آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
ارنست کاسیرر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
عنوان :
دین و اسطوره: بررسی نظریه ارنست کاسیرر درباره اسطوره
نویسنده:
حسن جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
ارنست کاسیرر
,
فلسفه دین
,
فلسفه اسطوره شناسی
کلیدواژههای فرعی :
زمان ,
مکان ,
عدد ,
شاکله ,
فلسفه روشنگری ,
فلسفه حیات ,
فلسفه اگزیستانس ,
نماد دینی ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
جامعه شناسی دین ,
جهان بینی اسطوره ای ,
نمادپردازی دینی ,
زبان نماد ,
نماد مقدس ,
فلسفه نئوکانتی ,
مکتب ماربورگ ,
فلسفه صور نمادین ,
اسطوره دولت ,
اهمیت اسطوره ,
فلسفه اساطیر ,
اندیشه اسطوره ای - دینی ,
آگاهی اسطوره ای ,
مناسک اسطوره ای - دینی ,
علیت و اسطوره ,
اسطوره و زبان ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در فلسفه نئوکانتی ارنست کاسیرر تلاش برجسته ای را در دوران جدید، برای طراحی فلسفه اسطوره شناسی به عنوان جزء مکمل فلسفه دین می یابیم. روشن ترین و جدیدترین تلقی او از اسطوره در جلد دوم فلسفه صور نمادین مطرح شده است. بر این اساس اسطوره همان صورت نمادین است که یگانگی کلمه با هستی و دال با مدلول را حفظ می کند. با این همه، اسطوره همچنان خود را در ساختار مهم در حال تکوینی تثبیت می کند و زیربنای دین را با استفاده از نمادها و نشانه های محسوس شکل می دهد و آنها را این گونه می شناساند. بنابراین، اسطوره و دین، ترجمان گرایش بنیادی نسبت به تکوین نمادین به شمار می آیند. به عبارت دیگر، آنها، اساس استعاره ای را تشکیل می دهند که به طور همه جانبه، در تمام کارکرد نمادپردازی استقرار دارد. در این مقاله، ماهیت اسطوره و خصوصیات اندیشه ای اسطوره- دینی و نقش زمان و مکان در روند تکامل اسطوره شناسی بررسی می شود و از ارتباط مستحکم اسطوره با زبان سخن به میان می آید و در پایان نیز به پیوند اسطوره و دین اشاره می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از خود واقعی تا واقعیت: کوششی معرفت شناسانه برای فهم تولید دانش نظری
نویسنده:
حمید عبداللهیان,اباذر توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خود اصیل
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
پدیده شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
واقعیت بنیادین
کلیدواژههای فرعی :
پدیدار ,
معناسازی ,
هستی شناسی هایدگر (مسائل جدید کلامی) ,
پدیدارشناسی هرمنوتیک هایدگر ,
اندیشه هایدگر ,
اندیشه دکارت ,
پدیدارشناسی کانت ,
اندیشه فوکو ,
نظریات فوکو ,
معنایابی ,
چکیده :
این مقاله در صدد طرح مسئله خود واقعی از طریق تعمق در شیوه طرح آن در جهان معاصر ایرانی است. ما این كار را با به كارگیری دیدگاه جهان دانشگاهی معاصر ایرانی انجام خواهیم داد. بر این اساس، مقاله ابتدا به این امر اشاره دارد كه واقعیت، تفسیر عینی خود واقعی انسان است و نشان میدهد كه تمامی واقعیتها معطوف به معنایی است كه در درون انسان شكل می گیرد. انسان معناساز و معنایاب است و واقعیت، معنایی بیش نیست. واقعیت، معنای اندیشیده شده ای است كه توسط دانش و قدرت ساخته می شود و در بستر تاریخ تثبیت می شود، به طوری كه برای همگان طبیعی جلوه می كند. منشا واقعیت های ساختگی، نخبگان دانش و قدرت هستند كه به تدریج بر توده های متراكم جامعه تاثیر می گذارند. توده های اجتماعی «خود واقعی» نااندیشیده ای هستند كه هژمونی مسلط دانش و قدرت مجال اندیشیدن را از آن ها میگیرد و تقلیدگری را بر آن ها تحمیل می كند. به همین دلیل، واقعیتها اعتبار ذاتی ندارند. تنها واقعیت معتبر، تجربه های فكری و فرهنگی تك تك افراد انسانی هستند كه خود واقعی آن ها را تشكیل می دهند. خود واقعی یك مدل سنجشی خود با دیگری در مقیاس های فردی و اجتماعی است. در پایان به تلاش های جهان دانشگاهی ایرانی اشاره می كنیم تا نقص تولید دانش نظری را در دانشگاه ایرانی نیز مورد دقت قرار داده باشیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه پیشرفت در فلسفه ابن رشد و روشن اندیشی
نویسنده:
حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
فلسفه روشن اندیشی
,
اندیشه پیشرفت
,
ارنست کاسیرر
,
عقل باوری
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه ابن رشد
,
فلسفه و پیشرفت
,
اندیشه ابن رشد
,
تعالی
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت فلسفی ,
الهیات طبیعی ,
اصول روشن اندیشی ,
سیر خطی تاریخ ,
سیر دورانی تاریخ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
غالباً اندیشه پیشرفت یکی از سه اصل بنیانی روشن اندیشی (سده هجدهم میلادی) شناخته می شود. اما می توان ریشه این تفکر را در شش قرن پیش از آن، در اندیشه های ابن رشد، فیلسوف برجسته مشائی مسلمان دید. این مقاله در سه بخش می کوشد تا نخست معنایی از اندیشه پیشرفت به دست دهد، سپس نسبت آن را با عقلانیت، فلسفه و واقع بینیِ روشن اندیشی بکاود، آن گاه به بررسی دیدگاه ابن رشد نسبت به این تصور بپردازد و نشان دهد که فیلسوفی مسلمان، قرنها پیش، این اصل را اذعان داشته و به لوازمی از آن پایبندی نشان داده است. باور به پیشرفت به نظر هر دو فلسفه بر لزوم تلاش و مسئوولیت پذیریِ متعاطیان فلسفه می افزاید و آنان را به گشایش دریچه های نو فرا می خواند. فلسفه روشن اندیشی بر اساس تحلیل ارنست کاسیرر و فلسفه ابن رشد عمدتاً بر اساس رساله ماندگار وی «فصل المقال» کاویده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر پیشین در اندیشه کانت، هایدگر و گادامر
نویسنده:
مهدی خبازی کناری، ندا راه بار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی کانتی
,
سنجش خرد ناب: کانت
,
هستی و زمان: هایدگر
,
آثار در باره کانت
,
هستی شناسی هرمنوتیکی هایدگر (فلسفه)
,
حقیقت و روش (گادامر)
,
پیشینی (فلسفه)
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
تاریخ مندی فهم ,
معرفت پیشینی ,
سوفسطایی ,
وجودشناسی بنیادین ,
ساختار وجودی انسان ,
کارکرد ذهن ,
پیشداوریها ,
پدیدار شناسی دازاین ,
هرمنوتیک گادامر ,
هستی شناسی فهم ,
فلسفه کانت ,
نقد عقل محض کانت ,
رابطه سنت و تجدد ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
حس(قوه حاسه) ,
گزاره تألیفی ,
فلسفه های آلمانی ,
عقل در نظر کانت ,
هرمنوتیک هایدگر (فلسفه) ,
تجربه گرایی(فلسفه) ,
امر پیشین (ماتقدم) ,
هستی شناسی اگزیستانسیالیستی ,
تاریخ مندی فرد ,
نقد کانت بر متافیزیک ,
واقع بودگی دازاین ,
پیش ساختار (گادامر) ,
سنت از نظر گادامر ,
نسبت عقل با سنت ,
نسبت امر پیشینی با دازاین ,
نسبت عقل با جامعه ,
چکیده :
مقاله حاضر، ضمن پرداختن به پیشینه تاریخی امر پیشین تصریح می کند که این مفهوم در اندیشه کانت به مثابه قوام بخش احکام ضروری و معرفت شناختی ایفای نقش می کند و در اندیشه هایدگر و گادامر به وجهی دیگر ادامه حیات می دهد. این مقاله در جستجوی فهم این مساله است که وجوه معرفت شناسانه و هستی شناسانه از امر پیشین در اندیشه هایدگر و گادامر چگونه خود را نشان می دهد. کانت در ساحت معرفت شناختی و هایدگر در ساحت هستی شناختی امر پیشین را بکار برده و گادامر به روایتی دیگر امر پیشین را در امتزاج این دو دیدگاه معرفت شناختی و هستی شناختی با یکدیگر قرار می دهد. به اختصار می توان گفت، امر پیشین در معرفت شناسی کانت، جزء ساختار لاینفک ذهن بوده و لازمه تحقق حکم ناظر بر واقع است. در هستی شناسی هایدگر، امر پیشین درک پیشین از وجود است که بنیاد شناخت در ساحت تجربه است و در اندیشه گادامر امر پیشین، ضرورتی عقلانی است که تاریخمندی فرد و تعلق آن به سنت و جامعه، وجه هستی شناختی آن است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هرمنوتیک و فهم معرفت تاریخی
نویسنده:
سید ابوالفضل رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت تاریخی
,
هرمنوتیک
,
تاریخ
,
فلسفه تاریخ
,
تفسیر تاریخ
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
عقلگرایی ,
قرون وسطی ,
دوره روشنگری ,
روش تجربی ,
انجیل ,
تورات ,
رمانتیسم ,
تاریخ گرایی ,
ساختارگرایی ,
عینی گرایی ,
مفسر محوری ,
هرمنوتیک سنتی (فلسفه) ,
قصد مولف ,
فلسفه حیات ,
دیالکتیک ,
جدال خیر و شر ,
داده های تاریخی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
فلسفه یونان ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
متن محوری ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
علوم طبیعی ,
هرمنوتیک انتقادی ,
فاکتولوژی ,
کنش های جمعی انسان ,
هرمنوتیک مفسر محور ,
ذهنیت مؤلف ,
فهم تاریخی ,
روش شناسی هرمنوتیک ,
هستی شناسی هرمنوتیک ,
مفسر تاریخ ,
دیالکتیک فهم ,
افق زمانی مفسر ,
خویشتن فهمی ,
هرمنوتیک تاملی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
ماهیت و اهمیت تفسیر در تاریخ، امری که پژوهش های مختلف تاریخی را از هم متمایز کرده و جنبه های نسبی و سیال بودن دانش تاریخ را نشان می دهد، مبحث مهمی است که مورخان را در فهم بیشتر موضوعات تاریخی و مهم تر از آن، در فهم بستر فرآیندی آن یا همانا ساختار متداوم جوامع انسانی، کمک شایان توجه می کند، به شرط این که فرایند درک و ضبط داده های تاریخی و به اصطلاح مقوله «فاکتولوژی» در پژوهش های تاریخی، با رعایت شروط علمی، برای تمامی پژوهش گران عرصه تاریخ یک معنا داشته باشد و بتوان حدود و ثغوری منطقی در جمع آوری داده های موثق تاریخی قایل شد، بحث مهمی که تاریخ را از ماهیت آنتولوژیک (نظری) و داده های محض مربوط به یک افق گفتمانی خاص خارج می کند و برخورداری آن را از دانشی در خدمت انسان و جامعه، ممکن می سازد، تفسیر و چگونگی این تفسیر در قالب گفتمانی بوم – زیست محقق است. بدون تردید، هم چنان که گردآوری و تنقیذ داده های تاریخی، راه کار و رهیافت های خاص خود را دارد، فرایند فهم و چگونگی درک و تفسیر داده های قابل وثوق نیز رهیافت های خاصی می طلبد. اگر فرایند فهم و تفسیر داده های تاریخی را با دانشی دیرپا و علم نوظهوری که با عنوان «هرمنوتیک» از آن یاد می شود یکی بگیریم، این مقاله در پی آن است که با بررسی لفظ و معنا و سیر تاریخی دانش هرمنوتیک، ارتباط متقابل هرمنوتیک و علم تاریخ و چگونگی رهیافت های هرمنوتیکی در تاریخ را با تکیه بر آرای مشهورترین اندیشمندان هرمنوتیک مورد بحث قرار دهد و تاثیر آن را در معرفت تاریخی به عنوان علم شناخت و تحلیل کنش های جمعی انسان، بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید