مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
>
فلسفه اخلاق (عام)
اخلاق پسامدرن (وابسته)
اخلاق توصیفی (وابسته)
اخلاق سنتی (وابسته)
اخلاق مدرن (وابسته)
اخلاق هنجاری (وابسته)
رویکردهای اخلاقی
علم اخلاق(وابسته)
فلسفه اخلاق
فلسفه اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق مسیحی
فلسفه اخلاق یهودی
فلسفه علم اخلاق (وابسته)
فیلسوف اخلاق (وابسته)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
تعداد رکورد ها : 488
عنوان :
امکانِ استخراج اخلاق تکنولوژی از اندیشه و عمل مارتین هایدگر
نویسنده:
مرتضی طباطبایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هایدگر
,
علم مدرن
,
فناوری (تکنولوژی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هستی و زمان (کتاب)
,
اخلاق تکنولوژی
,
هایدگر و تکنولوژی
,
اخلاق در اندیشه هایدگر
,
فلسفه اخلاق هایدگر
,
تصویر عالم عصر جدید (هایدگر)
,
سکونت هایدگر
,
پرسش از تکنولوژی (کتاب)
,
ماهیت تکنولوژی
,
گشتل از نظر هایدگر
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
دوران مدرن ,
اخلاق هنجاری ,
اخلاق توصیفی ,
فلسفه هایدگر ,
دانش فرا شناخت اخلاقی (فرا اخلاق) ,
مفهوم سکونت ,
آثار هایدگر ,
زندگی هایدگر ,
چکیده :
مارتین هایدگر از نخستین فیلسوفانی است که عمیقاً به مسئلۀ تکنولوژی پرداخته و در عین حال در مظان این اتهام قرار داشته که هیچ راهحل روشنی برای مواجهۀ صحیح با این پدیدۀ مدرنیته ارائه نکرده؛ بلکه صرفاً در کار بررسی پدیدارشناسانه و غیرمتعهدانۀ آن بوده است. اکنون پرسش اصلی این است: آیا میتوان از تفکر و نحوۀ زیست هایدگر، راهحلی عملی برای مواجهۀ بهتر با تکنولوژی را بیرون کشید یا نه، و اگر پاسخ مثبت است، آن راهحل دارای چه مؤلفههایی است؟ در این نوشتار، با بررسی برخی از مهمترین آثار هایدگر که در آنها به تکنولوژی پرداخته شده است، و نیز با نیمنگاهی به زندگی خود هایدگر و مواجهۀ شخصیاش با تکنولوژی مدرن، اولاً به این نتیجه رسیدهایم که این متفکر آلمانی، دیدگاههای ارزشداورانۀ بسیاری را، هم دربارۀ کلیت تکنولوژی و هم در باب برخی از گونههای ویژۀ آن ارائه کرده است و برایناساس کاملاً ممکن و مقدور است که از دستگاه فکری او، نبایدها و بایدهایی را برای مواجهۀ صحیح با تکنولوژی استخراج شود؛ ثانیاً برخی از مهمترین مؤلفههای اخلاق تکنولوژی وی را که یا خود بهصراحت بر آنها تأکید کرده، یا از گفتار و رفتار او قابل استخراج است، با اتکا به قراین و شواهد برشمردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 279 تا 309
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی دربارۀ ماهیت گزارههای زبان اخلاق سینوی: بدیهی یا مشهور؟
نویسنده:
محمدهانی جعفریان, میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هستی شناسی اخلاق
,
انسان شناسی اخلاق
,
معرفت شناسی اخلاق
,
فلسفه اخلاق ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
حد وسط ,
عقل نظری ,
اشارات و تنبیهات ,
ماده و صورت ,
علم نفس ,
ادراک محسوسات ,
منطق سینوی ,
رساله حی بن یقظان ,
رساله سلامان و ابسال ,
رفتار اخلاقی ,
فلسفه مشاء ,
عقل فعال ,
مشهورات (معرفت شناسی) ,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض) ,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض) ,
صور افاضه شده عقل فعال ,
هستی شناسی عمل اخلاقی ,
رفتار جسمانی ,
معناشناسی سینوی ,
سنخ گزاره های اخلاق سینوی ,
میانه روی اخلاقی ,
رسائل مشرقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
ابنسینا معتقد است حقیقت عالم طبیعت، از صور افاضهشده از عقل فعال تشکیل شده است که بهترتیب خاصی کنار یکدیگر قرار گرفته و کلیت واحدی را بهوجود آوردهاند. انسان نیز با افعال خود، صورتهایی را به این کلیت اضافه میکند. اگر صورت اضافهشده، معلول درک عقلانی وی و هماهنگ با نظام واحد صورتهای عالم باشد، رفتار وی اخلاقی است؛ وگرنه اخلاقی نخواهد بود. زبان اخلاق نیز نشاندهندۀ این وحدت یکپارچه است و صدق آن مطابقِ عالم خارج؛ بنابراین، لازمۀ دیدگاه ابنسینا این است که زبان اخلاق باید راوی صادقی از وضع عالم باشد؛ اما ظاهر سخن او بهگونهای است که او نمیپذیرد زبان اخلاق این ویژگی را دارد؛ از اینرو، ذیل بررسی انسانشناسی اخلاقی بوعلی خواهیم گفت اصل توجه او به مخاطبانش است و نشان میدهیم بهنظر او صدق زبان اخلاق، به مخاطبانش بستگی دارد. در این مقاله، ابتدا هستیشناسی اخلاق ابنسینا را میکاویم و در ادامه، مخاطبان اخلاق وی را بررسی و ویژگی زبان اخلاق را برای هریک مشخص میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اخلاق در قرن بیستم اثر مری وارنوک
نویسنده:
ابوالقاسم فنایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (عام)
چکیده :
این رساله ترجمه کتاب " فلسفه اخلاق در قرن بیستم " اثر مری وارنوک است. فصول هفتگانه کتاب به این صورت می باشد: فلسفه اخلاق مور، شهود گرایی، احساس گرایی، پس از احساس گرایی، روانشناسی اخلاق، اگزیستانسیالیزم، نتیجه گیری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاخصهای پیشتحولی کودک در فرآیند گذارِ کسبِ فضیلتهای اخلاقی
نویسنده:
سیده فاطمه موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
کودک
,
روانشناسی کودک
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفة تعلیم و تربیت
,
ابعاد تربیتی کودک
,
کودک و فضیلت
کلیدواژههای فرعی :
عادت ,
خود اخلاقی ,
تحول ,
تخلف اخلاقی ,
عواطف اخلاقی ,
رشد اخلاقی کودک ,
رشد اجتماعی کودک ,
اجتماع فضیلت مدار ,
حمایت پدر و مادر ,
ثبات رفتار فضیلت آمیز ,
تجربه اجتماعی ,
حساسیت پیش اخلاقی ,
قصد به اشتراک گذارده شده ,
تحول وجدان در کودک ,
کسب فضیلت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
فضیلتها صفات مثبت شخصیتیِ پایداری هستند که در گذر زمان و براثر تجربههای بهاشتراکگذاریشدۀ کودک با محیط طی مراحل تحولی در فرد بهوجود میآیند، با استمرار و تکرار به عادتوارهها تبدیل و در شخصیت فرد نهادینه میشوند؛ ازاینرو، بنیانی برای اجتماعی فضیلتمدار مینهند. هدف این مقاله، مرور اندیشههای نظریهپردازان تحولی همچون پیاژه، کوشانسکا، ابنمسکویه و خواجهنصیر و عرضۀ شواهدی پژوهشی دربارۀ شکلگیری فضیلتهای اخلاقی در کودکان است. از مجموع دیدگاههای تحولی میتوان به ظهور برخی پیشنیازهای رفتار فضیلتمند، شامل حساسیت پیشاخلاقی، قصد بهاشتراکگذاردهشده، خودِ اخلاقی و وجدان، پیش از دورههای تحولی اذعان کرد؛ پیشنیازهایی که میتواند با غنیسازی تجربههای محیطی در دورههای تحولی، به ظهور و تثبیت فضیلتهای اخلاقی در کودکان منجر شود؛ ازاینرو، رابطۀ گرم و حمایتآمیز پدر و مادر و فراهم کردن تجربههای اجتماعی غنی میتواند زمینهساز قوام و ثبات رفتارهای فضیلتآمیز در کودکان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه اخلاقی هگل در پرتو نقدهای او به دیدگاه اخلاقی کانت
نویسنده:
حسن احمدی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه هگل
,
فلسفه کانت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق کانت
,
اخلاق هگل
کلیدواژههای فرعی :
فاعل اخلاقی ,
اخلاق فردی ,
پدیدارشناسی روح ,
صورتگرایی ,
اقتدار عمومی ,
هنجار اخلاقی ,
حس اخلاقی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
تکلیف اخلاقی ,
حکمت ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
اراده ,
کلیسازی ,
معرفت شناسی کانت ,
منفعت طلبی ,
وظیفه فیلسوف ,
Moral action ,
اخلاق مبتنی بر امیال طبیعی ,
جهان اجتماعی و سیاسی ,
فیلسوف اخلاق ,
خودفرمانی ,
تعیین کننده اخلاق ,
صورتگرایی اخلاقی ,
اراده عقلانی ,
اخلاق انضمامی ,
جامعه مدنی حقیقی ,
دولت بیرونی ,
اخلاق فردی ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
ایمانوئل کانت در کتاب مبانی مابعدالطبیعیِ اخلاق، یگانه هدف خویش را جستوجو و برپایی عالیترین اصل اخلاق معرفی میکند؛ اصلی که همچون قطبنمایی برای افعال اخلاقی باشد؛ اما هگل بر این باور است که دیدگاه اخلاقی کانت، انتزاعی و گویی بیمحتواست؛ افزونبراین، اصول اخلاقی کانت تناقضهایی دارد؛ ازاینرو، این نظام اخلاقی را درعمل ناممکن میکند. کانت اخلاق را در درجۀ اول، به حوزۀ فردی مربوط میداند؛ اما از دیدگاه هگل، فردی دانستن اخلاق، نادیده گرفتن جهانی اجتماعی و سیاسی را درپِی دارد که در پَس عمل اخلاقی فرد نهفته است؛ افزونبراین، از منظر وی، تأکید کانت بر کلیسازی قانون اخلاق، ایرادهایی دارد؛ برای مثال، کلی سازی قاعدهها، آزمونی صرفاً سلبی است؛ یعنی حتی اگر این آزمون با موفقیت به انجام رسد، فقط نشان میدهد ازلحاظ اخلاقی چه نباید بکنیم؛ اما نمیگوید چه باید بکنیم. در این جستار برآنیم تا باتوجهبه نقدهای هگل به دیدگاه اخلاقی کانت، مهمترین اصول اخلاقی هگل را واکاوی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاقِ مبتنی بر طبیعت در اندیشۀ علامه طباطبایی
نویسنده:
رحیم دهقان، امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق مبتنی بر طبیعت
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
امیال انسانی ,
عقلانیت عملی ,
حسن و قبح ,
هدایت تکوینی ,
انسان طبیعی ,
درد و رنج ,
ارزش اخلاقی ,
رابطه سعادت و لذت ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
حسن و قبح اخلاقی ,
حکمت متعالیه ,
شهوات ,
سعادت اخروی ,
شقاوت اخروی ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
فضایل اخلاقی ,
حب به خدا ,
شهوت جنسی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
قوای طبیعی انسان ,
نظریه اخلاق قانون طبیعی ,
نیازهای طبیعی انسان ,
استعدادهای درونی انسان ,
اخلاق مبتنی بر امیال طبیعی ,
خیرات پایه ,
طبیعت اولی انسان ,
طبیعت ثانوی انسان ,
لذت مشروع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
علامه طباطبایی را می توان از جمله مدافعان تقریر سنّتیِ نظریۀ اخلاقیِ قانون طبیعی دانست. ایشان، طرح واره ای از استعدادها و ظرفیت های انسان را که به صورت طبیعی در وجود انسان ها قرار داده شده است را بنیان نظام اخلاقی خود دانسته و ضمن توجّه به اصل هدایت عمومی یا تکوینی، در چهار گام اساسی نظامی از اخلاق را بر اساس داشته هایِ طبیعی انسان ترسیم نموده است. این اندیشمند فرزانه، در گام اوّل نیازهای طبیعی انسان را تحلیل نموده و در گام دوم، در جهت برطرف ساختن نیازها، کدهایی را به عنوان امیال و استعدادهای درونیِ انسان و یا جهازات تکوینی مشخص ساخته و تلاش می کند تا زمینه را برای اخلاق مبتنی بر امیال طبیعی و بنیادینِ انسان فراهم سازد. در گام سوم، برای این امیال، غایتی مشخص می کند تا تمام این امیال در مراتب مختلف، بسوی آن جهت یابند و در گام چهارم به جهت اینکه طبیعتِ انسان را معجونی از امیال و گرایش های افسارگسیختۀ حیوانی و انسانی دانسته، در دو مرحله از عاملی سخن می گوید که بر مسیر امیال نظارت داشته و این امیال را در راستای غایتی مشخّص جهت دهی می کند. این مقاله تلاش نموده تا بر اساس روشی تحلیلی و استنادی، با توجّه به مبانیِ اخلاقیِ علّامه، تقریری از اخلاقِ مبتنی بر طبیعت را در آراء ایشان مورد تبیین قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های موضوع علم اخلاق و دلالت های روش شناختی آن
نویسنده:
احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
موضوع علم اخلاق
,
روششناسی استنباط حکم اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کمال حقیقی انسان ,
صفات اکتسابی ,
حکم اخلاقی ,
راه های کسب معرفت دینی ,
کنش اخلاقی ,
سعادت اخروی ,
علم تدبیر منزل ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
عزت نفس ,
کنشهای اختیاری ,
آگاهانه بودن علم اخلاق ,
ارادی بودن علم اخلاق ,
هدف دار بودن علم اخلاق ,
انتزاعی بودن علم اخلاق ,
پیچیدگی علم اخلاق ,
جهان بینی و علم اخلاق ,
ملکات درونی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
بازکاوی ویژگیها و مؤلفههای موضوع علم اخلاق، یعنی کنشهای اختیاری و صفات اکتسابی، نه تنها برای فهم بهتر این دانش ضروری است، بلکه در فهم روش استنباط حکم اخلاقی نیز نقشآفرین است. به همین دلیل ما در این مقاله میخواهیم این سؤال را پاسخ دهیم که ویژگیهای موضوع علم اخلاق کداماند و چه نقشی در روش استنباط حکم اخلاقی دارند؟ با استفاده از روش تحلیلی و عقلی، هفت ویژگی را برای موضوع علم اخلاق به دست آوردیم که عبارتند از: جزء فعالیتهای انسانی انسان بودن، آگاهانه بودن، ارادی و اختیاری بودن، انتزاعی بودن، هدفدار بودن، پیچیدگی و چند لایه بودن و نهایتاً وابستگی به جهانبینی و انسانشناسی کنشگر. در ادامه نقش این ویژگیها در روش استنباط حکم اخلاقی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که برای کشف حقیقت ارزشهای اخلاقی لازم است از روشهای گوناگون دستیابی به حقیقت، به ویژه وحی و متون دینی، بهره بگیریم و خود را از هیچ کدام از آنها محروم نکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وضع نظریۀ اخلاق در عصر مدرن؛ واکاوی نظریۀ اخلاق اصالت چارلز تیلور
نویسنده:
حسن بوژمهرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق غرب
,
اخلاق مدرن
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نظریۀ اخلاق اصالت
,
چارلز تیلور
,
فلسفه اخلاق معاصر
,
احیای تعالی اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
دوران مدرن ,
قرون وسطی ,
زندگی اخلاقی ,
رمانتی سیسم ,
علم مدرن ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
انسان مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم آغاز قرن بیستم ,
نسبیت اخلاق ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
حکومت دموکراسی لیبرال ,
فلسفه جدید ,
فلسفه دکارت ,
منفعت گرایی ,
معرفت شناسی دوره قرون وسطی ,
شهود اخلاقی ,
خیرهای برتر ,
تفسیرگرایی اخلاق ,
پوچ گرایی کنش اخلاقی ,
خودشکوفایی فردی ,
صداقت با خویشتن ,
معیار زندگی مطلوب ,
سرچشمه های خویشتن: ساخته شدن هویت مدرن ,
حیوانی خودتفسیرگر ,
ارزش های قوی ,
ارزش های ضعیف ,
نقشه اخلاقی ,
خودمختاری فردی ,
انسان گرایی اخلاقی ,
متدولوژی زمینه گرا ,
سوبژکتیویسم معرفتی ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
در تاریخ اندیشۀ مدرن، دو نقطۀ عطف وجود دارد. اولی، انقلاب فلسفی- معرفتی دکارت است. ظهور و بسط فلسفۀ دکارت، بهمعنای زوال جهانبینی قرون وسطی، تولد سوژۀ انسانی و تغییرات اساسی در مباحث و موضوعات شاخههای گوناگون علمی بود. فلسفۀ او بر اندیشههای عصر جدید، مانند لیبرالیسم، دموکراسی، حقوق بشر، عقلانیت علمی و قانونگرایی روابط و نهادهای اجتماعی جدید مبتنی بود. بر همین اساس، هنجارها و داوریهای اخلاقی دچار تغییرات بیسابقهای شد. نقطۀ عطف دوم، در نیمۀ قرن بیستم رخ داد و بسیاری از اندیشههای عصر روشنگری را به افسانه و سراب تبدیل کرد. چارلز تیلور، یکی از نمایندگان چرخش فلسفی معاصر، معتقد است که معرفتشناسی طبیعتگرای دکارتی باعث غلبۀ تفسیر نسبیگرایانه، لذتگرایانه، اتمیستی و پوچگرایانه از کنش اخلاقی و انحراف از آرمان اصالت اخلاقی مدرن شده است. وی افزونبر دفاع قاطع از ضرورت خودشکوفایی فردی و صداقت با خویشتن، دنبال فهم غنیتری از زندگی در چارچوب خیرهای گریزناپذیر اخلاقی است. هدف از این پژوهش، ژرفاندیشی دربارۀ انسجام و کفایت اندیشۀ اخلاقی یکی از اندیشمندان برجستۀ فلسفۀ اخلاق معاصر است. این پژوهش نشان می دهد بازگشت نظریۀ اخلاقی تیلور به سنت رمانتیسیسم برای احیای تعالی اخلاقی نارساست و به فضیلتگرایی دینی بسیار نزدیکتر است تا آرمان اصالت مدرن. همچنین کمک گرفتن از منابع مختلف توجیه اخلاق اصالت، به ابهامها و تعارضهای نظریۀ وی افزوده است. چون تیلور فیلسوفی تحلیلی است، روششناسی این پژوهش، تحلیلی- انتقادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریۀ فلسفۀ اخلاق آیتالله مصباح یزدی و نسبت آن با «توحید»
نویسنده:
علی محمدی, یحیی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فعل اخلاقی
,
محمد تقی مصباح یزدی
,
گزاره اخلاقی
,
اخلاق دینی
,
مسایل جدید راهنما شناسی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
توحید و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
قصد و نیت انسان ,
انتخاب عقلانی ,
فطرت(کلام) ,
علم نفس ,
اراده فعل قبیح ,
اهل بیت(ع) ,
اراده فعل حسن ,
کمال نهایی انسان ,
ضرورت بالقیاس الی الغیر ,
الزام اخلاقی ,
قرب الهی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
حب ذات ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
پرستش و توحید ,
طاعت و عصیان ,
تحلیل فعل اخلاقی ,
تحلیل گزاره اخلاقی ,
مطلوبیت انسانی ,
امیال پست ,
امیال متعالی ,
رسالت قوانین اخلاقی ,
انتخاب آگاهانه ,
انفع بودن برای نفس ,
مفاهیم حقوقی و اخلاق ,
محمول گزاره های اخلاقی ,
کاربرد انشایی گزاره های اخلاقی ,
عصیان الهی ,
نظام اولویتهای افعال اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
نظریۀ استاد مصباح را میبایست در دو مبحث «تحلیل فعل اخلاقی» و «تحلیل گزارههای اخلاقی» بیان کرد. در بخش اول، استاد مصباح معتقد است که میل محوری و اصلی در انسان، «حب نفس» است؛ و آن کمال و مطلوبیتی که بیشتر از همه، منافع نفس را تأمین میکند، دوست داشتنیتر و علاقۀ انسان به آن افزونتر است. چنین مطلوبی را «کمال نهایی» میخوانند که مصداق آن، «قرب به خداوند» است. بنابراین افعالی که نسبت به این کمال نهایی جنبۀ مقدمیت دارند و موجب تقرب میشوند، فعل اخلاقی و ارزشیاند؛ و افعالی که جنبۀ مانعیت دارند، افعال ضداخلاقی هستند. مقصود ایشان از «مقدمیت»، ضرورت بالقیاس میان فعل اخلاقی و آن کمال نهایی است. در مبحث دوم (تحلیل گزارههای اخلاقی)، ایشان «موضوع گزارههای اخلاقی» را از سنخ مفاهیم ثانی فلسفی میداند که از روابط علیتی موجود بین فعل اختیاری و نتیجۀ آن، انتزاع میشود. بخش دوم مقاله به بررسی این نظریه و نسبت آن با «توحید» اختصاص دارد. آیا طبق این نظریه، «پرستش و عبودیت» به تبع «حب نفس» تعریف نمیشود؟ آیا شدت و ضعف در «حب نفس» میتواند توجیهکنندۀ «طاعت و عصیان» الاهی شود؟ آیا این نظریه، برای طرح نظام افعال اخلاقی موفق است؟ سؤالات سهگانۀ فوق، محورهای بخش دوم مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین تخالف نظر و عمل از دیدگاه فارابی و ابن سینا
نویسنده:
فتانه تواناپناه، نادیا مفتونی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابو نصر فارابی
,
07. افعال Acts
,
علم نفس
,
نظر و عمل
,
ابن سینا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
عادت ,
متخیله ,
گرایش ,
اعتیاد ,
اقناع ,
خطابه ,
تخیل(راه های معرفت) ,
انفعالات نفسانی ,
شکاف نظر و عمل ,
مبادی فعل اختیاری ,
توطئات ذهنی ,
تبعیت از امیال ,
مبادی فعل ارادی ,
علم و سطح ادراکی افراد ,
دانش اقناعی ,
اکتساب معرفت ,
مرتبه تخیلی جامعه ,
انگیزش و ارشاد ,
انفعالات و خلقیات ,
تبعیت فعلی فرد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
فارابی و ابنسینا عللی را که تخالف نظر و عمل را تببین پسین میکنند و راهکار بالقوه این تخالفاند و همچنین از عوامل و مؤلفههای پیشین تخالفسازند، در آثارشان پراکنده بررسی کردهاند. تناسب کیفیت علم با سطوح ادراکی مختلف میتواند عاملی مهم در توجه به مؤلفههای تخالف باشد. باتوجه به پیروی بیشتر افراد از ظن و تخیل، شخص حتی با وجود علم مضاد با تخیلات و ظنیات خود، همچنان براساس ظنیات و تخیلات خود عمل میکند و دربرابر آنها منفعل میشود. چنین چیزی نمایانگر تأثیر قوی تخیل در سطح تصوری و بهتبع آن اقناع در سطح تصدیقی است؛ بهگونهایکه میتوان عوامل نقصان یا پیشرفت هر برنامهای را در پرتو این دو بعد ارزیابی کرد. از دیگر عوامل تخالف، نبود انگیزش، ارشاد، شوق و همچنین خلقیات، انفعالات و عوامل روانی است که به آنها توطئات ذهنی میگویند. گرایش مردم به تبعیت از امیال، بیانگر جایگاه هریک در افعال ارادی است. فارابی و ابنسینا به نقش اعتیاد نیز توجه کردهاند. این اعتیاد، نقش نظر و علم را در مبادی فعل ارادی کاهش میدهد. باید توجه کرد که دامنۀ افراد خاصی برای جایگاه هریک از عوامل تخالف بیان شده است؛ درنتیجه، مسئلۀ تحقیق و پاسخهای آن در دو سطح توصیفی و تحلیلی، مطلق نیستند و نسبت به افراد و شرایط متغیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
تعداد رکورد ها : 488
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید