مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
آناباپتیسم آیین پروتستان آزاداندیش (مذاهب پروتستان مسیحی) آیین لوتری (مذاهب پروتستان مسیحی) اَنگلیکنیسم (مذاهب پروتستان مسیحی) جنبش دین پیرایی (مذاهب پروتستان مسیحی) کالوینیسم (کالون‌گرایی)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 80
اصلاحات کاتولیک در بریتانیای پروتستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alexandra Walsham
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بقا و احیای کاتولیک رومی در بریتانیای پس از اصلاحات همچنان موضوع بحث های پر جنب و جوش است. این جلد جنبه‌های کلیدی تکامل و تجربه جوامع کاتولیک این پادشاهی‌های پروتستان را در طول قرن‌های شانزدهم و هفدهم بررسی می‌کند. این کتاب با رد مشغله قبلی نسبت به رجعت‌کنندگان و شهدا، اهمیت کسانی را که درجات مختلفی از انطباق با تشکیلات کلیسایی را نشان می‌دادند، برجسته می‌کند و معضلات اخلاقی و سیاسی را که روحانیون و غیر مذهبی‌ها با آن مواجه بودند بررسی می‌کند. اهميت مأموريت ضد اصلاحات به عنوان يك شركت انجیلی را مجدداً ارزیابی می كند. استراتژی های ارتباطی خود و تأثیر آن بر تقوای مردمی را تجزیه و تحلیل می کند. و روشن می کند که چگونه زندگی آیینی کاتولیک به طرز خلاقانه ای خود را با فضای سرکوب وفق داده است. این کتاب با واکنش شدید به جزیره‌ای بودن بسیاری از گزارش‌های قبلی، به بررسی تحولات جزایر بریتانیا در رابطه با ابتکارات بین‌المللی گسترده‌تر برای تجدید ایمان کاتولیک در اروپا و کشت آن در خارج از کشور می‌پردازد. این بر تعامل متقابل بین کاتولیک و ضد کاتولیک در طول دوره تأکید می کند و ماهیت روابط بین اعترافات را در یک جامعه کثرت گرا روشن می کند. این استدلال می کند که آزار و شکنجه و رنج به طور متناقضی باعث محدود شدن و تسهیل تجدید حیات کلیسای رم شده است. آنها چالش‌هایی را ارائه کردند و اصطکاک‌های داخلی را تقویت کردند، اما روند شکل‌گیری هویت دینی را نیز تسریع کردند و کاتولیک‌های انگلیسی، ولزی و اسکاتلندی را با پویایی خاص آغشته کردند. این مجموعه با یک مرور کلی تاریخ‌نگاری جدید گسترده، گزیده‌ای از مقالات الکساندرا والشام را که در پانزده سال گذشته نوشته شده است، گرد هم می‌آورد که به طور کامل بازبینی و به روز شده است تا تحقیقات اخیر در این زمینه شکوفا را منعکس کند. در مجموع اینها سهم عمده ای در درک ما از کاتولیکیسم اقلیت و ضد اصلاحات در دوران پس از شورای ترنت دارند.
موسیقی دینی لوتر: اصول و مفاهیم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robin A. Leaver
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Fortress Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: رابطه مارتین لوتر با موسیقی تا حد زیادی نادیده گرفته شده است، با این حال موسیقی نقشی حیاتی در زندگی لوتر ایفا کرد - و او نیز به نوبه خود تأثیری عمیق و ماندگار بر سرودهای مسیحی داشت. رابین لیور در موسیقی مذهبی لوتر به طور جامع این ارتباطات را بررسی می کند. این جلد مملو از جداول، شکل‌ها و نمونه‌های موسیقی، گسترده‌ترین مطالعه‌ای است که در مورد لوتر و موسیقی منتشر شده است. کار ترک سهم قابل توجهی در مطالعات اصلاح طلبی دارد، اما رهبران عبادت، موسیقی دانان و دیگران نیز آن را منبعی ارزشمند و بسیار خواندنی خواهند یافت.
فاحشه شیطان: عقل و فلسفه در سنت لوتری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jennifer Hockenbery Dragseth
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نجیلگرایی و کلیسای نوظهور (کاوش در الهیات عملی، شبانی و تجربی) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Cory E. Labanow
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
اصطلاحات ارتباطی: بحث‌های مسیح‌شناسی اصلاح‌طلبی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard Cross (ریچارد کراس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه تفسیر مجدد ریشه‌ای از بحث‌های مسیح‌شناختی قرن شانزدهم بین الاهیدانان لوتری و اصلاح‌طلب درباره انتساب محمولات الهی و انسانی به شخص پسر متجسد خدا (communicatio idiomatum) ارائه می‌کند. این کار را با توجه دقیق به استدلال‌هایی که قهرمان‌های داستان در بحث به کار می‌گیرند، و به مفروضات متافیزیکی و معنایی متافیزیکی متألهان، صریح و ضمنی. این خط مشی محوری بحث های مسیح شناسی، از بحث بین لوتر و زوینگلی در دهه 1520 تا گفتگوی مونتبلیارد در 1586 ریچارد کراس نشان می‌دهد که مسیح‌شناسی لوتر کاملاً قرون وسطایی است، و نوآوری‌هایی که معمولاً با لوتر مرتبط می‌شود – به‌ویژه، اینکه طبیعت انسانی مسیح در صفات الهی سهیم است – باید به جای آن، به یوهانس برنز هم عصر جوان‌تر او نسبت داده شود. بحث بسیار است نسبت به تفاوت‌های بین گروه‌های مختلف لوتر - پیروان برنز، و جناح‌های مختلف که به روش‌های متفاوتی با ملانشتون همسو بودند - و به تفاوت‌های بین همه این گروه‌ها و الهی‌دانان اصلاح‌شده حساس هستند. با قرار دادن بحث های مسیح شناسی در قرون وسطی نزدیک آنها پس زمینه، کراس همچنین گزارش جامعی از تداوم و ناپیوستگی بین دو دوره ارائه می دهد. به این ترتیب، نشان داده می شود که تفسیرهای استاندارد بحث های اصلاحات در این مورد تقریباً کاملاً اشتباه است.
لوتر مردی میان خدا و شیطان
نویسنده:
هایکواوگوستنوس ابرمان؛ مترجمان: فریدالدین رادمهر، ابوتراب سهراب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نشر چشمه,
چکیده :
کتاب حاضر، دربرگیرنده‌ی شرح زندگی، افکار، و آرای "مارتین لوتر" بانی نهضت پروتستان است. به تصریح کتاب: "مارتین لوتر، بانی نهضت پروتستان، در زمره‌ی معدود کسانی است که سبب تغییر عمده در تاریخ شد. او با شهامت بسیار در اصول عقاید مسیحی که بیش از هزار و پانصد سال مقبول همگان بود، درنگ کرد و آن‌ها را به بوته‌ی نقد و آزمون کشید. نیمی از شخصیت وی ریشه در باورهای قرون وسطی داشت و نیم دیگرش به دنیای جدیدی معطوف بود که تحول در علم و معرفت را به ارمغان آورد... اندیشه‌ی لوتر بر همگان موثر افتاد و دغدغه‌ی همه‌ی روشن‌اندیشان گشت. مساله‌ی وی، معضل بسیاری بعد از او شد. پس از او بود که به سرعت چهره‌ی عالم تغییر کرد. مردم از انزوا قصد فضا کردند و از صومعه‌ها وکلیساها به قصد عمران دنیا بیرون آمدند. فلسفه تغییر روش داد و علوم نوین زاده شدند. اینک، کشف دنیا بهتر از پرداختن به مسائل خیالی آن جهان بود. گویی لوتر نوری بر دنیا افکند که همه‌چیز را در پرتو آن عیان می‌‌گشت؛ اما این بار نیز این نور برگرفته از دین بود. لوتر بر همگان نافذ افتاد؛ کانت و هگل از او تاثیر گرفتند و رودلف اوتو و کارل بارث در پی او رفتند. شلایر ماخر رای از او گرفت و بر آن افزود و مارتین بوبر اگرچه از او الهام گرفت ولی اهتمام نمود و باردیگر انجیل را به آلمانی ترجمه کرد. وبر از تاثیر نهضت پروتستان بر اقتصاد و سرمایه‌داری گفت و نیچه صراحت لحن او را آموخت؛ در حالی که شوپنهاور طعن گزنده‌ی او را به کار برد. پل تیلیخ از آموزه‌های او گفت و علم کلام دیگر برخاست. هایدگر او را ستود و کی یرکه‌گور نیز از او سخن گفت. خلاصه، موافق یا مخالف نمی‌توانستند آثار او را نادیده بگیرند زیرا او در تاریخ ظاهر شده بود". گفتنی است، مترجمان علاوه بر ترجمه‌ی کتاب، در ضمیمه بر آن افزوده‌اند؛ یکی مربوط به مساله‌ی بخشایش گناهان و فروش بخشایش است که مساله‌ی حیاتی و اصلی جنبش لوتری محسوب می‌گردد؛ و دیگری، متن نامه‌ی 95 ماده‌ای است که انفصال او را از کلیسا حتمی کرد.
کالوینیست ها در کنفرانس مذهبی تورون در سال 1645 [مقاله روسی]
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به بررسی کنفرانس مذهبی تورون می پردازد که به ابتکار ولادیسلاو چهارم پادشاه لهستان در سال 1645 برگزار شد. این کنفرانس نمایندگان آلمانی و لهستانی فرقه های کاتولیک، لوتری و کالوینیست (اصلاح شده) را گرد هم آورد. هیأت اصلاح‌طلب توسط ز. گورایسکی از چلم کشلیان و ای. برگیوس، واعظ دربار انتخاب کننده براندنبورگ، رهبری می‌شد. کالوینیست ها از اتحاد با لوتریان علیه کاتولیک ها حمایت می کردند. با این حال، اکثر هیئت لوتری مخالف همکاری با اصلاح طلبان بودند. جلسات گفتگو با بیان مبانی دکترین خود با اتولیک ها که از گنجاندن مبانی دکترین کالوینیسم در پروتکل رسمی خودداری می کردند ادامه یافت. به نظر آنها هیئت اصلاح طلب دستورات سلطنتی را برای برگزاری کولوکیوم زیر پا گذاشت، در حالی که اسناد آن حاوی توهین و تهمت نسبت به دکترین کاتولیک بود. علاوه بر این، لوتریان اجازه نداشتند پایه های دکترین خود را طرح ریزی کنند. هنگامی که نمایندگان هر دو هیئت پروتستان با پادشاه لهستان ملاقات کردند، ولادیسلاو چهارم تأکید کرد که او آزادی کامل را برای همه هیئت ها در طول مذاکرات تضمین می کند. او توضیح داد که دستورالعمل های سلطنتی فقط پیشنهادات او بود. با وجود این، همانطور که نویسندگان نشان می‌دهند، پس از این ملاقات چیزی تغییر نکرد و بی‌اعتمادی متقابل بین کالوینیست‌ها و لوترها افزایش یافت. کاتولیک‌ها به کالوینیست‌ها پیشنهاد کردند که گزیده‌هایی از اسناد خود تهیه کنند. با این حال، گورایسکی این پیشنهاد را بی فایده خواند. طرفین در مورد بررسی متقابل اسناد توافق کردند. در واقع پس از سه ماه و 36 جلسه، کالسکه بی نتیجه به پایان رسید.
مقدمه اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری
نویسنده:
ماکس وبر؛ مترجم: حسن چاوشیان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 80