آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
04. گزیده متکلمان و فیلسوفان مسیحی
>
متفکران دوران اصلاح دینی
>
ژان کالون
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
عنوان :
نقش سنت آگوستین به عنوان یک مورخ کلیسای شمال آفریقا [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Wonke Buqa
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف از این مطالعه بررسی نقش سنت آگوستین به عنوان یک مورخ کلیسای شمال آفریقا است. به منظور آرشیو هدف این پژوهش، یکی از مهمترین آثاری که آگوستین شهر خدا را نوشته، قرار است به عنوان مرور ادبیات مورد استفاده قرار گیرد. شهر خدا در اصل برای دفاع از کلیسا در برابر اتهامات مربوط به تخریب شهر رم در سال 410 پس از میلاد نوشته شده است. شهر خدا به عنوان یادگاری برای تأمل الهیات در مورد تاریخ خلقت خدا ایستاده است. اگرچه آگوستین در درجه اول یک مورخ نیست، اما سهم قابل توجهی در مطالعه تاریخ مسیحیت داشته است. او کتاب مقدس را مطرح می کند تا منبع معنای تاریخ شود و تنها تاریخ واقعی را تاریخ مقدس تعریف می کند. این مطالعه نقد آگوستین از کاتولیک کلیسا، معنای تاریخ، خاستگاه شهر خدا، دیدگاههای آگوستین در مورد تاریخ فلسفه و الهیات و ماهیت نبوی تاریخ کتاب مقدس را مورد توجه قرار میدهد. بخش اول این مطالعه مبارزات اولیه زندگی آگوستین را در جستجوی دانش و حقیقت دنبال می کند. او مطالعات بلاغت را آموخت. او کتب مقدس را بررسی کرد و آنها را نالایق یافت. سپس او از پیروان مانویان بود، اما هنگامی که با رهبر سوفسطایی آنها فاوستوس ملاقات کرد، سرخورده شد. سرانجام، اسقف آمبروز میلان در تفسیر و توضیح تمثیلی خود از کتاب مقدس و تأثیر نوافلاطونی مسیحی به آگوستین کمک کرد تا رویکردی به کتاب مقدس بیابد و بر مشکلات خود با مذهب دوران کودکی خود غلبه کند. آمبروز او را به آستانه تبدیل کرد. تأثیر آگوستین بر اصلاحات در نظر گرفته شده است. او پدر کلیسا است که در بیش از هزار سالی که او را از تولد کلیساهای پروتستان جدا کرد تأثیر بینظیری گذاشته است، اما آن دوره طولانی فضای خالی نیست زیرا آثار تاریخی او در تمام این دوره تأثیرگذار بوده است. در جنبشی برای تجدید و اصلاح کلیسا، اصلاحطلبان مختلف قرن شانزدهم مانند مارتین لوتر و جان کالوین به مطالعه آگوستین پرداختند تا سوء استفادهها را در کلیسای کاتولیک به چالش بکشند. تأثیر و میراثی که آگوستین بر افراد دیگر گذاشت به عنوان نتیجه نهایی مطالعه مورد بحث قرار می گیرد. عقایدی که او با مهارت فراوان بیان میکرد، تقریباً تا بعد از عصر روشنگری در قرن هجدهم مورد پذیرش تقریباً همه متفکران برجسته اروپا قرار گرفت. آگوستین بیشتر از اسقف کاتولیک هیپ ساخته بود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان نجاتبخش از دیدگاه ملاصدرا و رهبران نخستین مذهب پروتستان
نویسنده:
شهاب الدین وحیدی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) شرط نجات و رستگاری اخروی مؤمنان به دین خود را در گرو ایمان میدانند، البته ایمانی که نجاتبخش است، نه ایمان غیر نجاتبخش. در واقع ایمان نجاتبخش ایمانی محسوب میشود که واقعی و حقیقی باشد و از متون مقدس دینی گرفته شده باشد. اما این ایمان نجاتبخش چه ایمانی است؟ ملاصدرا ایمان نجاتبخش را که عامل رستگاری انسان است، ایمانی میداند که از طریق برهان و کشفی باشد در مقابل ایمان سمعی و عوامالناس. لوتر ایمانی را نجاتبخش میداند که فرد مؤمن اعتقاد قلبی و اعتماد و اطمینان راسخ به ایمان داشته باشد، نه صرف زبانی و بدون اطمینان. کالون نیز ایمانی را نجاتبخش میداند که اطمینان و اعتماد قلبی و راسخ باشد تا بتواند بر شکها و تردیدهایی که این اطمینان قلبی را تضعیف میکند، غلبه کند. این پژوهش برای یافتن پاسخ به سؤال فوق به بررسی و بیان آرای ملاصدرا از متألهان مسلمان و لوتر و کالون از متألهان مسیحی میپردازد که بهعنوان رهبران نخستین مذهب پروتستان نام برده میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقدم قلب بر مغز: فلسفه مسیحی و حماقت صلیب در آرای اراسموس و جان کالوین.
نویسنده:
Kirk Essary
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این مطالعه به منظور درک بهتر رابطه بین معرفت شناسی الهیاتی، انسان شناسی و اخلاق در تفسیر کتاب مقدس دزیدریوس اراسموس و جان کالوین، پذیرش گفتار پولس در مورد حماقت در قرنتیان اول را در کنار دیگر متون مسیحی پولس بررسی می کند. گفتار پولس در مورد رابطه بین حماقت و حکمت، علیرغم باروری بالقوه آن برای ایجاد هر گونه کاربرد جالب در چندین حوزه از فلسفه و الهیات، در تاریخ تفسیر مورد توجه اندکی قرار گرفته است. در قرن شانزدهم، این متون در زمینه الهیات کتاب مقدس انسانگرایانه مورد توجه قرار می گیرند که عمل کنندگان آن، به عنوان یک قاعده، خود را در حال ارائه شکلی ضد نظری از روش الهیاتی می دانند که در تضاد با اجداد مکتبی آنهاست. بنابراین، حماقت خدا، که به گفته پولس، خردمندتر از خرد انسان هاست، در دستان اراسموس و کالوین که سازه های متناقض پولس را در خدمت حمله به اشکال بیش از حد گمانه زنی مسیحی به کار می گیرند، اهمیت تازه ای پیدا می کند. الاهیاتی که به سمت ابهام گرایش دارند و در نتیجه برای افراد عادی غیر قابل دسترس می شوند. علاوه بر این، هم اراسموس و هم کالوین زمان زیادی را در آثار تفسیری خود درباره قرنتیان اول صرف پرداختن به مشکل فصاحت مسیحی می کنند که از ادعای پولس مبنی بر موعظه انجیلی کاملاً ساده ناشی می شود. در این رابطه، هر دو مفسر برای بازگشت به سادگی موعظه پولسی، که البته در اصل از فروتنی مسیح الگوبرداری شده است، استدلال می کنند. تفاسیر اراسموس و کالوین از این بخش از نامه پل، علاوه بر این، شیوه جدیدی از تفکر در مورد چشم اندازهای پذیرش اراسموس و کالوین از الهیات رتوریکا ارائه می کند - اصطلاحی که توسط مورخ فلسفه رنسانس چارلز ترینکهاوس برای توصیف این روند ابداع شده است. الاهیات اومانیستی عمدتاً ایتالیایی) برای حمایت از نوعی گفتمان الهیاتی که به اصطلاح بیشتر از متقاعد کردن مغز به دنبال حرکت دادن قلب است. از این منظر، من استدلال میکنم که اراسموس و کالوین را میتوان در یک محیط فکری قرار داد و درک کاملتر آنها از سادگی پولیس ممکن است به عنوان مرحله جدیدی در توسعه الهیات رتوریکا تلقی شود. در نهایت، این مطالعه تأثیری را که اراسموس - عمدتاً حاشیهنویسیها و نقلقولهای عهد جدید، بلکه سایر آثار الهیات او - بر تفسیرهای کتاب مقدس کالوین و به طور کلیتر الاهیات او داشته است، تحلیل میکند. این رابطه ای است که مدت هاست در میان محققان کالوین مورد غفلت قرار گرفته است، علیرغم این واقعیت که کالوین بارها و بارها به صراحت با اراسموس در تفسیرهای NT خود درگیر است، و علیرغم این واقعیت که "انسان گرایی" او به طور گسترده ای شناخته شده است. میتوان کالوین را پیروی از اراسموس دید، نه تنها در برخی از نتایج فلسفی، بلکه همانطور که سعی خواهم کرد نشان دهم، در حمایت از نوع خاصی از روش الهیاتی که به حماقت صلیب مربوط میشود (و نه تنها در مورد اول قرنطینه). 1-4، بلکه فیل 2:6f.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرائت فرمان: تفسیر، انتخاب و مسیحیت در کالوین و بارت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Gibson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
T&T Clark Int'l ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سیستماتیک
,
الهیات مسیحی
,
تفسیر کتاب مقدس
,
فلسفه دین
,
الهیات سیستماتیک (رشته)
,
تفسیر کتاب مقدس مسیحیت
شابک (isbn):
9780567468741
چکیده :
ترجمه ماشینی: "تفسیر کتاب مقدس چه نقشی در ساخت الهیات ایفا می کند؟ دیوید گیبسون در خواندن فرمان به بررسی تفسیر انتخاب در جان کالوین و کارل بارت می پردازد و رابطه بین انتخاب و مسیحیت را در اندیشه آنها در نظر می گیرد. او استدلال می کند که هم برای کالوین و هم برای کالوین و بارت دکترین آنها در مورد انتخاب و لنگرهای تفسیری آن از نظر مسیحی شکل میگیرد، اما به روشهای بسیار متفاوتی. انتخاب اسرائیل و کلیسا. سپس این تمایز با نشان دادن اینکه چگونه شکل هرمنوتیکی متناظر دارد توسعه می یابد: مسیحیت گسترده (کالوین) و مسیحیت شدید (بارث). با تمرکز بر دریافت متون کتاب مقدس، خواندن فرمان توجه را به مبانی تفسیری نادیده گرفته شده کالوین دکترین انتخاب، و کمک تازه ای به بحث های جاری در مورد انتخابات در اندیشه بارت می کند. نتیجه مطالعه ای است که برای محققان کتاب مقدس و همچنین متکلمان تاریخی و سیستماتیک به طور یکسان مورد علاقه خواهد بود. "
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش سنت آگوستین به عنوان مورخ کلیساهای شمال آفریقا [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Wonke Buqa
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف از این مطالعه بررسی نقش سنت آگوستین به عنوان یک مورخ کلیسای شمال آفریقا است. به منظور آرشیو هدف این پژوهش، یکی از مهمترین آثاری که آگوستین شهر خدا را نوشته، قرار است به عنوان مرور ادبیات مورد استفاده قرار گیرد. شهر خدا در اصل برای دفاع از کلیسا در برابر اتهامات مربوط به تخریب شهر رم در سال 410 پس از میلاد نوشته شده است. شهر خدا به عنوان یادگاری برای تأمل الهیات در مورد تاریخ خلقت خدا ایستاده است. اگرچه آگوستین در درجه اول یک مورخ نیست، اما سهم قابل توجهی در مطالعه تاریخ مسیحیت داشته است. او کتاب مقدس را مطرح می کند تا منبع معنای تاریخ شود و تنها تاریخ واقعی را تاریخ مقدس تعریف می کند. این مطالعه نقد آگوستین از کاتولیک کلیسا، معنای تاریخ، خاستگاه شهر خدا، دیدگاههای آگوستین در مورد تاریخ فلسفه و الهیات و ماهیت نبوی تاریخ کتاب مقدس را مورد توجه قرار میدهد. بخش اول این مطالعه مبارزات اولیه زندگی آگوستین را در جستجوی دانش و حقیقت دنبال می کند. او مطالعات بلاغت را آموخت. او کتب مقدس را بررسی کرد و آنها را نالایق یافت. سپس او از پیروان مانویان بود، اما هنگامی که با رهبر سوفسطایی آنها فاوستوس ملاقات کرد، سرخورده شد. سرانجام، اسقف آمبروز میلان در تفسیر و توضیح تمثیلی خود از کتاب مقدس و تأثیر نوافلاطونی مسیحی به آگوستین کمک کرد تا رویکردی به کتاب مقدس بیابد و بر مشکلات خود با مذهب دوران کودکی خود غلبه کند. آمبروز او را به آستانه تبدیل کرد. تأثیر آگوستین بر اصلاحات در نظر گرفته شده است. او پدر کلیسا است که در بیش از هزار سالی که او را از تولد کلیساهای پروتستان جدا کرد تأثیر بینظیری گذاشته است، اما آن دوره طولانی فضای خالی نیست زیرا آثار تاریخی او در تمام این دوره تأثیرگذار بوده است. در جنبشی برای تجدید و اصلاح کلیسا، اصلاحطلبان مختلف قرن شانزدهم مانند مارتین لوتر و جان کالوین، آگوستین را مورد مطالعه قرار دادند تا بدرفتاریهای کلیسای کاتولیک را به چالش بکشند. تأثیر و میراثی که آگوستین بر افراد دیگر گذاشت به عنوان نتیجه نهایی مطالعه مورد بحث قرار می گیرد. عقایدی که او با مهارت فراوان بیان میکرد، تقریباً تا بعد از عصر روشنگری در قرن هجدهم مورد پذیرش تقریباً همه متفکران برجسته اروپا قرار گرفت. آگوستین اسقف کاتولیک کرگدن را بسیار ساخته بود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئوولیه المثقف
نویسنده:
علی شریعتی؛ ترجمه ابراهیم الدسوقی شتا؛ مراجعه حسین علی شعیب
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالامیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
روشنفکری دینی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
مسایل جدید دین شناسی
,
دین و فرهنگ
,
تمدن اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
فرهنگ پیرو ,
فرهنگ پیشرو ,
شابک (isbn):
978-9953-494-28-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر نظریۀ «کارکرد درست» پلنتینگا از منظر زاگزبسکی
نویسنده:
نرگس نظرنژاد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
معرفت شناسی فضیلت محور
,
زاگزبسکی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی فضیلت گرا (مقابل معرفت شناسی اصلاح شده)
کلیدواژههای فرعی :
باور تضمین شده ,
آگاهی ,
تضمین ,
نظریه کارکرد درست ,
وثاقت گروی ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
اخلاق باور ,
اراده ,
باور صادق موجه ,
برون گروی((اصطلاح وابسته)، مقابل درون گروی) ,
دلیل گروی(اصطلاح وابسته) ,
باور واقعا پایه ,
وثاقت گروی صریح ,
حاضر جوابی ,
باورهای متفرد ,
مشکل عمومیت ,
سودگروی عمل نگر ,
سودگروی عام ,
شرط کافی معرفت ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مقاله حاضر نقد یکی از قرائت های معرفت شناسی فضیلت است از منظر قرائت دیگر: نقد قرائت پلنتینگا از منظر قرائت زاگزبسکی. زاگزبسکی بر اساس تعریفی که از معرفت ارائه می دهد و نقشی که برای اراده و آگاهی در عمل فضیلت مندانه قائل است و با توجه به یکسان دانستن فضیلت اخلاقی و فضیلت معرفتی، نظریه معرفت پلنتینگا را به چالش می کشد. به اعتقاد زاگزبسکی، نظریه «کارکرد درست» پلنتینگا از وثاقت گروی صریح بهتر است و می توان آن را به گونه ای تفسیر کرد که به نظریه معرفت خود وی شبیه گردد و اطلاق معرفت شناسی فضیلت بر آن پذیرفتنی تر به نظر آید، اما با توجه به پیش فرض های معرفت شناختی پلنتینگا و تصویر ماشین واری که از معرفت ارائه می دهد، نظریه «کارکرد درست» وی، در تحلیل نهایی، به دلیل غفلت از عنصر اراده و آگاهی، نمی تواند نوعی معرفت شناسی فضیلت محسوب گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آگاهی از قوانین طبیعی در الهیات ژان کالون و توماس آکویناس [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Aaron Mansfield
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه با مطالعه دقیق متون اولیه به این سوال پاسخ می دهد که آیا جان کالوین و توماس آکویناس نظریه مشترکی درباره قانون طبیعی دارند یا خیر. کالوین و آکویناس هر دو از واژگان مشترک قانون طبیعی استفاده می کنند که از دوران باستان به ارث رسیده است. آنها هر دو از نظم طبیعی هنجاری اخلاقی صحبت می کنند و هنگام بحث در مورد سؤالات عملی به طبیعت به عنوان یک معیار ارزشی اخلاقی متوسل می شوند. در حالی که آنها واژگان مشترکی از قانون طبیعی دارند، با این حال، مشخص نیست که آیا این موضوع توسط مجموعه ای از مفروضات الهیات مشترک وجود دارد یا اینکه آیا کالوین و آکویناس دیدگاه های متفاوتی از قانون طبیعی دارند که منعکس کننده تفاوت های الهیات عمده بین مسیحیت اصلاح شده و مسیحیت کاتولیک رومی است. . ادبیات موجود سوالاتی را در مورد سازگاری اندیشه کالوین درباره قانون طبیعی با اندیشه آکویناس مطرح می کند، اما به اندازه کافی کاوش نمی کند. در حال حاضر هیچ مطالعه کاملی از اندیشه کالوین در مورد قانون طبیعی وجود ندارد، اما با مقایسه کالوین با آکویناس، به جای مطالعه او به تنهایی، امیدوارم بتوان ویژگی های رویکرد او را راحت تر شناسایی کرد. استدلال این تز این است که کالوین و آکویناس یک دیدگاه مشترک از قانون طبیعی دارند. برای اثبات این نتیجه، من زمینههای اختلاف نظر آشکار بین آکویناس و کالوین را که با مرور ادبیات تطبیقی موجود شناسایی کردهام، بررسی میکنم. این اختلاف نظرها به نقشی که قانون طبیعی در الهیات سیستماتیک ایفا می کند، رابطه بین قانون طبیعی و وجدان، رابطه بین قانون طبیعی و دکالوگ، تأثیرات ناخوشایند گناه، و وضعیت اخلاقی تمایلات طبیعی مربوط می شود. من استدلال میکنم که در هر مورد، تفاوتهای ظاهری توافق عمیقتری را بین آکویناس و کالوین پنهان میکنند که زمانی واضحتر میشود که طیف وسیعتری از متون اولیه تحت بررسی دقیقتری نسبت به آنچه تاکنون بوده است، شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروری بر برخی دیدگاه ها و اندیشه های جان کالون
نویسنده:
رضا کاظمی، بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کالوین
,
الهیات مسیحی
,
الهیات پروتستان
,
فلسفه دین
,
الاهیات کالون
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر) ,
تقدیر ازلی ,
مشیت الهی ,
الهیات کتاب مقدس ,
اراده اجمالی ,
انجیل ,
حکومت ,
اومانیسم رنسانس ,
حکومت الهی ,
دانشگاه پاریس ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
اصالت تسمیه(فلسفه) ,
گناه ذاتی ,
ارادة الهی ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
آموزه های کلیسا ,
فلسفه رواقی ,
مبادی دین مسیحی ,
مکتب نوآگوستینی ,
الاهیات نظام مند مسیحی ,
آمرزش الهی ,
شورای کارتاژ ,
عمل تقدیر آمیز خدا ,
اصل تنها کتاب مقدس ,
نظام صحیح کشیشی ,
کتاب فرمان های کلیسایی ,
آیین های مقدس ,
اصلاحطلبی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
نظام مند کردن الاهیات پروتستان یکی از ویژگی های برجسته جان کالون است. او در تبیین دیدگاه های الاهیاتی خود، از حکمت رواقیون، آموزه های انسان گرایان و مکتب نوآگوستینی بهره برد و توجه ویژه ای به آثار آگوستین نمود. در واقع او اندیشه هایش را بر نظریات آگوستین بنیان نهاد. تاکید جدی بر تقدم خداوند و تقدیر ازلی در فرآیند نجات انسان، تاکید بر اصل «تنها کتاب مقدس»، نفی سلسله مراتب کلیسایی، تاکید بر اهمیت ایمان به جای تاکید بر عمل نیک، و اعتقاد به برپایی حکومت الاهی، برخی از مهم ترین دیدگاه ها و آموزه های کالون هستند که در این مقاله کوشش برآن است که به اختصار مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معرفت فطری خداوند از دیدگاه آیت الله محمد باقر ملکی میانجی و جان کالوین
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی فدایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کالوین
,
حس الوهی
,
فطرت(کلام)
,
معرفت بسیط
,
معرفت قلبی
,
مکتب تفکیک
,
آیت الله ملکی میانجی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
آیه فطرت ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
سوره ابراهیم ,
سکینه ,
شناخت درونی خدا ,
نقش گناه در معرفت ,
چکیده :
از منظر آیت الله ملکی میانجی، در ادیان توحیدی معرفت به ذات مقدس خداوند مشکوک و مجهول نیست؛ بلکه معرفت خداوند در قلب و جان انسان به ودیعت نهاده شده است. از سوی دیگر بر اساس الهیات کالوینی بسیاری از تلاش ها برای رد و انکار وجود خداوند و زیستن بدون او، خود شاهدی بر وجود میل و گرایش فطری به خداوند است. آیت الله ملکی میانجی و جان کالوین بر وجود معرفت فطری خدا در نهاد انسان تأکید دارند. در این مقاله کوشیده ایم وجوه اشتراک و افتراق این دو دیدگاه را بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید