آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ب.قرن چهاردهم هجری قمری
>
عبدالرحمن بدوی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 150
عنوان :
آشنایی با علم کلام
نویسنده:
عبدالرحمن بدوی؛ ترجمه: حسین صابری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف علم کلام
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
13. علم کلام
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
تاریخ علم کلام
,
تاریخ کلام اهل سنت
,
مخالفت با علم کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحكمة الخالدة - جاویدان خرد
نویسنده:
ابو علي احمد بن محمد مسكوية؛ حققه وقدم له: عبد الرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - ایران: انتشارات دانشگاه تهران,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب فلسفه اسلامی
چکیده :
الحكمة الخالدة، كتابى است در حكمت عملى، تأليف ابوعلى مسكويه (متوفى 421ق) حكيم، مورخ و اديب عهد آل بويه. اين كتاب، اندرزنامهاى است شامل ادب و حكمت اقوام ایرانى، هندى، عرب و رومى؛ به همين سبب، گاهى آن را «آداب الفرس و الهند و العرب و الروم» نيز ناميدهاند. زبان اين اثر، عربى است و آنچه آقابزرگ تهرانى و خوانسارى درباره فارسی بودن آن گفتهاند، ظاهراً مربوط به ترجمهاى عربى از جاويدانخرد هوشنگ است كه مسكويه آن را به فارسی برگردانده است. / هدف مسكويه، از نگارش اين اثر، تربيت و ارشاد نفوس جوانان و دوستداران حكمت بوده است. / ساختار: اين كتاب، مجموعه گفتارهایى بدون ترتيب به نظر مىرسد، اما در حقيقت نویسنده از ميان منابعى كه در اختيار داشته، آنچه را با فرهنگ ایرانى و اسلامى تناسب بيشترى داشته، برگزيده است؛ چنانكه از جهت كمّى، بيشترين تعداد پندها به مردم عرب و مسلمانان اختصاص دارد و حكمتهاى ایرانيان و روميان و پندهاى نقلشده از حكماى هند در مرتبه بعد قرار دارند. / مطالب اين كتاب را مىتوان از جهت صورى در سه قالب حكمت، وصيت و تمثيل طبقهبندى كرد؛ حكمتها همگى جملات اسميهاند؛ وصايا گفتارهایى هستند خطاب به كسى يا گروهى و تمثيل، بهره گرفتن از رمزها و نمادهاست كه در لوح قابس (گفتگويى ميان قابس، يكى از شاگردان سقراط و شخصى نامعلوم) آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبيعة المجلد 2 : مع شروح ابن السمح و ابن عدی و متی بن یونس و ابی الفرج بن الطیب
نویسنده:
ارسطو؛ مترجم: اسحق بن حنین؛ محقق: عبدالرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: المکتبة العربیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
,
آثار ارسطو
کلیدواژههای فرعی :
نگاه ارسطو به پیش سقراطیان ,
فلسفه یونان ,
امر طبیعی ( طبیعیات ) ,
طبیعیات و هیأت قدیم ,
فلسفه و فیزیک ,
روش شناسی ارسطو ,
علوم قدیم ,
آراء و اندیشه ارسطو ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابعه در گذار از پل مجاز
نویسنده:
علی سرامی قدم ,مهری تلخابی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
از خود بیگانگی
,
رابعه عدویه
,
نارسیسیسم
,
مازوخیسم
,
عرفان اسلامی
,
حب به خدا
,
روانشناسی عرفان
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف عاشقانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام محبت
,
عشق و عرفان
,
زندگی رابعه عدویه
,
عرفان رابعه عدویه
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
عشق به خداوند ,
عشق عرفانی ,
تصوف زاهدانه ,
تاریخ تصوف ,
عارفه ,
روان شناسی عشق ,
عشق دینی ,
چکیده :
هدف مقاله پیش رو، آن است که نشان دهد چرا در قلمرو عرفان، همواره این گونه یاد شده است که نخست بار، زنی از عشق و محبت الهی دم زده است. در این مقاله، با نگاهی ساختارشکنانه، نخست، تردد روانی رابعه در دو قلمرو عشق و عرفان کاویده و آسیب گاههای نگره عرفانی رابعه با تامل بر خصیصه های وابستگی، مازوخیستی و از خود بیگانگی او گزارده می شود. سپس در بخشی با عنوان رابعه به مثابه زن نارسیسیست، چرایی گرایش او به عرفان از منظری نوین تحلیل می گردد. نتیجه به دست آمده از این مقاله آن است که گرایش به عرفان، گاه می تواند پیامد نوعی واپس خوردگی در قلمرو زیست جهان دنیوی فرد باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة الفلسفة الإسلامية: جدل الاصالة والمعاصرة - الجزء الثانی
نویسنده:
مجموعة من الأكاديميين؛ اشراف وتحریر: عامر عبد زید الوائلی, شریف الدین بن دوبه
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
الجزائر / بیروت: ابن الندیم للنشر والتوزیع / دارالروافد الثقافیة - ناشرون,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل پارادوکس علم به جوهر در کتاب تعلیقات ابنسینا
نویسنده:
رضا اکبریان، احمد حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم به جوهر
,
التعلیقات ابن سینا
,
پارادوکس علم به جوهر
,
ابن سینا
,
فلسفه مشاء
کلیدواژههای فرعی :
بهمنیار ,
ملاصدرا ,
ابو نصر فارابی ,
مشاء ,
جوهر (منطق) ,
حمل ذاتی اولی ,
حمل شایع صناعی (منطق) ,
کیف نفسانی بودن علم ,
عرض بودن علم ,
مفهوم جوهر ,
مصداق ذهنی جوهر ,
ماهیت جوهر ,
صفت جوهر ,
جوهر ,
حمل شایع ,
حمل اولی ,
جوهر(حکمت اشراق) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
در کتاب تعلیقات ـ که به احتمال زیاد حاصل درسنوشتههای شاگردان شیخالرئیس است ـ تلاش میشود تا به پارادوکسی در خصوص علم به جوهر پاسخ داده شود. این پارادوکس را میتوان بدین صورت بازسازی کرد که اگر با علم به شیء، عین ماهیت آن به ذهن میآید، آنگاه وقتی به جوهری علم پیدا میکنیم باید عین ماهیت آن، که جوهر است، به ذهن بیاید. از طرف دیگر، در فلسفه مشاء، علم از کیفیات نفسانی و از اعراض است. بدین ترتیب، با تناقضی مواجه میشویم که علم ما به جوهر هم باید جوهر باشد و هم باید عرض باشد و جوهر نباشد. پاسخ تعلیقات به این پارادوکس آن است که آنچه جوهر است، مفهوم جوهر است که همان «در موضوع نبودن» است و آنچه عرض است، علم ما به جوهر است که از کیفیات نفسانی است. بنابراین موضوع در دو گزاره بهظاهر متناقض عینا یکی نیست، بلکه در یکی مفهوم جوهر است و در دیگری مصداق ذهنی جوهر. از اینجا معلوم میشود که پاسخی که صدرالمتألهین با بهکارگیری مفاهیم حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی به این پارادوکس (و پارادوکسهای مشابه، مانند پارادوکس معدوم مطلق و یا کلی و جزئی) مطرح میکند، در آثار شیخالرئیس سابقه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة الأبحاث الفلسفیة: الفلسفة العربية المعاصرة - تحوّلات الخطاب من الجمود التاريخي إلى مآزق الثقافة و الإيديولوجيا
نویسنده:
مجموعة من الأكاديميين العرب؛ اشراف وتحریر: اسماعیل مهنانة؛ تصدیر: فتحي المسكيني
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
رباط / الجزائر / بیروت: دارالامان / منشورات الاختلاف / منشورات ضفاف,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مخالفت احمد حنبل، حنابله و اهلحدیث با علم کلام و دفاع ابوالحسن اشعری و اشاعره از آن
نویسنده:
عبد الرحمن بدوي؛ ترجمه: حسین صابری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
نقد فلسفه و کلام
,
اشاعره
,
مخالفت با علم کلام
,
ذمّ علم کلام و متکلمان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تحول دیدگاه های خاورشناسان در مورد مصادر قرآن : پژوهش
نویسنده:
محمد کاظم شاکر، محمد سعید فیاض
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نظر مستشرقان در مورد اصالت قرآن
,
علوم کتابداری و اطلاع رسانی(علم اطلاعات و دانش شناسی)
,
خاور شناسان
کلیدواژههای فرعی :
قرآنپژوهی ,
سحر ,
انجیل ,
عصر نزول ,
وحی ,
انجیل ,
وحی ,
قرآنپژوهی خاورشناسان ,
مصادر قرآن ,
منابع قرآن ,
وحیانی بودن قرآن ,
تلمود ,
وحی الهی ,
عناصر یهودی در قرآن ,
زمینه تاریخی قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
در دو سده ی اخیر، اسلام و قرآن از موضوعاتی است که به صورت آکادمیک، در کانون توجه خاورشناسان بوده است. از ویژگی های این دوره از خاورشناسی، لزوم ارائه ی نظریات در قالب روش های علمی معتبر و آمادگی برای پذیرش نقد علمی از سوی نظریه های رقیب است. از این رو، قرآن پژوهی خاورشناسان، با تحولی چشم گیر نسبت به گذشته همراه بوده است. یکی از محورهایی که قرآن پژوهان غربی درباره ی آن آثاری را پدید آورده اند، میزان اصالت قرآن نسبت به متون مذهبی گذشته است. پیش فرض بسیاری از خاورشناسان این است که قرآن اثری بشری است که پیامبر اسلام برای پدید آوردنش از آموزه ها و گزارش های تاریخی پیش از خود نیز بهره برده است. با این حال، همه ی خاورشناسان، در این باره یکسان نمی اندیشند. این مقاله چند هدف را دنبال می کند: یکی آن که خوانندگان را با آثار خاورشناسان و سیر تاریخی آنها آشنا سازد؛ دوم این که، تحول دیدگاه های خاورشناسان و اختلاف نظر میان خودشان را واگوید؛ و سوم آن که، به تجزیه و تحلیل دیدگاه های ارائه شده بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افسانه سوره های نورین و ولایه
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره جعلی نورین
,
سوره جعلی ولایت
,
امامت
,
سوره جعلی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
شیعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
حضرت موسی (ع) ,
تحریف قرآن ,
ابن شهر آشوب ,
خاورشناسان ,
ایگناس گلدزیهر ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
کتاب تذکره الائمه ,
مثالب النواصب ,
وصایا و مناقب امام علی (ع) ,
هندوستان ,
سلفیان ,
جمع آوری قرآن ,
عثمان بن عفان ,
قرآنپژوهی ,
مصحف امام علی (ع) ,
گارسن دو تاسی ,
عبدالرحمن بدوی ,
اعتقادات شیعه ,
سوره مجعول ,
قرآن ,
دبستان مذاهب ,
متشابه القرآن و مختلفه ,
تضعیف شیعه ,
مصحف عثمانی ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
دو سروه نورین و و لایت با تلفیق پریشان و ناشیانه ای از آیات قرآن و در عباراتی سست و مغلولط درباره وصایت و مناقب امام علی (ع) ساخته شده است پس از تحقیق فراوان معلوم گردید این دو سوره در قرن یازده قمری در هندوستان توسط عده ای ناشناس جعل و نشر شده است تنها منبع شیعی که از این دو سوره یاد می کند کتاب تذکره الائمه از آثار قرن 12 ق است که مولف آن منبع خود را ذکر نمی کند بنابراین ادعای برخی خاورشناسان و سلفیان در این که شیعه آن دو سوره را از متن قرآن دانسته و می پندارد که در زمان جمع آوری قرآن توسط عثمان از قرآن فروافتاده است و هم اکنون در مصحف امام علی (ع) موجود است بی اساس و فاقد هر نوع مدرکی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 150
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید