جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 55
عوامل انكار خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سوال بايد توجه داشت که برخلاف آنچه در يک بينش سطحي به نظر مي رسد ، تمام معتقدات انسان ها همواره متکي بر دليل و منطق نيست. چه بسا انسان به دلايلي – که به ذکر پاره اي از آنها خواهيم پرداخت – دانسته يا ناداسته از عقل و منطق فرار کرده و از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
انکار واقعیت و خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولاً؛ انکار واقعيت خود مستلزم اثبات واقعيت است . زيرا خود مقوله انکار واقعيت از دو حالت خارج نيست ؛ 1) يا خود واقعيت دارد 2) و يا خود واقعيت ندارد. در صورت اول که انکار واقعيت ،خود واقعيتي داشته باشد، لازمه اش اين است که حداقل يک واقعيت را پذيرفت بیشتر ...
عصمت پیامبران در تلقی، نگهداری و ابلاغ وحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تقابل عقل و هوا در کلام امام علی (ع)
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده، طاهره چینی فروشان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعت فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بزرگ ترین دشمن سعادت و رستگاری آدمی نفس خودبین و هوس مدار اوست. این مرتبه از نفس زمینه را برای راه یابی اخلاق ناپسند به عرصة وجود انسان فراهم می کند؛ اگر آدمی با این مرتبه از نفس مبارزه کند، می تواند خویشتن اصلی خود را پیدا کند و به مرتبة بالاتری نائل آید. از این رو، مجاهده با نفس و کنار زدن هواهای نفسانی موجب به بار نشستن اخلاق و شکوفا شدن آن در وجود آدمی می شود. در عین حال، تنوع و کثرت جلوه های هوا و هوس در انسان مبارزه با آن را دشوار می کند؛ به ویژه به این سبب که هوا دربرابر عقل است، اما از جنس عقل عملی، نه عقل نظری، و هوای نفس مانع پدید آمدن انگیزه هایی است که برای تحریک عقل عملی لازم اند. هوای نفس حتی در عقل نظری هم اختلال ایجاد می کند؛ به طوری که گاه انسان باطل را حق می انگارد یا عملاً به شرک روی می آورد. ازآن جا که در منطق قرآن منشأ همة گناهان به هواپرستی منتهی می شود و مرجع همة اوصاف رذیله شرک است، هواپرستی در حقیقت شرک ربوبی است. ازاین رو، علمای اخلاق «تخلیه»، خالی کردن نفس از رذایل، را بر «تحلیه»، آراستن نفس به زیورهای اخلاقی، مقدم می دانند و آن را عامل شکوفایی فضایل اخلاقی برمی شمارند.
صفحات :
از صفحه 91 تا 104
کتاب‌شناسی توسل
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه تخصصی نقد وهابیت,
چکیده :
این نوشتار گزارشی از آثار و نوشته های نویسندگان مسلمان در پاسخ به عقاید و دیدگاه های وهابیون درباره توسل به اولیای الهی است که در دو بخش «آثار شیعیان» و «آثار اهل سنّت» تنظیم و عرضه شده است.
شرك به خدا چه اثراتى در وجود انسان مى گذارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال در آيه 22 سوره «اسراء» آمده است، آنجا كه مى فرمايد: «با خداوند يگانه (الله) هيچ معبودى قرار مده» (لا تَجْعَلْ مَعَ اللهِ إلهاً آخَرَ) آنگاه به بيان نتيجه مرگبار شرك پرداخته، مى گويد: و اگر شريكى براى او قائل شوى با مذمت و خذلان بیشتر ...
آيا شخصي که وجود خداوند را انكار می كند، كافر است؟ گاهي من، خداي متعال و پيامبرانش را انكار كرده، و در گذشته به آنان ـ نعوذ بالله ـ توهين كرده‌ام، لطفاً بفرماييد تكليف اين جانب چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
فقر فرهنگي، هجوم شبهات متعدد، دردها و رنج‌ها، بي‌عدالتي‌ها، معضلات سياسي، اقتصادي و فرهنگي، عمل‌كردهاي نامطلوب برخي مذهبي‌ها و نيافتن پاسخ مناسب، گاهي جوانان را به شك و ترديد و حتي انكار و كفر به خدا و غيب و ديگر اعتقاد ديني مي‌كشاند. در حالي كه همين بیشتر ...
مراتب شرك کدامند؟ آيا اعتقاد به قدرت استقلالي غير خدا، شرك است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بحث توحيد و شرك از اساسي ترين و پر نفع ترين مباحث علمي جهان بشريت است، زيرا توحيد، سرمايه اصلي سعادت و خوش بختي انسان، و شرك، خمير مايه بدبختي و تيره روزي وي مي باشد. به همين خاطر همه شرايع آسماني بر اساس توحيد و يكتا پرستي استوار بوده، و بارزترين اص بیشتر ...
در حدیثی، امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «قال الله عزوجل: انا خیر شریک[1]...» «خداوند عزوجل فرماید: من بهترین شریک هستم...» اگر چنین است، پس این اعمال که برای شادی دل امامان ـ علیه السّلام ـ است چیست؟ چه نیازی به اسباب که دل خداوند به آن‌ها خشنود شود؟ چرا خداوند دستور داده فقط امامان ـ علیه السّلام ـ را اطاعت کنیم و بس. اگر خداوند چنین دستور داد آیا بدون دستور خداوند امامان ـ علیه السّلام ـ اطاعت نداشتند؟ اگر چنین باشد، این با مقام امامان منافات دارد و سازگار نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به این سؤال در دو قسمت بايد جواب گفت: 1. توضيح و تحليلي كوتاه پيرامون حديث. 2. اطاعت‌پذيري از امامان. 1. اما قسمت اول: شرك، شركت و مشاركت به معني شريك است. شريك يعني كسي كه در كار ياچيزي با ديگري سهيم است. «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ»[ بیشتر ...
عذاب دائم از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
کیفر پاره ای از گناهان در اسلام، خلود و جاودانگی در دوزخ است؛ اما این که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم است و یا این که خلود با انقطاع عذاب نیز میتواند همراه باشد، مساله ای است که آراء مختلفی درباره آن اظهار شده است. عده ای از صوفیه که در رأس آنها عارف نامدار محیی الدین بن عربی قرار دارد، بر آنند که هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه بنابر دلایلی عذاب اصحاب آتش و کسانی که جاودانه در دوزخ سکنی دارند، اجلی معین دارد و پس از سپری شدن این مدت، آنان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است، بهره مند می شوند. نوشتار حاضر به بحث و بررسی ادله ای که ابن عربی برای اثبات رأی و نظر خود فراهم آورده و بیان نقدهایی که بر این نظریه رفته است، می پردازد.
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
  • تعداد رکورد ها : 55