جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
علامه حلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 537
عنوان :
كشف الفوائد في شرح قواعد العقائد
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
شرحي است مزجي، تحت عنوان -قال، اقول- از علامه حلي شيخ جمال الدين حسن بن يوسف متوفي 726 هـ. ق. كه بخواهش فرزندش فخرالمحققين، محمد بن حسن در ظهر روز چهارشنبه سوم ذيحجه 703 ساخته است. اين شرح بر كتاب قواعد العقائد- تأليف خواجه نصيرالدين طوسي متوفي 672 هـ. ق. مي باشد و در سال 1305 هـ. ق. در تهران چاپ شده است. (فاضل) اين رساله كه در كلام است صفحات اول آن افتاده و از آنچه بآخر آن مي آيد شرحي است بر مقدمه اي ولي مقدمه معلوم نشد كه چه مقدمه است باري اين رساله از آنجا كه بدست است بحث در موجود و معدوم مي كند و سپس بجواهر و اعراض مي رسد و مفصل آنها را مي آورد بعد باثبات باري تعالي و صفات او مي پردازد و بآخر نيز عقايد گروههاي مختلف در ملل و نحل را در توحيد ذكر مي نمايد. (عبدالله انوار) شرحي است بر قواعد العقايد خواجه نصيرالدين طوسي. (ارگاني بهبهاني، محمود) آغاز كتاب: بسمله الحمدلله علي تواتر نعمائه و تظاهر آلائه وترادف عطائه الذي فضلنا ... اما بعد فقد اجمع راينا في هذا الکتاب الموسوم بکشف الفوائد علي ايضاح ما اشتملت عليه الرسالة الموسومة بقواعد العقايد ... قال المصنف: الحمد لله المنقذ من الحيرة ... اقول: ان للنفس الناطقة قوتي علم و عمل ... انجام كتاب: و آخرون قالوا: انما تتعلق باجرام عنصرية بسائط ... و تستکمل قليلاً قليلا الي ان تتجرد فهذا ما اردنا ايراده في شرح هذه المقدمة و الحمدلله علي نعمه و صلي الله علي سيدنا الانبياء و الاولياء محمد النبي و آله الاخيار و سلم تسليما كثيرا. [كتابخانه جامع گوهرشاد 3/1636؛ الذريعة 18/51 و 52 و 17/176؛ مکتبة العلامة الحلي ص162و163؛ فهرست سپهسالار 5/433؛ مرعشي 21/52؛ عكسي مركز احياء 2/320 و 1/271؛ مدرسه فيضيه 1/204-205، 1/219، كشف اللثام ج 1ص 2-مشار، ؛ كتابخانه ملي 14/45؛ الذريعه 6/186 و 18/1151 و 14/23 و 18/51 ش 635؛ مشار عربي ص741؛ الهيات تهران ص 584؛ ذخائر التراث العربي الاسلامي 1/242؛ علامه طباطبايي 2/209؛ مجلس شورا 16/294 و 32/300؛ دانشگاه تهران 3/606؛ حضرت شاهچراغ ص 121؛ كتابخانه ارگاني بهبهاني ص 56؛ مجلس ش 5389؛ مشار عربي 741؛ رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: درر الفرائد قمي زيواني، حبيب الله بن زين العابدين (1289-1359)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واجب الاعتقاد علي جميع العباد
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
اعتقادات شيعه اماميه را بطور بسيار مختصر شرح داده است و فقط به آنچه كه اعتقادش لازم است اكتفا نموده است. (سيد احمد اشكوري) مولف، خلاصه اي از اعتقادات ديني و مسائلي فقهي كه دانستن آن بر مكلفين واجب باشد را در اين رساله به رشته تحرير در آورده. در مباحث اصول اعتقادات، اشاره اي به اصل معاد نشده و از فروع فقهي نيز تا آخر امر به معروف و نهي از منكر ذكر شده است. (علينقي منزوي و حبيب الله عظيمي) رساله مختصري است دربيان آنچه که اعتقاد و عمل بدان از اصول و فروع بر مکلفين واجب است. گفتاري بسيار مختصر دراصول پنجگانه دين و احکام فقهي تا امر به معروف ونهي از منکر. بحث معاد در اين رساله نيامده است. بر اين رساله شروح متعددي نگاشته اند از جمله نجاح العباد، فرائد الانعقاد موجب النجاة في الحياة والممات وارشاد العباد ... اين رساله بهمراه شرحش <الاعتماد>ضمن مجموعه بنام «كلمات المحققين » بچاپ رسيده است. كتاب خلاصه ايست از مسائل اصول اعتقادي. علامه در اين رساله اول از طريق حدوث عالم اثبات وجود حقتعالي مي كند، سپس ازليت و قدرت و وحدت و اراده پروردگار را بيان كرده و بعد مي گويد خداوند مريد معاصي نيست و كاره آنهاست، حقتعالي مركب نيست و اجزاء ذهني و خارجي ندارد، آنگاه بيان نبوت و عصمت و خلافت بلافصل علي (ع) و ساير ائمه پرداخته پس از ذكر ابن اصول بتكاليف شرع از قبيل نماز، وضو، تيمم، زكوة، صوم، خمس و حج اشاره مي كند و كتاب خود را به جهاد كه واجب كفائي است ختم مي نمايد. آغاز كتاب: بسمله. الحمدلله علي نعمايه، و صلي الله علي سيد رساله ... اما بعد فقد بينت في هذه المقالة واجب الاعتقاد علي جميع العباد و لخصت فيها ما يجب معرفته من المسايل الاصولية ... فنقول يجب علي المكلف ام يعتقد ان الله تعالي موجود لانه اوجد العالم بعد ان لم يكن ... . انجام كتاب: و منها الامر بالمعروف و النهي عن المنكر هذان واجبان علي كل من يستطيع اليه بشروط و هي العلم بكون المعروف المعروفا و المنكر منكرا و تجويز تاثير الانكار و الامن من الضرر. و بالله التوفيق و صلي الله علي نبينا محمد و آله اجمعين. [التراث العربي 5/432 و 5/431؛ مکتبة العلامة الحلي ص 217-221 و 263؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 3/1348؛ الهيات مشهد1/449؛ آستان قدس 11/422؛ الذريعه 25/4 رقم 19 (از شرحهاي آن ياد شده است.)؛ مرعشي 32/667و 15/184 و 27/120 و 24/280 و 30/358 و 34/702 و 37/708؛ ريحانة الأدب 4/178؛ كتابخانه هاي گلپايگان 95؛ مدرسه فيضيه 2/139؛ الهيات تهران ص 235؛ كتابخانه ملك 5/265 و 5/437؛ كتابخانه ملي 19/209 و 17/349؛ دليل المخطوطات 1/149؛ مجلس شورا 14/230 و 1/250/29؛ فيلم دانشگاه 1/777؛ جعفريه زهان ص 67؛ مدرسه صدر بازار 2/258 و 2/463؛ دانشگاه تهران 16/673؛ نشريه 5/303 و 5/304 و 11/924 و 11/928 و 11/930؛ اهدائي به آستان قدس ص 384؛ چهار كتابخانه مشهد ص 428؛ سه كتابخانه اصفهان ص 110؛ عكسي مركز احياء 6/78؛ نسخه پژوهي 3/86 و 3/119؛ كتابخانه شخصي رضا استادي ص 65؛ مهدوي، مصلح الدين ص 125؛ مكتبة اميرالمؤمنين 4/494؛ دنا 10/926-927] شرح و حواشي: شرح واجب الاعتقاد (-) فرائد الانعقاد في شرح واجب الاعتقاد (-) شرح واجب الاعتقاد (-) شرح واجب الاعتقاد (الف) (-) شرح واجب الاعتقاد (الف) (-) نجاح العباد في شرح واجب الاعتقاد (-) شرح واجب الاعتقاد (-) شرح واجب الاعتقاد (-) حاشية واجب الاعتقاد (-) الاعتماد في شرح واجب الاعتقاد فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله (-826) ارشاد العباد في كشف واجب الاعتقاد فراء مسيبي، عبدالمطلب بن فخر (-) نهج السداد الي شرح واجب الاعتقاد نعماني، عبدالواحد بن صفي (-9) تحصيل السداد في شرح واجب الاعتقادات ابن مفلح، ابراهيم بن علي (-10) شرح شرح واجب الاعتقاد حسن بن محمد بن راشد (-) موجب النجاة في الحيوة و الممات توني، حسن بن عبدالحق (-12)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح تجريد العقائد للطوسي
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
خواجه طوسي بدرخواست كسي در كلام شيعي امامي، تجريد الاعتقاد را در شش مقصد هر يكي در چند فصل نگاشته و در آن كلام را با فلسفه مشائي بياميخت و اصول آئين شيعي را با دليل استوار بداشت. دانشمندان شيعي و سني گزارشهاي و حاشيه ها بر آن نوشته اند و بفارسي هم در آمده است (ذريعه 352: 3 و 31: 6) نخستين بار شاگردش علامه حلي بر آن بنام «كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد» گزارش نوشته و بگفته فاضل قوشچي اگر او چنين كاري نمي كرده بود متن تجريد هيچگاه روشن نميشده است. حلي آن را بسادگي و رواني گزارش نمود و گذشته از بخش بندي خود خواجه هر فصلي را هم بچند مسئله و با شماره بخش كرده و بندهاي متن را پس از «قال» و سخنان خود را پس از «اقول» آورده است. در ديباچه مي گويد كه من از استادم طوسي بهره بردم و او را دانشمندي بزرگ يافتم و آنگاه كه زنده بود از او پيروي كرده ام. پس از درگذشت او اين «تجريد الاعتقاد» همو را كه بسيار رسا و نيكو يافته ام چون فرا گرفتن آن دشوار بود در اين «كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد» گزارش كرده ام. حلي در خلاصه (ص 24) در تاريخ 693 از آن بهمين نام ياد كرده است. پس او چهار سالي بدان ميپرداخته است. «محمد تقي دانش پژوه» اين شرح بسيار مهم و مشهور است و از كتابهاي درسي كلامي حوزه هاي علمي اماميه مي باشد در بعضي از نسخه ها تاريخ پايان شرح 15 ربيع الاول سال 696 آمده است. نسخه اصل خط مؤلف در كتابخانه چستربيتي ايرلند نگهداري مي شود. حواشي: 1-حاشيه كشف المراد، از سيد ابوالقاسم بن حسين رضوي قمي حائري لاهوري نقوي (1324ق) « الذريعه 6/118» 2-حاشيه كشف المراد، از ميرزا عبدالرزاق بن عليرضا محدث همداني (1381ق) «الذريعه 6/118» 3-تعليقات علي كشف المراد، علامه حسن زاده آملي، همراه با كشف المراد توسط انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1407ق، از صفحه 429-633 به چاپ رسيده است. 4-توضيح المراد في شرح كشف المراد، سيد هاشم بن مهدي بن حسين حسيني كاشاني تهراني (1412ق)، به چاپ رسيده است. 5-حاشيه كشف المراد، سيد محمد هاشم بن جلال الدين روضاتي، چاپ اصفهان، 1352ق، سنگي، وزيري، به اهتمام سعيد طباطبائي، با حواشي و تصحيح ميرزا هاشم روضاتي، 342ص. 6-تعليقة علي شرح التجريد العلامة، بشير حسين بن صادق پاكستاني نجفي (متولد 1361ق - ... ) « معجم التراث الكلامي 2/286» 7-تعليقة علي كشف المراد في شرح التجريد، ابراهيم بن ساجد بن باقر موسوي ابهري زنجاني (متولد 1344ق -. .) «معجم التراث الكلامي 2/287» 8-حاشيه كشف المراد، مؤلفي ناشناس 9-ترجمه و شرح كشف المراد، علامه حاج ميرزا ابوالحسن شعراني، چاپ تهران، انتشارات اسلاميه 10- ترجمه و شرح كشف المراد، شيخ علي محمدي قوچاني، در سالهاي 1412 و 1415 و 1420 به چاپ رسيده 11-حاشيه شرح تجريد الاعتقاد، از مؤلفي ناشناس. «درايتي» شرح معروفي است بر كتاب «تجريد الاعتقاد» خواجه نصيرالدين طوسي، اين شرح با عنوانهاي «قال-اقول» برگزار شده، و در اين چاپ متن تجريد در بالاي صفحات نيز تحرير شده است. (صدرائي خوئي، علي) اولين مفصل و ارزشمندي است با عناوين «قال -اقول» بر «تجريد الاعتقاد» خواجه نصير الدين طوسي؛ مشتمل بر شش مقصد و هر مقصد داراي چند فصل و مسئله. آغاز كتاب: الحمد لله القاهر سلطانه العظيم شأنه الواضح برهانه العام احسانه الذي ايد العباد بمعرفته و هداهم الي حجته ... قال الفصل الاول في الوجود و العدم و تحديدهما ... اقول في هذا الفصل مسائل مهمة جليلة هذه اوليها. . آغاز مقصد ثاني: المقصد الثاني في الجواهر و الاعراض و فيه فصول الاول في الجواهر الممكن اما ان يكون ... اقول: لما فرغ من البحث عن الامور الكلية المعقولة شرع في البحث عن الموجودات الممكنة ... المقصد الثالث في اثبات الصانع تعالي و صفاته و آثاره و فيه فصول الاول في وجوده تعالي قال ... اقول: يريد اثبات واجب الوجود تعالي و بيان صفاته ... انجام كتاب: قال: و شروطهما علم فاعلها بالوجه و تجويز التاثير و انتفاء المفسدة. اقول: شرائط الامر بالمعروف و النهي عن المنكر ثلاثة ... انتفاء المفسدة فلو عرف او غلب علي ظنه حصول مفسدة له او لبعض اخوانه في امره و نهيه سقط وجوبهما دفعا للضرر. فهذا ما جعل لنا من شرح هذا الكتاب و نحن نسال الله تعالي ان يجعله ذخرا لنا يوم المعاد و ان يوفقنا الرشاد بمنه و كرمه و الحمد لله وحده. چاپ: هند، بمبئي، 1310 قمري، به اهتمام حاج شيخ علي محلاتي.؛ قم، مكتبه مصطفوي، بدون تاريخ، 351ص، قطع وزيري؛ قم، مؤسسه نشر اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، رمضان 1407 با تصحيح و تعليق و مقدمه استاد آيت الله حسن زاده؛ تهران، اسلاميه، 1368ش، 622ص؛ بمبئي، 1310ق، سنگي، وزيري، ناشر علي محلاتي، 243ص؛ صيدا، 1353؛ دارالسلطنه تبريز، سنگي، 1307ق.، رحلي، 511ص (در هامش) ؛ 1310-1311ق.، 243+1ص؛ ايران، اصفهان، 1312 قمري، سنگي، 1312 و 1352؛ ايران، قم، 1367 قمري، 1372-1377-1407-1413؛ ايران، تهران، 1398 قمري؛ لبنان، بيروت، 1399 قمري، 1408؛ انظر المعجم ص/241 [التراث العربي 4/342؛ مشار 742؛ کتابخانه ملک 1/438-439؛ الهيات مشهد 1/231 و 2/11؛ مدرس ص 242؛ فهرست سپهسالار 5/435؛ دانشكده ادبيات مشهد ص 110؛ فهرست آستان قدس 1/188-189؛ مرعشي 2/324؛ حضرت معصومه 2/103؛ كتابخانه وزيري 4/1367؛ كتابخانه ملي 11/66؛ مدرسه نواب 511؛ مجلس سنا 1/324؛ عكسي مركز احياء 4/284؛ حضرت عبدالعظيم 2/465 مكتبة العلامة الحلي 163 فهرست دانشگاه تهران: /6 2332 و 8/472 و 8/475 و 16/348 و 16/423و 17/350؛ دليل المخطوطات 1/247؛ علامه طباطبايي 2/209؛ مجلس شورا 2/390 و 10/1726؛ ذريعه 353: 3 و 139: 13 و 60: 18 دارالكتب 204: 1؛ عكسي مرعشي 1/396؛ ادبيات تهران 1/394؛ ملي فارس 1/334؛ مكتبة الزهراء ص 73 و 95؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي 2/204؛ اعلام 2/478 علامه حلي؛ طبقات 7/168؛ مشار، عربي 742 «كشف المراد ... » كه نشاني 5 چاپ آن را داده؛ مشار، مؤلفين 2/669 براي كارهاي چاپيش؛ مرعشي - اشكوري 2/324 «كشف ... »؛ نشريه 5/53 و 6/347 و 7/265 و 11/330؛ شيخ علي حيدر 1/378؛ مطالعات اسلامي ص 92؛ تراثنا س6ش/2 124 و س6ش/3 111؛ شورا 1/38/33؛ رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: حاشية كشف المراد (-) حاشية شرح التجريد (-) شرح كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد (-) حاشية علي شرح التجريد كاشف الغطاء، علي بن محمد رضا (-1331) التعليقة علي كشف المراد طواري يزدي، عباس بن محمد (-15) توضيح المراد في شرح كشف المراد حسيني كاشاني، هاشم بن مهدي (-1412)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أصول العقائد
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول الاسلام
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی علامه حلی در استنباط تبیین تنظیم اثبات رد شبهه و رد عقاید معارض با تکیه بر کتاب کشف المراد
نویسنده:
سیدایوب میرافضلی استاد راهنما: رضا برنجکار استاد مشاور: مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی علم کلام
,
روش شناسی
,
کشف المراد: علامه حلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
علم کلام هرچند از لحاظ محتوا بسیار غنی است، اما از لحاظ روشی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و متکلمان به آن نپرداختهاند. مراد از روششناسی علم کلام، بررسی و شناخت راههایی است که ما را به استنباط عقاید و دفاع از آنها رهنمون میسازد. بهرهگیری از میراث کلامی متکلمان نامی شیعه یکی از بهترین راهها در این زمینه میباشد. مرحوم علامه حلی، یکی از مؤثرترین متکلمانی است که در تنقیح و تبویب این علم بسیار کوشیده است و ما در این پژوهش، روشهایی که ایشان در استنباط و دفاع از آموزههای اعتقادی به کار گرفتهاند را بیان مینماییم. مرحوم علامه حلی، در استنباط آموزههای کلامی از عقل و نقل بهره میبرد. ایشان نقل قطعی و اخبار متواتر را در استنباط، حجت میداند و خبر واحد را در فروعات کلامی، آن هم در صورتی که از لحاظ محتوا، مدعا را اثبات کند و مخالف ادلهی قطعیه نباشد معتبر میداند. ایشان همچنین از ظهور آیات بسیار استفاده کرده و معتقد به حجیت آن است، به شرط اینکه مخالفت با حکم عقل نداشته باشد. مرحوم علامه در روش عقلی، هم از کارکرد نظری عقل استفاده میکند و هم از کارکرد عملی آن. مرحوم علامه حلی در تبیین گزارههای کلامی از روشهای مختلفی مانند قیاس غایب بر شاهد، استفاده از آیات و روایات و تعریف مفردات استفاده میکند. علامه حلی گاهی بر اساس اهمیت آموزهها، گاهی بر اساس آموزههای عقلی و نقلی و در برخی مواقع از لحاظ تقدم و تأخر آموزهها در اثبات به تنظیم عقاید پرداخته است. علامه حلی در اثبات آموزههای اعتقادی یا از دلیل مبتنی بر عقل نظری استفاده میکند یا از دلیل مبتنی بر عقل عملی و یا از دلیل مبتنی بر نقل. ایشان برای کاربردی ساختن عقل نظری از شیوههای متعددی چون کشف استلزامات، قواعد بدیهی عقلی مثل استحالهی دور و تسلسل و برهان خلف و قواعد بدیهی فلسفی مانند برهان امکان، برهان لمی و انی بهره میبرد. پرکاربردترین روش عقل عملی در اثبات آموزهها هم حسن و قبح عقلی میباشد. در اثبات گزارهها با استفاده از دلیل نقلی، عقل نیز حضور دارد و با تمسک به ظواهر دلیل نقلی و کشف استلزامات به اثبات گزارههای کلامی دیگری میپردازد. علامه حلی در مقام پاسخگویی به شبهات با ارائهی پاسخ نقضی و پاسخهای حلی، همچون رد لوازم شبهه، نشان دادن مغالطه در شبه و رد مبنای آن، به پاسخ از شبهات پرداختند. علامه گاهی با تخریب دلیل دیدگاه مخالف و گاهی با روشهای دیگری مثل ارجاع به بدیهیات، استفاده از مسلمات شرعی و ارتکازات متشرعه، به رد دیدگاه مخالف میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه دروس شرح کلام قدیم: درسگفتار شرح تجرید الاعتقاد (کشف المراد)
مدرس:
محمدتقی سبحانی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عدل الهی
,
13. علم کلام
,
عدل الهی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدرسه پاییزه کلام امامیه - 1398: درسگفتار مدرسهی حله در میانهی کلام و فلسفه
مدرس:
حسن انصاری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ کلام امامیه
,
تاریخ کلام اسلامی
,
مدرسه حله
,
تاریخ اندیشه (فکر/فکری/تفکر)
,
تاریخ علم کلام
,
مدارس کلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و تبیین باب حادی عشر علامه حلی (ره)
نویسنده:
محسن غرویان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: دارالعلم,
زبان :
عربی- فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شابک (isbn):
9789649972756
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 537
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید