آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 131
درآمدی بر نظریه معرفت، دروس مقدماتی [کتاب عربی]
نویسنده:
غلام رضا الفياضي؛ مترجم: ایوب فاضلی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کافه الحقوق,
ارزیابی آراء غلامرضا فیاضی درباره نفس با تاکید بر کتاب علم النفس فلسفی
نویسنده:
نویسنده:سهیلا وارسته پور؛ استاد راهنما:مریم سالم؛ استاد مشاور :سید اسماعیل هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
علم النفس عنوان جامعی است برای همه‌ی مباحثی که با محوریَّت نفس مطرح می‌شوند؛ هر چند در رویکردها و روش‌ها متفاوت باشند. در این میان، آنچه در دایره‌ی علم النفس فلسفی مورد توجه قرار می‌گیرد، شناختی است که با رویکرد فلسفی به دست می‌آید. با توجه به این ادعا که فیاضی با مبناسازی در فلسفه‌ی اسلامی، نظام منسجم جدیدی را در دل حکمت متعالیه عرضه کرده است؛ بررسی مسائل نفس ذیل موضوع نفس‌شناسی از نظر وی مورد توجه این پژوهش قرار گرفته است. در این پژوهش با روی آوردی توصیفی- تحلیلی، به ارزیابی آرای فیاضی در حوزه‌ی نفس‌شناسی با تاکید بر کتاب علم النفس فلسفی پرداخته‌شده‌است. با توجه به تعریفی که از جوهر و اقسام آن عرضه می‌دارد، نفس را جوهری ذاتأ مجرد می‌داند که در حدوثش بی‌نیاز از بدن است. وی ادله‌ی وجود ماده برای حدوث نفس را نمی‌پذیرد. در اثبات حدوث نفس پیش از بدن به دلیل ناکارآمدی ادله‌‌ی عقلی به روایت عالم ذر استناد می‌کند؛ زیرا از نظر او خبر واحد علاوه بر امور عملی در امور عقلی نیز حجیت دارد. چگونگی ارتباط نفس و بدن مطابق دیدگاه وی در باب تداخل وجودی موجودات است؛ مسئله‌ای که به نظر او باید وارد مسائل فلسفی شود. فیاضی در این دیدگاه برای نفس نسبت به بدن ولایت تکوینی قائل است. وی بحث وجود دو نفس برای انسان را نیز بنابر قبول خبر واحد می‌پذیرد؛ زیرا طبق روایاتی هنگام خواب و مرگ، نفس انسانی کاملأ از بدن خارج می‌شود، و بر این اساس معتقد است در بدن، نفس دیگری جدای از نفس انسانی وجود دارد که همان نفس نباتی است. بساطت نفس و قوای آن را برمبنای اینکه حقایق مختلف می‌توانند به وجود واحد بسیط موجود باشند تبیین می‌کند. وی به دنبال نفی لزوم ماده در حرکت، به اثبات حرکت در نفس پیش از تعلق به بدن می‌پردازد. حرکت نفس از نظر وی تا ملحق شدن به بدن و پس از مرگ تا ابد ادامه دارد. عدم پذیرش برخی از موارد ترجیح بلامرجح سبب شده است تا فیاضی در امتناع استحاله‌ی تناسخ به این نظریه استناد کند. همچنین عدم لزوم ماده‌ی بدن برای حدوث نفس را می‌توان یکی دیگر از دلایل وی در قبول تناسخ دانست که با مبانی فکری او هماهنگ است.
تحقق معانیِ متعدد به واقع واحد؛ بررسی تفاسیر مختلف و دفاع از تفسیر برگزیده
نویسنده:
جواد نظری ، غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از شگفتی‌های ذهن، انتزاع مفاهیم متعدد از اموری است که فاقد ترکیب خارجی‌اند. ذهن از امر بسیط، مفاهیمِ وجود، تشخص، ماهیت و ... را انتزاع می‌کند. به نظر می‌رسد که بهترین تبیین برای کیفیت این انتزاع، پذیرش و ارائۀ تفسیری صحیح از تحقق معانی متعدد به واقع واحد است. حقیقت آن است که عدم پذیرش یا ارائه ندادن تفسیری صحیح از این اصل، معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی ما را مختل می‌کند. بر طبق این اصل، اساسا در خارج حیثیتی متحقق نیست و در عین حال، می‌توانیم واقع را مجمع معانی و حیثیات گوناگون بدانیم. ذهن خودبنیادانه مفاهیم را از خارج نمی‌گیرد، بلکه واقع بسیط، چون حقیقتا مجمع معانی متعدد است، به ذهن اجازه می‌دهد که آن مفاهیم را از او انتزاع کند. این واقع بسیط همان معنای وجود نیست، معنای وجود صرفا یکی از معانی‌ای است که در این واقع واحد موجود است، واقع صرفا از سنخ وجود یا تشخص یا ماهیت و... نیست، هیچ یک از این امور منشأ انتزاع دیگری نیست، بلکه واقع، به وصف بساطت خارجی، حقیقتا مجمع معانی این امور و منشأ انتزاع مفاهیم آنهاست، اما فرق معنای وجود با سایر معانی در این است که معنای وجود، تحقق حقیقی بالذات دارد، ولی سایر معانی، از تحقق حقیقی به تبعِ وجود برخوردارند.
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
تطابق عین و ذهن در بحث وجود ذهنی
نویسنده:
غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دربارۀ فلسفۀ پیدایش و شکل‌گیری بحث وجود ذهنی، دو نظریه وجود دارد. برخی بر این باور هستند که بحث وجود ذهنی به منظور اثبات مطابقت ذهن و عین شکل گرفته است. درمقابل، گروهی معتقدند وجود ذهنی، بحثی وجودشناختی و در مقام اثباتِ وجود ذهنی در کنار وجود خارجی است. در این نشست استاد فیاضی با تأکید بر دیدگاه دوم، در پی تبیین این نکته است که نظریۀ کسانی که معتقدند ماهیت برخی از اشیا و واقعیت‌ها به ذهن می‌آید و نیز نتایج و پیامدهایی که از این نظریه بدست می‌آورند، نادرست است. از نظر ایشان نظریۀ وجود ذهنی نه تنها مشکل مطابقت را حل نمی‌کند؛ بلکه این مشکل، خود بر نظریۀ وجود ذهنی مبتنی است و راه حل آن را باید از راه دیگری جست.
تحلیل علّیت عدمی
نویسنده:
ارائه دهنده: سیدعلی طالقانی ناقد: حسین منتظری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سیلابس اولیه استاد عبارت است از: علّیت عدمی در زبان، اهمیت بحث از علّیت عدمی، مسایل مرتبط با علّیت عدمی، مسئله واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی و توضیح‌ آنها، توضیح‌ مشکلات طرفداران واقع‌گرایی. اما فراخور طرح در جلسه، استاد از بحث زبان شروع کرد و به مشکلات واقع‌گرایی ختم نمود. ایشان در ابتدا به مفهوم‌شناسی علّیت عدمی پرداخت و به اهمیت این بحث اشاره کرد. و در بخش دوم هم براساس مقتضای بحث، مطابق سنت فلسفه و کلام اسلامی، یک مرور سریع بر این سنت داشت. به تعبیر ایشان در مقدمه، ازجمله جاهایی که این بحث، در آن به کار رفته، اصولِ اهل‌سنت در بحث قیاس است که فخر رازی به آن پرداخته ‌است. استاد می‌گوید یک‌سری افعال در زبان داریم که اساساً افعال علّی هستند و جالب این است که درعین‌حال عدمی هم هستند، ما در این بحث اجمالاً به اینها می‌گوییم علّیت عدمی. پس قبل از اینکه وارد یک تحلیل بشویم، در سطح زبان طبیعی، علمی، حقوقی، اخلاقی وقتی حرکت می‌کنیم، عباراتی می‌بینیم که مشتمل بر نوعی علّیت است که می‌توانیم به آن بگوییم علّیت عدمی و این را در مقابل علّیت وجودی بگذاریم. به قول استاد، چند دهه‌ای است که توجه فیلسوفان تحلیلی به این موضوع جلب شده است. آدم‌های زیادی در این زمینه کار کردند، مثل دیوید لوئیس، آرمسترانگ وغیره. استاد در ادامه و به مقتضای بحث، از میان شیعه نیز به مدعیات آقای فیاضی در باب علّیت عدمی پرداخت که بنابر تعریف فیاضی، مهم‌ترین مصداق آن این است که عدم وجود العله، علهٌ لعدم المعلول و دیگری اینکه گفته‌اند: علت امتناع دور، امتناع توقف شیء علی نفسه است.
بررسی دیدگاه فیلسوفان مسلمان دربارۀ «عالم ذرّ» [همایش عالم ذر و عوالم پیش از دنیا]
سخنران:
غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
بررسی رابطه اقسام معقولات با نظریه اصالت وجود نزد حکمای معاصر
نویسنده:
غلامرضا فیاضي ، سیدحجت حسیني ، حمیدرضا بدر
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
برخی حکمای معاصر درباره مبحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و مبحث اقسام معقولات اظهارنظر کرده‌اند، اما در منظومه آرای ایشان، انسجام میان این دو مبحث جای تأمل دارد. ازجمله این افراد می‌توان علامه طباطبائی و شهید مطهری را نام بُرد. در این نوشتار، ماحصل این دو مبحث به طور خلاصه از منظر این دو حکیم تشریح و ارتباط این دو نظریه در منظومه فکری ایشان بررسی شده است. به‌طورکلی از عدم هماهنگی این دو نظریه، انفکاک مبحث «صدق» از «تحقق عینی» حاصل می‌گردد که بی‌توجهی به این نتیجه، انفکاک معرفت‌شناسی از هستی‌شناسی را نتیجه می‌دهد. در این مقاله علاوه بر بررسی نظرات حکمای مذکور، ارتباط میان مبحث «صدق» و «تحقق عینی» تبیین شده و از ارتباط این دو مبحث با یکدیگر، در منسجم کردن نظریه اصالت وجود با مبحث اقسام معقولات استفاده گشته است. در پایان دسته‌بندی جدیدی از اقسام معقولات ارائه شده است.
تعدد نوعی نفوس و ماهیت انسان
نویسنده:
یاسر حسین‌پور ، غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این نوشتار علاوه بر اعلام موضع درباره وحدت و یا تعدد نوعی نفوس بشری به دنبال پاسخی درخور برای حل معمای روان‌شناختی چگونگی ماهیت انسان هستیم. یکی از مباحث مطرح در علم‌النفس فلسفی، مسئله وحدت و یا تعدد نوعی نفوس انسانی است. اندیشمندان مسلمان در این زمینه اقوال مختلفی را مطرح ساخته‌اند و علاوه بر اقامه استدلال از شواهد قرآنی و روایی در تثبیت اندیشه خود بهره برده‌اند. برخی حکمای اسلامی معتقد به وحدت نوعی نفوس و برخی دیگر معتقد به تعدد آن هستند. در این میان صدرالمتألهین در بعضی کتب خود نظری بینابین ارائه داده و به وحدت ابتدایی نفوس در نوع و در عین حال کثرت نوعی آنها طی یک حرکت جوهری رأی داده است. این مسئله فلسفی قرابت سازنده‌ای دارد با مسئله مطرح در روان‌شناسی تحت عنوان ماهیت روان‌شناختی انسان که در آن روان‌شناسان دیدگاه‌های مختلف و بعضاً متضادی بیان کرده‌اند. بعضی ماهیت انسان را خنثا دانسته‌اند، برخی آن را دارای تمایلات شر انگاشته‌اند و بعضی نیز تمایلات خیر را به آن نسبت داده‌اند. با حل مسئله وحدت یا تعدد نوعی نفوس در حکمت اسلامی، پاسخی درخور به پرسش مطرح‌شده در علم روان شناسی داده می‌شود.
  • تعداد رکورد ها : 131