگاه خداوند در دو سراست و ایمن آباد و حصن محکم و موضع امن و امانی می خواند که انسان در آن آرام و قرار می گیرد . او همچنین دل صیقل یافته به ذکر خداوند را گنجینه راز حق ‘ عشق حق ‘ الهام و وحی حق و بیت الله و بیت الحرام می نامد . ما در این نوشته کوشش می کنیم تا نظرات مولانا را با توجه به گفته های وی تحلیل و بررسی کنیم .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 551 تا 567
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید