مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
ادبیات عرفانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 364
عنوان :
روح و ریحان و صحبت جانان
نویسنده:
علی اکبر صداقت
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: آيت اشراق,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفای ایرانی
,
شیعه - سرگذشت نامه
,
عرفای مسلمان
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
ارواح شهداء ,
افعال امام زمان (عج) ,
امام زمان (عج) ,
حکایت عرفانی ,
تشییع جنازه ,
شهید ,
ریاضت ,
آداب ذکر ,
ذکر ,
استخاره ,
ادبیات عرفانی ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
چکیده :
روح و ریحان و صحبت جانان: گذری بر اندیشه های عرفانی و شیوه های سلوکی حضرت آیه الحق سیدعبدالکریم کشمیری است جناب آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رضوی (ع) در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در نجف اشرف در خانواده روحانی و سیادت ذوگوهرین چشم به جهان گشود ، پدرش حجت الاسلام سید محمد کشمیری و مادر گرامی ایشان صبیه آیت الله سید محمد کاظم یزدی فقیه نام آور بوده از همان کودکی آثار استعداد و بزرگی و جذبه در ایشان مشاهده می گردید، در هفت سالگی به بیانی از استاد اخلاق آیت الله شیخ مرتضی طالقانی متحوّل و سپس به دستور والد به علوم دینی مشغول شد . در این کتاب و دفتر دوم آن بنام صحبت جانان به بخشی از کرامات منحصر بفرد و ذکرهایی که ایشان اجازه می دادند ، اشاره می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة مصطلحات التصوف الاسلامی
نویسنده:
رفيق عجم
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مكتبة لبنان ناشرون,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
زبان صوفیان ,
رموز تصوف ,
مصطلحات ,
تصوف و امثال ,
اصطلاحات رسمی تصوف ,
نثر صوفیانه ,
اصطلاحات عرفانی ,
ادبیات عرفانی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
ادبیات تصوف ,
چکیده :
موسوعة مصطلحات التصوف الإسلامي، تأليف رفيق العجم، يكى از مجموعه فرهنگهاى عربى است كه با استناد به متون عرفانى به شرح و بررسى اصطلاحات عرفان و تصوف پرداخته است. اثر حاضر، افزون بر اينكه اصطلاحات را شرح مىدهد، در اطلاعرسانى منابع عرفانى بر اساس اصطلاحات آن نيز سودمند است. كتاب، مشتمل بر مقدمهاى مفيد درباره تصوف و معرفى كتاب حاضر است. پس از آن اصطلاحات بر اساس لفظ آنها (نه بر پايه ريشه كلمات) به ترتيب حروف الفبا مرتب شده است. درباره هر اصطلاح در انتهاى عبارت نقلشده از هر كتاب، به نام رمزى آن كتاب و شماره صفحه و سطر آن اشاره شده است. شماره سطر، مطابق با محل اصطلاح در تعريف است. اگر كتاب داراى چند جزء باشد، همراه با رمز كتاب به جزء آن هم اشاره شده است. اين اثر حاوى مجموعهاى از اصطلاحات عرفانى و بيان تعريف، اقسام و احكام هريك از اصطلاحات، با استفاده از متون عرفانى مىباشد. اين كار از سويى شرح و توضيح اصطلاحات عرفانى و از سوى ديگر، مجموعهاى از اطلاعات عرفانى است كه بر اساس اصطلاحات طبقهبندى شده است. درباره هر اصطلاح، فروعاتى كه متصوفه به كار مىبردهاند گردآورى شده است. ابتدا اصطلاح اصلى و سپس فروعات آن ذكر شده است؛ مثلاً ابتدا اخلاص و سپس اخلاص در دعا، اخلاص در عمل، اخلاص مريدين و... آمده است. در مورد «علامه» و فروعش بالغ بر سى اصطلاح و در مورد «علم» و فروعش بالغ بر پنجاه لفظ ذكر شده است. نویسنده موسوعه، گستره خاصى را براى منابع مورد استفاده مشخص نكرده است. منابع اين كتاب با آثار رابعه عدويه (متوفاى 185ق) آغاز مىشود و با آثار فاطمه يشرطيه (متوفاى 1373ق) پايان مىپذيرد؛ يعنى همه منابع عرفانى از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجرى. اما نكته قابل توجه اين است كه در اين ميان، بعضى از عارفانى كه در تاريخ عرفان اسلامى جايگاه ويژهاى دارند، كنار گذاشته شدهاند و هيچ اثرى از آنها نيامده است؛ عارفانى همچون جنيد بغدادى و ذوالنون مصرى در قرن سوم، «شبلى» در قرن چهارم، ابوالحسن خرقانى، ابوسعيد ابوالخير و خواجه عبدالله انصارى در قرن پنجم، عينالقضاة همدانى و روزبهان بقلى در قرن ششم، نجمالدين كبرى، فريدالدين عطار، ابن فارض مصرى و صدرالدين قونوى در قرن هفتم، شيخ محمود شبسترى و سيد حيدر آملى در قرن هشتم، صائنالدين على تركه، محمد بن حمزه فنارى و عبدالرحمان جامى در قرن نهم هجرى و همچنين عرفاى متأخر، همچون قاضى سعيد قمى، آقا محمدرضا قمشهاى و.. نكته ديگر اينكه، آثار عارفانى هم كه بهعنوان منبع ذكر شده، كامل نيستند. كتاب «فصوص الحكم» شيخ اكبر، يكى از مشهورترين و مهمترين كتابهاى عرفانى بشمار مىآيد كه دهها شرح از سوى شاگردان او و عارفان متأخر بر آن نوشته شده است. در اين موسوعه، از متن كتاب و شروح مهم آن استفاده نشده است. همچنين، كتاب نامشهور «بيان الفرق بين الصدر و القلب و الفؤاد و اللب» از حكيم ترمذى جزو منابع اين موسوعه است، ولى به كتاب «ختم الأولياء» مشهورترين و مهمترين كتاب او توجه نشده است. اصطلاحاتى كه در اين موسوعه ارائه شده، ايرادهاى فراوانى دارد كه بهاختصار به بخشى از آنها اشاره مىكنيم: استفاده از غير اصطلاحات بهجاى اصطلاحات: نویسنده در موارد عديده، از نمايه بهجاى اصطلاح استفاده كرده است؛ مثلاً «علامات الحب»، «علامة الألفة»، «علامة الأنس» و همچنين ساير «علامة...» كه در همه اين موارد، اصطلاح تنها «الحب»، «الألفة»، «الأنس» و... است. نویسنده گاه الفاظ يك كتاب را كه در تعليقه يا پاورقى آن شرح داده شده، بهعنوان اصطلاح ذكر كرده است؛ براى نمونه، تعليقاتى را كه محقق دوانى بر «هياكل النور» شيخ اشراق نوشته، بهعنوان اصطلاح و شرح آنها را بهعنوان تعريف اصطلاحات ذكر كرده است؛ مثلاً محقق دوانى، «الديدان» را به حيوانات ترجمه مىكند و در اين موسوعه «ديدان» به عنوان اصطلاح عرفانى ذكر شده است. استفاده از اصطلاحات مترادف: يكى از بخشهاى اصطلاحنامهنويسى، ارجاع اصطلاحات مترادف به اصطلاح مرجع است. بخشى از اصطلاحات بهكاررفته در اين كتاب، الفاظى هستند كه مىتوان آنها را به اصطلاح شايع ارجاع داد، بلكه براى كار تخصصى، اين امر ضرورت دارد. تمييز ندادن بين الفاظ مشترك: بعضى از اصطلاحات با هم اشتراك لفظى و گاه شباهت ظاهرى دارند كه در اين موارد، تهيهكننده موسوعه، بايد مشتركات را با عبارتى مثلاً داخل پرانتز و اصطلاحاتى كه شباهتهاى ظاهرى دارند را با اعراب از هم جدا كند؛ ولى در اين موسوعه، در موارد متعددى ديده مىشود كه مطالب مربوط به دو اصطلاح كاملاً مختلف، ذيل يك اصطلاح نوشته شده است؛ براى نمونه، دو اصطلاح «شهادة» به معناى عالم شهادت و «شهادة» به معناى شهادت دادن، از هم جدا نشدهاند و متن مربوط به آن دو، در صفحه 507 ذيل «شهادة» آورده شده است. افزون بر ايرادهايى كه در مورد انتخاب و ثبت اصطلاحات گفته شد، اشكالهايى در متنهاى ارائهشده، ذيل هر اصطلاح وجود دارد كه برخى از آنها عبارتند از: تكرار بىرويّه متون، نبودن نظام ارجاعات، انتخاب ناصحيح متن، استفاده از متون دست دوم، طبقهبندى نشدن مطالب متعدد ذيل يك اصطلاح، استفاده از متون تفسيرى بهجاى شرح اصطلاحات. نویسنده در انتهاى كتاب، اصطلاحات را به ترتيب كتاب نوشته و در مقابل آنها، ريشههاى اصطلاحات را آورده است؛ ولى بهجاى اينكه فهرست بر اساس ريشهها تنظيم شود و كاربر با مراجعه به «وجد» مثلاً، بداند كه در اين موسوعه از اصطلاحات «وجود»، «موجود»، «أصالة الوجود»، «ايجاد»، «متواجدون» و... بحث شده است، همچون كتاب لغت، تنها به ريشه هر اصطلاح رهنمون مىشود. اينكه مؤلف از استخراج چنين فهرستى چه مقصودى داشته، واقعاً نامعلوم و تعجبآور است. ايشان ضرورت وجود چنين فهرستى را درك كرده، ولى در مورد چگونگى ثبت آن نينديشيده است. فهرست اجمالى مطالب در ابتداى كتاب و سند مصطلحات تصوف عربى - فرانسوى - انگليسى در انتهاى كتاب آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلمات طاهر: شرح استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی بر کلمات قصار باباطاهر عریان
نویسنده:
تهیه و تنظیم: پویان پرویناردبیلی، امیر اسماعیلی، حسین کریمآبادی؛ ویراستار: محمدعلی توکلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نورسخن,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان در ادبیات
,
ادبیات عرفانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شابک (isbn):
9786009595631
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اندیشههای عرفانی محوی و جنبههای تأثیرپذیری آن از عطار نیشابوری
نویسنده:
محمد محمدی تلوار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
اندیشه
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
تفکر عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
شطحیات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
شعر کردی
,
محوی، محمد
چکیده :
ملا محمد محوی یکی از شاعران و عارفان توانای پارسیگوی کُرد در نیمهی دوم قرن سیزدهم و اوایل قرن چهارده هـ. ق است که دیوان اشعار او سرشار از اندیشههای عرفانی والایی همچون حال و مقامات عرفانی، فنا و بقای الهی، ترک هستی موهوم مجازی، وحدت وجود، اندیشههای حلّاج و ... است.محوی، شاعر بزرگ کُرد، از اندیشههای عرفانی عطار نیشابوری متأثر بوده است و در باب مضامین و اندیشههای عرفانی و صوفیانه از جهات بسیاری اشتراک داشته است. محوی برای بیان قدرت عشق و گذر کردن از مرحلهی تصوُّف عابدانه و روی آوردن به عرفان عاشقانه از داستان شیخ صنعان در منطقالطیر و دیوان عطار کمک میگیرد. به علاوه وی در زمینهی مضامین عارفانهی دیگری همچون فنا و بقای الهی، مجاهده با نفس، عشق محوری، شریعت مداری، احتراز از دنیا، رهایی از عقل مصلحت بین، نقد زهّاد ریاکار و زهدگرایی خشک، عزلت از خلق و ... با عطار نیشابوری دارای اشتراکات و شباهتهای قابل توجّهی است و در این پژوهش سعی شده است که با روش ادبیات تطبیقی، شباهتها و اشتراکات عرفانی محوی و عطار بیان شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اندیشهی عرفانی عطار در منطقالطیر و مایستر اکهارت
نویسنده:
لیلا امینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عطار
,
اکهارت
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
منطقالطیر
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
بررسی آثار ادبی
,
منطقالطیر
,
اکهارت، مایستر
چکیده :
عطار نیشابوری و مایستر اکهارت هر دو عارفاند و یکی از مشخصههای عارفان ترک دنیا به شوق دیدار حق است؛ و عبادت آنان، تنها به خاطر این است که خداوند شایستهی عبادت است؛ برخلاف زاهدان که ترک تعلق آنان برای رسیدن به نعمتهای بهشتی است. عطار ریاضت را راهی موثر برای مبارزه با تمایلات نفسانی میداند؛ درحالی که اکهارت آن را تنها راه رسیدن به سعادت نمیداند. دعا در اندیشه عارفان وحدتوجودی همچون اکهارت جایگاهی ندارد؛ زیرا آنها فاصلهای بین خود و خدا نمی بینند؛ امّا عطار برخلاف اعتقاد به وحدت وجود دعا میکند؛ زیرا در مقام توبه است و عارف واصل نمی باشد. همچنین در منطقالطیر دعای عارفان برآورده نمیشود و نظر لطف بیشتر شامل حال گناهکاران می باشد. عطار چهار گروه را پیوسته مبتلا به رنج از جانب خدا می داند، در حالی که اکهارت تمام بشریت را به دلیل پسر خدا بودنشان گرفتار این رنجها می داند. این دو عارف علل اصلی مبتلا شدن دوستان حق به رنج و بلا را امتحان الهی، داشتن فواید رنج میدانند و عطار هرگونه تعلق به ماسوای حق را برابر بانازل شدن عذاب الهی میداند. عطار و اکهارت در زمینهی وحدت وجود عقیدهای نزدیک به هم دارند و شناخت حق را تنها با شناخن نفس میسر دانسته و در واقع منطقالطیر سیر سالکان در خویش است که در نهایت به شناخت خدا میانجامد. در نظر این دو تنها خدا دارای هستی میدانند زیرا مخلوقات وجودی عاریتی دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفاوت منش درویش و صوفی در اندیشهی حافظ
نویسنده:
رسول بستام
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفی
,
درویش
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
خواجوی کرمانی، محمودبن علی
,
حافظ، شمسالدین محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ویژگی شخصیت
,
سلمان ساوجی، سلمانبن محمد
چکیده :
درویش و صوفی در متون گوناگون عرفانی تعریف خود را دارند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما حافظ نگاهش با همه متفاوت است و با بررسیهای صورت گرفته روشن شده است که در دیوان حافظ مرز دقیق و ظریفی میان این دو وجود دارد و درویش با توجه به مصادیقش مورد احترام است و صوفی هم با توجه به چهرهای که حافظ از آن ترسیم میکند مورد نکوهش است. پس از مطالعه و کاوش در منابع و خود دیوان حافظ این گونه برداشت میشود که حافظ با اسم صوفی و درویش مخالفت یا موافقتی ندارد؛ بلکه به اعمال و رفتار آنها، دید انتقادی دارد و به همین سبب درویش را تأیید میکند و صوفی و زاهد را به دلیل ریاکاری آنها مورد نکوهش قرار میدهد. در پایان مقایسهای میان ابیاتی از دیوان شعر سلمان ساوجی، خواجوی کرمانی و حافظ، صورت گرفت که حاصل آن پی بردن به این موضوع بود که زبان حافظ نسبت به دو شاعر دیگر پیچیدهتر و چند وجهی است. هدف پژوهش، نشان دادن تفاوتهایی است که حافظ با به کار گیری فنون ادبی مختلف و زبانی طنزآمیز، ایجاد کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل رابطهی عرفای مسلمان و یهودی و مسیحی براساس متون برجستهی منثور عرفانی
نویسنده:
صدیقه حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یهود
,
مسیحیت
,
نثر فارسی
,
مسلمان
,
دین یهود
,
عرفان و تصوف
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
یهودیان
,
راهبها
,
ترسا
,
راهب
چکیده :
داد و ستد فرهنگی و فکری میان اقوام و حتی صاحبان مکاتب فکری، از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده است. در تقاطع این مواجههی فرهنگی، تضارب آرا و عقاید عرفانی شرق و غرب محملی است که با وجود اشارات بسیار محققان، نیاز به بازنگری و واکاوی دارد.این پژوهش به شیوهی توصیفی-تحلیلی بر آن است که با تکیه بر متون برجستهی منثور عرفانی و با بررسی روایات مربوط به گفتگو و مصاحبت عرفای مسلمان و دو آیین یهودی و مسیحی، کیفیت تأثیر و تأثر پیروان این مشارب عرفانی را بررسی و تحلیل کند. از نتایج این پژوهش میتوان به میزان و گسترهی تأثیرگذاری عرفای اسلامی بر عرفای مسیحی اشاره کرد. غنای اندیشگانی و آموزهای عرفان اسلامی به عنوان کلان روایت فرهنگی، عامل اصلی توجه عرفای غیر مسلمان به آنها برای نشاندن عطشهای ناشی از ضعفهای معنوی و معرفتی خویش است؛ اگرچه تأثر عرفای مسلمان از عرفای یهودی و مسیحی در ایجاد برخی استحسانات مکتب صوفیه چون خرقهپوشی، برخی از اشکال ریاضتکشی و ... از گرایش عرفای مسلمان به ظواهر مکاتب عرفانی پرده برمیدارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی برکرامات عارفان و ویژگیهای ساختاری آن براساس اسرارالتوحید و تذکرهالاولیاء
نویسنده:
نغمه دادور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خرافه
,
خرافات
,
کرامت
,
صوفیان
,
قصه عامیانه
,
نقد کتاب
,
ادبیات عرفانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اسرارالتوحید (کتاب)
,
ساختار ادبی
,
ویژگی ساختاری
,
کرامت (عرفان)
چکیده :
"کرامت" در میان صوفیّه از مفاهیم کلیدی است که از همان ابتدا مورد بحث و مناقشۀ بسیار قرار گرفته است. این واژه در اصطلاح به معنای کارهای خارقالعادهای است که از اولیاء و مشایخِ عرفان سرمیزند و خالی از دعوی نبوّت است. در این پایاننامه نخست براساس شباهتهای ساختاری قصّههای عامیانه و آنچه در متون صوفیّه به عنوان کرامت میشناسیم، تعریفی واحد از آنها زیر عنوانِ "قصّههای کرامت" ارائه شدهاست. سپس در دو متن اسرارالتوحید و تذکرهالاولیاء، به تجزیۀ ساختاری این قصّهها پرداخته و آنها را از لحاظِ زمان، مکان، زاویۀ دید، پیشۀ اشخاص قصّه، شخصیّتپردازی، پایانبندی، عملکردهای اشخاص قصّه و ... مورد بررسی قرار دادهایم تا بتوانیم به نتایجی کلّی در آنها دست یابیم.در فصلهای بعد به تحقیق در محتوای "کرامت" پرداخته و ضمن بازگشایی شباهات و تفاوتهای آن با مفاهیمی چون سحر و اعجاز و ارهاص، نظریّات موافق و مخالف را دربارۀ آن طرح کردهایم. پس از آن نیز در فصل ششم، نزدیکیهای برخی اقسام آن را با خرافات نشان دادهایم. در پایان هم ضمن درج فهرستی از خلاصۀ این قصّهها در دو اثر مورد بررسی، جداول و نمودارهای حاصل از تجزیۀ ساختاری این قصّهها ارائه شدهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل رمزهای صبا، آهو و نافه در ادبیات عرفانی با تأکید بر شعر عطار، مولوی و حافظ
نویسنده:
نسرین موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
نشانهشناسی
,
سبک هنری
,
آهو
,
باد صبا
,
ادبیات عرفانی
,
حافظ، شمسالدین محمد
,
بررسیآثار ادبی
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
رمز(نماد)
,
نافه
چکیده :
در یک نگرش عمیق و ژرفبینانه به ادبیات فارسی، بهویژه ادبیات عرفانی بهنظر میرسد: رمز و رمزگرایی یکی از ویژگیها و مختصات سبکی متون عرفانی ادب فارسی است و رمز یکی از عناصر و سازکارهای مهم القای معانی در ادبیات عرفانی بهشمار میرود. شعرای عارف برای پنهان نگه داشتن اسرار و معانی بلند عرفانی از بیگانگان به عالم عرفان، سعی کردهاند مفاهیم ذهنی و تجارب درونی خود را در قالب رمز به راز آشنایان عرصه عرفان ارائه نمایند و معانی بسیار عمیق و ارزشمند را در قالب آن پنهان نمایند؛ چنانکه شعرای عارف برجستهی عرصه ادب فارسی یعنی عطار، مولوی و حافظ نیز سعی کردهاند با بهرهگیری از رمز معانی بسیار ارزشمند اسلامی و دینی را به مشتاقان معرفت دینی و تشنگان عرفان اسلامی عرضه نمایند و جام دل آنان را با شراب معرفت لبریز کنند. روش این پژوهش ، توصیفی ـ تحلیلی و بر پایه مطالعات کتابخانهای ـ اسنادی است و کل پژوهش مشتمل بر پنج فصل است. عمدهترین نتایج آن به این شرح میباشد: ژرف ساخت فکری ـ معرفتی رمزهای صبا، نافه و آهو در شعر عطار، مولوی و حافظ در پیوند با قرآن کریم بهویژه داستان حضرت سلیمان با بلقیس است و بهعبارتی زیر متن رمزهای مذکور داستان حضرت سلیمان و بلقیس است. هدهد شعر عطار در شعر مولوی در صورت نی و در شعر حافظ در قالب باد صبا جلوهگری میکند و صبا در کل پیک عاشق و معشوق و در رمز روح و نفحه الهی و روحانیبه تصویر کشیده میشود. آهو نیز در شعر عطار رمز سالک، در شعر مولوی انسان کامل و در شعر حافظ معشوق معنوی و بهعبارت دقیقتر همان «من روحانی» انسان است. نافه در شعر عطار الهامات ربانی، در شعر مولوی کنایه از علم واقعی و ذاتی مرد کامل و ولی راهدان و در شعر حافظ عمدتاً به این معنی و بعضاً من شاعر است که از آهوی خود (معشوق) دور افتاده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تحلیلی ـ تطبیقی دوزخ دانته با مبانی عرفان اسلامی با نگاهی به اشعار عراقی، مولانا، شاه نعمتالله ولی و حافظ
نویسنده:
سودابه فرهادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شاه نعمت الله ولی
,
دوزخ
,
مولانا
,
حافظ (اسماء افعال الهی)
,
ادبیات تطبیقی
,
عرفان اسلامی
,
دانته
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
نعمتالله ولی، نعمتاللهبن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
,
حافظ، شمسالدین محمد
,
کمدی الهی(دوزخ)
,
نظم فارسی(عراقی
,
کمدی الهی (کتاب)
,
دانته، آلیگیری
چکیده :
مقایسه تحلیلی _ تطبیقی آثار بزرگ ادبیات جهان که با عنوان ادبیات تطبیقی و تحقیقات بین متنی شناخته شده، موضوعی است درخور که سبب ایجاد آثاری در قالب طرح پژوهشی، پایان نامه، رساله و کتاب شده است. بر همین اساس پایان نامه پیش رو به مقایسه تحلیلی_ تطبیقی مبانی دوزخ در کمدی الهی دانته و عرفان اسلامی و کیفیت انعکاس این مبانی مشترک و احیاناً متفاوت در آیینه ادبیات عرفانی می پردازد. با این هدف که میزان افتراق و اتفاق مبانی اثر مذکور با آموزه های اسلامی و به تبعِ آن ادبیات عرفانی را با نگاهی به اشعار عراقی، مولوی، شاه نعمت الله ولی و حافظ مشخص کند. روش مورد استفاده در این پایان نامه کتابخانه ای است که بر پایه تحلیل محتوا و هرمونتیک انجام گرفته و با مقایسه میان سروده های دوزخ دانته و مبانی قرآنی، عرفانی، برهانی و ادبی، پرده از زبان تأویلی و راز آلود متون مذکور برداشته است و در پایان نتیجه می گیرد که میان مبانی معرفت شناسانه دوزخ دانته و عرفان اسلامی اشتراکات بسیاری به چشم می خورد. نمادهای تأویلی و هرمونتیکی دوزخ کمدی الهی با رمزها و سمبل های ادبیات عرفانی فارسی تشابهات قابل ذکری دارد. البته موارد افتراق مبانی عقیدتی و ایمانی کمدی الهی و آموزه های اسلامینیز چشمگیر و قابل توجه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 364
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید