آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
پ. قرن سیزدهم هجری قمری
>
سیدکاظم رشتی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
عنوان :
الاعتقاد (رسالة في)
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتقادات
نویسنده:
رشتی، کاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
فارسی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
از باب پنجم تا پايان کتاب درست همان رساله توحيد شماره 2/1239 مي باشد که آن هم از همين سيد کاظم است. از باب پنجم تا پايان کتاب درست همان رساله توحيد شماره 2/1239 مي باشد که آن هم از همين سيد کاظم است. [فهرست سپهسالار 5/39؛ رايانه ملي 571]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتقادات
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی- فارسی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
از باب پنجم تا پايان کتاب درست همان رساله توحيد شماره 2/1239 مي باشد که آن هم از همين سيد کاظم است. از باب پنجم تا پايان کتاب درست همان رساله توحيد شماره 2/1239 مي باشد که آن هم از همين سيد کاظم است. [فهرست سپهسالار 5/39؛ رايانه ملي 571]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول دين
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
کتاب مختصري است در اصول دين که بر اصول مطالب واعتقادات موافق طريقه حقه ائمه اثني عشر سلام الله عليهم نوشته شده است اصول پنجگانه را به روش مختصر وساده در پنج باب بيان مي کند: باب اول: در توحيد، باب دوم: در عدل، باب سوم: در نبوت، باب چهارم: در امامت، باب پنجم: در معاد. نام مؤلف در ديباچه آمده است و ذكر شده كه رساله اي در اصول دين، ولي نام ويژه اي بدان داده نشده است. در آن آمده: در كتاب كبير خود و رساله رشيديه بيان نموديم (برگ 48ر). تا بدينجا كتابي بدين نام از وي يافت نشده است. اصول دين است به گونه گسترده و استدلالي در 5 باب و هر باب در چند فصل: باب يكم، در توحيد، در چند فصل، بي شماره: فصل، در اثبات وجود واجب؛ فصل، در اثبات آنكه واجب الوجود يكي است؛ فصل، در آنكه تكلم در ذات واجب نمودن نشايد؛ فصل، در اينكه مشابه و مماثلي و مجانسي ندارد ... باب دوم، در عدل، در چند فصل، بي شماره: فصل، بدان كه از جمله صفات ثبوتيه ذاتيه عدل است؛ فصل، چون دانستي كه حق منزه از كل نقايص امكانيه و متصف به كل اوصاف كماليه ازليه مي باشد، ... باب سوم، در پيامبري، در چند فصل، بي شماره. باب چهارم، در امامت، در چند فصل، بي شماره. باب پنجم، در معاد و حشر ارواح و اجساد، در چند فصل، بي شماره. (احمد منزوي) نام نگارنده در ديباچه آمده ولي نام ويژه اي به كتاب داده نشده است. در آن از كتاب كبير خود و «رساله رشيديه» (هفـ) ياد ميكند. اصول دين است بگونه گسترده و استدلالي، در 5 «باب» و هر باب در چند «فصل» : باب يكم، توحيد، در چند فصل بي شماره: فصل در اثبات واجب الوجود، فصل در اثبات آنكه واجب الوجود يكي ست، فصل در آنكه تكلم در ذات واجب نمودن نشايد، فصل در اينكه مشابه و مماثلي و مجالسي ندارد ... باب دوم در عدل، در چند فصل نيز بي شماره: فصل بدان كه از جمله صفات ثبوتيه ذاتيه عدل است، فصل چون دانستي كه حق منزه از كل نقايص امكانية و متصف به كل اوصاف كماليه ازليه مي باشد ... باب سوم در پيامبري، چند فصل نيز بي شماره. باب چهارم، در امامت، در چند فصل بي شماره، باب پنجم در معاد و حشر ارواح و اجساد، در چند فصل بي شماره. (احمد منزوي) کتابي است مشتمل بر 5 باب، و هر باب در يکي از اصول پنجگانه شيعه. مؤلف، آن را به درخواست بعضي از طالبين طريق حق به صورت مختصر و ساده نگاشته است. آغاز كتاب: بسمله سپاس و ستايش بيقياس پروردگاري راست که شهباز بلند پرواز عقل هر چند در هواي وسيع الفضاي معرفت ذاتش پرواز کند ... بعدچنين گويد اقل العباد ... . ابن محمد قاسم محمد کاظم الحسيني الرشتي ... . كه بعضي از طالبين طريق حق و سالكين سبيل صدق از كمترين خواهش فرمودند كه رساله اي در اصول دين كه مشتمل ... . پنچ باب باب اول درتوحيد است و در آن چند فصل است ... انجام كتاب: سپس بدرستي که او تعالي شانه ولي هر چيز است و صلي الله علي خير خلقه محمد و آله ... . و منکري فضائلهم الي يوم الدين [نسخه هاي خطي فارسي، منزوي2/882و 2/889: اعتقادات، كه بايستي همين كتاب باشد؛ الذريعة2/192و 198؛ مرعشي3/132 و 12/350و 21/235 و 22/94و 21/295؛ مشار فارسي 1/369و 1/377؛ دانشگاه تهران 10/1576؛ مدرسه نمازي ص 221 و 204 و 366؛ کتابخانه ملک 2/31؛ الهيات مشهد 2/436؛ فهرست آستان قدس 11/24؛ امام صادق قزوين 1/34؛ سازمان مدراك فرهنگي 81؛ مدرسه حجتيه ص 2؛ مدرسه فيضيه ص 13و 2/68 و 2/126؛ ذريعه ج 2/192 - مشار؛ الهيات تهران ص 284؛ ادبيات تهران 3/11؛ رساله در عقايد پنجگانه؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي 1/21؛ دياني ص 103؛ كتابخانه ملي فارس 2/210؛ مركز دائرة المعارف اسلامي 1/31-1/32؛ ذريعه 2/192، 198: نسخه ها، 2/822 «اصول دين» كه نشاني 7 نسخه آن را داده، همانجا 2/889 «اعتقادات» كه بايستي همين كتاب باشد؛ فهرست كتب مشايخ، 312 «رساله در عقايد پنجگانه» ؛ اعلام، 1/64؛ طبقات، 13/88-191؛ مشار 1/377 «اصول عقايد»، 369 «اصول دين» : نشاني2 چاپ آن را داده كه مي تواند همين كتاب باشد؛ مشار، مؤلفين، 5/37: براي كارهاي چاپيش، از آن ميان «رساله در اصول دين» و ديگري «اصول عقايد» ؛ اهدائي به آستان قدس ص54؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 54 و 622؛ كتابخانه شيخ علي حيدر 3/67 و 3/328؛ تراثنا س13ش/1 131؛ رايانه ملي ص2505؛ مكتبة اميرالمؤمنين 1/44؛ شورا 1/43/33؛ فهرستواره منزوي 9/96 (35 نسخه)؛ رايانه آستان قدس]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول الدين
نویسنده:
رشتي، كاظم بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
کتاب مختصري است در اصول دين که بر اصول مطالب واعتقادات موافق طريقه حقه ائمه اثني عشر سلام الله عليهم نوشته شده است اصول پنجگانه را به روش مختصر وساده در پنج باب بيان مي کند: باب اول: در توحيد، باب دوم: در عدل، باب سوم: در نبوت، باب چهارم: در امامت، باب پنجم: در معاد. نام مؤلف در ديباچه آمده است و ذكر شده كه رساله اي در اصول دين، ولي نام ويژه اي بدان داده نشده است. در آن آمده: در كتاب كبير خود و رساله رشيديه بيان نموديم (برگ 48ر). تا بدينجا كتابي بدين نام از وي يافت نشده است. اصول دين است به گونه گسترده و استدلالي در 5 باب و هر باب در چند فصل: باب يكم، در توحيد، در چند فصل، بي شماره: فصل، در اثبات وجود واجب؛ فصل، در اثبات آنكه واجب الوجود يكي است؛ فصل، در آنكه تكلم در ذات واجب نمودن نشايد؛ فصل، در اينكه مشابه و مماثلي و مجانسي ندارد ... باب دوم، در عدل، در چند فصل، بي شماره: فصل، بدان كه از جمله صفات ثبوتيه ذاتيه عدل است؛ فصل، چون دانستي كه حق منزه از كل نقايص امكانيه و متصف به كل اوصاف كماليه ازليه مي باشد، ... باب سوم، در پيامبري، در چند فصل، بي شماره. باب چهارم، در امامت، در چند فصل، بي شماره. باب پنجم، در معاد و حشر ارواح و اجساد، در چند فصل، بي شماره. (احمد منزوي) نام نگارنده در ديباچه آمده ولي نام ويژه اي به كتاب داده نشده است. در آن از كتاب كبير خود و «رساله رشيديه» (هفـ) ياد ميكند. اصول دين است بگونه گسترده و استدلالي، در 5 «باب» و هر باب در چند «فصل» : باب يكم، توحيد، در چند فصل بي شماره: فصل در اثبات واجب الوجود، فصل در اثبات آنكه واجب الوجود يكي ست، فصل در آنكه تكلم در ذات واجب نمودن نشايد، فصل در اينكه مشابه و مماثلي و مجالسي ندارد ... باب دوم در عدل، در چند فصل نيز بي شماره: فصل بدان كه از جمله صفات ثبوتيه ذاتيه عدل است، فصل چون دانستي كه حق منزه از كل نقايص امكانية و متصف به كل اوصاف كماليه ازليه مي باشد ... باب سوم در پيامبري، چند فصل نيز بي شماره. باب چهارم، در امامت، در چند فصل بي شماره، باب پنجم در معاد و حشر ارواح و اجساد، در چند فصل بي شماره. (احمد منزوي) کتابي است مشتمل بر 5 باب، و هر باب در يکي از اصول پنجگانه شيعه. مؤلف، آن را به درخواست بعضي از طالبين طريق حق به صورت مختصر و ساده نگاشته است. آغاز كتاب: «فيقول العبد الجاني و الاسير الفاني كاظم بن قاسم الحسيني الرشتي ان الدين بحسب اعتقاده علي المسلمين في معرفة اصول الدين هو ان الله سبحانه». انجام كتاب: «الي المحكمات و ادرؤا الحدود بالشبهات و لا حول و لاقوة». [نسخه هاي خطي فارسي، منزوي2/882و 2/889: اعتقادات، كه بايستي همين كتاب باشد؛ الذريعة2/192و 198؛ مرعشي3/132 و 12/350و 21/235 و 22/94و 21/295؛ مشار فارسي 1/369و 1/377؛ دانشگاه تهران 10/1576؛ مدرسه نمازي ص 221 و 204 و 366؛ کتابخانه ملک 2/31؛ الهيات مشهد 2/436؛ فهرست آستان قدس 11/24؛ امام صادق قزوين 1/34؛ سازمان مدراك فرهنگي 81؛ مدرسه حجتيه ص 2؛ مدرسه فيضيه ص 13و 2/68 و 2/126؛ ذريعه ج 2/192 - مشار؛ الهيات تهران ص 284؛ ادبيات تهران 3/11؛ رساله در عقايد پنجگانه؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي 1/21؛ دياني ص 103؛ كتابخانه ملي فارس 2/210؛ مركز دائرة المعارف اسلامي 1/31-1/32؛ ذريعه 2/192، 198: نسخه ها، 2/822 «اصول دين» كه نشاني 7 نسخه آن را داده، همانجا 2/889 «اعتقادات» كه بايستي همين كتاب باشد؛ فهرست كتب مشايخ، 312 «رساله در عقايد پنجگانه» ؛ اعلام، 1/64؛ طبقات، 13/88-191؛ مشار 1/377 «اصول عقايد»، 369 «اصول دين» : نشاني2 چاپ آن را داده كه مي تواند همين كتاب باشد؛ مشار، مؤلفين، 5/37: براي كارهاي چاپيش، از آن ميان «رساله در اصول دين» و ديگري «اصول عقايد» ؛ اهدائي به آستان قدس ص54؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 54 و 622؛ كتابخانه شيخ علي حيدر 3/67 و 3/328؛ تراثنا س13ش/1 131؛ رايانه ملي ص2505؛ مكتبة اميرالمؤمنين 1/44؛ شورا 1/43/33؛ فهرستواره منزوي 9/96 (35 نسخه)؛ رايانه آستان قدس]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دلایل سیدکاظم رشتی و محمدکریم خان کرمانی در علت فاعلی دانستن ائمه علیه السلام
نویسنده:
محمدعلی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«سید کاظم رشتی»، به عنوان مهمترین شخصیت در میان رهبران شیخیه (پس از شیخ احمد احسائی) و ترویج دهنده فرقه شیخیه، بر این باور بود که امامان؟عهم؟ علت فاعلی در نظام آفرینش و انجام دهنده همه امور، از جمله آفریدن و روزی دادن در هستیاند. رشتی این دیدگاه خود را بر پایه آموزهها و باورهای استادش احسائی بیان و برای مستندسازی آن تلاش کرده و برخی از دلایل نقلی را مؤیَد این نظریه دانسته است؛ ولی ارزیابی و بررسی این ادله نشان میدهد که مستندات او دارای اعتبار نیست و از منابع معتبر گرفته نشدهاند و یا محتوای آنها دیدگاه او را تأیید نمیکنند. محمدکریم خان کرمانی، دیگر رهبر شیخیه و شاگرد سیدکاظم رشتی نیز برای ترویج افکار شیخیه و استادان خود در تبیین دیدگاه علت فاعلی دانستن امام، مطالبی را در آثارش نگاشته است. کرمانی در اثبات این نظریه از دلایل روایی و عقلی بهره برده که با بررسی آنها مشخص شده مستندات کرمانی نیز غیر قابل استناد است. بنابراین، ادله رشتی و کرمانی در علت فاعلی دانستن ائمه؟عهم؟ غیرمعتبر و لذا غیر قابل پذیرش است و در مواردی، زمینهساز ادعای غلو نسبت به رهبران شیخیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة عبدالله بیک
نویسنده:
محمدکاظم حسینی رشتی؛ ناظر: عبد الرسول إحقاقي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: مکتبة العذراء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
توحید ذاتی(کلام) ,
عقاید شیعه ,
فضایل ائمه (ع) ,
موحد ,
علم نفس ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
خود شناسی ,
حقائق محمدیه(انسانیت) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة الطبیب البهبهانی
نویسنده:
کاظم حسینی رشتی؛ محقق: صالح أحمد دباب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة شمس هجر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید صفاتی ,
عقاید شیعه ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
احوال معاد ,
توحید خواص ,
توحید ذاتی ,
توحید عوام ,
عقل هیولانی ,
مراتب عقل(اصطلاح وابسته) ,
چکیده :
رسالة الطبيب البهبهاني، تألیف سید کاظم حسینی رشتی و تحقیق صالح احمد دباب، کتابی است با موضوع کلامی که در یک جلد به نگارش درآمده است. موضوع خاص کلامی در این کتاب، توحید، اهلبیت(ع) و معاد است. نگارنده، جانشین شیخ احمد احسایی بوده و از مدافعان مکتب و عقاید شیخیه محسوب میشود. کتاب، شامل مقدمهای از محقق، تمهیدی از نگارنده و مطالب اصلی (مشتمل بر چهار بخش کلی: مراتب توحید، مراتب و مقامات اهلبیت(ع)، آنچه بر اهلبیت(ع) گذشت و اعتقاد مصنف درباره معاد) است و هرکدام از بخشهای یادشده حاوی عناوین متعدد میباشد که در ذیل هریک، مطالب مرتبط با آن و آیات و روایات مربوطه ارائه گردیده است. محقق کتاب، در مقدمه خویش بیان میدارد که هر معرفتی از معارف که متعلق به اثبات وجود و صفات و افعال خداوند متعال است، از اهم معارف و اشرف علوم انسانی بشمار میآید؛ زیرا معرفت خالق و صفات و افعال وی، امری است که عقل و نقل بر وجوب آن دلالت دارند. وحدانیت حق تعالی از مهمترین صفات حضرتش شمرده میشود؛ بر این اساس، مراتب توحید به چهار مرتبه رئیسه تقسیم میشود و آن اینکه شریکی در ذات و صفات و افعال و عبادتش نیست. با توجه به اینکه راه معرفت حق تعالی نیاز به یک سیر تکاملی دارد و بشر بهتنهایی و بدون راهنما امکان رسیدن به کمال را ندارد؛ فلذا نیاز به راهنمایانی است که راه سلیم و مستقیم را برای انسان ترسیم کنند که این مسئولیت خطیر بهعهده پیامبران سپرده شده است که آخرین ایشان نبی مکرم اسلام(ص) بودند و برای اینکه پیوند بین خالق و مخلوق بعد از پیامبر اکرم(ص) منقطع نگردد، لازم است پس از ایشان پیشوایان معینی از جانب خدا و رسولش معرفی شوند تا بشر در مسیر مستقیم هدایت قرار گرفته و از انحراف و گمراهی نجات یابد. از سوی دیگر با عنایت به محدودیت حیات انسان در دنیا که دار فانی است و ورود وی به حیات اخروی که باقی است و اساسا آدمی برای آن حیات آفریده شده است، در این نوشتار، مؤلف تلاش کرده تا به سه سؤال اساسی و مهم که هر شخصی باید جواب آنها را بداند و به آنها معتقد باشد، پاسخ دهد. سؤالهای مزبور را یکی از مریدان و دوستداران نویسنده، به نام میرزا محمدباقر طبیب بهبهانی مطرح کرده است. نویسنده در مقدمه خویش، از ماجرای روبهرو شدنش با طبیب بهبهانی در حرم مطهر امام حسین(ع) و نیز پرسشهای او و سپس پاسخ کتبی نویسنده و سرانجام بسط و گسترش پاسخها و افزودن سؤال و جوابی دیگر به آنها و... سخن گفته است. بخش اول کتاب، پیرامون مراتب توحید است. توحید بهحسب ذات دارای مراتبی است: - توحید ذات: آن است که برای خدا هیچ شریکی در ذاتش، قدیم بودنش و ازلیتش قرار داده نشود، وگرنه او اله نخواهد بود؛ زیرا لازمه شریک داشتن مغایرت است و مغایرت در ذات خداوند متعال محال و غیر ممکن است. - توحید صفات: آن است که برای خدا هیچ شریکی در صفاتش قرار داده نشود. به این معنی که این صفات مختص خداوند است و خداوند در آنها شریکی ندارد؛ نه به اشتراک لفظی و نه معنوی؛ زیرا این صفات عین ذاتش هستند. - توحید افعال: آن است که خداوند متعال واحد و یگانه است، حتی در افعال خویش؛ به این معنا که در افعال خداوند متعال هیچ شریکی وجود ندارد و هیچکسی در خلقتش به او کمک نمیکند. - توحید عبادت: آن است که برای هیچ چیزی جز خدا قائل به استقلال و تحقق نشوی و از کسی جز او نهراسی و به کسی جز او امیدوار نباشی و احدی را عدیل او قرار ندهی؛ چه، تو به هرچه روی آوری، او معبود تو خواهد بود... - توحید عوام: توجه به خداوند متعال با انجام اوامر وجوبی و ترک نواهی تحریمی، در همه افعال و اقوال و حرکات و سکنات. - توحید خواص: توجه به ذات حق تعالی است با انجام اوامر تکمیلی (انجام مستحبات) و ترک نواهی تنزیهی (ترک مکروهات)، با هدف طلب رضا و محبت خدا، نه به جهت طمع در بهشت و ترس از آتش. - توحید اخص الخواص: توجه به ذات حق تعالی است، با ترک مباحاتی که نه امری درباره آنها وارد شده و نه نهیای، بلکه در شریعت، مباح شمرده شدهاند و در واقع ترک امور حلالی است که در آنها حب نفس و لذت است (علاوه بر انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات). بخش دوم، پیرامون مراتب و مقامات و ولایت اهلبیت(ع) است. نگارنده، بررسی این موضوع و پی بردن به آن را، از زبان سائل، موجب افزایش خضوع و خشوع و انقیاد در برابر اهلبیت(ع) و اخلاص در محبت و ولایت آنان و زیادی وجد و بکاء در مصائب و سختیهای ایشان میداند. ایشان معصومان چهاردهگانه را علل چهارگانه، یعنی علت فاعلی، علت مادی، علت صوری و علت غایی، برای پیدایش کائنات و پدیدههای جهان هستی میخواند و به توضیح هریک از علل مزبور و تطبیق آن بر معصومین میپردازد. در بخش سوم، از مصائب و سختیهایی که بر معصومین(ع) وارد شده است، سخن به میان آمده و در تبیین این معنا چهار مقام برای ایشان یاد شده است: - مقام بیان: آن مقامی است که در واقع مقام سر توحید است و حقیقت تنزیه و مقامی غیبی است که ادراک آن برای بشر ممکن نیست. آن مقامی است که هیچ ملک مقرب و پیامبر مرسلی توانایی رسیدن به آن را ندارد. مقامی است که اگر کسی آنان را در این مقام بشناسد، به معرفت خداوند رسیده است و کسی که ایشان را نشناسد، خدا را نشناخته است. - مقام معانی: آن مقامی است که معصومین(ع) در آن مقام معانی اسماء الهی هستند؛ به این معنی که معصومین(ع)، علم الهی هستند، حکمت الهی هستند و همینطور مابقی اسماء و صفات الهی در ایشان متجلی شده است. - مقام ابواب: مقامی است که معصومین(ع)، در این مقام بهواقع واسطه در صدور و ایجاد خلایق هستند. - مقام امامت: معصومین(ع)، در این مقام، حجت خداوند بر جمیع خلق هستند و ولی خدا هستند بر اولین و آخرین بشر، ریسمان محکم الهی هستند، نور خدا هستند در زمین و آسمان و... در این مقام است که آن بزرگواران، مورد نافرمانی و آزار واقع میشوند و اگر بخواهند بهراحتی میتوانند مانع شوند، ولی آنان حکم خدا را مبنی بر عدم اجبار خلق به ایمان و تکلیف، امضا مینمایند. فصل چهارم کتاب در مورد معاد و اعتقاد نویسنده در مورد این اصل است. از جمله مباحث مهم مطرحشده در باب معاد این پرسش است که آیا معاد جسمانی است یا روحانی؟ جواب این است که بنا بر نظر اجماعی بین مسلمین، معاد هم جسمانی است و هم روحانی و کسی که معاد جسمانی را انکار کند، با ضروری دین مخالفت کرده است و قطعا کافر است به اجماع مسلمین و واجب است قتل او. علمای دین، اقامه برهان را بر این مدعا دشوار دانسته و در اثبات آن به ضروت و اجماع و اخبار معصومین(ع) اکتفا کردهاند، ولی نگارنده سعی کرده برای اثبات آن، به تعبیر خودش، از براهین قطعی عقلی بهره جوید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجة البالغة
نویسنده:
محمدكاظم حسيني حائری؛ ناظر: عبدالله حائری احقاقی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: مکتبة العذراء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
نیاز عالم به حجت ,
ادله توحید (کلام) ,
امتحان الهی ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
انحصار ائمه در اثنی عشر ,
عصمت ائمه اثنی عشر(ع) ,
مهدویت امام مهدی علیه السلام ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
حقیقت ایمان ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أصول العقائد
نویسنده:
سيد كاظم رشتي؛ مترجم: میرزا موسی احقاقی حائری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان: دار المحجة البيضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید
,
کتب کلام شیعه
,
کتب کلام شیخیه
کلیدواژههای فرعی :
19. مسایل کلامی ,
اثبات خدا ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
اثبات وجود خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
مواقف آخرت ,
13. علم کلام ,
عدل الهی ,
چکیده :
أصول العقائد، تألیف سید کاظم رشتی، کتابی است با موضوع کلام که در یک جلد به نگارش درآمده است. اصل این کتاب به زبان فارسی نگارش یافته است و سپس توسط میرزا موسی احقاقی حائری به زبان عربی برگردانده شده است. محتوای این کتاب، مشتمل بر یک دوره کامل از عقاید استدلالی بهترتیب از توحید و عدل و نبوت و امامت و معاد است. نگارنده جانشین شیخ احمد احسایی بوده و از مدافعان مکتب و عقاید شیخیه محسوب میشود. کتاب، با زندگینامه سید کاظم رشتی، سیره مترجم و مقدمه مترجم آغاز شده و محتوای اصلی، در ذیل فصول و عناوین متعدد ارائه گردیده است که میتوان همه را در پنج بخش تنظیم نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید