آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ج. قرن دهم هجری قمری
>
ابن حجر هیثمی(هیتمی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 164
عنوان :
شفاء فی نظم حدیث الکساء: ومدارکه لدی الفریقین
نویسنده:
حسین عبدالسید النصار
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
احادیث اعتقادی
,
احادیث امامت
,
احادیث فضایل اهل بیت (ع)
,
حدیث کساء
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب امام شناسی
,
کتب علم الحدیث شیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
تطهیر اهل بیت(ع) ,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
اصحاب کساء ,
نقد و بررسی روایت ,
آیه تطهیر ,
سند حدیث کسا ,
حدیث کسا بروایت حضرت فاطمه (س) ,
حدیث کسا بروایت ائمه (ع) ,
حدیث کسا بروایت صحابه ,
چکیده :
کتاب در مورد حدیث کساء و روایات مختلف در مورد حدیث کساء است. در این کتاب طرق مختلف روایت حدیث کساء بررسی می شود مثل بروایت حضرت فاطمه، ائمه و صحابه ها...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مودة أهل البيت (ع) و فضائلهم في الكتاب و السنة
نویسنده:
سید تقی یوسف الحکیم، اصدار: مرکز الرساله
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فضایل
,
حب اهل بیت(ع)
,
فضایل اهل بیت (ع)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
02- نهج البلاغه
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
عقائد الإمامیة: محمد رضا مظفّر
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
تطهیر اهل بیت(ع) ,
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
ولایت اهل بیت(ع) ,
حدیث حب اهل بیت علیهم السلام ,
حدیث کساء ,
بغض اهل بیت (ع) ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
فضایل امام علی(ع) ,
فضایل مشترک حسنین (ع) ,
آیه تطهیر ,
اهل بیت(ع) ,
مرجعیت علمی اهل بیت(ع) ,
حب امام علی (ع) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشروعیه الشهاده بالولایه فی الاذان
نویسنده:
الشیخ محمد صنقور
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
[قم]: بی نا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فقه
,
احکام ( وظایف )
,
احکام عبادات
,
احکام اذان
,
شهادت به ولایت علی (ع) در اذان
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب عمومی شیعه شناسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات (حر عاملی)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
فضایل امام علی(ع) ,
وقف فصول اذان ,
شهادت به ولایت علی(ع) در اقامه ,
فصول اذان ,
شهادت ثالثه در اذان ,
کد کنگره:
BP 147 /4 /ص9 ت5
چکیده :
بحث مفصلی همواره بین دانشمندان اسلامی و مخصوصا شیعه و سنی مطرح بوده که ایا شهادت ثالثه یا همان شهادت به ولایت علی (ع) در اذان هست یا نه؟ آیا مستحب است باشد یا نباید باشد؟ و... در این کتاب این اقوال بررسی و مشروع و مستحب بودن شهادت به ولایت علی ع ثابت می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دولة الرسول (ص)
نویسنده:
السید محسن الموسوی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه دار البیان العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت
,
حکومت دینی
,
حکومت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
مسایل جدید راهنما شناسی
,
حکومت اسلامی
,
اسلام و دولت
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب سیره نبوی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
الغدیر: علامه امینی
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
میزان الحکمه: ریشهری
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
ولایت ,
وقوع بعثت انبیا ,
باب زکات ,
رابطه دین و حکومت ,
امامت و حکومت ,
مشروعیت حکومت پیامبر اسلام ,
ساخت مسجد ,
مولفة قلوبهم ,
جزیه ( عین ) ,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت) ,
خراج جزیه ,
نشر عدل ,
دعوی رسالت ,
عام الحزن ,
کد کنگره:
BP 25 /6 /م9 د9
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب ارزشمند است که به بررسی تشکیل حکومت می پردازد. تشکیل حکومت، وضعیت عرب قبل از بعثت، لوازم تشکیل حکومت، تقویت حکومت، مسائل اقتصادی در حکومت، مسائل سیاسی و... از جمله مسائل مطرح شده در کتاب می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلاة أمير المؤمنين (ع) في اليوم و الليلة ألف ركعة
نویسنده:
عبد الحسين الأميني
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
احادیث و روایات
,
اخلاق دینی
,
نماز
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
کلیدواژههای فرعی :
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
فضایل امام علی(ع) ,
فضایل اخلاقی امام علی (ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
نماز امام علی ( ع ) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
چکیده :
در این کتابچه مختصر علامه امینی ره به دنبال این موضوع رفته است که آیا امام علی ع در شب و روز هزار رکعت نماز می خوانده است؟ آیا این امر صحیح است؟ آیا ارزشی دارد؟ آیا امکان این تعداد در یک شبانه روز وجود دارد؟ و به شبهات پیرامون آن پاسخ داده می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لقد شيعني الحسين (ع) الإنتقال الصعب في المذهب و المعتقد
نویسنده:
إدريس الحسيني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
شیعه شناسی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تاریخ نگاری اسلامی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
الغدیر: علامه امینی
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
امامت ,
امتناع رؤیت ,
رؤیت خدا ,
احقیت علی به خلافت ,
امر بین امرین ,
اعتقاد به بدا ,
حدیث غدیر ,
امامت امام علی(ع) ,
فضایل امام علی(ع) ,
بداء ,
خلفای راشدین ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
من کنت مولاه فهذا علی مولاه ,
اهل بیت(ع) ,
آل محمد(ص) ,
افضلیت امام علی(ع) ,
بیعت سقیفه ,
چکیده :
کتاب حاضر برخلاف اسمی که دارد ، مربوط به امام حسین علیه السلام نیست بلکه یک روایت تاریخی عقاید شیعه امامیه است که توسط یک مستبصری نوشته شده است. البته نویسنده می گوید که از مطالعه زندگی امام حسین ع شیعه شده است ... منتها کلیت کتاب در مورد امام حسین ع نیست. کتابی خوب و ارزشمند و مطالعه تطبیقی از شرائط اسلام در آغازین مراحل آن و اتفاقات رخ داده در آن که بیشتر تاکید بر قضیه جانشینی پیامبر و جریان سقیفه و... دارد و در آخر کتاب هم بخشی تحت عنوان عقائد امامیه مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلاء العينين في محاكمة الاحمدين : احمد بن عبد الحليم بن تيمية، احمد بن محمد بن حجر الهيتمي (نسخه قدیمی ناقص)
نویسنده:
السید نعمان خیرالدین الشهیر بـ ابن الآلوسی البغدادی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
چکیده :
آلوسى در ديباچه اثر خود، انگيزه نگارش آن را مطالعه انتقادات هيتمى درباره ابن تيميه و پاسخ بدانها عنوان كرده است وى در ابتداى كتاب چكيدهاى از انتقادات هيتمى به ابن تيميه را درج كرده و در مقام پاسخگويى به او، زندگىنامه مادحانه و تمجيدآميزى از ابن تيميه را با استناد به منابع گوناگونى چون ذهبى، ابن كثير، سيوطى، ابن حجر عسقلانى و ابن الوردى نگاشته است. در ادامه، او با همان نگاه تكريمآميز و محترمانه، جملاتى را درباره زندگى و شرح حال علمايى چون تقىالدين و تاجالدين سبكى و ابن جماعه آورده است؛ ايشان علمايى هستند كه هيتمى از آنان بهعنوان منتقدان آراى ابن تيميه نام برده، سخنان تند خويش را به آراى آنها مستند ساخته است، سپس آلوسى نهايت احترام و تواضع را نسبت به مقام علمى و جايگاه ابن حجر هيتمى ابراز مىدارد. آلوسى براى توضيح بهتر افكار ابن تيميه، سلسله شاگردان او را برشمرده، علماى مشهور اين سلسله و آثار شاخصشان را نام برده است. نكته بسيار شايان توجه اينكه: آلوسى در عين نام بردن از افرادى چون على القارى الهروى، ابراهيم الكورانى، محمدبن على الشوكانى، على السويدى، ابوالثناء آلوسى، ولىاللّه دهلوى و صديق حسنخان هندى، هيچ نامى از «محمد بن عبدالوهاب» نمىبرد. اين عمل آلوسى با توجه به شهرت همهگير ابن عبدالوهاب و نهضت سعودى - وهابى او در زمان نگارش كتاب، عملى از روى قصد و نيتى خاص به نظر مىرسد. در توضيح بايد گفت: همزمان با اهميت يافتن حركت سعودى - وهابى از جنبه سياسى در سالهاى پايانى قرن نوزدهم، آلوسى بهشدت از همراهى با عقايد وهابيان پرهيز كرد. دليل اين امتناع او در رسالهاش بهخوبى پيداست؛ چراكه او ابن عبدالوهاب را شاگرد ابن تيميه ندانسته است. البته باتوجه به فضاى سياسى آن زمان، او هيچگاه اين عقيده خود را علناً بيان نكرد. اولين اشكال هيتمى به ابن تيميه، نگاه خاص او درباره تكريم و احترام به صحابه پيامبر بود كه آلوسى در پى پاسخ به آن برآمده است. او مىگويد ابن تيميه هم مانند تمام فقهاى بزرگ اهل سنت، احترام خاصى براى صحابه پيامبر قائل بود و آنها را بر تابعين و نسلهاى پسينى مسلمين ترجيح مىداد، اما اعتقادى به معصوميت و خطاناپذيرى ايشان نداشت آلوسى سپس با اشاره به اينكه شاذلى پيروان خويش را مجاز كرده بود كه با شفاعت جستن از نام او، به درگاه خداوند دعا كنند (كه در فقه اهل سنت عملى غير قابل قبول است)، توضيح بسيار كامل و زيركانهاى از دريافتهاى گوناگون نظريه وحدت وجود ابن عربى ارائه كرده است. با وجود اين، آلوسى اعتراف مىكند خود را منتقد افكار ابن عربى نمىداند؛ چراكه از هراس گمراهى از صراط مستقيم و شريعت، هيچگاه آثار او را مطالعه نكرده است. آلوسى با پذيرش پيچيدگى و دشوارى تفسير آراى متصوفهاى مانند ابن عربى از طريق شريعت، مىكوشد خواننده اثر خويش را قانع سازد كه هركس در اعلان رسمى آراى خويش در ميان مسلمين، بايد مراقب كجفهمىهاى احتمالى آن نيز باشد و در نهايت بايد گفت: نمىتوان مقولات متصوفه را با ابزار فقه به دو بخش قابل قبول و غير آن تقسيم كرد؛ چه، اين كار امكانپذير نخواهد بود. آلوسى با اين استدلال مىكوشد از آراى ابن تيميه دفاع كند. با وجود اين، آلوسى روش متفاوتى در دفاع از ابن تيميه اتخاذ كرد. او بهجاى دفاع از آراى ابن تيميه در رد تصوف، به سراغ ديگر مخالفان تصوف در طول تاريخ رفت و از طريق انتساب نابجاى آراى آنها به ابن تيميه، تلاش كرد وى را از اتهامات مبرا سازد. وى در ادامه توجيه رديهنگاران بر تصوف، مخالفت ابن تيميه با فلسفه، عرفان و تصوف را متأثر از مواضع غزالى درباره تكفير فلاسفه دانسته است. بخش اعظم كتاب جلاءالعينين، به پاسخ اشكالات و شبهات فقهى و كلامى هيتمى بر آراى ابن تيميه اختصاص يافته است. او در جواب اين انتقاد هيتمى، كه ابن تيميه با صدور احكام و آراى فقهى خاص، اتفاق آراى جامعه اسلامى را خدشهدار كرده و باعث نفاق در ميان آنان شده است، به سراغ دو مفهوم اجتهاد و تقليد در فقه اسلامى رفته است. او پس از اثبات اهميت و لزوم اجتهاد در امور فقهى، كوشيده است آراى خاص ابن تيميه را مانند فتاواى ديگر فقها و يا حتى برخى صحابه پيامبر كه نظراتشان با هم متفاوت بود، امرى طبيعى و يكى از مصاديق اجتهاد برشمرد. او در جاى ديگرى، ضمن تأكيد بر التزام و پايبندى به مكتب فقهى حنفى، موافقت خود را با آراى ابن تيميه در باب اجتهاد مطرح مىكند. بخش مهم ديگر كتاب، به پاسخ شبهاتى كه به نظريات خاص ابن تيميه درباره صفات خداوند و پيامبر وارد شده، اختصاص پيدا كرده است. بحث صفات الهى و جايگاه پيامبر در الهيات و انديشه اسلامى، سابقهاى به اندازه تاريخ اسلام دارد و همين موضوع، منشأ اختلافات و تنوع عقايد بسيارى شده است. نوع سوگيرى ابن تيميه كه بعدها با نام انديشه سلفى از ديگران متمايز شد، از همان ابتدا بهشدت مورد هجمه و انتقاد شديد علماى اشعرى و نيز متصوفه قرار گرفت. انتقادات هيتمى نيز در حقيقت گزارشى برآمده از مجادلات كلامى - فقهى علماى قرن چهاردهم اسلام در اين باب است. آلوسى در پاسخ اين شبهات، دست به ارائه تاريخچه نسبتاً مطوّلى از مجادلات كلامى ميان مسلمانان مىزند و براى مثال به مجادلاتى كه ميان اهل سنت و معتزله، يا ابن حنبل و مخالفانش روى داد، اشاراتى مىكند. او در اين باره به ديدگاههاى ابن حنبل، ابن تيميه و ديگر سلفيان پيرو آنها در باب عدم مخلوق بودن قرآن اشاره كرده، شبهات را پاسخ مىگويد. آلوسى تا اين نقطه از كتابش، هيچ اشارهاى به نظرهاى مهم و مناقشهبرانگيز ابن تيميه درباره عصمت پيامبران و شفاعت ايشان و تكليف زائران قبر ايشان نكرده است؛ درحالىكه اين سه موضوع، اصلىترين موضوعات رديه هيتمى بر ابن تيميه را شامل مىشوند. آلوسى درباره معصوميت پيامبر، آن را يكى از مهمترين مسائل مورد مناقشه در طول تاريخ فكر و فرهنگ اسلامى مىداند. آلوسى در اين باره از ارائه نظر صريح خود پرهيز كرده، در ضمن بهجاى پاسخ به شبهات و اشكالات اساسى هيتمى به ابن تيميه كه معتقد به عدم معصوميت پيامبر(ص) در زندگى عادىاش بود، به ارائه گزارشى از آراى متفكران بزرگ و متكلمان سرشناسى چون غزالى، اسفراينى، عامدى، تفتازانى و ديگران پرداخته است كه مجادلات و مباحثات بر سر عصمت پيامبر را بههيچوجه مستحق اتهامات قضايى و جزايى ندانسته اند؛ بدين ترتيب آلوسى نه تنها در اين زمينه مهم از ارائه پاسخى در دفاع از ابن تيميه طفره رفته، بلكه ضمن پذيرش اين اتهام عليه ابن تيميه، با استناد به اقوال فقهاى مورد اشاره، بر آن است كه شايسته نيست معتقدان و قائلان به عدم عصمت پيامبر را محاكمه و زندانى نمود. اما درباره توسل و شفاعتطلبى از پيامبر، بحثهاى بيشتر و مفصلترى شكل گرفته است. آلوسى در اين ميان باز هم كاملاً از آراى ابن تيميه دفاع نكرده است. ابن تيميه با توسل به پيامبر براى دخالت در امر الهى مخالف بود. اين در حالى است كه ابن تيميه به منبع اصلى اين مسئله و استنادات آن كه از احاديث برآمده، توجه چندانى نكرده است. آلوسى در تبيين بهتر مسئله، عقايد مخالفان و موافقان توسل را شرح داده است، اما اصلىترين منبع او در اين زمينه كتاب العقد الثمين نوشته شيخ على السويدى، استاد سلفى پدرش بوده است. سويدى نيز مانند هر سلفى ديگرى به آياتى از قرآن اشاره مىكند كه در آنها خداوند تنها مرجع درخواست و استغاثه دانسته شده و شريك جستن در توحيد الهى، نوعى شرك محسوب مىشود. او سپس با ارجاع به كتاب «الاقتداء الصراط المستقيم» ابن تيميه، مرگ پيامبر را حتمىدانسته، آنان كه مرگ او را خروج از حالت مادى و حلول در قالب غير مادى مىدانند، گمراه و نادان برشمرده است. آلوسى بهخوبى از اهميت و حساسيت سخن گفتن از پيامبر(ص) و زندگى او باخبر بود و به همين دليل، بحث مختصر خويش را در اين باب، با موضعى مصالحهآميز به اتمام رسانده است. آخرين شبهه مربوط به پيامبر(ص)، بحث زيارت قبر ايشان است. برداشت ابن تيميه از اين حديث، منع مسلمانان از اجراى مراسم و تشريفات مذهبى، از جمله زيارت است و تنها در اين ميان سه مسجد مستثنا شدهاند؛ با اين استدلال كه زيارت آنها در بطن انجام فريضه واجب حج نهفته است. آلوسى در پايان مجدداً به ابن تيميه و هيتمى به دليل ارزش و جايگاه علمى و فقهى آنها احترام گذارده، تأكيد كرده است قصد از نگارش اين رساله، رد ديدگاههاى شخصى و پيروزى بر آراى ديگرى نيست و تنها مقصود، ارائه توضيح بيشتر و تبيين بهتر مسائل است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقائق من الصواعق
نویسنده:
عبدالله محمدی، محمدحسین رحیمیان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: منشورات دلیل ما,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث فضایل اهل بیت (ع)
,
تکفیر
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
احادیث فضایل امام علی (ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
فضایل ائمه (ع)
,
احادیث و روایات
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب رد شبهات
شابک (isbn):
964-7990-22-7
چکیده :
«الحقائق من الصواعق»، اثر عبدالله محمدی و محمدحسین رحیمیان به زبان عربی و در موضوع علم کلام است. كتاب، منتخب رواياتى است از فضائل امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و سایر ائمه طاهرین علیهم السلام كه در كتاب «الصواعق المحرقة» ابن حجر ذكر شده است. ابن حجر مطالبی در فضایل و مناقب اهل بیت نوشته، اما بیشتر به رد شیعه نظر داشته است. او به معاویه ارادت می ورزیده، چنانکه یکی از تالیفات خود را به او اختصاص داده و به نفی کفر یزید هم بی علاقه نبوده است. از «الصواعق المحرقه فی الرد علی اهل البدع و الزندقة» چنین برمی آید که وی فردی متعصب به ویژه نسبت به خلیفه اول و دوم بوده است. ولی در عین حال به شایسته تر بودن علی علیه السلام اعتراف می کند. وی در این کتاب هرگونه سب و دشنامی را به شیعیان روا می دارد ولی در عین حال تلاش می کند ثابت کند که ائمه دوازده گانه شیعه علیهم السلام انسان هایی پاک و منزه و مشمول عنایت خداوند و رسول گرامی او هستند، اما شیعیان در عقاید خود منحرف گشته و هیچ گونه منطق و استدلالی ندارند. وی برای اثبات این مدعای اخیر به ادله ضعیف و موهونی تمسک می جوید که در خلال کتاب با آن آشنا خواهید شد. او پس از آنکه شیعیان را بدعت گذار، کافر و مشرک معرفی می کند، برای اثبات مدعای خویش استدلال هایی متناقض ارائه می کند. سپس چهل حدیث درباره فضایل علی علیه السلام ذکر کرده و به بیان کرامات و کلمات قصار آن امام همام می پردازد. پس از آن برخی فضایل اهل بیت و سایر ائمه علیهم السلام را یادآور می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا اهل سنت قبل از ابن تیمیه به توسل اعتقاد داشتهاند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مشروعیت توسل به مقربان در گاه الهی را از آیات قرآن از جمله این آیه شریفه، می توان بدست آورد:" اى کسانى که ایمان آوردهاید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیلهاى براى تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید!"[1] به همین جه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توسل
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
توسل به اولیای الهی
,
حکم توسل
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
عقاید اهل سنت ,
سیره عملی اهل سنت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاموس شتائم الألبانی و الفاظ المنکره التی یطلقها فی حق علماء الامه و فضلائلها و غیرهم : و یلیه البراهین الناسفه للانوار الکاسفه و یلی هذا ایضا کتاب الاحق الماحق المنقض علی ایقاف الزاهق
نویسنده:
حسن بن علی السقاف
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار الامام النووی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
کتب رد وهابیت
,
کتب رد شبهات
کلیدواژههای فرعی :
مذهب حنفی ,
نقض فتاوی وهابیت ,
فقه حنفی ,
شرک وهابیت ,
البانی، محمد ناصرالدین ,
بدعتهای وهابیت ,
نقد البانی ,
چکیده :
کتاب قاموس شتائم البانی توسط حسن بن علی السقاف به رشته تحریر درآمده است بی شک آنچه از یک اهل علم وآشنا با متون اسلام انتظار می رود بیش از آن چیزی است که از یک جاهل به این مسائل می توان انتظار داشت . امروزه به فرقه ای برمیخوریم که هرچند ادعای منسوب بودن به سلف و سنت را دارند اما آنچه از اعتقادات و علمای این فرقه به گوش می رسد متاسفانه مغایر باتعلیمات اولیه اسلام همچون خوش برخوردی و حفظ عرض و آبروی مسلمانان می باشد.آنچه از عنوان این کتاب فهمیده می شود آنست که نویسنده درصدد بیان توهین ها وتهمت های البانی یکی از علما ومفتیان وهابیت نسبت به سایر علما در مورد نظرات وفتوای ایشان بوده است . نویسنده این کتاب در مقدمه ، سفارش اسلام به خوش برخوردی ونیز سیره نبوی در حسن خلق ومعاشرت را گوشزد نموده وسپس مخاطب را دعوت به قضاوت در مورد سخنان وطرز بیان مسائل توسط البانی ، می نماید . این کتاب شامل دومجموعه دیگر نیز می باشد : البراهین الناسفه للانوار الکاسفه : که در رد کتاب (بالانوار الکاشفه لتناقضات الخساف الزائقه وکشف ما فیها من الزیغ والتحریف والجاوزه ) نوشته شده است. کتاب الاحق الماحق المنقض علی ایقاف الزاهق: که در آن نویسنده ارداه نموده تا برخی تناقضات و کلمات البانی را پاسخ بدهد لذا با آوردن متن آن نظرات در ذیل آن جواب مستند وکافی را آورده است . میتوان اینگونه بیان داشت که نویسنده با اتیان این مطالب مستند توانسته عدم علمیت و مستند بودن سخنان واتهامات البانی را اثبات نماید
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 164
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید