مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان عملی
پیر (عرفان)
سالک
طریقت
عنایت (عرفان)
مرید
منازل سلوک
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 61
عنوان :
بررسی تطبیقی فقر در حکمت متعالیه و عرفان
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، فاطمه فرضعلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
تشکیک در وجود
,
وجود
,
مشاء
,
عبودیت
,
فقر
,
غنا
,
فنای فی الله
,
فقر ذاتی
,
فنا و بقا
,
مقام طمس
,
سواد الوجه
,
وحدت وجود
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
امکان فقری
,
امکان ذاتی
,
امر عدمی
,
فنای ذاتی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحات عرفانی
,
عرفان تطبیقی
,
ابن عربی
,
ابوسعید ابوالخیر
,
عرفان نظری
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
اعیان ثابته
,
مراتب فقر
,
مقام محق
,
فقر صفاتی
,
فقر افعالی
,
نون و قلم
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از فقر موجودات ممکن، در هر دو حوزهی فلسفه و عرفان، سخن بسیار است. در میان مکاتب فلسفی، حکمت متعالیه قرابت بیشتری با عرفان اسلامی دارد و فقری که در این دو حوزه تعریف و تبیین میشود بسیار به یکدیگر نزدیکاند. در حکمت متعالیه، بر پیشانی موجودات ممکن داغ فقر و هلاکت ذاتی خورده است، به گونهای که عین ربط به علت خویشاند و از خود هیچ ندارند، بلکه به تعبیر دقیقتر، خودی ندارند. در عرفان نیز جز الف قامت یار چیزی دیگر در عالم هستی هویدا نیست و آنچه از کثرتها در سرای وجود دیده میشود از یکسو عین فقر و روسیاهی و از سوی دیگر، وجوه و شؤونات ذات حق است. در این نوشتار، به مقایسهی معنا و مفهوم فقر در حکمت متعالیه و عرفان میپردازیم تا در هر دو حوزه، با بیان تفاوتها و شباهتها، حقیقت آن سوی این روسیاهی را به تحقیق بنشینیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه عرفان نظری
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
فصوص الحکم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب تمهید القواعد
,
علوم باطنی
,
سلوک عرفانی
,
معرفت شهودی
,
اشراق
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
فلسفه عرفان
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
معرفت شهودی
,
حکمت انسی
,
فلسفه عرفان عملی
,
فلسفه عرفان نظری
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
عرفان عملی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
معرفت بی واسطه
,
مطالعه عرفان
,
معرفت غیرمفهومی
,
حقایق باطنی
,
حکمت صوفیانه
,
موضوع عرفان نظری
,
مسائل عرفان نظری
,
یافته حضوری
,
محمد فنائی اشکوری
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
عرفان، ابعاد مختلفی دارد که مهمترین آنها بُعد معرفتی و طریقتی آن است. مطالعه در ابعاد مختلف عرفان، علوم متعددی را پدید آورده است که میتوان از آنها به «علوم عرفانی» تعبیر کرد. مهمترین شاخههای علمی عرفان در سنت اسلامی، عبارتند از عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان نظری حاصل تأمل در یافتههای سلوکی و شهودی عرفا است و عرفان عملی، علم سلوک و طریقت است. با پیدایی و گسترش فلسفههای مضاف در غرب که به فرانگری و مطالعه امور از بیرون میپردازند، پدیدهٴ عرفان نیز مورد تأمل و مداقه عقلانی بیرونی قرار گرفت و دانشی به نام «فلسفهٴ عرفان» ظهور کرد. فلسفهٴ عرفان، چیستی و چگونگی تجربهٴ عرفانی و احکام آن را برمیرسد. اما بحث و کاوش از چیستی و چگونگی علم عرفان نظری و پرسشهای نظری راجع به آن ـ همچون بحث از موضوع، مبادی، مسائل، روش و ساختار آن ـ میتواند موضوع علم مستقلی قرار گیرد که به آن «فلسفهٴ عرفان نظری» میگوییم. اینگونه مباحث به طور سنتی و به اجمال در مقدمهٴ برخی از کتب مربوط آمده است؛ اما گسترش این علم و طرح پرسشها و تردیدهای بنیادی در باب ماهیت و مبادی و پیش فرضهای آن ایجاب میکند که به طور مستقل نیز به آن پرداخته شود. در این نوشتار به اجمال برخی از مهمترین خطوط کلی فلسفهٴ عرفان نظری را مرور خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه تباین عرفان و اسلام
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , زمستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیر و سلوک
,
تفکیک و تباین
,
احادیث توحیدی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تبتل
,
علامه طباطبایی
,
قرآن مجید
,
عبدالله جوادی آملی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
محمدجواد رودگر
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه عرفان عملی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
عرفان عملی
,
سعادت
,
سلوک عرفانی
,
جهاد با نفس
,
احکام الهی
,
احکام ذات الهی
,
اهل بیت(ع)
,
شهود
,
اخلاق عرفانی
,
اخلاق اسلامی
,
عرفان و اخلاق
,
سلوک عارفانه
,
شهودات عرفانی
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
رستگاری اسلامی
,
تعلیم سیر و سلوک
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
علم نفس
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
جهاد اکبر
,
فلسفه عرفان عملی
,
عرفان اسلامى
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
عرفان عملی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
ابن عربی
,
ابن مسکویه
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
عرفان عملی و اخلاق
,
عرفان نظری
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
راه سیر و سلوک
,
عمل عرفانی
,
عرفان عملی و فقه
,
دانش های همگن
,
غایت عرفان عملی
,
محمد فنائی اشکوری
,
اخلاق عرفانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هنگامی که از بیرونِ یک علم دربارهٴ ساختار و چارچوب کلی آن میاندیشیم و در باب مسائلی چون چیستی، موضوع، مبادی، مسائل، روش و غایت آن میپرسیم، در قلمرو فلسفهٴ آن علم قرار داریم. یکی از علومی که در زمین فرهنگ اسلامی رویید، عرفان عملی است. علم عرفان عملی از سلوک عرفانی سخن میگوید و عناصر، مراحل و موانع آن را برمیرسد. سرنوشت عرفان و صحت و سقم و تکامل آن در گرو تنقیح مباحث عرفان عملی است. تنوع و تفاوت فِرَق و طریقتهای عرفانی، اولا و بالذات به تفاوت در عرفان عملی آنها برمیگردد؛ چنانکه ارزش و اعتبار تجربههای عرفانی نیز تا حد بسیاری وابسته به برنامهٴ سلوکی سالک است. از اینرو، تنقیح مباحث عرفان عملی در پیشبرد عرفان و تصحیح و تدقیق آن و پیشگیری از انحرافات ضروری است. برای تنقیح عرفان عملی، لازم است ساختمان کلی آن را مطالعه کنیم. تنقیح مبادی و مبانی و کاوش در حدود و ثغور و مداقه در منابع و روش و توجه به مناسبات این علم با دیگر علوم و بازکاوی ساختار و اصول کلی آن، راه را بر تحول و نوآوری در این حوزه میگشاید. برخی از مباحث یادشده در آثار سنتی عرفانی بهاجمال مطرح شده است، اما وقت آن رسیده است که به «فلسفهٴ عرفان عملی» همچون دیگر فلسفههای درجه دوم، به نحو استقلالی و تفصیلی بپردازیم. پیدا است که چنین امری فراتر از گنجایش یک مقاله است. از این رو در این مقاله به برخی از مهمترین عناصر این بحث بهاجمال میپردازیم و سایر مباحث مربوط را به توفیق و مجالی دیگر وامیگذاریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق محبت در آرا و اندیشههای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد رضا حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
انسان شناسی
,
قرب نوافل
,
قرب فرائض
,
غایت آدمی
,
غایت خلقت
,
اطاعت و بندگی خدا
,
صحیفه کامله سجادیه
,
اخلاص
,
اخلاق محبت
,
نظام اخلاقی
,
سلوک
,
اخلاق اسلامی
,
تبعیت
,
محبوب
,
محبوب ازل
,
معرفت و محبت
,
نظریه جذب و دفع
,
نظام اخلاقی اسلام
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
محبت و عشق در اخلاق
,
حب به خدا
,
بینش شهودی (معرفت شناسی)
,
انسان شناسی اخلاقی
,
کمال اخلاقی
,
محبت اهل بیت(ع)
,
انسان شناسی اخلاق
,
عرفان نظری
,
برهان محبت
,
جذبه
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
فهم قرآن کریم
,
معرفت شناسی محبت
,
پیروی از راهنما
,
مبدأشناسی نظام اخلاقی
,
اثر تکوینی محبت
,
محبت توحیدی
,
توحید محبتی
,
محبت موحدانه
,
محبت مشرکانه
,
غایت شناختی نظام اخلاقی
,
حبیب خدا
,
جد و جهد در عبادت
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهل بیت(ع)
,
اطاعت انسان
,
خلق آدم (ع)
,
اخلاق دینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص
,
حب اهل بیت (ع)
,
حب به خدا
,
قرب فرایض
,
قرب نوافل
,
عبدالله جوادی آملی
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محبت و عشق از عناصر کلیدی و زیربنایی در عرصههای معرفتی، اخلاقی و عرفانی است. از این رو پژوهش دربارهٴ آن در همهٴ ساحتهای یادشده، میتواند بخشی اصلی از مباحث زیربنایی یا روبنایی شمرده شود.<br /> جایگاه محبت در عرصهٴ اخلاق و رابطهٴ عمیق و تنگاتنگ آن با بخشهای مختلف اخلاق و عرفان عملی، باعث میشود پیوندی ناگسستنی میان اخلاق و عرفان از یک سو، و اخلاق و محبت و عشق از دیگر سو، پدید آید. عمق این درهمتنیدگی تا جایی است که محبت و عشق به شکوفایی و شکلگیری یک نظام اخلاقی مبتنی بر محبت، منتهی شده است. این نظام اخلاقی مبتنی بر محبت و عشق که «اخلاق محبت» خوانده میشود، از یک جهت، مبانی کلامی و فلسفی خود را با عنصر محبت (محبت خدا) مرتبط میداند؛ و از جهت دیگر، در پرتو اصل محبت و عشق، به مسائل فرعی و موضوعات متنوع اخلاقی میپردازد. <br /> در این پژوهش بر آنیم که با تکیه بر آرا و اندیشههای استاد فرزانه، آیتالله جوادی آملی، اصول و مبانی «اخلاق محبت» را بررسی و احصا نموده، جایگاه آنها را در شاخصهدهی به یک ساختار نظاممند اخلاقی در مقایسه با سایر نظامهای رایج و تعریف شدهٴ اخلاقی ترسیم کنیم. در نهایت شاخصه مبنایی برای تمایز «اخلاق محبت» و دیگر نظامهای اخلاقی، به دست خواهیم داد.<br /> اهم این اصول و مبانی، در چهار گروه کلی «معرفتی و معرفتشناختی»، «مبدأشناختی»، «انسانشناختی»، و «عملی و غایتشناختی» قرار میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراحل سلوك در عرفان اسلامى
نویسنده:
محمد فنائى اشكورى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, دی/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
ارکان عرفان عملی
,
عبادت حبی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
ادراک انسان
,
اقامه حدود
,
عرفان اسلامی
,
علامه مجلسی
,
ابن سینا
,
اعضاء
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
طاعت
,
عبدالله جوادی آملی
,
عرفان عملی
,
طریقت
,
منازل سلوک
,
عرفان مسیحی
,
ویلیام چیتیک
,
آنه ماری شیمل
,
سید حیدر آملی
,
مولوی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
عالَم حقیقت(مقابل عالَم خیال)
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
مقام محبت
,
احساس (معرفت شناسی)
,
احساس باطنی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت حضرت ولى عصر (عج) در پرتو معرفت نفس
نویسنده:
مصطفى عزيزى علويجه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, دی/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اطلاق و تقیید
,
شهود انسان کامل
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
امام شناسی
,
مهدویت
,
راه کشف و شهود
,
لقاء الله
,
انسان کامل (کلام)
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
تهذیب
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
خود شناسی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارشی تحلیلی از کتاب «شاخصه های عرفان ناب شیعی»
نویسنده:
مرضیه ورمزیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, دی/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و عقل
,
توحید عرفانی
,
عرفان و دین
,
کتاب شاخصه های عرفان ناب شیعی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
اهل بیت(ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
وحی الهی
,
ابن سینا
,
تناسخ
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
قرآن
,
عقل(منطق)
,
خود سازی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
عرفان عملی
,
صوفیان (صوفیه)
,
عرفان شیعی
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیب شناسی
نویسنده:
ابوالفضل هاشمی سجزه یی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, دی/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قطب
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
شیخ
,
آیات و روایات عرفانی
,
آداب مرید و مراد
,
وظیفه سالک
,
سرسپردگی به نااهل
,
شرایط استاد حق
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
تعلیم سیر و سلوک
,
علامه مجلسی
,
شیخ حر عاملی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
خود سازی
,
امام خمینی
,
عرفان عملی
,
ادبیات عرفانی
,
پیر (عرفان)
,
مرید
,
اصطلاحنامه تصوف
,
خانقاه ها
,
عرفان های نوظهور
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
پیر خانقاه
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه خطاناپذیری مشاهدات عرفانی
نویسنده:
رضا حسینی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
ابلیس
,
علم حصولی
,
مکاشفه
,
عرفان عملی
,
سالک
,
وسوسه شیطان
,
الهامات قلبی
,
دریافت شهودی حقیقت
,
قرآن
,
خطاپذیری
,
صدق منطقی (خبری)
,
حقیقت
,
علم حضوری
,
عرفان نظری
,
دریافت شهودی
,
مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره)
,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی
,
ملاک مشاهده عرفانی
,
صیانت از خطا
,
ضرورت میزان
,
علوم حصولی
,
میزان خاص
,
میزان عام
,
صیانت علوم عقلی
,
صدق اخلاقی (مخبری)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حصولی
,
راه کشف و شهود
,
ابلیس
,
صدق منطقی (خبری)
,
شیخ حر عاملی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
ابن سینا
,
قرآن
,
حقیقت
,
امام خمینی
,
سید جلال آشتیانی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
عرفان عملی
,
سالک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علوم فطری حصولی(مقابل علوم حضوری فطری)
,
علوم حضوری فطری(مقابل علوم فطری حصولی)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
با توجه به روش عرفان که مبتنی بر دریافت شهودی و علم حضوری است، رسالت مهم عرفانپژوهان و فیلسوفان علم، پرداختن به ماهیت «مشاهدات عرفانى» و پاسخگویی به پرسشها و ابهامهای فراوان این «روش» دستیابی به حقیقت است. از جملۀ این مباحث، امکان خطا در مشاهدات عرفانى، و در صورت محتمل بودن خطا، بررسی «میزان»هاى صیانت از خطا در مشاهدات است.<br /> این نوشته بر آن است که ضمن نقد نظریۀ «خطاناپذیری مشاهدات عرفانی» و با تحلیل و بررسی سخنان بزرگان این وادی، ضرورت وجود «میزان» را برای مشاهدات عرفانی، به اثبات برساند. روشن است که پس از اثبات ضرورت وجود میزان، شمارش و تبیین گسترۀ کارامدی این میزانها، دارای بحثهاى و فروع فراوان است که باید در جاى دیگرى بدان پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 61
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید