آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران اولوالعزم
>
حضرت ابراهیم(ع)
آزر(عموی حضرت ابراهیم و از اعلام مصرح قرآن)
تارخ(پدر حضرت ابراهیم)
ساره(همسر ابراهیم ع و مادر اسحاق ع)
هاجر(همسر ابراهیم ع و مادر اسماعیل ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
تعداد رکورد ها : 376
عنوان :
ملاک تشخیص مصیبتهای آزمونی از کیفری : شماره 18 : آموزه های قرآنی
نویسنده:
سید محمد مرتضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مصیبت
,
ابتلا
,
امتحان الهی
,
قرآن
,
اخلاق اسلامی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
بلاها و مصیبت ها در قرآن
,
مصیبت آزمونی
,
مصیبت کیفری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عذاب ,
هلاکت انسان ,
استغفار ,
آرامش ,
اختبار ,
اتمام حجت الهی ,
سنت الهی ,
سنت های الهی ,
فتن ,
تمحیص ,
آرامش روحی ,
عذاب ,
آیات امتحان ,
مرگ (فقه) ,
انابه ,
سنت آزمون ,
بازتاب گناه ,
گناه شخصی ,
گناه جمعی ,
معیار مصیبت ,
سنت قطعی ,
دفع مصیبت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سنت آزمون یکی از سنتهای قطعی خداوند است که به شکل مصیبت و نعمت بروز میکند. از سوی دیگر بازتاب برخی از گناهان نیز گاهی به صورت مصیبت بروز میکند و در مواردی انسانها نمیتوانند تشخیص دهند مصیبتی که گرفتار آناند آزمون الهی است تا صبر کنند، یا کیفر گناهان است تا توبه کنند و چه ملاکی برای تشخیص این نوع مصیبت وجود دارد. مقاله حاضر با بررسی آیات قرآن، مصائب را به سه گروه تقسیم و برای هر گروه ملاکهایی را جهت تشخیص آنها به این شرح مطرح کرده است: 1. مصائب آزمونی: ملاک تشخیص آنها تحملپذیر بودن، آرامش پس از ابتلا، دریافت پاداش پس از اتمام، ابتلا از خداوند و اتمام از بنده و... میباشد 2. مصائب کیفر گناهان جمعی: ملاک تشخیص این نوع مصائب، فراگیر بودن، نبود فرصت بازسازی و نابودی جمعی میباشد 3. مصائب کیفر گناهان شخصی: ملاک تشخیص این نوع مصائب، فراگیر نبودن، ناتوانی در تغییر مصیبت، برطرف شدن مصیبت با توبه و بازگشت به خداوند و تبدیل شدن مصیبت به خوشی پس از توبه میباشد. مشروح مستند ملاکهای یادشده را باید در متن مقاله جستجو کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داستان پیامبران در تفسیر ابوالفتوح رازی
نویسنده:
محمد فرجاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد روایات تاریخی
,
داستان پیامبران
,
روض الجنان و روح الجنان
,
تفسیر و مفسران
,
خصایص قصص قرآن
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قصص قرآن
,
تفسیر تاریخی
,
امثال قصصی قرآن
,
قصص قرآن کریم
,
روش تفسیری ابوالفتوح رازی
کلیدواژههای فرعی :
حضرت ابراهیم(ع) ,
حضرت ایوب(ع) ,
حضرت یعقوب (ع) ,
حضرت یوسف (ع) ,
حضرت یونس علیه السلام ,
خلق حوا (س) ,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء) ,
داستان یوسف (ع) ,
داستان حضرت آدم ,
قصه پیامبر(ص) ,
چکیده :
ابوالفتوح رازی در شمار تفسیرگرانی است که داستان پیامبران را با انبوهی از روایات به گزارش می نشیند. او در این گزارش از افراط و تفریط دوری می کند و از طرح روایات محال، مستنکر و ناسازگار با عقل، شریعت و اصول اجتناب می نماید. بنابراین وقتی نویسنده روض الجنان، روایات نادرست و مشکوک را به گزارش می نشیند از طرح این گزارش اهدافی را دنبال می کند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 186 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گسترۀ عصمت انبیا از دیدگاه فخر رازی
نویسنده:
علیرضا پارسا، علی پریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
عصمت انبیاء (ع )
,
گستره عصمت انبیا
,
دلایل عصمت انبیا
,
شبهات عصمت انبیا
کلیدواژههای فرعی :
لطف ,
اشاعره (اهل سنت) ,
بعثت انبیا ,
حسن و قبح عقلی ,
گناه ,
ملائکه ,
وحی ,
قرآن ,
سوره احزاب ,
سوره نساء ,
سوره انشراح ,
دلایل نقلی بعثت انبیا ,
دلایل عقلی بعثت انبیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از نظر فخر رازی، ضروری است که پیامبران بعد از بعثت معصوم باشند. در عین حال، او عصمت قبل از بعثت را برای پیامبران لازم نمیداند. او معتقد است که پیامبران به صورت عمد گناه کبیره انجام نمیدهند، اما صدور گناه کبیره از آنان به صورت سهوی امکان دارد. او گسترۀ عصمت انبیا را در چهار مسئلۀ اعتقاد، تبلیغ و رسالت، احکام و فتاوی، و افعال و سیرت میداند. او با تکیه بر برخی مبانی، مثل جبرانگاری عصمت؛ دلایل عقلی، مثل بداهت عقل؛ و دلایل نقلی، مثل آیۀ 23 سورۀ جن، عصمت انبیا را اثبات کرده است. همچنین او به شبهاتی که در این خصوص با توجه به برخی از آیات قرآن مثل آیۀ 87 سورۀ انبیا جلوه کرده پاسخ داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های حکایات موسیقایی در آثار عطار نیشابوری
نویسنده:
منصوره ثابت زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
حکایات عطار
,
منطق الطیر عطار
,
ققنوس
,
تذکره الاولیاء
,
حکایت عرفانی
,
سَماع
,
ادبیات عرفانی
,
احوال (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام سماع
,
احوال سالک
,
حکایت دیوانگان عطار
,
سیمرغ در منطق الطیر
,
آثار عطار نیشابوری
,
موسیقی و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
هرمس ,
آب حیات ,
شبلی ,
داستان پیر چنگی ,
بایزید بسطامی ,
الهی نامه عطار ,
خسرونامه ,
مصیبت نامه عطار ,
اسطوره ققنوس ,
مقام وجد ,
مدارای پیامبر اکرم ,
تمثیل در شعر عطار ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
طبل هرمس ,
موسیقی و شفا ,
حکایت مهستی دبیر با سلطان سنجر ,
رابعه و بکتاش ,
شیخ ابوعلی رودباری ,
ابوعثمان مغربی ,
چکیده :
حکایات موسیقایی در آثار عطار، حکایاتی است که بافت و ساختاری موسیقایی دارند و برای طرح و درک مبانی و مفاهیم عرفانی، امکانی مهم به شمار می روند. بررسی تعامل عرفان و موسیقی از منظر منظومه های عطار و نیز تذکره الاولیا، فضا و دیدگاه های موسیقایی عطار را نیز مشخص می کند. در منظومه ها و تذکره الاولیاء عطار، 19 حکایت موسیقایی ذکر شده که در این میان، الهی نامه با 9 حکایت موسیقایی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. حکایات منثور در تذکره الاولیا، شش حکایت مستقل اند که منظومه ها فاقد آنند. در حالی که بیشتر حکایات موسیقایی منظومه ها در تذکره الاولیا بارها ذکر شده است. درون مایه حکایات موسیقایی متضمن درک باطن نغمات و حقیقت نفخه الهی و مرافقت و پذیرش اهل موسیقی از دیدگاه مثبت اندیش عرفانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بداية والنهاية المجلد2: قصص الانبیاء_ أخبار الماضین
نویسنده:
ابوالفداء الحافظ ابنکثیر؛ حققه و خرج احادیثه وعلق علیه علی ابوزید ابوزید؛ راجعه عبدالقادر الارناووط، بشار عواد معروف
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار ابن کثیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
قصص الانبیا
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
تاریخ نگاری اسلامی
,
کتب تاریخ اسلام
,
تاریخ طبری
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
توبه ,
نبوت حضرت ابراهیم علیه السلام ,
نبوت حضرت موسی علیه السلام ,
ایمان اصحاب کهف ,
حضرت ابراهیم(ع) ,
حضرت زکریا(ع) ,
معجزات موسی (ع) ,
گاو ,
قارون (اعلام مصرح قرآن) ,
فرعون (اعلام مصرح قرآن) ,
اصحاب کهف (اعلام غیر مصرح قرآن) ,
چکیده :
البداية و النهایة، مهمترین و معروفترین اثر ابن کثیر دمشقی (701774ق)، در تاریخ عمومى و اسلام از آغاز تا عصر مؤلف و از گستردهترین منابع تاریخ اسلام است. به نظر میرسد که قصد مؤلف، نگاشتن اثری با هدف تاریخنگاری نبوده است و آنگونه که ترکیب موضوع اثر و روش مؤلف در گزینش اخبار مندرج در آن نشان میدهد، بیان دیدگاه و نگرش اسلامى درباره آغاز و انجام آفرینش و خلقت انسان موردنظر بوده است. نگارش این کتاب بر اساس حولیات (سالنگاری) تنظیم شده است. شروع آن از آغاز خلقت و اتمام آن به سرانجام تاریخ و منتهی شدن به قیامت، چهرهای خاص به تاریخ وی بخشیده است. نویسنده در بخش رخدادهای مرتبط به خلقت، انبیاء و گذشتگان سعی نموده ضمن رعایت ترتیب سیر حوادث تاریخی با ذکر آیات قرآن و احادیثی که توسط راویان مختلف بیان گردیده است به شرح حوادث بپردازد. در این بخش به دلیل آنکه سال رویدادها نامشخص است، روال نگارش مبتنی بر سالشماری نیست؛ اما از عصر نبوی به بعد بهصورت سالشمار و گاه همراه با ذکر ماه و روز حوادث را نقل مینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنور القرآن إهتديت
نویسنده:
يحيى طالب مشارى الشريف
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ضلالت
,
وسوسه شیطان
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
قصص الانبیا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انحراف از حق
,
اتحاد
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
اختیار الهی ,
خلافت آدم علیه السلام ,
ولایت تکوینی الهی ,
نبوت حضرت آدم علیه السلام ,
وسوسه شیطان ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
خلق عالم ,
شیطان ,
حضرت یعقوب(ع) ,
جنت آدم(ع) ,
قریش (قبیله عرب) ,
ولایت تشریعی الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی ارتباط ایمان با مقومات ایمانی از دیدگاه مولانا و کییر کگور
نویسنده:
سعید رحیمیان، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
اراده
,
تسلیم
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کی یرکگور
,
شور
,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
اختیار انسان ,
حضرت ابراهیم(ع) ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
عقل ستیز ,
عقل گریز ,
چکیده :
مقاله حاضـر بيـان كننـده برخی از مقومـات و مقـدمات ايمـان از ديـدگاه مولانـا و كی یركگور است. پس از غور و بررسی در آثار مولانا و كـی یركگـور در مـی یـابيم كه هر دو انديشمند تقريباً در اصولی ماننـد ايمـان و شـور، ايمـان و تـسليم، ايمـان و اختيار و ... به يك نقطه می رسـند و ايـن امـور را لازمـه لاينفـك ايمـان و ديـنداری می دانند . اما آنچه سبب اختلاف نظر اين دو انديشمند می شود، يكی، نحـوه رويكـرد آندو به اين مباحـث اسـت و ديگـر، بحـث ايمـان و عقـل اسـت كـه در ايـن زمينـه كی یركگور معتقد است عقل نه مقوم ايمـان اسـت و نـه مقدمـه آن، بلكـه خـارج از بحث ايمان است . بدين ترتيب مباحث دينی و ايمانی نه تنهـا خردپـذير نيـستند، بلكـه برخی از مباحث دينی خردگريز و برخی ديگر كه بيـشتر آنهـا را تـشكيل مـی دهنـد، خرد ستيزند؛ اما مولانا اولا، عقل را به عنوان مقدمه ايمان قبول دارد؛ ثانياً قائل به فـوق عقلانی بودن اين مباحث است، نه خرد ستيزبودن آنها. در اين جـستار كوشـش شـده است تا با استناد به آثار اين دو متفكر، تشابهات و مشتركات فكـری و اعتقـادی آنهـا در باب ايمان به صورت تطبيقی مورد واكاوی قرار گيرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت
,
مودّت اهل بیت
,
اخلاق در خانواده
,
اخلاق اسلامی و دینی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
تکلیف دینی ,
جامعه سالم ,
تشکیل خانواده ,
ذریه ابراهیم ,
قرآن ,
اعتدال ,
اعتدال در زندگی ,
کفران ,
شهوت جنسی ,
ذریه ,
روشنی چشم ,
عبادالرحمن ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
نقش خانواده در تربیت ,
رفتار نابهنجار ,
صلاح خانواده ,
رفتار بهنجار ,
پویایی خانواده ,
بقای خانواده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از جمله ویژگیهایی که خداوند متعال در سوره فرقان برای عبادالرحمان بیان میکند، اهتمام به صلاح خانواده و فرزندان است. این سیره پسندیدهای است که در قرآن کریم به حضرت ابراهیم علیهالسلام نسبت داده شده است. عبادالرحمان از خدا میخواهند که زن و فرزندشان را مایه چشمروشنی آنان قرار دهد. علاقه به همسر و فرزند، میل و غریزهای طبیعی است که موجب بقای نسل بشر است. فلسفه وجودی این میل طبیعی، تشکیل خانواده، تسکین و آرامش اعضای خانواده در پرتو آن است. با شکلگیری خانواده، میان همسران و فرزندان، مودت و رحمت به وجود میآید. این دو رمز و راز پویایی و نشاط خانوادههاست. باید مواظب بود که این دو در خانواده به افراط و تفریط دچار نشود. تفریط در محبت و مودت در خانوادهها، مایه تلاشی خانوادهها و رویآوری اعضای خانواده به انواع رفتارهای نابهنجار است؛ همانگونه که محبت بیش از حد، در بسیاری اوقات موجب منع از انجام تکلیف دینی میشود. ملاک و معیار، اعتدال در محبت و مودت است، به گونهای که مانع از انجام تکالیف دینی نشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم
نویسنده:
مژده علیزاده، حمیدرضا علوى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
روش هاى آموزشى
کلیدواژههای فرعی :
توسعه دانش و فناوری ,
تصویرسازی ذهنی ,
حل مسئله ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
فلسفه غربی ,
اگزیستانسیالیسم ,
فلسفه پراگماتیسم ,
آموزش غیر مستقیم ,
آموزش مستقیم ,
رشد انسان ,
آموزش با پرسش و پاسخ ,
آموزش با سخنرانی ,
مشاهده عینی ,
تفکر استقرایی ,
تفکر قیاسی ,
روشن سازی نگرش ,
روش ایفای نقش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
اهمیت روزافزون روش هاى آموزشى همچون دیگر دانش ها در میدان توسعه دانش و فناورى هاى امروز بر کسى پوشیده نیست. از این رو، شناسایى این روش ها از منظر قرآن کریم به عنوان کامل ترین منبع الهى که برنامه تعلیم و تربیت جهانى بشر را در خود جاى داده است و همچنین به منظور نیل بیشتر متعلمان به رشد و تعالى امرى ضرورى است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسى روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم مى باشد. به منظور وصول به هدف فوق، از روش توصیفى تحلیلى و از منابع اسنادى استفاده گردیده است. نتایج تحقیق مبین آن است که روش هاى آموزشى از منظر قرآن کریم را مى توان به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نمود. روش هاى آموزشى مستقیم عبارتند از: روش پرسش و پاسخ و سخنرانى. روش هاى آموزشى غیرمستقیم نیز عبارتند از: الف. روش هاى غیرمستقیم کلامى (شامل مباحثه، گفت وگو به منظور کشف حقایق، روشن سازى نگرش ها)؛ ب. روش هاى مشاهده اى (شامل: مشاهده عینى، و ایفاى نقش)؛ ج. روش هاى مبتنى بر کاوشگرى (شامل: حل مسئله، تفکر استقرایى و تفکر قیاسى). از دیگر روش هاى غیرمستقیم مى توان روش تصویرسازى ذهنى را نام برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ترجمه آیات متشابه لفظی در هفت ترجمه فارسی قرآن کریم
نویسنده:
مرتضی عرب، رضا فرشچیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آیات متشابه
,
ترجمه قرآن
کلیدواژههای فرعی :
سوره کهف ,
سوره بقره ,
متشابه لفظی ,
آیات متشابه لفظی ,
نکر ,
آمن ,
اختلاف در زیادت ,
نعم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
قرآن کریم کتابی است که واژگان آن برگزیده از سوی خداوند حکیم بوده و بی مانند برای مقام خویش اند. از دیگر سو، ترجمه قرآن مبتنی بر تفسیر بوده و تفسیر نیازمند به مباحث علوم قرآنی است. از جمله مباحث مهم علوم قرآنی، بحث متشابهات لفظی است. با این نگاه، پژوهش پیش رو به بررسی دقت نظر هفت ترجمه فارسی آیتی، دهلوی، جمعی، فولادوند، مجتبوی، مشکینی و مکارم شیرازی در ترجمه آیات متشابه لفظی می پردازد. تلاش بر این است تا ترجمه های یاد شده در چند حوزه از اختلاف های موجود در آیات متشابه بررسی شوند، اختلاف در یک کلمه و تفاوت این آیه ها در زیادت و ترکیب از جمله آنها است، دقت مترجمان در یکسان نویسی در ترجمه آیات متشابه، نیز مورد بررسی قرار گرفته است، این پژوهش نشان می دهد که در بیشتر این ترجمه ها توجه کافی به ترجمه آیه های متشابه نشده است و ترجمه جمعی قرآن کریم اثر محمد علی رضایی اصفهانی و همکاران ایشان، در ترجمه آیات متشابه موفق تر از ترجمه های دیگر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
تعداد رکورد ها : 376
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید