جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
علامه حلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
تعداد رکورد ها : 532
عنوان :
سیف الدوله امیر نامدار بنی مزید و حوزه علمیه حله سیفیه
نویسنده:
یدالله نصیریان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقش سیف الدوله در حوزه علمیه حله سیفیه
کلیدواژههای فرعی :
بنی عباس ,
سلجوقیان ,
بغداد ,
خلفای بنی عباس ,
خوزستان ,
اهواز ,
بنی مزید ,
شیعه در بغداد ,
تاریخ حله ,
حوزه علمی حله ,
هویزه ,
بنی اسد ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
آلبویه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه حلی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در قرن چهارم و پنجم هجری، در دوره سلطه امیر الامراها بر دستگاه خلافت عباسی، حکومتهای کوچکی مقارن با دولتهای بویهی و سلجوقی شکل گرفت که یکی از آنها خاندان بنی مزید بود که با تمایلات شیعی خود توانستند پس از ویرانی مراکز علمی و فرهنگی شیعیان در بغداد و کوچ علمای شیعه به نجف، با بنای شهر حلّه، حوزه علمی پرباری برای شیعیان احداث کنند که آثار و برکات آن تا امروز تداوم دارد. در این مقاله بویژه زندگی سیاسی سیف الدوله امیر نامدار خاندان بنی مزید و روابط و برخوردهای این خاندان با دولتهای هم عصر و نیز سابقه و چگونگی بنای شهر حلّه و تحولات تاریخی آن بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم امامت در خطابه غدير
نویسنده:
عليرضا فرجپور
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات امامت
,
امامت
,
وجوب اطاعت امام
,
آیه اکمال
,
آیه تبلیغ
,
آیه سأل سائل بعذاب واقع
,
احادیث امامت امام علی(ع)
,
صفات امام علی(ع)
,
اطاعت امام علی علیه السلام
,
حدیث غدیر
,
ولایت امام علی(ع)
,
امامت امام علی(ع)
,
مفهوم امامت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اثبات امامت امام علی (ع)
,
خطبه غدیر
,
دلالت حدیث غدیر
,
معنای مولی
,
مولی در حدیث غدیر
کلیدواژههای فرعی :
جایگاه امامت ,
افتراض طاعت ,
آیات غدیر ,
جغرافیای غدیر خم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
ابوالصلاح حلبی: تقی بن نجم بن عبیدالله
,
محمد بن علی کراجکی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
عبدالحسین امینی
چکیده :
تفسیر نادرست مفاهیم دینی که ناشی از عواملی چون بدفهمی یا غرض ورزی است، مشکلات و خطراتی جدی بر جامعۀ دین داران تحمیل می کند. برای جلوگیری از آسیب اعتقادی در اجتماع دینی، قبل از هر چیز نیازمند فهم صحیح مفاهیم دینی می باشیم. در این راستا ابتدایی ترین و صحیح ترین اقدام، رجوع به منابع اصیل دین (کتاب و سنت) است. در برخورد با مشکل انکار امامت یا تحریف معنای حقیقی آن نیز مراجعه به متون وحیانی، اولین و ضروری ترین اقدام به نظر می رسد. این که امام کیست؟ مقام و اوصاف اختصاصی امام چیست؟ ما در قبال وی چه وظیفه ای داریم؟ و سوالاتی از این قبیل، جز با تبیین دقیق آیات و روایات مربوط به این موضوع، پاسخ صحیح داده نمی شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاک ها و ویژگی های مکتب کلام فلسفی در شیعه (با روی کرد به آثار فیاض لاهیجی)
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمید عطایی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF کتاب
مراجع
مراجع PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملا عبدالرزاق بن علی لاهیجی
,
کلام فلسفی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
اصول و قواعد فلسفی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فصل المقال: ابن رشد
,
فلسفه علم کلام (ولفسون)
,
درباره لاهیجی
کلیدواژههای فرعی :
خواجه نصیر طوسی ,
کلام شیعه ,
حسن و قبح عقلی ,
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
کلام سنتی ,
عدم حجیت خبر واحد ,
سنت متواتر ,
اجماع ,
حجیت خبر واحد ,
عقل و نقل ,
رابطه عقل و وحی ,
16. کلام عقلی ,
ادله عقلی ,
قاعده «الواحد» ,
مکتب کلامی ,
اصطلاحات فلسفی ,
حسن و قبح افعال ,
13. علم کلام ,
ادله نقلی ,
ادله سمعی ,
اجماع ,
تعارض عقل و نقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
حسن بن موسی نوبختی: ابومحمد حسن بن موسی نوبختی
,
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مهمترین گرایش ها و مکاتب کلامی پدید آمده در کلام تشیع، مکتب کلام فلسفی است. این مکتب که در قرن هفتم توسط خواجه نصیرالدین طوسی (م 672 ق) تأسیس گردید، در ادامه توسط پیروان او مانند علاّمه حلّی (م 726 ق) وفیاض لاهیجی (م 1072 ق) بسط و گسترش یافت و در اندک زمانی، تبدیل به جریان غالب و حاکم در کلام شیعه گشت در این مقاله، در صدد آنیم که پس از ارائه ی تعریفی دقیق و جامع از کلام فلسفی، با توجه به نگاشته های کلامی لاهیجی، ملاک ها و ویژگیهای این مکتب کلامی، از جمله استفاده از اصول، قواعد و اصطلاحات فلسفی در تبیین مباحث کلامی را بازشناسی و معرّفی نماییم. شناخت این ویژگی ها و خصائص در تجزیه و تحلیل آرا و اندیشه های کلامی متکلّمان این مکتب از اهمیت فراوانی برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقیه تاریخچه و احکام آن در اسلام
نویسنده:
یدالله نصیریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقیه
,
تاریخ تقیه
کلیدواژههای فرعی :
اسماعیلیه ,
شیعه ,
تقیه و اظهار کفر ,
صحیح بخاری ,
دفع ضرر ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
اسماعیلیه ( صوفیه ) ,
حفظ جان ,
اظهار کفر ,
اتقاء ,
وسائل الشیعة ,
تفسیر طبری ,
کتمان عقیده ,
وقایه ,
تقیه در لغت ,
تقیه در اصطلاح دینی ,
تفاوت تقیه و نفاق ,
منشأ قرآنی تقیه ,
تقیه در روایات ,
احکام فقهی تقیه ,
تقیه در مآخذ فرق اسلامی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
تقیه که در لغت به معنای پرهیز از خطر و حفظ جان و مال است، در اصطلاح دینی، و در زمینه های گوناگون اعتقادی و سیاسی، معنایی بس گسترده یافته و مجادلات پردامنه ای برانگیخته است. ما، پس از بررسی منابع خود، نخست به شرح معانی لغوی و اصطلاحی آن می پردازیم. سپس ماجراهایی تاریخی چون گرفتار آمدن چند تن از مسلمانان- از جمله یاسر و پسرش عمّار و نیز سمیه به دست کفار قریش را عرضه می کنیم و به شأن نزول برخی آیات و نیز تفاسیر گوناگونی که پیرامون موضوع تقیه می گردد اشاره می نمائیم. آنگاه به ذکر احکام فقهی فقیه، جواز، مشروعیت، وجوب یا استحباب و یا حرمت آن از دیدگاه فقهیان و متکلمان اهل سنت و شیعه می پردازیم و مقتضیات سیاسی و اجتماعی و یا رخدادهایی را که ائمه اطهار و شیعیان را به بهره برداری از تقیه مجبور ساخته، و نیز صدور برخی احادیث ناهماهنگ را که زائیده تقیه بوده است، شرح می دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله شر در کلام امامیه
نویسنده:
حسین عمادزاده، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسئله شر در کلام امامیه
کلیدواژههای فرعی :
کلام امامیه ,
مصلحت الهی ,
مصلحت الهی ,
قرآن ,
شر وجودی ,
قرآن کریم ,
شر وجودی ,
اصل عوض ,
اصل انتصاف ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئله شر را از آیات و روایات اهل بیت به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است. متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 322
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفار قمی و کتاب بصائر الدرجات
نویسنده:
محمد علی امیر معزی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سبب مخفی بودن امام زمان
,
امام شناسی
,
احادیث امامت
,
امام
,
علم امام (ع)
,
تقیه
,
شیعه اثنی عشری
,
عقاید شیعه امامیه
,
علم ائمه علیهم السلام
,
امام زمان (عج)
,
امام حسن عسکری(ع)
,
بصائرالدرجات
,
شهود قدسی
,
تاریخ تفکر امامیه
,
امیر معزی
,
شیعه شناسی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تاریخ امامیه
,
تعداد امامان
,
غیبت امام مهدی(ع)
,
تحلیل تاریخی عقاید شیعه
,
صفار قمی
کلیدواژههای فرعی :
موجه سازی مضمون نقل ,
علم امام به بلایا ,
علم امام به کتب منزل ,
علم غیب امام ,
قدرت امام ,
علم امام به علوم انبیا ,
روایات باطنی ,
عصر غیبت صغری ,
عصر غیبت کبری ,
تفاوت پیامبر و امام ,
آگاهی زبان حیوانات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن حسن صفار قمی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
احمد بن محمد برقی
چکیده :
پروفسور محمد علی امیر معزی، از شیعه پژوهان معاصر غربی است که در مباحث مربوط به امام شناسی شیعی، تحقیقات گسترده ای انجام داده است. وی استاد مدرسه مطالعات عالی سوربن است و كرسی شيعه شناسی كوربن در مدرسه عالی سوربن زير نظر او اداره می شود. وی رويکردی پديدارشناسانه نسبت به تشيع داشته و نخستين بار اين شيوه را در تأليف رسالۀ دکتری خود ـ به زبان فرانسه ـ با عنوان رهنمای الوهی در تشیع نخستین، به کار گرفته است. او در این کتاب کوشيده است برای امام شناسی شيعی، با عنایت به احادیث موجود در منابع اصیل امامیه، ساختاری منظم و هماهنگ ارائه کند و البته برای اين منظور از رويکرد پديدارشناسانه بهره گرفته است. نظريه امام شناسی شيعی، به عنوان کانون منظومۀ اعتقادی شيعه، مورد توجه امير معزی است که در اين راستا از مکتب هانری کوربن تأثیر گرفته است. یکی از مقالات مهم و قدیمی امير معزی، درباری صفار قمی است که در سال 1992م به نگارش درآمده است. کتاب بصائر الدرجات (تألیف صفار) معمولاً محور درس های دکتر امیرمعزی در سوربن است. او بعد از این مقاله، مباحث خود را در مقالات و کتب دیگر از جمله کتاب مذهب راز در خصوص امام شناسی از دیدگاه شیعه پیگیری کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات اخلاقی در اندیشهی غزالی و فیض
نویسنده:
منصوره حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
الاهیات اخلاقی
,
الاهیات عملی
,
اخلاق
,
فقه و اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
ملامحسن فیض کاشانی
کلیدواژههای فرعی :
الاهی دان ,
رابطه عقل و شرع ,
اخباری گری ,
ازدواج ,
احکام اخلاقی ,
مستقلات عقلی ,
تربیت و اخلاق ,
اصولی و اخباری ,
جنود عقل و جهل ,
حسن و قبح اخلاقی ,
فلسفه (خاص) ,
فلسفه ارسطو ,
عقل ( جوهر ) ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
غزالی و علم کلام ,
الاهیات جزمی ,
قانون اعتدال ,
کتاب احیاء علومالدین غزالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
الاهیات اخلاقی اصطلاحی در حوزهی مسیحیت کاتولیک است و امروز از زیرمجموعههای الاهیات عملی محسوب میشود. الاهیدانان مسیحی با رویآوردن به الاهیات عملی و نگرش انتقادی به عرف سکولار معاصر، میکوشند زندگیِ مبتنی بر ایمان را ممکن ساخته، راههای عملیاتی برای نجات دین و ایمان از وضعیت بحرانی در شرایط مدرن را به وجود آورند. الاهیات عملی را در حوزهی اسلام، میتوان دانشی دانست که در آن، به مباحث عملی دین (فقه و اخلاق) از منظر کلام و عقلانیت پرداخته میشود و در این راستا، راههای صحیح برای رسیدن به مقاصد دینی را به ما میآموزد. آرا و اندیشههای غزالی و فیض، این دو دانشمند متأله مسلمان، بهرغم تفاوتشان در مذهب، بنابر نیازهای زمانهی خویش طرح گردیده و برخوردار از مبانی عقلی نیز بوده است. این دو اندیشمند در دفاع عملی از دین، روشهای متفاوتی داشتهاند، اما هر دوی آنها امروزه از کسانی محسوب میشوند که دین را تنها نجاتدهندهی بشریت از دامهای اخلاقی، دنیاگرایی و مادیگرایی و انحراف میدانستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد برهان مسامته
نویسنده:
مجید ضیایی قهنویه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نامتناهی
,
برهان مسامته
,
تناهی بعد
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
حکمت متعالیه ,
جهان طبیعت ,
شوارق الالهام ,
حکمت مشاء ,
قوای ادراکی نفس ,
حرکت ,
کمال مطلق ,
بینهایت ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
جسم ,
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته) ,
حرکت فرضی ,
امتناع حرکت دایره ,
تناهی حقیقی ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
برهان مسامته از جمله براهین اثبات تناهی ابعاد است که در بحث طبیعیات مورد توجه بوده و نتایجی فلسفی در پی دارد. برهان مسامته بر دو مفهوم حرکت و مسامته تکیه دارد و با اثبات امتناع حرکت دایره در صورت عدم تناهی ابعاد به استحاله فرض وجود ابعاد نامتناهی میپردازد. با بررسی مفاهیم کلیدی این برهان و جداسازی بحث ذهن از خارج و مشخص کردن حیطه و چگونگی حرکت در هر یک از این ساحتها مشخص میشود که این برهان در ذهن به علت نحوه خاص تصور حرکت، نمیتواند مدعای خود را ثابت کند و در خارج نیز به علت عدم امکان حصر شرایط آزمایش و موانع احتمالی، امکان اثبات مدعای خویش را ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح رساله «الوظائف فی المنطق» و مقدمه و تعلیقه بر آن
نویسنده:
ابراهیم نوئی
نوع منبع :
مقاله , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن موسی مغربی
,
الوظائف فی المنطق
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
تصور و تصدیق ,
مقولات عشر ,
قضیه شرطیه ,
قضیه حملیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
گزیده نویسی در منطق، سنت متداولی بوده است که حکیمان در سده های مختلف بدان روی آورده اند؛ سنتی که در سده هفتم هجری به اوج خود رسید. از نوشته های سودمند این عصر رساله «الوظائف فی المنطق»، تالیف شمس الدین محمد بن موسی مغربی (683ق) است که همچنان به صورت خطی باقی مانده و حتی بیش تر مراکزی که نسخه ای از آن را نگه می دارند، نام نویسنده و عنوان رساله را نشناخته و آن را با عنوان «رساله فی المنطق» و به صورت مجهول المولف معرفی کرده اند. نوشتار پیش رو بر آن است پس از بیان مقدمه ای در معرفی اجمالی این رساله و نسخه های مورد استفاده از آن در روند تصحیح، متن مصحح آن را همراه با تعلیقات مصحح در اختیار منطق پژوهان قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرایط مقدمات برهان در ترازوی تحلیل : دوره ۶، شماره ۴ : معارف عقلی
نویسنده:
محمدامین ابوالحسنی صحرارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یقین منطقی
,
قیاس برهانی
,
اقدم عندالعقل
,
اقدم عندالطبع
,
مناسبت مقدمات
,
ذاتی باب برهان
,
ضرورت صدق
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
عرضی ذاتی ,
علیت موضوع بر محمول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
منطق دانان برای تحقق یک برهان حقیقی، شرایطی را برای مقدمات برهان لازم دانسته اند. این شرایط به متفکر کمک می کند که برهان را از برهان نما جدا کرده، در نتیجه بتواند به سادگی در بحث های علمی از برهان حقیقی بهره ببرد. به تعبیر ساده این شرایط، حد نصاب تحقق یک قیاس برهانی هستند.شرایطی که عالمان منطقی برای مقدمات برهان لازم دانسته اند عبارت اند از:1- از منظر ماده «یقینی» باشند؛ 2- نسبت به نتیجه «اقدم عند العقل (اعرف عند العقل یا اعرف من النتائج)» باشند؛ 3- با نتیجه «مناسبت» داشته باشند؛ 4- دارای «ضرورت» باشند؛ 5- «کلیه» باشند؛ 6- در برهان لمی، مقدمات باید نسبت به نتیجه «اقدم عند الطبع» باشند.منطق دانان در بخش تصدیقات، قوام هر استدلال را به دو حیث صورت و ماده آن می دانند. برهان مطابق با تعریف اندیشمندان منطقی قیاسی است که از مقدمات یقینی برای دست یابی به مطلوبی یقینی تشکیل شده است؛ ثمره این قیاس، همیشه قضیه ای یقینی است. با دقت در این تعریف درمی یابیم که برهان از حیث صورت، دارای صورتی ضروری الانتاج، یعنی قیاس می باشد. هم چنین از حیث ماده نیز مشتمل بر ماده ای یقینی است. بنابراین در تعریف استدلال برهانی دو حیث صورت و ماده که قوام یک استدلال را تشکیل می دهند بررسی شده است.اگر قوام یک استدلال به دو حیث صورت و ماده آن است، و از سویی نیز قیاس برهانی از منظر صورت استدلال و ماده استنتاج مشتمل بر عالی ترین صورت و با ضمانت ترین ماده است، منطق دانان با ذکر شرایط مقدمات برهان در پی بیان چه چیزی هستند؟ به تعبیر ساده، شرایط مقدمات برهان چه چیزی را مضاف بر صورت و ماده برهان، بررسی می کند؟ آیا با وجود تعریف تامی که از برهان ارائه شد، نیازی به ذکر شرایط مقدمات برهان هست؟ اگر نیاز است این شرایط چه گره ای از کار معلم یا متعلم این دانش خواهد گشود؟در این مقاله کوشیده ایم با توجه به این پرسش، شرایط مقدمات برهان را تحلیل و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
تعداد رکورد ها : 532
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید