جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
علامه حلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 539
عنوان :
بررسی دلایل عقلی عصمت امام (ع) از دیدگاه فریقین
نویسنده:
معصوم حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان تسلسل
,
امامت
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
برهان حفظ شریعت
کلیدواژههای فرعی :
متکلمان امامیه ,
عقل ستیزی ,
عقل در قرآن ,
حدود الهی ,
عقل در روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
امامت پس از پیامبر (ص) همان تصدی وظایف مقام رسالت است و امام دارای تمام وظایفی است که رسول و پیامبر (ص) بر عهده دارد؛ تنها تفاوت رسول و امام این است که پیامبر (ص) پایه گذار دین، مخاطب وحی الهی و دارای کتاب است ولی امام بدون این ویژگی هاست، با این حال امام نیز همانند پیامبر (ص) مبین اصول و فروع و پاسدار دین از تحریف است.از این دیدگاه، امام باید دارای دو شرط اساسی باشد: 1. دارای علم فراگیر نسبت به اصول و فروع اسلام؛ 2. مصونیت از گناه و پیراستگی از خطا؛ زیرا بدون عصمت، نمی تواند اعتماد مردم را به گفتار و رفتار خود جلب کند و الگوی آنان باشد. برای اثبات عصمت امام، هم به دلایل نقلی استناد شده است و هم به دلایل عقلی. نگارنده در این مقاله چند دلیل عقلی بر وجوب عصمت امام آورده است که عبارتند از: 1. برهان امتناع تسلسل؛ 2. برهان حفظ شریعت؛ 3. پی آمدهای معصوم نبودن امام.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرایط مقدمات برهان در ترازوی تحلیل : دوره ۶، شماره ۴ : معارف عقلی
نویسنده:
محمدامین ابوالحسنی صحرارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یقین منطقی
,
قیاس برهانی
,
اقدم عندالعقل
,
اقدم عندالطبع
,
مناسبت مقدمات
,
ذاتی باب برهان
,
ضرورت صدق
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
عرضی ذاتی ,
علیت موضوع بر محمول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
منطق دانان برای تحقق یک برهان حقیقی، شرایطی را برای مقدمات برهان لازم دانسته اند. این شرایط به متفکر کمک می کند که برهان را از برهان نما جدا کرده، در نتیجه بتواند به سادگی در بحث های علمی از برهان حقیقی بهره ببرد. به تعبیر ساده این شرایط، حد نصاب تحقق یک قیاس برهانی هستند.شرایطی که عالمان منطقی برای مقدمات برهان لازم دانسته اند عبارت اند از:1- از منظر ماده «یقینی» باشند؛ 2- نسبت به نتیجه «اقدم عند العقل (اعرف عند العقل یا اعرف من النتائج)» باشند؛ 3- با نتیجه «مناسبت» داشته باشند؛ 4- دارای «ضرورت» باشند؛ 5- «کلیه» باشند؛ 6- در برهان لمی، مقدمات باید نسبت به نتیجه «اقدم عند الطبع» باشند.منطق دانان در بخش تصدیقات، قوام هر استدلال را به دو حیث صورت و ماده آن می دانند. برهان مطابق با تعریف اندیشمندان منطقی قیاسی است که از مقدمات یقینی برای دست یابی به مطلوبی یقینی تشکیل شده است؛ ثمره این قیاس، همیشه قضیه ای یقینی است. با دقت در این تعریف درمی یابیم که برهان از حیث صورت، دارای صورتی ضروری الانتاج، یعنی قیاس می باشد. هم چنین از حیث ماده نیز مشتمل بر ماده ای یقینی است. بنابراین در تعریف استدلال برهانی دو حیث صورت و ماده که قوام یک استدلال را تشکیل می دهند بررسی شده است.اگر قوام یک استدلال به دو حیث صورت و ماده آن است، و از سویی نیز قیاس برهانی از منظر صورت استدلال و ماده استنتاج مشتمل بر عالی ترین صورت و با ضمانت ترین ماده است، منطق دانان با ذکر شرایط مقدمات برهان در پی بیان چه چیزی هستند؟ به تعبیر ساده، شرایط مقدمات برهان چه چیزی را مضاف بر صورت و ماده برهان، بررسی می کند؟ آیا با وجود تعریف تامی که از برهان ارائه شد، نیازی به ذکر شرایط مقدمات برهان هست؟ اگر نیاز است این شرایط چه گره ای از کار معلم یا متعلم این دانش خواهد گشود؟در این مقاله کوشیده ایم با توجه به این پرسش، شرایط مقدمات برهان را تحلیل و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح رساله «الوظائف فی المنطق» و مقدمه و تعلیقه بر آن
