آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 131
تحلیل اعتباریت ماهیت در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی اکبر ایمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت از محوری ترین موضوعات حکمت متعالیه است؛ اما در عین حال باید دانست که اصیل دانستن وجود و اعتباری شمردن ماهیت، بدین معنا که واقعیات خارجی مصادیق حقیقی وجودند و ماهیات، محصور در فضای اعتبار و فرض یا وهم و خیال، ادعایی است که اندیشه آدمی آن را برنمی تابد، زیرا چنین باوری انسان را دچار چالش هایی می کند که رهایی از آن ها جز با پذیرش قرائتی نو از مساله اعتباریت ماهیت میسر نیست.در این نوشتار تلاش شده است تا سه قرائت و تفسیر از کلمات صدرالمتالهین در اعتباریت ماهیت ارایه گردد: ‎1) ماهیت در محدوده ذات را محصور در فضای ذهن دانستن و ماهیتی که لباس وجود بر تن نموده به عین وجود در عالم خارج از ذهن موجود دیدن؛ ‎2) ماهیت را حد وجود انگاشتن؛ ‎3) ماهیت را نه حد وجود، بلکه خیال حد وجود پنداشتن. و در نهایت آنچه در این رساله به اثبات رسیده این است که: تفسیر نخست در توجیه واقع نمایی ادراکات حصولی و بحث از ذاتی و عرضی، جوهر و عرض و مقولات دهگانه و وجود کلی طبیعی و غیره منطقی تر و متقن تر از دو تفسیر دیگر است و می توان ادعا نمود که مقصود از اعتباری بودن ماهیت در کلمات ملاصدرا، ماهیت من حیث هی است وگرنه ماهیتی که لباس وجود بر تن نموده، در عالم خارج از ذهن آدمی به عین وجود موجود است نه آنکه ماهیت حد وجود و یا خیال حد وجود باشد
بساطت وجود در حکمت متعالیه و مشاء
نویسنده:
محمد عباس زاده جهرمی,غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امور عامه نقش مهمی در قبول یا رد نظریات مطرح در فلسفه ایفا می کند. از جمله مسائلی که ملاصدرا برخلاف حکمای مشاء، در امور عامه مطرح کرده «بساطت وجود» است. تفاوت نگرش به وجود در حکمت متعالیه و مشاء در چه بوده که یکی آن را به عنوان مقدمه مشترک ورود به فلسفه پذیرفته و دیگری آن را کنار نهاده است؟ هدف از طرح و پاسخ به این سؤال، یافتن نگرش حکمت متعالیه به بنیادی ترین مسأله فلسفه و تفاوت این نگاه با نگرش حکمت های پیش از آن است.نوشتار حاضر به روش تحلیلی مقایسه ای سعی دارد، به منظور پرداختن به تفاوت دو نگاه مشاء و متعالیه به مسأله بساطت وجود، ضمن تفکیک بساطت مفهوم و حقیقت وجود، به برخی مبانی مورد نیاز برای طرح مسأله بسیط بودن وجود و همچنین آثار و نتایج آن در فلسفه را اشاره نماید.مشائین حقیقت وجود را صرفا واقعیتی انتزاعی معرفی می کنند که عقل در تحلیل خود از اشیای جهان هستی بدان نائل می شود؛ در مقابل حکمت متعالیه برای حقیقت وجود، عینیت خارجی و واقعیتی برتر از انتزاعیِ صرف قائل است و با نگرش تشکیکی، عامل کثرات را در خود وجود و عامل وحدت بخش آن می یابد. لذا مشاء، بایستی مسأله بساطت وجود را صرفا مربوط به عالَم ذهن بداند، در حالی که حکمت متعالیه آن را به عالَم عین هم سرایت می دهد. در تبیین نگاه متعالیه می توان از قاعده بسیط الحقیقه کمک گرفت.
هم‌اندیشی معرفت‌شناسی
نویسنده:
نويسنده:محمدتقی مصباح‌‌یزدی نويسنده:غلامرضا فیاضی نويسنده:محمد لگنهاوزن نويسنده:مصطفی ملکیان تدوين:محمد سربخشی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
چکیده :
کتاب حاضر، حاوي متن جلسات اول تا چهاردهم دوره نخست ميزگردهاي معرفت‌شناسي است که در سال‌هاي 1375 تا 1377 در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و با مديريت علمي آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي و حضور حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا فياضي، دکتر محمد لگنهاوسن و آقاي مصطفي ملکيان برگزار شده است. هدف اصلي اين اثر ارائه مباني و ديدگاه‌هاي فلاسفه اسلامي در حوزه معرفت‌شناسي براي پژوهشگران اين حوزه است.
تناسخ؛ آری یا نه؟: نقد و بررسی دیدگاه استاد فیاضی در مساله تناسخ با ابتنای بر اصول و مبانی صدرایی
نویسنده:
نويسنده:ملیحه خدابنده‌بایگی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی - مشهد: مینوفر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تناسخ؛ آری یا نه؟» نقد و بررسی دیدگاه استاد غلامرضا فیاضی در مسئله تناسخ با ابتنای بر اصول و مبانی صدرایی، نوشته ملیحه خدابنده بایگی است. نگارنده در این نوشتار، به بررسی، تحلیل و نقد یک به یک نقدهای اندیشمند معاصر،حجت الاسلام والمسلمین، غلامرضا فیاضی درباره تناسخ پرداخته و تمام آنها را ناتمام دانسته و به تناقضات و مغالطات متعدّدی که در دیدگاه وی موجود است اشاره کرده و در نظریه او را در این باره رد کرده‌است. درتعریف تناسخ در این اثر می‌خوانید: تناسخ، مفهوم و معنایی است که مقسم برای اقسام متعدّد و متکثّری قرار گرفته که بعضی از این اقسام در یکدیگر تداخل داشته و بعض دیگر باهم تباین و تغایر دارند. امّا آنچه در ابتدا و آغاز کلام در رابطه با تعریف اجمالی تناسخ می‌توان بیان کرد، آن است که تناسخ، تعلّق نفس به غیر است؛ چه آن غیر، بدن باشد، چه غیر بدن. تناسخ در تقسیمی‌به دو قسم مُلکی و ملکوتی، انقسام می‌یابد که هرکدام از این دو قسم نیز به دو قسم دیگر منقسم می‌شوند. تناسخ ملکی می‌تواند نزولی باشد و یا صعودی و گاهی هم می‌شود نه نزولی باشد و نه صعودی؛ مثل آنکه از بدن انسان به بدن انسان دیگر منتقل شود. تناسخ ملکوتی هم می‌تواند در باطن انجام گیرد که مبیّن تجسّم اعمال و مصحّح تمثّل صور و ظهور قیامت در دار عقبی است و می‌تواند در ظاهر انجام گیرد، یعنی در عالم طبیعت و در دار دنیا، ظاهر شود.
خداشناسی در دعاهای معصومین(ع)
نویسنده:
علی دسترنج
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
این نوشتار مشتمل بر یک پیشگفتار و هشت گفتار است. پیشگفتار ضمن اشاره ای اجمالی به اهمیت و شرافت خداشناسی و طریق تحصیل آن، چند نکته را در خصوص مطالب این رساله متذکر می شود. در گفتار اول نقش پیشوایان معصوم(ع) در تحصیل شناخت مورد بررسی قرار گرفته است. پس از آن فواید و آثار خداشناسی و ویژگیهای عارفان از دیدگاه دعاها در قالب گفتار دوم بیان شده است. برای پاسخ به این سوال که خداشناسی چه ضرورتی دارد؟ گفتار سوم گشوده شده است و ضمن اشاره به ادل ة کلامی مسأله، بر روی حس حقیقت جویی و فطری بودن خداجویی تأکید شده است و به همین مناسب بحث فطرت طرح و در ضمن آن اشاره ای به بحث یقین شده است. در پایان گفتار سوم، شناخت خدا به عنوان هدف خلقت معرفی شده است. گفتار چهارم معنای معرفت و تفاوت آن با علم را مطرح کرده است و گفتار پنجم در پی پاسخی مناسب به این سؤال اساسی است که آیا اصولا شناخت خدا امری ممکن است؟ پس از بحث امکان شناخت خدا، این سوال مطرح است که آیا معرفت امری اختیاری است و انسان می تواند آن را تحصیل کند؟ برای پاسخ به این سؤال گفتار ششم منعقد شده است. گفتار هفتم آغاز خداشناسی است که بحث اثبات وجود خدا را از سه دیدگاه قرآن، فلسفه و دعاها مطرح می کند. و بالاخره گفتار هشتم مهمترین ویژگی خداوند یعنی یگانگی او را از سه دیدگاه قرآن، حکمت ودعاها مورد بررسی قرار می دهد و بیست تعبیر مختلف از دعاها را در بیان جنبه های توحید بر می شمرد.
نشست سعادت و شقاوت از منظر حکمت متعالیه
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
منطق
عنوان :
نویسنده:
محمدرضا مظفر؛ حاشیه نویس: غلامرضا فياضي
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تناسخ از دیدگاه عقل و وحی
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی ادله امکان تناسخ و در نهایت اثبات استحاله وقوع آن است. این تحقیق در دو بخش به مفهوم شناسی تناسخ، مبانی اعتقاد به آن، دلایل قائلان به تناسخ، ادله نقلی و عقلی مربوط به آن، و دیدگاه فلاسفه مشهور درباره آن می پردازد و مبانی و دلایل مربوط به تناسخ را نقد می کند و ضمن ارائه مباحثی راجع به معاد جسمانی، امکان وقوع تناسخ را ردّ می نماید. نویسنده دلایل اقامه شده بر وقوع تناسخ مطلق، صعودی و نزولی را ضعیف دانسته و آن را مخالف با مسئله ثواب و عقاب و مستلزم پذیرش مقوله حلول معرفی کرده است. وی معتقد است بر اساس آموزه های عقلی و اسلامی، تناسخ ابدی محقق نشده و تحقق ثواب و عقاب الهی تنها به صورت احیای جسمانی در قیامت است که آن هم از مصادیق تناسخ می باشد نه تناسخ ابدی در حیات دنیوی
امکان و تبیین آغازمندی زمانی عالم با قرائتی جدید از نظریه حدوث دهری
نویسنده:
محمد صادق کاویانی , غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تبیین کیفیت حدوث عالم، از معضلات مهم مسائل فلسفی و کلامی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان مسلمان بوده و ایشان را در دو قطب متقابل قرار داده است. در نگرش رایج فلسفی ایشان، آغازمندی زمانی عالم استحاله ذاتی دارد؛ ازاین­رو، زمان عالم خلقت از جانب ازل نامتناهی است. در مقابل، متکلمان با طرح حدوث زمانی و برخی فیلسوفان دیگر چون میرداماد با طرح حدوث دهری، آغازمندی زمانی عالم را ممکن دانسته و آن را تبیین کرده­­اند. در این مقاله ضمن طرح کلی مدعای فیلسوفان و متکلمان در این مسئله، این نتیجه به دست آمده که تبیین متکلمان و میرداماد از حدوث عالم نواقصی دارد؛ به­ طوری­ که نمی­ تواند پاسخ­گوی دلیل فیلسوفان در استحاله ذاتی آغازمندی زمانی عالم باشد. این نوشتار با ایجاد اصلاحاتی در مبادی تصوری و تصدیقی نظریه حدوث دهری میرداماد و قرائتی جدید از آن، حدوث عالم را به­ گون ه­ای توصیف می‌کند که با آن، آغازمندی زمانی عالم، امکان و تبیین فلسفی صحیحی می­ یابد.
صفحات :
از صفحه 97 تا 124
وجوب سابق [نقدی بر ادلة استاد فیاضی در نفی قاعدة الشی ما لم یجب لم یوجد]
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از اساسی ترین پایه های متافیزیک اصل علیت است. فیلسوفان در تحلیل این اصل فروعاتی را استخراج کرده اند. یکی از آنها ضرورت علّی است. بنابه رأی فیلسوفان، شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود. این رأی در نزد برخی از متکلمان ناصواب تلقی می شود، زیرا به گمان ایشان ضرورت علّی بنیاد اختیار را در فاعل های مختار متزلزل می سازد. ازاین رو، ایشان اولویت را جایگزین ضرورت کرده اند. از سوی دیگر، برخی از اصولیون امامیه نیز ضرورت علّی را ناقض اختیار دانسته اند، ولی ضرورت علّی را در غیرِ فاعل مختار پذیرفته اند. اما استاد فیاضی رأی دیگری اختیار کرده است. از نظر ایشان علت تنها ایجادکنندة معلول است و برای ایجاد آن نه لازم است معلول را ضروری کند و نه اولی به وجود. ایشان برای مدعای خود ادله ای اقامه کرده است که ملاحظات آن ادله هدف ما در این مقاله است.
صفحات :
از صفحه 39 تا 66
  • تعداد رکورد ها : 131