آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
چهارده معصوم(ع)
>
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
آمنه(مادر پیامبر)
ابراهیم(فرزند پیامبر)
ابوطالب(عموی پیامبر)
امّ حبیبه(ام المومنین)
امّ سلمه(ام المومنین)
امّ کلثوم(دختر پیامبر)
جویریه (ام المومنین)
حذافه(شیما دختر حارث، خواهر رضاعی پیامبر)
حرّه(خواهر رضاعی پیامبر)
حضرت خدیجه(ام المومنین)
حفصه(ام المومنین)
حلیمه(دایه پیامبر)
حمزه(عموی پیامبر)
رقیه(دختر پیامبر)
زینب دختر جحش(ام المومنین)
زینب دختر خزیمه(ام المومنین)
زینب(دختر پیامیر)
سوده(ام المومنین)
صفیّه(ام المومنین)
صفیه(عمه پیامبر)
عاتکه(عمه پیامبر)
عایشه(ام المومنین)
عباس(عموی پیامبر)
عبدالله(پدر پیامبر)
عبدالله(پسر پیامبر)
عبدالمطلب(جد پیامبر)
ماریه(ام المومنین)
میمونه(ام المومنین)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
تعداد رکورد ها : 5856
عنوان :
معنای «نجد» و «نجدین» و مراد آیه وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ
نویسنده:
عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت خلق
,
راه هدایت
,
قرآن
,
نجد
,
قرآن
,
طوارق نجد
,
هدایت الهی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش (اِبداع) ,
سعادت ,
تربیت ,
آفرینش انسان ,
سعادت اخروی ,
هدایت تکوینی ,
هدایت تشریعی ,
خیر و شر ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
هدایت تکوینی ,
اهل بیت(ع) ,
خلق آدم (ع) ,
کمال نهایی انسان ,
اخلاق اسلامی ,
خوبی ,
بدی ,
سعادت اخروی ,
هدایت تشریعی ,
سوره بَلَد ,
آیات سعادت و شقاوت ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شناخت خوبی ,
شناخت بدی ,
پستان مادر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
درباره معنا و مراد آیه نهم سوره بلد: (وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ) قریب به اتفاق دانشمندان اسلامی اعم از مفسران، مترجمان قرآن، قرآنپژوهان و محدثان بر آناند که «نجدین» به معنای راه خیر و راه شر بوده، مراد آیه این است که خداوند متعالی انسان را با سرمایه شناخت خوبیها و بدیها آفریده و به او قدرت تشخیص این دو و تمییز آنها از یکدیگر را داده است. ادله قرآنی و روایی و تبیین و توجیههایی نیز در تأیید این تفسیر ارائه شده است. در این میان دو دیدگاه شاذ وجود دارد: یکی این که مراد آیه هدایت غریزی طفل به دو پستان مادر در بدو تولد است که واژه «نجد» در زبان عربی به این معنا نیز به کار رفته است؛ دیگر آن که مقصود از «نجدین» راه سعادت دنیا و راه سعادت آخرت است. دقت نظر در ادله هر یک از این دیدگاهها و بررسی سیاق آیات سوره نشان میدهد که چون از یک سو ادله روایی دیدگاه نخست علیرغم شهرتش از ضعف سندی برخوردارند و حمل آیه بر این معنا نیز از جهاتی چند با تکلف همراه است و از سوی دیگر دیدگاه دوم با ظاهر الفاظ آیه تناسب و هماهنگی بیشتری دارد ترجیح با دیدگاه دوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسمای الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسم مستاثر
,
تعین اول
,
صفات خدا
,
اسماء مستأثره الهی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اسماء مستاثر(مقابل اسماء غیر مستاثر)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
تعین اول
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
خلافت الهی ,
اسم مکنون ,
مرتبه ذات حق ,
حدوث اسماء الله ,
خلافت الهی ,
نظام هستی ,
اهل بیت(ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
واحدیت ,
حدوث اسماء ,
اسم اعظم الهی ,
نظام عالم وجود ,
انسان کامل ,
عالم شهادت ,
تعینات خلقی ,
مرتبه احدیت ,
اسم اعظم ,
اسم مکنون ,
تعین ثانی ,
حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
ماسِوی الله ,
استیثار ,
تنزل ماسوی الله ,
صدور ماسوی الله ,
علم انسان کامل ,
معنای غیب ,
مرتبه الوهیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مباحث عرفان و شریعت از مباحث مهم، ضروری و زنده در مطالعات عرفانی است. دیرینه این مباحث مقایسهای و تطبیقی در دو حوزه عرفان اسلامی و الهیات اسلامی دستکم به زمان بروز نحلهای عرفانی در قرن دوم هجری میرسد. مسئله این نوشتار که از مقوله مباحث عرفان و شریعت است بررسی تطبیقی اسم مستأثر در نصوص شریعت و تعین اول در متون عرفانی است. بحث چینش نظام هستی و نحوه تعین و تنزل و صدور ماسویالله، بهویژه در تعینات و تنزلات آغازین آن، را باید در متون شریعت، در مباحث اسماء، جستجو کرد. فرضیهای که در این نوشتار درصدد اثبات آن هستیم این است که اسم مستأثر اولین تعین حق تعالی و حلقه واسطه میان ذات حق تعالی و سایر اسماء اوست. با این هدف، ابتدا به جایگاه اسم مستأثر و مفاد آن در روایات و رابطه آن با ذات حقّ و تعین اول و ثانی میپردازیم. با بررسی اسم مستأثر در متون روایی و بررسی تعین اول در متون عرفانی، بر این فرضیه پای میفشاریم که اسم مستأثر در روایات همان تعین اول در عرفان است و نیز به این دیدگاه گردن مینهیم که اسماء مستأثره در معنای دومی و به اشتراکات لفظی به دستهای از اسماء در تعین ثانی قابل تطبیق است. و البته، نظریه برخی اهل معرفت که اسم مستأثر را عنوان مشیری به مقام ذات میدانند ـ ضمن کرنش و احترام به این بزرگان ـ دارای ابهام و خدشه میدانیم. علم انسان کامل به اسم مستأثر و مظهر این اسم در هستی، به عنوان دو مبحث کاربردی و شیرین، نکات پایانی این نوشتار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاص، مناط اصلی بین دین و اخلاق : سال 5، شماره 17 : اخلاق
نویسنده:
ابراهیم رضایی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاص
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
نفس ناطقه ,
حکمت ,
حکمت نظری ,
حکمت الهی ,
رجاء ,
تسلیم ,
بهگود گیتا ,
غضب ,
تسلیم ,
علم الهی ,
قرآن ,
ادب ,
غضب ,
انضباط ,
پیشه ,
موقعیت اخلاقی ,
منسک ,
سائقه ,
شهوت ,
حکمت نظری ,
شهوات ,
حکمت عملی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
رجا ,
حکمت ,
شکر زبانی ,
آداب ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
تاثیر شکرگزاری ,
حکمت عملی ,
ادب خلاق ,
اخلاق مناسک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
ایصال نفس به امر نامتناهی که سرچشمه حقیقی اوست، در گرو انجام آیین مند تکلیف از سر حکمت است. این امر در سه ساحت انضباط پیشه وری، گذر پیروزمندانه و مؤدبانه از موقعیت اخلاقی و انجام منسک دینی، ظهور می یابد. زمانی که نفس، با پذیرش مشقت و ریاضت موفق می شود، استعدادهای خود را فعلیت ببخشد، نور نهفته خود را آشکار ساخته است که سند ربانیت اوست. با وجود این، نور الهی نفس، به تحقق نمی پیوندد مگر آنکه فرد مکلف، به هنگام التزام خویش به انجام اعمال خاصه، بر شرط اخلاص مراقبت داشته باشد و از آن تخطی نورزد. به عبارت دیگر، خالصانه انجام دادن کارها، در هر سه ساحت نامبرده، عین تجلی نور ناظمه نفس است. شرط اخلاص، هم در ادای مناسک دینی حضور دارد و هم در آداب اخلاقی. بنابراین، اخلاص، در درجه اول، متعلق به خود نفس است و به نحوه عملکرد فاعلی بستگی دارد که ملتزم به ادای تکالیف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه عرفان عملی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه عرفان عملی
,
عرفان اسلامى
,
عرفان عملی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
سعادت ,
سلوک عرفانی ,
جهاد با نفس ,
احکام الهی ,
احکام ذات الهی ,
اهل بیت(ع) ,
شهود ,
اخلاق عرفانی ,
اخلاق اسلامی ,
عرفان و اخلاق ,
سلوک عارفانه ,
شهودات عرفانی ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
رستگاری اسلامی ,
تعلیم سیر و سلوک ,
علم نفس ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
جهاد اکبر ,
عرفان نظری ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
عرفان عملی و اخلاق ,
عرفان نظری ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
راه سیر و سلوک ,
عمل عرفانی ,
عرفان عملی و فقه ,
دانش های همگن ,
غایت عرفان عملی ,
اخلاق عرفانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هنگامی که از بیرونِ یک علم درباره ساختار و چارچوب کلی آن میاندیشیم و در باب مسائلی چون چیستی، موضوع، مبادی، مسائل، روش و غایت آن میپرسیم، در قلمرو فلسفه آن علم قرار داریم. یکی از علومی که در زمین فرهنگ اسلامی رویید، عرفان عملی است. علم عرفان عملی از سلوک عرفانی سخن میگوید و عناصر، مراحل و موانع آن را برمیرسد. سرنوشت عرفان و صحت و سقم و تکامل آن در گرو تنقیح مباحث عرفان عملی است. تنوع و تفاوت فِرَق و طریقتهای عرفانی، اولا و بالذات به تفاوت در عرفان عملی آنها برمیگردد؛ چنانکه ارزش و اعتبار تجربههای عرفانی نیز تا حد بسیاری وابسته به برنامه سلوکی سالک است. از اینرو، تنقیح مباحث عرفان عملی در پیشبرد عرفان و تصحیح و تدقیق آن و پیشگیری از انحرافات ضروری است. برای تنقیح عرفان عملی، لازم است ساختمان کلی آن را مطالعه کنیم. تنقیح مبادی و مبانی و کاوش در حدود و ثغور و مداقه در منابع و روش و توجه به مناسبات این علم با دیگر علوم و بازکاوی ساختار و اصول کلی آن، راه را بر تحول و نوآوری در این حوزه میگشاید. برخی از مباحث یادشده در آثار سنتی عرفانی بهاجمال مطرح شده است، اما وقت آن رسیده است که به «فلسفه عرفان عملی» همچون دیگر فلسفههای درجه دوم، به نحو استقلالی و تفصیلی بپردازیم. پیدا است که چنین امری فراتر از گنجایش یک مقاله است. از این رو در این مقاله به برخی از مهمترین عناصر این بحث بهاجمال میپردازیم و سایر مباحث مربوط را به توفیق و مجالی دیگر وامیگذاریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهشت و پاداش زنان
نویسنده:
محمود حاجی احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زنان
,
زن در قرآن و تفاسیر
,
انسان در قرآن
,
زن در آخرت
,
بهشت و زنان
کلیدواژههای فرعی :
کتاب بحارالانوار ,
اصحاب یمین ,
متقین ,
سابقون ,
احوال متقین در قیامت ,
اصحاب یمین ,
قرآن ,
ملاک پاداش و جزا ,
حورالعین ,
غلمان ,
ولدان ,
خطاب های قرآنی ,
تجسم اعمال ,
اهل بهشت ,
قرآن ,
پاداش الهی ,
نعمت در بهشت ,
نفی ظلم از خداوند ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسأله خطابهای قرآن و نگاه مردانه در آیات قرآن از مطالب بحثانگیز سالهای اخیر میباشد. در این میان، نحوه نگاه قرآن به بهشت و نعمتهای آن، یکی از سؤالات پیشروی محققین است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا تفاوت جنسیت انسانها در دنیا و آخرت، موجب تفاوت پاداش آنها در آخرت میشود یا نه؟ گروهی با توجه به ظاهر بعضی از آیات قرآن، به این باور گراییدهاند که نعمتهایی در بهشت به مردان اختصاص خواهد یافت. با بررسی نحوه خطابهای قرآن و استفاده از صراحت آیاتی از کلام خداوند و بررسی نعمتهای مورد ادعا، و استنباط جواب منفی به سؤال بالا و اعلان اشتراک زنان و مردان در تمام نعمتهای بهشتی، مقاله بهبار مینشیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح عالم
,
حقیقت محمدی (ص)
,
خلافت الهی
,
خاتم ولایت
,
صفات الهی
,
خلافت
,
شناخت
,
تکوین
,
انسان
,
انسان کامل (کلام)
,
قوس نزول
,
حق مخلوق
,
عرفان اسلامی
,
مرتبه
,
مخلوق
,
ولی الله
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
مظهریت
,
عوالم (عرفان نظری)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حضرات خمس
,
تجلی اعظم(مقابل تجلی غیر اعظم)
,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر)
,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر)
کلیدواژههای فرعی :
ملائکه ,
طبیعت انسان ,
اهل معرفت ,
جمال و جلال ,
عقول ,
اسرار ,
صورت الهی ,
لاهوت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
شناخت انسان و توجه به ابعاد وجودی او، همواره مورد توجه همه ادیان، مذاهب و مکاتب بوده است. از دو موضوع عمده و اصلی عرفان اسلامی، یعنی توحید (وحدت وجود) و موحّد، بسیاری از مباحث مربوط به توحید و شئونات آن نیز در قلمرو شناخت صاحب مقام توحیدی، یعنی موحّد یا انسان کامل است. با آنکه پیشینه مباحث به قرون اولیه اسلامی باز میگردد، امّا به طور ویژه، ابن عربی و شاگردان و شارحانش، به این مبحث اهتمام ورزیدهاند. معلّم ملک، کون جامع، جام جهان نما، مرد تمام، حق مخلوق، کلمه فاصله جامعه، روح عالم، خاتم ولایت برخی از تعبیرات از انسان کامل است. جستار پیش رو بر آن است تا با تکیه بر منابع مهم عرفانی در سه مقام، و در هر مقام به نکاتی چند اشاره نماید:1 . نسبت انسان با خداوند متعال؛ نظری کرد که بیند به جهان قامت خویش / خیمه در مزرعه آب و گل آدم زد؛ 2 . جایگاه انسان در نظام هستی و نسبت او با عالم؛ الحذر ای مؤمنان کان در شماست / در شما بس عالم بی انتهاست؛ 3 . رسالت و ولایت انسان؛ نایب حق است و نایب بامنوب / گر دوپنداری قبیح آید نه خوب.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترتیب مصحف امام علی (ع) موافق نزول یا موافق موجود؟
نویسنده:
جعفر نکونام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حديث ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مصحف امام علی (ع)
,
ترتیب نزول
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
ترتیب مصحف (ع)
,
تاریخ قرآن
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
اهل بیت(ع) ,
صدر اسلام ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
تفسیر قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
جمع القرآن ,
معنای تالیف ,
معنای تنزیل ,
روایات تاریخ قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از دیرباز تلقی علمای سنی و شیعه از روایاتی که در زمینه مصحف امام علی (ع) رسیده، این بوده است که ترتیب آن برخلاف ترتیب مصحف رایج، موافق نزول بوده است؛ اما در این اواخر برخی در روایاتی که بر موافق نزول بودن مصحف امام علی (ع) دلالت دارد، ایراد وارد کردند و ترتیب آن را همسان ترتیب مصحف رایج معرفی نمودند و نه ویژگی که برای آن یاد کرده اند، این است که در حواشی آن تفسیر و شان نزول قرآن آمده بود. در این مقاله با بررسی آن روایات و ایراداتی که بر آنها وارد کرده اند، نشان داده می شود که این ایرادات وارد نیست و آن روایات مستندات ارزشمندی برای موافق نزول بودن مصحف امام علی (ع) تلقی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واژه شناسی «اهل» و بررسی آن در آیه تطهیر با نظر به تفاسیر شیعه و اهل سنت
نویسنده:
کیوان احسانی، محمد امیری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
اهل بیت(ع)
,
اهل در لغت
,
آیه تطهیر در تفاسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
مصداق اهل بیت (ع) ,
اهل بیت (ع) در قرآن ,
خمسه طیبه ,
شان نزول آیه تطهیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
آیه تطهیر یکی از پرمناقشه ترین آیات قرآن بین مفسران شیعه و اهل سنت، پیرامون مساله عصمت «اهل بیت» است. شیعه «اهل بیت» را مختص خمسه طیبه (ع) می داند و در مقابل، برخی از علمای اهل سنت «اهل بیت» را مختص زنان پیامبر، برخی دیگر شامل زنان پیامبر و خمسه طیبه و برخی دیگر «اهل بیت» را اعم از خویشان و اقوام پیامبر و... می دانند.در این بین یکی از ادله مفسران شیعه بر این ادعا، «تغییر ضمیر» از جمع مونث به جمع مذکر در آیه تطهیر است. این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی در پی نقد و ارزیابی این مطلب، به واژه شناسی کلمه «اهل» و موارد استفاده آن در لغت و قرآن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که هرچند با دلایل متقن عقلی و نقلی می توان ثابت کرد «اهل البیت» اختصاص به خمسه طیبه دارد، اما استناد اغلب علمای شیعه به «تغییر ضمیر» محل بحث و تامل است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رد پای غالیان در روایات تفسیری
نویسنده:
محمد تقی دیاری بیدگلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
تفسیر غالیانه قرآن
کلیدواژههای فرعی :
اِباحی گری غُلات ,
روایات تفسیری ,
صفات الهی ,
اهل بیت(ع) ,
تحریف قرآن ,
اختلاف قرائات ,
حدیث سازی ,
تطبیق و تاویل ,
اباحی گری ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
تاریخ امامیه ,
راویان غالی ,
تحریف متون دینی ,
اتهام تشبیه به ائمه (ع) ,
اتهام تفویض به ائمه (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
بدون تردید، یکی از آفت های خطرناکی که دامنگیر تفاسیر ماثور و روایات تفسیر شده، اندیشه های غلوآمیز راویان است که چه بسا در پاره ای موارد به جعل حدیث یا تحریف معنوی و تاویل ناروای آیات قرآنی منتهی شده است. مسلما در شناخت این پدیده به ویژه در قلمرو روایات تفسیری دشوارهایی وجود دارد؛ از جمله این که مفهوم دقیق غلو و مرز آن با فضایل واقعی پیشوایان معصوم دینی (ع)، معیارهای تشخیص غالیان و اعتقادات آمیخته به غلو آنان و نیز راویان غالی یا متهم به غلو چندان روشن نیست. برخی از پرسش هایی که در این مقاله به آنها پرداخته شده، به این قرار است: غالیان در جعل روایات تفسیری و یا تاویلات باطل چه نقش و تاثیری داشته اند؟ شمار راویان متهم به غلو و نیز روایات غلوآمیز آنان چقدر است؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش گذاری اسرائیلیات، معضلی در تفسیر
نویسنده:
مک اولیف، محمدتقی دیاری بیدگلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسرائیلیات
,
آیات بنی اسرائیل
,
روایات اسرائیلی
,
مک اولیف
,
اسرائیلیات
,
سوره بقره
کلیدواژههای فرعی :
خاورشناسان ,
اهل کتاب ,
اختلافات تفسیری ,
تفسیر هرمنوتیکی ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
ترجمه هاى مستشرقان ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
آگادا ,
تفسیر درونی قرآن ,
تفسیر بیرونی قرآن ,
ذبح گاو در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
نوشتار پیش رو، ترجمه، تحقیق و نقدگونه ای است بر مقاله خانم مک اولیف استاد کنونی مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج تاون واشنگتن با عنوان: ارزش گذاری اسرائیلیات، معضلی در تفسیر که در سال 1998 م به چاپ رسیده است؛ با توجه به رویکرد ویژه خاورشناسان به پدیده اسرائیلیات و تعامل و پیوند آیین اسلام با آیین های الاهی پیشین و راویان اهل کتاب، آشنایی با دیدگاه ها و نظریات آنان، امری ضرور و اجتناب ناپذیر می نماید. نگارنده با نگرشی انتقادی- تحلیلی، متاثر از برخی آرای مفسران اهل سنت و به ویژه ابن تیمیه به تبیینی زبان شناسانه و روان شناسانه از داستانی قرآنی (ذبح گاو بنی اسرائیل) در ذیل آیات 67- 73 سوره بقره پرداخته و نهایتا، با طرح اختلافات فراوان تفاسیر، به تفسیری هرمنوتیکی از آن ها روی آورده و تلاش نموده تا به نوعی نقل های گوناگون مفسران توجیه و تاویل کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
تعداد رکورد ها : 5856
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید