آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 103
مقتطفات ولائية
نویسنده:
الوحید الخراسانی؛ ترجمه عباس بن نخی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: موسسه الامام,
چکیده :
کتاب حاضر مجموعه مباحث مطرح شده توسط ایت الله وحید خراسانی حفظه الله است که توسط عباس بن نخی به عربی ترجمه شده است که درباره ائمه هدی ، حضرت فاطمه و فضیلت قرآن کریم می باشد.
دفاع عن الرسول ضد الفقهاء والمحدثين
نویسنده:
صالح الورداني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر از نویسنده ارزشمند صالح وردانی درباره پیامبر اسلام ص می باشد. در این کتاب مسائل که برخی ها با غرض و شبهه افکنانه علیه پیامبر طرح کرده اند را مستدل جواب می دهد و برخی دیگر از سوالات و ابهامات تاریخی را توضیح می دهد.
خلافة الرسول بين الشورى والنص
نویسنده:
صائب عبدالحمید
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر همانگونه که از عنوان آن هم پیداست درباره جانشینی پیامبر و رهبری امت بعد از رسول می باشد. بحثی که در همان لحظات بعد از رحلت نبی مکرم اسلام دچار اختلاف و البته تحریف شد و به جای اینکه خلیفه رسول را از نص رسول تعیین کنند دست به بدعتی در دین زدند و به وسیله انتخاب و شورایی آن را تحویل شخصی دادند که نه نصی بر خلافتش بود و نه لیاقتش را داشت... به هر حال کتاب حاضر به این بحث مهم می پردازد و بیش از پیش باعث روشنتر شدن قضیه و اثبات حقانیت ولایت امیرالمومومنین علی علیه السلام می کند.
زيد بن علي (عليه السلام)
نویسنده:
رافد التميمي
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر از رافد تمیمی درباره شخصیت زید بن علی علیهما السلام می باشد که در طول تاریخ درباره شخصیت زید مباحث زیادی مطرح شده است و مخالفین و موافقین زیادی هم دارد. مصنف در این کتاب با استفاده از منابع و روایات اهل بیت به بررسی شخصیت زید می پردازد و به برخی از شبهات پیرامون آن شخصیت مهم پاسخ می دهد.
موسوعة العلامة البلاغي المجلد3: الهدی الی دین المصطفی (القسم الاول)
نویسنده:
تحقیق اسعد الطیب، اشراف: علی اوسط ناطقی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المرکز العالی للعلوم والثقافه الاسلامیه,
چکیده :
کتاب موسوعه علامه بلاغی که در نه جلد تدوین شده است به زندگی، وفات و آثار این علامه بزرگوار می پردازد. تعلیقات، تخریجات، توضیح مطالب و پانوشت های علمی و فنی از ویژگی های این کتاب است. جلد سوم و چهارم مربوط به كتاب الهدى الى دين المصطفى است. اين كتاب از بهترين کتاب‌هايى است كه در گفتگوى اديان نگاشته شده است، و نيز از مهمترين آثار علامه بلاغى به شمار مى‌آيد. ايشان اين كتاب را در نقد و بررسى چند كتاب كه نويسندگان آنها بدون حفظ ادب تحقيق و سخن، نسبت‌هاى ناروا به اسلام داده و اعتراضاتى به قرآن كريم كرده بودند. شمارى از موضوعات كه در اين كتاب به آنها پرداخته است، عبارتند از: سيره بنى‌اسرائيل و نصارا؛ سيره بنى‌اسرائيل و شرك آنها؛ سيره اصحاب مسيح و شاگردانش؛ آموزگاران مسيحيت و اختلاف آن‌ها؛ معتبر نبودن عهد قديم و جديد؛ گواهى دادن بعضى از آنها به تحريف ديگرى؛ رسالت پيامبر و هدف آن؛ عصمت پيامبر از ديدگاه عقل و نقل؛ اعتراضات بر عصمت و نقد آنها؛ نسبت گناه به پيامبران و جواب آنها؛ جايگاه پيامبران در ميان ملت‌هايشان و ديدگاه قرآن به پاكى و عصمت آن‌ها. روش ايشان در اين كتاب بر برهان كه به بديهيات عقلى مى‌رسد و مسلمات نزد خود آنها استوار است. در اين بحث حتى از سخنانى كه افراد خاصى از پيروان اديان به آن معتقدند، استفاده نشده است، تا در هنگام بحث با آنها از جاده انصاف و حق دور نشود. اين كتاب گواه روشن بر تبحر علامه بلاغى در حوزه مباحث اديان، رموز و اصطلاحات آن است.
سفارة فی الغیبة الکبری بین التأیید والمعارضة
نویسنده:
وسام برهان البلدوای
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
کتاب حاضر درباره توقیعی است از امام زمان عج در زمان نائب چهارم حضرت یعنی علی بن محمد سمری که ایشان در این توقیع ذکر می فرمایند که دیگر نائب خاصی نخواهند داشت و سفرای اربع اینجا تمام می شود و غیبت کبری آغاز می شود. از این بعد هر کسی ادعا کند که مرا دیده است کذاب است ... همین توقیع شریف و اتفاقات آن زمان باعث شد که شبهات عدیده ای بر بحث غیبت، نواب اربع، امامت امام زمان عج و... وارد شود. کتاب حاضر به بررسی آن توقیع شریف می پردازد و به شبهات حاضر پاسخ می دهد.
شرح الزیارة الجامعة الكبیرة: منتخب‌ من‌ آثا‌ر محمدتقی‌ مجلسی‌، محمدبا‌قر مجلسی‌، السید نعمة‌ا‌لله‌ الموسوی الجزایری
نویسنده:
محقق: الشیخ احمد بن حسین العبیدان
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , خلاصه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دارالکرامه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، کتابی است به زبان عربی به شرح زیارت جامعهٔ کبیره می‌پردازد. این مجموعه اثر احمد بن‌ زین‌الدین احسایی است و انتشارات مؤسسة الإحقاقی نشر آن را به عهده داشته است. مؤلف نخست فرازهای این زیارت را ذکر و معانی آن را بیان کرده است، سپس با نگاهی عرفانی و فلسفی، به شرح آن پرداخته است. وی در تفسیر زیارت، از احادیث اهل‏‌بیت (ع) و آراء علما و مفسران شیعه بهره می‌‏گیرد و در پایان هر فقره، نظر خود را بیان می‌کند.
قنبر: المذبوح فی حب علی علیه السلام
نویسنده:
محمد رضا عبد الامیر الانصاری
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه,
چکیده :
نويسنده اين كتاب تلاش كرده تا همه رواياتي را كه در آنها، نامي از قنبر به ميان آمده است را گردآوري كند؛ اين كتاب از اين منظر كاري ارزشمند به شمار مي‌رود، اما با اين حال، كتاب ياد شده، بيشتر به يك گردآوري صرف مي‌ماند و به ابعاد ديگر قنبر، نظير جايگاه وي در فرهنگ عامه و زيارتگاه‌هاي منسوب به ايشان نپرداخته است
جنود العقل و الجهل
نویسنده:
روح الله الخمینی؛ تعریب: احمد الفهری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این کتاب، که به زبان عربی تدوین شده، برخی صفات مربوط به جهل و عقل انسان با استناد به آیات قرآن کریم، روایات و برخی نظرات عرفانی علمای اسلامی تشریح می‌شود .مخاطبان کتاب را با این مباحث مطالعه می‌کنند :تواضع، تقوا، حلم و بردباری، غضب، عجله کردن، کبر و غرور، تسلیم و شک، مراحل سیر و سلوک عرفانی، و خوف و رجاء .
مرآة الرشاد فی الوصیة الى الأحبة والذریة والأولاد
نویسنده:
الشیخ عبدالله المامقانی؛ علقه علیه و حققه و ضبط مصادره نجله الشیخ محیی الدین المامقانی؛ باشراف و مراجعه الشیخ محمدرضا المامقانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
چکیده :
مرآة الرشاد، اثر عبدالله مامقانى، مشتمل بر آداب و سنن و مكارم اخلاقى، به زبان عربى است. اين كتاب، به همت محيى‌الدين مامقانى، تحقيق و حاشيه‌نگارى شده است. نام كامل اين كتاب، چنان‌كه مؤلف خود تصريح كرده، عبارت است از: «مرآة الرشاد في الوصية إلى الأحبة و الذرية و الأولاد» مؤلف درباره انگيزه نگارش اثر خويش، مى‌نويسد: «چون عمر، كوتاه و بى‌اعتبار است و مشخص نيست اجل چه زمانى به سراغ انسان مى‌آيد، وقتى هم آمد، هيچ جاى درنگ نيست، بر خود ترسيدم كه مرگ فرارسد و ثمره عمرم محمدحسين را تربيت نكرده باشم؛ ازاين‌روى بر آن شدم اين اثر را به‌عنوان وصيت‌نامه اخلاقى، تربيتى و آموزشى براى فرزند خود و مؤمنان بنگارم تا مايه كمال و صلاح دنيا و آخرت آنان باشد»
  • تعداد رکورد ها : 103