مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3245
ترجمه محاضرات فی الالهیات: یک دوره عقاید اسلامی از علامه محقق آیت‌الله العظمی شیخ جعفرسبحانی
نویسنده:
جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: انتشارات دارالفکر,
چکیده :
اثر حاضر، ترجمه فارسي کتاب «محاضرات في الإلهيات» است. محاضرات خلاصه و اقتباسي از مجالس درس الهيات آيت‌الله جعفر سبحاني است. اين کتاب، از جمله جديدترين تلاش‌هايي است که در زمينه احياء کلام اسلامي و تقويت آن در دوره معاصر صورت گرفته است و اين استاد بزرگ توانسته‌اند با شناسايي نيازهاي روز مسلمانان با تسلط کاملي بر مباني کلام اسلامي اعم از شيعه و سني مباني صحيح را تبيين و تحکيم نمايند. مباحث اين کتاب در هشت باب سامان يافته است. اثبات وجود خداي متعال، توحيد و مراتب آن، صفات الهي، مباحث عدل و حکمت، نبوت عامه، نبوت خاصه، امامت و جانشيني، معاد و ... از جمله مباحثي که در اين اثر به طور مفصل به بحث و بررسي گذاشته شده است.
عیون المناظرات
نویسنده:
ابوعلی عمر السکونی؛ تحقیق: سعد غراب
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منشورات الجامعة التونسیة,
چکیده :
عیون المناظرات، کتابی است از ابوعلی عمر سکونی دانشمند اشعری است. این کتاب را سعد غراب استاد تونسی به عنوان پایان نامه ی خود در فرانسه به سال 1970 ارائه کرده است.متن کتاب شامل 160 مناظره است.
التمييز لما أودعه الزمخشري من الاعتزال في تفسير الكتاب العزيز - المجلد الاول (الفاتحة - البقرة)
نویسنده:
أبي علي عمر بن محمد بن حمد بن خليل السكوني الإشبيلي؛ تحقیق: السید یوسف أحمد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمیة,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتابی که نویسنده در آن آرای معتزلی را که الزمخشری در کتابش ذکر کرده جمع آوری کرده و بر اساس کتاب و سنت (از دیدگاه اشاعره) به آن پاسخ داده است و نظر اهل سنت و جماعت (اشاعره) است.
لحن العوام فيما يتعلق بعلم الكلام
نویسنده:
عمر بن محمد السكوني؛ تحقيق: أحمد سيد تهامي (أحمد الحداد)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
المنصورة - مصر: دار اللؤلؤة للنشر والتوزیع,
المختصر الكلامي [لـ ابن عرفة التونسی المالکی الأشعری]
نویسنده:
ابن عرفة الورغمی؛ تحقیق وتعلیق: نزار حمادي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
حولي - الكويت: دار الضیاء للنشر والتوزیع,
مباحـث الالـهيات في ضـوء تـفسيـر ابـن عـرفـة : دراسة مقارنة
نویسنده:
مــحــمــد عادل مــســعــود مــحــمــد، اسم المشرف: وضاح كافــي حــلــومــي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
بغداد: الجامعة العراقية - كلية العلوم الاسلامية - قسم العقيدة,
چکیده :
ترجمه ماشینی: همه حمدها مخصوص خداست، او را ستایش می کنیم، از او یاری می جوییم، از او آمرزش می خواهیم و از او هدایت می جوییم. این پژوهش به بررسی الهیات از نظر تفسیر ابن عرفه / مطالعه تطبیقی ​​می پردازد. ابن عرفه : محمد بن محمد بن عرفه الورغمی , اشعری / مالکی , محل تولد او تونس در سال 716 هجری قمری است . ابن عرفه در یک دوره سیاسی بسیار باثبات تحت حاکمیت الحفصیه زاده شد و اولین تحصیلات خود را نزد پدرش که در آن زمان بسیار مشهور بود، فرا گرفت. سپس تحصیلات خود را از دیگر علمای زمان خود گرفت. مکتب را اداره کرد و عمر خود را در خدمت علم گذراند. وی مراجع بسیاری در زمینه های مختلف (تفسیر ابن عرفه) نوشت که در مناطق مختلف جهان اسلام گسترش یافت. ابن عرفه در سال 802 هجری قمری درگذشت. پایان نامه حاضر شامل سه فصل و نتایج تحقیق می باشد. در مقدمه : پایان نامه به بیان اهمیت تصویر و انگیزه انتخاب این تحقیق و مطالعات قبلی و مشکلاتی که محقق در طول دوره نگارش با آن مواجه بوده است . سپس مفاهیم تربیتی و طرح این تحقیق. فصل اول، دوران امام بن عرفه و زندگی علمی و شخصی ایشان را نشان می دهد، همچنین این فصل تفسیر تحقیق و مآخذ آن را نیز نشان می دهد. فصل دوم مهم ترین فصل در این پژوهش محسوب می شود. این فصل به دو زیرمجموعه تقسیم می شود که در فصل اول دیدگاه های امام ابن عرفه در ایمان به خدا و روابط ساختار سطحی و ساختار عمیق را نشان می دهد. دسته دوم شامل یگانگی خداوند است. فصل سوم بیانگر صفات و افعال نزد خداوند است که ابن عرفه از آنها پذیرفته است. این باب به دلیل ضرورت خود در شش دسته فرعی قرار می گیرد. بنابراین، این فصل شامل اقسام کیفیات به معنای کیفیات، کیفیات محمول، کلام الله، سرنوشت و تقدیر است که می توان به نتایج آن پایان نامه پرداخت. امام ابن عرفه (رحمه الله) صفات شخصی و بالفعل را بدون اینکه فرقی بین آنها قائل شود، ثابت کرد و گفت که آنها ساکت هستند. در صفت تکلم با الله فرمود که یک معنی است، قدیمی است نه حرف و صدا. قدیم و رؤیت خدا برای مؤمنان بدون بدن و بدون مصاحبه و چگونه ثواب اخروی دارد. حمل کلام الله و کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به ابتکار ظاهری ذهن با خلوص در صفات خداوند متعال واجب است که خصوصیات متشابهات صفات مخلوقات و این قاعده، صفات خاص نیست، بلکه غیر آن است.
ابن عرفة الورغمي (716 هـ- 803 هـ/ 1316 م- 1401 م) ومساهمته في الفكر العقدي بالغرب الإسلامي
نویسنده:
عيساوي الخذير, حروز عبد الكريم؛ اشراف: عبد الغني حروز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: چهره‌های فکری و فقهی در جهان اسلام فراوان است، علم فراوانی برای ما گذاشتند تا در ظلمت جاهلیت ما را روشن کند، برخی جمع آوری شده و برخی در لابه لای کتاب هایی که نیاز به جمع آوری دارد، پراکنده است، از جمله. زندگی هر مسلمانی که یکی از ارکان قوم مغرب زمین، جزء هویت دینی و نقطه عطف فرهنگی و تمدنی آن است. امام ابن عرفه الورغمی (716ق-803ق/1316م-1401م) از برجسته ترین شخصیت های اندیشه عقیدتی مغرب زمین به شمار می رود که نهضت فقه و تفسیر بر دستان او فعال بود. این موضوع تحقیق ماست.
كاوشی در مفهوم تصوری «خدا» در منابع روایی
نویسنده:
محمدرسول ایمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
موضوع اين نوشتار بررسي مهم‌ترين عناوين به‌کاررفته براي اشاره به خداوند در کلمات معصومان‰ در منابع روايي است. اين عناوين اگر به‌مثابه مفاهيمي پايه کانون بررسي و تأمل قرار گيرند، ما را به تحصيل مفاهيم تصديقي ناب‌تري از احکام ذات، صفات و افعال خداوند رهنمون مي‌شوند و در ترسيم نظام منسجم‌تري از خداباوري اسلام به کار مي‌آيند. در اين نوشتار ابتدا احاديثي که در منابع روايي، صفتي منحصربه‌فرد را به خداوند نسبت داده‌اند، جمع‌آوري شده‌اند و آن‌گاه با تحليل مفاد اين صفات، تلاش شده تا کامل‌ترين مفهوم استخراج شود. بر اساس مهم‌ترين يافته اين پژوهش، سه عنوان «خالِقُ کل شَي‌ءٍ»، «نُورُ السماواتِ وَالْأَرْض» و «الصمَد»، از مهم‌ترين عناوين به‌کاررفته در روايات براي اشاره به خداوند هستند و از ميان آنها عنوان «الصمَد» از قابليت‌هاي مفهومي بيشتري برخوردار است. «صمد» در روايات به نوعي از هستي اشاره دارد که اصل انيت و تحقق است و هيچ حدي را در مرز و متن وجود نمي‌پذيرد و علي‌رغم تنزه از تعين ماهوي، مي‌تواند محور و مقصود عبادات و مناجات بندگان قرار گيرد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
اسماعیلیة (تاریخ و عقائد)
نویسنده:
احسان الهی ظهیر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لاهور (پاكستان): اداره ترجمان السنة ,
چکیده :
کتاب «الاسماعیلیة تاریخ و عقائد» اثر احسان الهی ظهیر به زبان عربی است. مؤلف در این کتاب از موضع سلفی و اهل حدیث در نه باب به معرفی اسماعیلیه، تاریخ و عقاید آنها می پردازد. در باب اول به منشأ و ریشه شکل گیری اسماعیلیان اشاره می کند و از این رهگذر به نضج گیری تشیع می پردازد؛ چرا که اسماعیلیه را گروهی شیعی می داند و مطالب ناروایی را به آنها نسبت می دهد. در باب دوم از ائمه ای که در دوران ظهور حضور داشته اند و مردم را به طریق خود دعوت می کنند نام می برد. مؤلف سپس در باب سوم به نسب ائمه اسماعیلیان می پردازد و این مسئله را بسیار مهم و اساسی تلقی می کند؛ چرا که معتقد است تمامی شیعیان امام را منحصر در آل علی (ع) می دانند. در باب چهارم به مهمترین عقاید اسماعیلیه راجع به مسائلی از قبیل آغاز آفرینش، نبوت، وصایت، امامت، صحابه پیامبر، ثواب و عقاب، قیامت و معاد و حلول و تناسخ می پردازد و آنها را متأثر از نوافلاطونیان می داند. مؤلف پس از باب چهارم سراغ باب ششم رفته که شاید ناشی از سهو قلم باشد. در باب ششم از اصلی ترین ویژگی اسماعیلیان یعنی اعتقاد به تأویل باطنی سخن گفته است. اسماعیلیان برای هر امر محسوس ظاهر و باطنی قائل هستند و این باور را به آیات قرآن و روایات نسبت می دهند. نویسنده در باب هفتم به ماهیت دعوت و نظام خاص آن می پردازد و آن را به نظم گروه های ماسونی تشبیه می کند. در باب هشتم به تعارضات و تناقضات اسماعیلیه اشاره شده و بالاخره در باب نهم به فرقه ها و رهبران آنها توجه شده است.
  • تعداد رکورد ها : 3245