نویسنده:
ابراهیم نوئی
نوع منبع :
مقاله , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن موسی مغربی
,
الوظائف فی المنطق
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
تصور و تصدیق ,
مقولات عشر ,
قضیه شرطیه ,
قضیه حملیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
گزیده نویسی در منطق، سنت متداولی بوده است که حکیمان در سده های مختلف بدان روی آورده اند؛ سنتی که در سده هفتم هجری به اوج خود رسید. از نوشته های سودمند این عصر رساله «الوظائف فی المنطق»، تالیف شمس الدین محمد بن موسی مغربی (683ق) است که همچنان به صورت خطی باقی مانده و حتی بیش تر مراکزی که نسخه ای از آن را نگه می دارند، نام نویسنده و عنوان رساله را نشناخته و آن را با عنوان «رساله فی المنطق» و به صورت مجهول المولف معرفی کرده اند. نوشتار پیش رو بر آن است پس از بیان مقدمه ای در معرفی اجمالی این رساله و نسخه های مورد استفاده از آن در روند تصحیح، متن مصحح آن را همراه با تعلیقات مصحح در اختیار منطق پژوهان قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح واجب الاعتقاد
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهج المسترشدين في اصول الدين
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
علامه، به درخواست فرزندش فخرالمحققين، خلاصه اي از مباحث علم كلام را در 13 فصل اين كتاب به ترتيب زير بيان نموده است: 1- تقسيم معلومات 2- اقسام ممكنات 3- احكام معلومات 4- احكام موجودات 5- اثبات واجب الوجود 6- احكام صفات واجب الوجود 7- آنچه بر خداوند متعال محال است 8- عدل 9- فروع دين 10- نبوت 11- امامت 12- امر به معروف و نهي از منكر 13- معاد «حبيب الله عظيمي» كتاب ملخص قواعد علم كلام است كه بجهت فرزندش فخرالمحققين تأليف نموده. رساله مرتب است بر13فصل و با شرحش موسوم بارشاد الطالبين بچاپ رسيده. (مهدي ولايي) علامه درين كتاب مبادي كلام شيعي و رؤوس مطالب اصولي را آورده است و قصد او از اين نگارش برآوردن خواهش فرزند خود محمد است. او درين نسخه از معلومات مقدماتي شروع ميكند و پس از بيان مطالبي در امور عامه بالهيات مي رسد و درين جابتفصيل مطالبي راجع به الهيات مي آورد و بآخر نيز اصول دين و مذهب شيعه رامي نگارد. در حقيقت قسمت اول اين كتاب همان بحث توحيد اصول دين است (عبدالله انوار) مؤلف در اين کتاب جامع، موضوعات کلامي و آنچه در مورد اصول دين است، به جهت فرزندش فخرالدين محمد در 13 فصل مختصر کرده است با اين عناوين: فصل اول: في تقسيم المعلومات، الثاني: في اقسام الممکنات، الثالث: في احکام المعلومات، الرابع: في احکام الموجودات، الخامس: في اثبات واجب الوجود، السادس: في احکام هذه الصفات، السابع: فيما يستحيل عليه تعالي، الثامن: في العدل، التاسع: في فروع العدل، العاشر: في النبوة، الحادي عشر: في الامامة، الثاني عشر: في الامر بالمعروف و النهي عن المنکر، الثالث عشر: في المعاد و پيش از 702 آن را بپايان رسانيده است. نجم الدين خضر بن شمس الدين محمد بن علي رازي حبلرودي پس از اينكه از استاد خود (شمس الدين محمد بن سيد شريف گرگاني 828) دور شده و از شيراز به نجف رسيده بود در همانجاگاهي كه هنوز استاد زنده بود پرداخت باينكه گزارشي براي اين كتاب بنويسد و آنرا بنام تحقيق المبين در مدرسه رتبيه در حله سيفيه نزديك به بامداد يكشنبه سيم ذيقعده 828به پايان رساند (ش397ج4طوس _ روضات الجنات ص 264) علامه، به درخواست فرزندش فخرالمحققين، خلاصه اي از مباحث علم كلام را در 13 فصل اين كتاب به ترتيب زير بيان نموده است: 1- تقسيم معلومات 2- اقسام ممكنات 3- احكام معلومات 4- احكام موجودات 5- اثبات واجب الوجود 6- احكام صفات واجب الوجود 7- آنچه بر خداوند متعال محال است 8- عدل 9- فروع دين 10- نبوت 11- امامت 12- امر به معروف و نهي از منكر 13- معاد «حبيب الله عظيمي» آغاز كتاب: بسمله الحمدلله المنقذ من الحيرة و الضلال المرشد الي سبيل الصواب ... . اما بعد فهذا کتاب نهج المسترشدين في اصول الدين. . الفصل الاول في تقسيم المعلومات انجام كتاب: اظهار الايمان و ابطال الکفر و لکن هذا آخرما نورده في هذه المقدمة و من اراد التطويل ... . المسمي بنهاية المرام في علم الکلام ... . بکتابي منتهي الوصول و المناهج وغيرها ... محمد و آله نجوم الاهتداء ]الهيات مشهد 3/903 و 2/356؛ الذريعة 24/427 و 24/424؛ التراث العربي 5/424 و 425؛ مشارعربي 976؛ مکتبة العلامة الحلي ص 214-216؛ فهرست دانشگاه تهران 3/635 و 8/222 و؛ فهرست سپهسالار 5/739؛ مرعشي 1/19و 20/272و 7/84 و 4/259 و 2/355 و 11/94و 18/64و 18/198و 21/207 و 27/121و 26/283 و 22/288 و 37/635؛ الفبايي آستان قدس 594؛ فهرست آستان قدس 4/268-269 و 11/422؛ مركز احياء ميراث اسلامي 3/97؛ آيت الله جليلي 316؛ امام صادق قزوين 1/286؛ كتابخانه هاي گلپايگان 95؛ كتابخانه وزيري 3/843 و 5/1547 و 3/923؛ ش 1030دانشگاه؛ كتابخانه ملي 8/358 و 13/7 و 16/122 و 10/274 و 19/314؛ الهيات تهران ص 183و 377 و 733؛ كتابخانه ملك 5/419؛ ذريعه 24: 424؛ عكسي مركز احياء 4/146و 2/318؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1536 و 1557؛ بروكلمان، ذيل 2/208؛ عكسي مرعشي 2/309؛ مجلس شورا 14/237و 16/367 و 2/634/29؛ جعفريه زهان ص 106؛ حضرت شاهچراغ 3/121؛ فيلم دانشگاه 2/41؛ دانشگاه 3/635؛ كشف الحجب 597؛ آستانه قم ص 180؛ دانشگاه تهران 17/169؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي 2/261؛ ذريعه 24/424؛ اعلام 2/1478 علامه حلي؛ طبقات 8/52 حسن؛ مؤلفين 2/669؛ نشريه 6/351و 4/416 و 5/303 و 5/610 و 11/928 و 11/929 و 7/41 و 11/700 و 11/707 و 11/723؛ اهدائي به آستان قدس ص 247 و 354؛ چهار كتابخانه مشهد ص 428؛ الفبائي آستان قدس ص 679؛ شيخ علي حيدر 3/625؛ تراثنا س13ش/4 141؛ تربيت ص 74؛ رايانه ملي ص 2675 و 2856؛ مجلس شورا 32/294؛ مكتبة اميرالمؤمنين 4/490 و 4/489؛ شورا 1/122/33؛ رايانه آستان قدس؛ مكتبة العلامة الحلي ص 214-217؛ دنا 10/905-907؛ معجم التراث الكلامي 5/429. [ شرح و حواشي: شرح نهج المسترشدين (-) حاشية نهج المسترشدين في اصول الدين (-) شرح نهج المسترشدين (-) شرح نهج المسترشدين (-) شرح نهج المسترشدين (-) إرشاد الطالبين إلي نهج المسترشدين فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله (-826) معراج اليقين في شرح نهج المسترشدين فخرالمحققين، محمد بن حسن (682-771) التحقيق المبين في شرح نهج المسترشدين رازي، خضر بن محمد (-850) موصل الطالبين الي شرح نهج المسترشدين نصيرالدين كاشي، علي بن محمد (-755) تذكرة الواصلين في شرح نهج المسترشدين اعرجي، نظام الدين محمد (-8) مناهج الراشدين في شرح نهج المسترشدين حسيني عسكري، علي بن ابوالقاسم (-12) شرح نهج المسترشدين خوئيني، محمد حسن بن مصطفي (-13) حاشية شرح نهج المسترشدين خوئيني، محمد حسن بن مصطفي (-13) سراج المستبصرين في شرح نهج المسترشدين كرمانشاهي، محمد مهدي بن محمد محسن (-1346)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روشهای عقل عملی در اثبات امامت از نگاه علامه حلی با تاکید بر کتاب الفین
نویسنده:
مسلم محمدی ، الهام بشکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
دلایل امامت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
تبیین: امامت بهعنوان بنیادیترین عقیده شیعه پیوسته در طول تاریخ حیات تشیع مورد بررسی متکلمان قرارگرفته است. علامه حلی برای اثبات آموزهی امامت از دو روش عقلی و نقلی استفاده نموده که در این پژوهش بر روش عقلی ایشان تمرکز شده است. هدف: اکتشاف و استخراج روشهای عقل عملی است که علامه در اثبات آموزه ی امامت ( و نه تبیین و تنظیم آن) با محوریت کتاب الفین بکار برده است. روش: این پژوهش با رویکرد توصیفی و اکتشافی به تبیین روش اثباتی علامه حلی در ضرورت وجود امامت پرداخته است. یافته ها: علامه حلی در طریق محتوای استدلال که شامل عقل نظری و عقل عملی است در بخش عقل عملی از طریق قاعده لطف، برهان بیهودگی و عبث، قاعده دفع ضرر محتمل، قاعده قبح نقض غرض و قبح تکلیف بمالایطاق، ضرورت وجود امامت را اثبات نموده که هر کدام از آنها به صورت مورد پژوهانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظم البراهين في اصول الدين
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
شامل 7 باب - باب اول در نظر 2- در حدوث 3- در اثبات الصانع 4- در عدل 5- در نبوت حضرت محمد (ص) 6- در امامت 7- در معاد. [الهيات مشهد 2/193] شرح و حواشي: معارج الفهم في شرح النظم علامه حلي، حسن بن يوسف (648-726)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كتاب معرفة اصول الدين
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دراسة قضية انكار ابن تيمية لأصل الإمامة في نقده لكتاب منهاج الكرامة للعلامة الحلي
نویسنده:
پيام مهرانيان، أبو الفضل روحي، ناصر سوداني
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
اصل امامت
,
امامت بعد از نبی اکرم ( ص )
,
بدعتهای ابن تیمیه
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
منهاج الکرامة: علامه حلی
,
عقاید ابن تیمیه
,
ابن تیمیه و امامت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الباب الحادي عشر
نویسنده:
علامه حلي، حسن بن يوسف
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
عربی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
علامه حلي پس از اختصار كتاب «مصباح المجتهد» شيخ طوسي در ابواب هفتگانه كتاب «منهاج الصلاح في مختصر المصباح» خود، بدرخواست وزير محمد بن محمد قوهدي مسائلي از اصول دين را كه عامه مكلفين بدان احتياج دارند با عنوان «الباب الحادي عشر» به ابواب هفتگانه كتاب خود اضافه نمود. و از آنجا كه آخرين باب از ابواب كتاب «منهاج الصلاح في مختصر المصباح» علامه مشتمل بر مسائل اصول عقايد بوده و مباحث آن بيشتر از ديگر ابواب كتاب مورد نياز مردم بوده بنابراين باب يازدهم كتاب بصورت يك كتاب مستقل در آمده و شروح متعددي بر آن نگاشته شده است. مطالب كتاب «الباب الحادي عشر» بترتيب ذيل است: فصل اول - در اثبات واجب الوجود. فصل دوم - در صفات ثبوتيه. فصل سوم - در صفات سلبيه. فصل چهارم - در عدل. فصل پنجم - در نبوت نبي (ص) فصل ششم - در امامت. فصل هفتم - در معاد. «حبيب الله عظيمي» مؤلف کتاب معتبري در ادعيه نگاشته است بنام - مصباح المتهجد - که علامه حلي، حسن بن يوسف بن مطهري متوفي 726 هـ. ق. آن را در 10 باب مرتب نموده و بنام منهاج الصلاح - موسوم داشته است. سپس بر اين 10 باب، يک باب ديگر افزوده است که کلاً 11 باب شده و در اين باب يازدهم از مسائل کلامي و اعتقادي سخن رفته و بصورت مستقل و بنام - الباب الحاديعشر- معروف گشته که همين كتاب موجود است و چاپ شده. در هفت فصل 1- اثبات واجب الوجود 2- صفات ثبوتيه 3- صفات سلبيه 4- عدل 5- نبوت 6- امامت 7- معاد. (فاضل) مؤلف پس از اينكه مصباح المتهجد شيخ طوسي را ملخص و مرتب بر ده باب نمود و بنام منهاج الصلاح في مختصر المصباح موسوم داشت بدرخواست وزير خواجه عزالدين محمد قوهدي يكباب بر ده باب آن كتاب افزوده اين باب يازدهم شامل عقايد اماميه و از مختصرات كتب كلاميه است كه جداگانه تدوين و چاپ شده و داراي شروحي است. (مهدي ولايي) شيخ طوسي كتابي دارد بنام مصباح المتهجد و در آن از عبارات و ادعيه لازم بحثها كرده است بعدها محمد بن محمد القوهدهي از علامه حلي مي خواهد كه اين كتاب را مختصر كند. علامه چنين مي كند و آنرا در ده باب مختصر مي كند و بنام «مختصر المصباح» انتشار مي دهد و چون متوجه ميشود كه مكلف احتياجي بشناخت خدا و واجب الوجود نيز دارد لذا باب يازدهمي باين كتاب اضافه مي كند و آنرا باب الحادي عشر مي نامد اين باب درمعرفت حق و معارف ربوبي است. او پس از انضمام باب يازدهم كتاب حاصل از ده باب «مختصر المصباح» و اين باب را سر هم «بهج الصلاح في مختصر المصباح» نام مي گذارد. كتاب «الباب الحادي عشر» شامل هفت فصل است (عبدالله انوار) مؤلف کتابي در تلخيص <المصباح> شيخ طوسي (460 ق) در ده باب نگاشت، پس از آن باب يازدهمي در اصول دين و معتقدات اماميه بدان افزود که بعدها به تنهايي جدا گشته و رساله اي مستقل شد، اين رساله از ديرباز اهميت بسياري يافته و حواشي و شروح و ترجمه هاي بسياري بدان نگاشته شده است. اين رساله از متون موجز کلامي شيعه و در بيان اعتقادات آنان است. چون مؤلف، «مصباح المجتهد» شيخ طوسي را با عنوان «منهاج الصلاح في مختصر المصباح» تلخيص کرد، به خواهش وزير خواجه عزالدين محمد بن محمد قوهدي باب ديگري در اعتقادات به آن کتاب افزوده و به باب حادي عشر موسوم داشت. اين اثر با توجه به اختصار و پر محتوا بود رساله فوق، از کتاب اصلي جدا و به عنوان يک کتاب مستقل کتابت و شناخته شد. علامه حلي در اين باب از اصول دين آنچه را به اجماع علما و بر هر مسلماني واجب است چنين بر مي شمارد: شناخت خداوند و صفات ثبوتيه و سلبيه او، و آنچه بر او صحيح و ممتنع است، شناخت نبوت، امامت و معاد. وي اين باب را در هفت فصل ارائه کرده است. آغاز كتاب: الباب الحادي عشر فيما يجب علي عامة المكلفين من معرفة اصول الدين اجمع العلماء كافة علي وجوب معرفة الله انجام كتاب: فان الامر بالماضي و النهي عنه عبث. و تجويز التاثير و الامن من الضرر ... [الذريعة31/5 و 3/135و 13/118 و 3/5؛ مرعشي 33/314 و 32/544 و24/232و1/82 و 3/194و 36/295 و6/232و 18/47و 18/77و 18/202 و 19/307 و 13/353و 16/321 و 27/120و 23/133 و 29/585 و 34/842 و 37/293؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 3/1201؛ التراث العربي 1/367؛ فهرست سپهسالار 3/232-233؛ عکس مرکز ميراث اسلامي 1/78 و 3/219-220؛ آية الله فاضل خوانساري 1/212 و1/254؛ الهيات مشهد 2/712؛ فهرست آستان قدس 1/53 و 4/33-34؛ أعيان الشيعة 5/396؛ ريحانة الأدب 4/167-179؛ مركز احياء ميراث 4/33؛ آيت الله جليلي 240؛ حضرت معصومه 1/75 و 2/218؛ خاندان ميبدي 50؛ مدرسه آيت الله بروجردي 54؛ سيد محمد حسن امام جمعه 143؛ كتابخانه ملك 7/5و 6/203 و 9/55 و 9/351 و 5/265 و 5/303 و 5/433 و 5/437؛ كتابخانه وزيري 5/1714 و4/1232 و4/1326؛ حوزه علميه امام صادق 2/56 و 2/110 و 2/130؛ مدرسه فيضيه 2/393 و 2/60 و 2/60 و 2/121؛ كتابخانه ملي 4/427 و 9/178 و 12/218 و 14/161و 15/158 و 16/44 و 12/381 و 14/216و 6/783 و 11/555 و 16/366 و 13/350؛ الهيات تهران ص 235و 252و 261؛ مجلس سنا 1/60؛ آستانه حضرت عبدالعظيم 1/72، فهرست كتب خطي آستان قدس رضوي: 1/53؛ التراث العربي: 1/367؛ كتابخانه جمعيت نشر ص 1093؛ مدرسه نواب 518؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/57؛ دليل المخطوطات 1/52 و 1/149؛ علامه طباطبايي 2/117؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1458 و 1494؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 1/281؛ مجلس شورا 9/178 و 10/729 و 7/325 و 12/38 و 17/25 و 16/256 و 14/243و 22/7و 16/290و 16/327 و 22/346 و 1/219/27؛ ملي فارس 1/287 و 2/307؛ دانشگاه تهران 3/542 و 13/3143 و 13/3209 و 17/169 و 16/503؛ فيلم دانشگاه 1/740؛ جعفريه زهان ص 67؛ مدرسه خان ص 40؛ مدرسه صدر بازار 2/371؛ آستانه قم ص 232؛ حضرت شاهچراغ 2/190 و 2/194؛ نشريه 5/78 و 7/519 و 17/229 و 7/230 و 11/926 و 7/279 و 13/229 و 13/387 و 11/695؛ اهدائي به آستان قدس ص 352؛ چهار كتابخانه مشهد ص 224؛ نسخه پژوهي 3/70؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 81؛ مهدوي، مصلح الدين ص 112؛ شيخ علي حيدر 2/231 و 2/249 و 3/638؛ تراثنا س6ش/4 91؛ امام صادق چالوس ص 279 و 303؛ رايانه ملي ص 271 و 1809؛ عكسي مرعشي 3/215؛ التراث العربي 1/367؛ معجم التراث الكلامي 2/7-10؛ عكسي مرعشي 3/334؛ ميراث شهاب س9ش/2 40؛ دهگان ابراهيم 2/371؛ ملي 6/783، 10/322؛ مكتبة امير المومنين 1/164؛ نشريه 11/663 و 11/707؛ رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: الباب الحادي عشر (ترجمه) (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) الباب الحادي عشر (ترجمه و شرح) (-) الباب الحادي عشر (ترجمه) (-) شرح الباب الحادي عشر (-) هداية الاصول = شرح باب حادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (ب) (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) مقتبس الاثر في شرح الباب الحادي عشر (-) فتح مستغلق الزهر في شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) حاشية الباب الحادي العشر (-) شرح الباب الحادي عشر (ب) (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (ج) (-) شرح الباب الحادي عشر (ج) (-) الباب الحادي عشر (ترجمه) = منظومه در عقائد (-) ذخيرة المحشر في شرح الباب الحادي عشر (-) شرح باب حادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح باب حادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (ب) (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح باب الحادي عشر (-) حاشية الباب الحادي العشر (-) شرح الباب الحادي عشر (-) شرح الباب الحادي عشر (ب) (-) المجمع السابع في خلاصة معرفة اصول الدين (-) شرح الباب الحادي عشر (-) الباب الحادي عشر (ترجمه) مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي (1037-1110) النافع يوم الحشر في شرح الباب الحادي عشر = شرح باب حادي عشر فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله (-826) شرح الباب الحادي عشر واعظ استرآبادي، سلطان حسين بن سلطان محمد (987-1082) نتايج النظر في توضيح شرح الباب الحادي عشر كاشاني، حبيب الله بن علي مدد (1262-1340) نظم الباب الحادي عشر = الكلام (ارجوزة) زنجاني، علي بن محمد حسين (-1136) الباب الحادي عشر (ترجمه) = اصول خمسه كاشاني، نورالدين عبدالحسين (-10) شرح الباب الحادي عشر بهبهاني، محمد جعفر بن محمد علي (1178-1259) الباب الحادي عشر (ترجمه) اشرفي جرجاني، عبدالحي بن عبدالوهاب (-959) السراج المنير تنكابني، محمد بن سليمان (1234-1302) الباب الحادي عشر (ترجمه و شرح) = شرح الباب الحادي عشر رضوي قمي، محمد بن محمد باقر (1100-1160) شرح الباب الحادي عشر = حاشية الباب الحادي عشر حسيني، عبدالله بن شرفشاه (-10) لوازم الدين عزلتي خلخالي، ادهم (-1052) مفتاح الباب الحادي عشر = شرح باب حادي عشر = مفتاح اللباب جرجاني، ابوالفتح بن مخدوم (-976) جامع الدرر في شرح الباب الحادي عشر رازي، خضر بن محمد (-850) مفتاح الغرر لفتح الباب الحادي عشر = منتخب جامع الدرر رازي، خضر بن محمد (-850) جامع الدرر في شرح باب حادي عشر ابن وردي، عمر بن مظفر (691-749) كنز الفوائد محمد حسين بن محمد صالح (-) مطارح النظر في شرح الباب الحادي عشر طريحي، صفي الدين بن فخرالدين محمد (-12) شرح النافع يوم الحشر في شرح باب الحادي العشر قمي، محمد طاهر بن محمد حسين (-1098) معين الفكر = شرح باب حاديعشر ابن ابي جمهور، محمد بن علي (838-906) معين المعين في أصول الدين ابن ابي جمهور، محمد بن علي (838-906) تبصرة البشر في شرح الباب الحادي عشر شانه تراش شوشتري، محمد باقر بن محمد رضا (-12) حاشية الباب الحادي العشر عبدالباقي بن محمد حسين (-12) روضة الانوار و زبدة الافكار عبدالباقي بن محمد حسين (-12) ذخيرة يوم المحشر في شرح الباب الحادي عشر عبدالباقي بن محمد حسين (-12) شرح الباب الحادي عشر خواجگي شيرازي، محمد بن احمد (-10) الباب الحادي عشر (ترجمه) خواجگي شيرازي، محمد بن احمد (-10) جامع در ترجمه نافع حسيني شهرستاني، محمد علي بن محمد حسين (1280-1344) هادي البشر في شرح باب حادي العشر گيلاني، نظر علي بن محسن (-1217) فتح الباب في شرح الباب الحاديعشر واعظ گيلاني، عبدالوحيد بن نعمت الله (-11) مفتاح الباب الحادي عشر = شرح باب حادي عشر = مفتاح الباب الحادي عشر = مفتاح اللباب شريفي حسيني، ميرزا مخدوم بن سيد شريف (-995) حجة المسترشدين و سند الموحدين امام جمعه خوئي، محمد امين بن يحيي (-1367) شرح الباب الحادي عشر توني، عزالدين بن محمد اشرف (-11) شرح الباب الحادي عشر احسائي، صالح بن زين الدين (-13) التعليقة علي النافع يوم الحشر في شرح الباب الحادي عشر طواري يزدي، عباس بن محمد (-15) الباب الحادي عشر (ترجمه و شرح) عبدالكريم بن حسنعلي (-13) شرح الباب الحادي عشر ندوشني يزدي، سلطان حسين بن محمد (-11) الباب الحادي عشر (ترجمه) موسوي شهرستاني، محمد بن تقي (-11) ذخر البشر في شرح الباب الحادي العشر حسيني زنجاني، محمود بن ابي الفضائل (-1375) شرح الباب الحادي عشر سامغاني، حسين بن محمد (-) الباب الحادي عشر (ترجمه) = شرح مدخل البشر شريف، عبدالعظيم بن محمد مقيم (-) حاشية النافع يوم الحشر آملي، عطاء الله بن مسيح (-10) حاشية الباب الحادي عشر آملي، عطاء الله بن مسيح (-10) الباب الحادي عشر (ترجمه و شرح) اصفهاني، محمد باقر بن محمد حسين (-12) الباب الحادي عشر (ترجمه) حسني، شكرالله بن جمشيد (-12) حاشية باب الحادي عشر استرآبادي، علي اكبر (13-13)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 539
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید