مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
ادبیات عرفانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 364
عنوان :
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت
نویسنده:
فتانه سمسار خیابانیان، کامران پاشایی فخری، پروانه عادل زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب عاطفه گرایی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
اخلاق در نگاه مولانا
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
اخلاق مراقبت
,
عاطفهگرایی در مکتب اخلاق مولوی با محوریت اخلاق مراقبت (اخلاق)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
فمینیسم ,
ابتهاج ,
مقام محبت ,
تحلیل مولوی از عشق ,
اخلاق سنتی (وابسته) ,
حکم اخلاقی (خاص) ,
عشق و مهرورزی از دیدگاه مولانا (عرفان) ,
بی خودی، شرط حضور عشق در دل (عرفان) ,
نقش مهرورزی در اخلاق مولانا (عرفان) ,
عشق ضامن تبعیت مرید از مراد (عرفان) ,
عشق مایه حرکت انسان (عرفان) ,
عشق مایه رهایی انسان از تلاطمات روزگار (عرفان) ,
عشق اکسیر تکامل انسان (عرفان) ,
عشق احیاگر روح (عرفان) ,
ناکارآمدی عقل در مقابل دل برای هدایت انسان (عرفان) ,
بصیرت افزایی و شادی بخشی دل پاک (عرفان) ,
اخلاص، شرط مهرورزی (عرفان) ,
عشق و دوستی، علت پویایی (عرفان) ,
چکیده :
هر بار که در اقیانوس عمیق اندیشۀ مولوی غور میکنیم، وجهی نو در مقابل دیدگانمان ظاهر میشود که گویی اولین باری است که با چنین تفکری آشنا میشویم اما، این بار تحیر، افزونتر است چراکه، مکتب اخلاقی جدیدی که با نام اخلاق مراقبت، در قرن نوزده و بیست میلادی با پیشر فتهای روانشناختی و روان کاوی انسان در اروپا مطرح است، مولوی قرنها قبل بدان دست یافته و موشکافانه و البته جامعتر آن را طرح مینماید و همین یک نکته برای توجیه اعجازآمیز بودن مکتب اخلاقی وی، که هنوز هم سرمشق آموزههای اخلاقی است، کفایت میکند. یکی از رهیافتهای اخلاق مراقبت[1]، عاطفهگرایی است که در این مقال، نحوۀ طرح آن در آثار مولوی، با برجسته سازی این نکته که عاطفهگرایی اخلاقی مولوی با خدا آغاز و به خدا میانجامد، مورد تعمق قرار گرفته حال آن که، مبنای عاطفه در مکتب اخلاقی غربی، بر عاطفۀ مخلوق متکی است، جای تامل دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی
نویسنده:
هاجر جوکار، مریم پرهیزکاری، سید جعفر حمیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
انواع ادبی ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
تاریخ تصوف ,
تاریخ عرفان ,
عوامل فرهنگی (عرفان) ,
عوامل اجتماعی (عرفان) ,
تصوف و عرفان در معانی لغوی و اصطلاحی (عرفان) ,
عرفان و تصوف از آغاز تا قرن نهم (عرفان) ,
فقدان حکومت های مقتدر و علاقه مند به فرهنگ ایرانی-اسلامی (عرفان) ,
ظلم و فساد حاکمیت و انحطاط اخلاقی (عرفان) ,
سختگیری و تعصبات مذهبی حاکمان و سطحی نگری دینی (عرفان) ,
انحطاط و افول علوم عقلی و رشد تصوف (عرفان) ,
تسلط روحیه یاس، ناامیدی و تقدیر گرایی در جامعه (عرفان) ,
تاثیر متون نثر و شعر عرفانی عربی (عرفان) ,
تاثیر سروده های زهدی (عرفان) ,
نقش خانقاه (عرفان) ,
عوامل اقتصادی (عرفان) ,
چکیده :
عرفان و ادبیات عرفانی یکی از مهمترین شاخههای ادبیات تعلیمی و دارای گسترة وسیعی در ادبیات فارسی است. بیتردید بخش عظیمی از آثار و متون ادبیات فارسی به آثاری با محتوا و مضامین عرفانی اختصاص دارد. حوادث، اتفاقات و سیاستهای حاکمان یک جامعه در همة ارکان آن جامعه اثرگذار است؛ ادبیات نیز همانند هر پدیدة دیگر، متأثر از فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حوادث و اتفاقات رخداده در جامعه است. این شرایط در هر دورهای میتواند منجر به تکوین و تکامل و یا رکود و افول یک نوع ادبی شود. بخشی از این علل و عوامل به حوادث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه بستگی دارد. پیدایش و تکامل ادبیات عرفانی، همزمان با دورة حاکمیّت ترکان غزنوی، سلجوقی و مغول در ایران است. این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای نوشته شده، به بررسی نقش عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر تکوین و تکامل ادبیات عرفانی در دورههای مذکور پرداخته است. که عوامل مذکور شامل: فقدان حکومت مقتدر و علاقهمند به فرهنگ ایرانی- اسلامی، ظلم و فساد حاکمیّت و انحطاط اخلاقی، سختگیری و تعصّبات مذهبی و سطحینگری دینی، انحطاط و افول علوم عقلی، تقدیرگرایی و ناامیدی مردم، نقش خانقاهها، نقش سرودههای زهدی، نقش شعر و نثر عرفانی عربی و مسائل اقتصادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 378 تا 394
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکلشناسی راوی در حکایات کرامتهای عرفانی
نویسنده:
مهدی رضایی، عزیزه نیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
نفحاتالانس : جامی
,
طبقاتالصوفیه :خواجه عبدالله انصاری
,
شکلشناسی راوی در حکایات کرامتهای عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
اسرار التوحید ,
تذکره الاولیاء ,
راوی حکایات (عرفان) ,
روایت شناسی ساخت گرا (عرفان) ,
راوی شناس و ناشناس (عرفان) ,
سلسله راویان (عرفان) ,
تعدد راویان (عرفان) ,
دیدگاه درونی و بیرونی راوی (عرفان) ,
دانای کل حدود و نامحدود (عرفان) ,
روای - نویسنده و راوی - قهرمان (عرفان) ,
پس نگاه و پیش نگاه روایت (عرفان) ,
کلام مستقیم و غیرمستقیم (عرفان) ,
چکیده :
حکایات کرامات، روایاتی است که کارهای خارقالعاده اولیا را بیان میدارد. حجم زیادی از تذکرههای صوفیانه به ذکر حکایاتی در باره کرامات اولیا اختصاص یافته است. این روایات جایگاه ویژهای در ادبیات عرفانی دارد و تمام ویژگیهای یک روایت خوب از جمله ساختار را داراست. ساختارگرایی، تحلیلی است که به ساختار و مناسبات درونی اجزاء یک اثر ادبی یا هنری میپردازد. یکی از عرصههای تحلیل ادبی ساخت گرا، عرصه روایتشناسی است. روایتشناسی در پی کشف زبان و قواعد پنهان روایتهاست. یکی از اصولی که روایتشناسان ساخت گرا به آن میپردازند، شکلشناسی راوی است. این که راوی کیست؟ چگونه روایت را مطرح میکند؟ از چه جایگاهی داستان را تعریف میکند و غیره. این مقاله تلاش دارد، با استفاده از روشهای توصیفی و تجزیه و تحلیل ساختارگرایی، شکلشناسی راوی را در حکایات کرامات: طبقات الصوفیه خواجه عبدالله انصاری(5 و 4 ه. ق.)، اسرارالتوحید محمد بن منور(5 و 4 ه. ق.)، تذکرة الاولیاء عطار نیشابوری(7 و 6 ه. ق.)، نفحات الانس جامی(9 ه. ق.) و طرائق الحقائق معصوم علی شاه (14 و 13 ه. ق.) مشخص نماید. این بررسی بر اساس نظریات روایتشناسان ساخت گرا و با نگرش به ادبیات عرفانی صورت پذیرفته است. پژوهش نشان میدهد که در حکایات کرامتهای عرفانی، راوی، شخصی متعین و مجزا از نویسنده است. او میتواند شناس یا ناشناس، دانای کل نامحدود یا محدود و دید درونی یا بیرونی داشته باشد، اما نقل قولهایش مستقیم است و زمان، ضمایر و رنگ و بوی شخصیت را دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 358 تا 377
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مضامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی
نویسنده:
غلامرضا حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مظامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
ابتهاج ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
حضرت احدیت ,
مقام محبت ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
مضامین عرفانی (عرفان) ,
جایگاه عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبای پارسی (عرفان) ,
مظامین عرفانی، دینی و ادبی حروف الفبا در اشعار شاه نعمت الله ولی کرمانی (عرفان) ,
چکیده :
مضامین بکر، فضاهای شاعرانه، ترکیبات و تعابیر نغز و ظریفِ برساخته از حروف الفبای پارسی در کنار دیگر مضامین ادبی و هنری، از دیرباز تاکنون در پهنه ادب فارسی، جایگاه خاصی دارد. شعرا و نویسندگان، در تمام ادوار و سبکهای شعر فارسی، با عنایت به شکل، حالت و ویژگی این حروف، به مضمونآفرینی با آنها پرداختهاند. شاعران عارف و متصوفه در مقایسه با دیگر شعرای ادب پارسی، توجّه خاصی به حروف الفبا و ساختارهای هنری و ادبی آنها برای تبیین اندیشههای دینی، عرفانی و صوفیگری خود داشتند. یکی از شاعران عارفی که از خصوصیات و ویژگیهای حروف الفبا در دامنه بسیار وسیعی بهره جسته است، شاه نعمت الله ولی کرمانی، شاعرِ قرن هشتم هجری است. او که خود مؤسس فرقه شاه نعمت اللهی هم بود، در ترویج و تبیین اندیشههای عرفانی و دینیِ فرقه شاه نعمت اللهی، به مدد حروف الفبای پارسی، مضامین باریک و ظریفی را میآفریند که نشان از خلاقیت ذاتی و ذهنی او در به کارگیری حروف در ساخت مضامین دینی و عرفانی دارد. در این مقاله، ضمن بررسی جایگاه و ویژگی حروف الفبای پارسی از منظر شکل و هیأت ظاهری و ادبی، به نقش آنها در آفرینش ترکیبات، تعابیر و مضامین دینی، عرفانی و ادبی پرداختهایم. با بررسی مجموعة کامل شواهد شعری به دست آمده از اشعار شاه نعمت الله ولی در زمینه مضامین دینی، عرفانی و ادبی بر ساخته از حروف الفبا، این نتیجه حاصل شد که شاه نعمت الله ولی، تقریباً از همه حروف الفبا در آفرینش مضامین دینی، عرفانی و ادبی خود به خوبی استفاده کرده است، اما دامنه به کارگیری حرف الف در مقایسه با دیگر حروف الفبا، به مراتب وسیع تر و بیشتر است. شاعر به حروفی چون ب، میم، عین و نون به واسطه ویژگی منحصربه فرد آنها، بیشتر از دیگر حروف الفبا توجّه داشته است. در ضمن دامنه مضامین دینی و عرفانی برساخته از این حروف در مقایسه با مضامین ادبی و شاعرانه، بسیار بیشتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 318 تا 343
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی
نویسنده:
فرشته خاوری، حبیب جدیدالاسلامی، بهروز رومیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
شعر آیینی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام محبت ,
ضرورت آشنایی با اصطلاحات عرفانی (عرفان) ,
آب حیات (عرفان) ,
آتش (عرفان) ,
ابرو (عرفان) ,
اخلاص (عرفان) ,
ارادت (عرفان) ,
باده (عرفان) ,
بلا (عرفان) ,
پیر مغان (عرفان) ,
تجلی (عرفان) (از اصطلاحات عرفانی) ,
تقوی (عرفان) ,
جام (عرفان) ,
جمال (عرفان) ,
خال (عرفان) ,
خرابات (عرفان) ,
درد (عرفان) ,
رند (عرفان) ,
ساقی (عرفان) ,
زلف (عرفان) ,
حُسن (عرفان) ,
چکیده :
متون عرفانی و اصطلاحات عرفانی، میراث مکتوب و هویت فرهنگی و ملی هر سرزمینی است که شرح و بازنمود آنها در واقع بازسازی هویت فرهنگی یک کشور است. از آن جا که عالم درون عارفان قابل کشف برای عموم نیست با تاملی در اشعار و سرودهایی که جلوه و بارقههایی از مکنونات قلبی ایشان است، شناختی توام با لذات معنوی نصیب حال تشنگان معرفت و معنویت میگردد. ابن حسام نیز از جمله شاعرانی است که غزلیاتش معدن گران سنگی از اصطلاحات و رموزیست که شور و شوقی عارفانه در خواننده ایجاد میکند. در این نوشتار، همراه با شرح برخی اصطلاحات عرفانی که عرفا در اشعار خود به کار بردهاند، با شیوة تحلیل محتوایی به شرح برخی الفاظ و اصطلاحات عرفانی که ابن حسام در غزلیات خود به کار برده، پرداختهایم تا روشن شود که وی از چه اصطلاحات و تعبیرات عرفانی بیشتر در غزلیات خویش بهره برده است؟ لذابا بررسی غزلیات وی این نتیجه حاصل شد که او برای بیان تجربیات عرفانی خود، از الفاظ رمزگونة زلف، ابرو، چشم، لعل، خال و همچنین اصطلاحاتی چون حسن، پیر مغان، عشق بهره برده است که البته در به کاربردن همه اینها گوشة چشمی به شاعران بزرگی چون حافظ و عراقی و... داشته است. هر چند ثابت شدن این ادعا خود مبین ان است که او علاوه بر این که شاعری آیینی است، از اندیشههای عرفانی والایی برخوردار بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 294 تا 317
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت محبت در اشعار مولانا
نویسنده:
ماه نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت
,
محبت الهی
,
عرفان اسلامی
,
فیض الهی
,
ادبیات عرفانی
,
مقام محبت
,
مقام محبت
,
ولایت محبت در اشعار مولانا (مولانا)
کلیدواژههای فرعی :
حب به خدا ,
پیشینه معانی محبت در نظر عارفان (عرفان) ,
ارتباط دل و محبت (عرفان) ,
ولایت دل و محبت در جلوه دیدار (عرفان) ,
رابطه ذاکران و محبت (عرفان) ,
کیفیت محبت الله به اولیا و اولیا به حضرت حق (عرفان) ,
عشق، بلا و درمانگر محبان و عاشقان (عرفان) ,
عشق و تلوین (عرفان) ,
عشق و تمکین (عرفان) ,
رابطه شدت محبت و تکامل (عرفان) ,
رابطه محبت و ایمان (عرفان) ,
محبت و عشق الهی (عرفان) ,
رابطه محبت با قرب و اتصال (عرفان) ,
محبت در سعدا و اشقیا (عرفان) ,
چکیده :
در نزد عارفان نهایت محبت، غلیان دل در اشتیاق لقای محبوب است که موجب محو محب میشود زیرا اساس احوال عالیه و کمالجویی بر محبت است. محبت در نظر مولانا مراتبی دارد: محبت عام و محبت خاص. به اعتقاد وی نور ایمان و یقین از محبت سرچشمه میگیرد و چون آتشی وجود را پالایش میدهد، زیرا خلق آدمی با مِهر الهی آمیخته شده است. محبت پیوندی بین محب و محبوب ایجاد میکند و باعث کشش و جذبه میگردد به حدی که بین آن دو تفاوتی دیده نمیشود. مولوی روح محمدی را مظهر محبت دانسته است و معتقد است که رقایق محبت به حسب احوال محبان و استعدادشان تعیّن مییابد و ارتباط عمیقی با ایمان، ذکر، تلوین، تمکین، اتصال و... دارد تادرطی مراحل و مقامات و مراحل، بین حق تعالی و طالب (نیست هست نما) حایلی باقی نماند. مسأله این است که آیا محبت میتواند آغازگر فیضان باشد؟ و رقایق محبت، با چه اموری ارتباط تنگاتنگی دارد؟ تا محب بتواند در سیرالیالله توفیق یابد. در این مقاله همّ براین است تا لطایف این ارتباطات از دیدگاه مولانا از طریق توصیفی- تحلیلی بیان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 274 تا 293
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرکی تایپ و مفهوم عرفانی پل در مصیبتنامه عطار
نویسنده:
سعیده ساکی انتظامی، ملک محمد فرخ زاد، سیداحمد حسینی کازرونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
مصیبت نامه عطار
,
صراط
,
ادبیات عرفانی
,
آرکی تایپ و مفهوم عرفانی پل در مصیبتنامه عطار (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
مکتب روان شناختی یونگ ,
حکایت عبدالله طاهر در شکار (عرفان) ,
حکایت ملکشاه و گاو پیرزن (عرفان) ,
حکایت بهلول و هارون (عرفان) ,
تحلیل روانشناختی مفهوم عرفای پل در مصیبت نامه عطار (عرفان) ,
پل در ناخودآگاه ذهن عطار (عرفان) ,
چکیده :
مقاله آرکی تایپ و مفهوم عرفانی پل در مصیبتنامه عطار برگرفته از پایاننامه دکتری میباشد. در مصیبتنامه چند حکایت بر روی پل اتفاق میافتد: 1- حکایت عبدالله طاهر در شکار 2- حکایت ملکشاه و گاو پیرزن 3- حکایت بهلول و هارون. هدف از این تحقیق مطابقت برخی نمادهای به کار رفته در مصیبتنامه با نظریه کهن الگوی کارل گوستاو یونگ است. سپس به میزان خود آگاهی عطار در به کار بردن نمادهای به کار گرفته شده در مصیبتنامه پرداخته شده است؛ تا چه اندازه عطار نمادها را ناخودآگاهانه به کار برده است؟ میتوان نتیجه گرفت که پل استعاره از دنیا است که با دیدی دیگر میتوان آنرا در ارتباط با کهن الگوی عبور از آب دانست. یکی از دلایل استفاده از نماد پوشیدن اسرار عرفانی از نا اهلان بوده است. عطار با استفاده از عناصر و شخصیتهای مشخصی به ساخته و پرداخته کردن دیدگاه خود پرداخته است. همچنین درکنار مصیبتنامه از منابع عرفانی دیگر جهت بررسی در این نظریه استفاده شده است. این تحقیق به شیوه کتابخانهای و به وسیله ابزار فیش به شکل تحلیلی توصیفی انجام شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 254 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر نگرش عرفانی نظامی بر شکلگیری هویت فرهنگی «جهان وطنی» در خمسه نظامی
نویسنده:
محمد مرادی، احمدرضا کیخای فرزانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
تاثیر نگرش عرفانی نظامی بر شکلگیری هویت فرهنگی «جهان وطنی» در خمسه نظامی (عرفان)
,
جهان وطنی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
ملی گرایی ,
هویت ملی ,
خمسه نظامی گنجوی ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
جایگاه قرآنی اینترناسیونالیسم (عرفان) ,
نگرش فراوطنی (عرفان) ,
نگاه فراملیتی و فرازبانی عرفا (عرفان) ,
نگاه فراملی در دین جمعی (عرفان) ,
خلقت انسان ها از اصل واحد (عرفان) ,
انسان شناسی نظامی گنجوی ,
چکیده :
منظور از اندیشه انترناسیونالیسم در انسانشناسی عرفانی، احساس تعلق به یک اصل مشترک الهی و وجه مشترک فطری در بین انسانها، ورای تفاوتهای ملی و زبانی است. برایناساس باید برای انسان یک وطن فرامادی قائل شد که خاستگاه نخستین و بازگشتگاه فرجامین اوست. تفکر عرفانی نظامی از انسان تعریفی بهدست میدهد که ناظر به ارتباط او با مبدأ هستی است و بهتبع آن، رابطههای دیگر تعلقهای ثانوی و اعتباری تلقی میشوند که عارض بر حقیقت وجود آدمیاند و ریشه در فطرت او ندارند؛ بنابراین نمیتوانند ملاک و معیار سنجش معرفتشناختی باشند. از این منظر، در عالم خدایی همهچیز رنگ خدایی دارد و در میان افراد بشر هیچ اختلاف و دورنگی نیست. عدم ارزشگذاری به اعتبار امتیازات قومی و زبانی و اقلیمی در اندیشه عرفانی نظامی یک اصل اساسی و خدشهناپذیر بهحساب میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 192 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی
نویسنده:
فاطمه آگاه، احمدرضا یلمه ها، مریم محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اشارات و درون مایههای عرفانی در دیوان وفای فراهانی (عرفان)
,
مضامین عرفانی در شعر فارسی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
شعر کلاسیک فارسی ,
ابتهاج ,
غزل ,
مقام محبت ,
جلوه های عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
رسوایی و بدنامی عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
پندناپذیری عاشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
ناتوانی و ناکارمدی عقل در وادی عشق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
خاکساری و رضایت در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
عاشق کشی و سنگدلی معشوق در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
نظر بازی و جمال پرستی در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
صور خیال در اشعار وفای فراهانی (عرفان) ,
تاثیرپذیری از سعدی ,
چکیده :
وفای فراهانی از جمله شاعران سده دوازدهم است که آثار متعددی از خود به جا گذاشته است. یکی از آثار ناشناخته او دیوان اوست که مشتمل بر مضامین گوناگون حکمی، عرفانی، تعلیمی و اخلاقی است. بررسی دیوان این شاعر نشان میدهد که این شاعر توجه ویژهای به شاعران سنتی ادب فارسی داشته است و از بین شاعران گذشته بیشترین اثرپذیری را از سعدی داشته است. آشنایی او با مضامین و اشارات عرفانی همانند آشنایی سعدی است که با مضامین، درونمایهها و تعالیم عرفانی انس و الفت داشته است؛ هرچند نمیتوان سعدی را یک شاعر عارف به حساب آورد. عشق به عنوان پررنگترین مضمون عرفانی در دیوان وفای فراهانی با جلوههای عاشقانه و معشوقانه بروز و نمود داشته است. این پژوهش بر آن است تا به اثرپذیریها، نمونهها و گونههای مختلف این اشارات در دیوان وفای فراهانی، شاعر ناشناخته دوره بازگشت اشاره کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیوان شمس تبریزی، آینۀ بازتاب شعورمندی کائنات
نویسنده:
عنایتالله شریفپور، احمد امیری خراسانی، مهین ایرانمنش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان نظری
,
دیوان شمس تبریزی
,
دیوان شمس تبریزی، آینۀ بازتاب شعورمندی کائنات (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
عالَم ,
تسبیح موجودات ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
جهان شناسی مولانا (عرفان) ,
تسبیح موجودات (در دیوان شمس) (عرفان) ,
سریان عشق در ذرات عالم هستی، نشانه شعورمندی آنها (در دیوان شمس) (عرفان) ,
بازتاب شعورمندی کائنات در داستان پیامبران (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی آسمان ها، زمین و کوه ها در پذیرفتن بار امانت الهی (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی درخت در معجزه رسول اکرم (ص) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
ناله کردن ستون حنانه در هجران رسول اکرم (ص) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی عصا و رود نیل در داستان حضرت موسی (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی باد، مورچه و پرندگان در داستان حضرت سلیمان (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی پرندگان و کوه ها در داستان حضرت داوود (ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
شعورمندی آتش در داستان حضرت ابراهیم(ع) (در دیوان شمس) (عرفان) ,
چکیده :
دیوان شمس تبریزی، اثر معروف مولانا جلالالدّین محمّد بلخی، عارف بزرگ مسلمان قرن هفتم هجری، مانند اثر ارزشمند دیگر وی، مثنوی معنوی و همچنین همۀ آثار عرفانیِ اسلامیِ فارسی، آینۀ بازتاب باورهای خاصّ عارفان بزرگ مسلمان است. یکی از این باورها، «شعورمند دانستن کائنات» است که الهامبخش اصلی ایشان در این خصوص، آیات قرآن کریم و روایات اسلامی است. عارفان بزرگی چون مولوی، با تأثیرپذیری از این گنجینههای ارزشمند دینی، بهویژه آیاتی که به تسبیح موجودات یا مورد خطاب قرارگرفتن آنها از سوی خالق خویش اشاره دارند، همۀ عالم وجود را حیّ و ناطق و دارای شعور میدانند. علاوه بر این، رسیدن به این باور، آنگونه که خود اذعان نمودهاند، از طریق کشف و شهود نیز بر ایشان محقّق شدهاست. در این مقاله که از روش سندکاوی در جمعآوری اطّلاعات، استفاده گردیده، سعی شدهاست تا نمونههای برجستۀ بازتاب شعورمندی کائنات، از دیوان شمس تبریزی، استخراج و تحلیل و توصیف گردد. از مهمترین نتایج مقالۀ حاضر، آن است که مولوی در انعکاس این باور عرفانی اسلامی در دیوان شمس تبریزی، هم از نظر میزان، هم صراحت بیان، گوی برتری را از دیگران ربوده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 78 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 364
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید