چکیده :
all praises are due to allah we praise him we seek his help we seek his forgiveness and we seek his guidance.
this study deals with goddesses research in terms of interprctation of ibnarafa / comparative study .
ibn arafa : muhammed bin muhammed bin arafa al - warghamy , ideologica / maliki , the place of his birth is tunis in 716a.h .
ibn arafa was born in a very stable political period under the authority of al - hafsiahstate , received his first education by his father who was very famous at that time.
then , he took his education from other scholars of his time.he administrated the schooling and spent his life in service of science .
he wrote many refereuces in different fields of (ibnarafa interpretation ) which spread in different aread of islamic world.ibnarafa was died in 802 a.h .
the present thesis consists of three chapters and the results of the study .
in introduction : the thesis presents the importance of the to pic and the reasous of selection of this study and the previous studies and the difficulties which face the researcher during the period of writing .
then pedogogical concepts and the plan of this study.the first chapter shows the era of al - immam ibn arafa and his scientific and personal life ,morever , this chapter also shows the interpretation of the research and its references .
the second chapter is considered the most importance chapter in the study .
this chapter is divided into two subcategories , the first shows the points of views of al - immam ibnarafa in faith of allah and the relations between surface structure and deep structure .
the second category includes the oneness of allah .
the third chapter indicates qualities and deeds at allah which are adopted by ibnarafa .
this chapter into six sub categories because of its necessity .so , this chapter includes qualities types meaning qualities , predicated qualities , allah,s speech , fate and destiny , the results may be the thesis dealt with .
the imam ibn 'arafa (may allaah have mercy on him) proved the personal and actual qualities without distinguishing between them in saying that they are silent.
in the attribute of speaking to allaah, he said that it is one meaning, an old one, not a letter or a voice.
the old, and the vision of god has a reward of mind in the hereafter for the believers without a body and no interview or how.
it is obligatory to carry the word of allah, and the words of his messenger (peace and blessings of allaah be upon him) on the apparent initiative of the mind with the purity in the attributes of god (almighty) that the similarity characteristics of the qualities of the creatures, and this rule is not specific qualities, but also others.i ask allah to forgive me for my shortcomings and to guide me to the straight path
ترجمه ماشینی:
همه حمدها مخصوص خداست، او را ستایش می کنیم، از او یاری می جوییم، از او آمرزش می خواهیم و از او هدایت می جوییم.
این پژوهش به بررسی الهیات از نظر تفسیر ابن عرفه / مطالعه تطبیقی می پردازد.
ابن عرفه : محمد بن محمد بن عرفه الورغمی , اشعری / مالکی , محل تولد او تونس در سال 716 هجری قمری است .
ابن عرفه در یک دوره سیاسی بسیار باثبات تحت حاکمیت الحفصیه زاده شد و اولین تحصیلات خود را نزد پدرش که در آن زمان بسیار مشهور بود، فرا گرفت.
سپس تحصیلات خود را از دیگر علمای زمان خود گرفت.
مکتب را اداره کرد و عمر خود را در خدمت علم گذراند.
وی مراجع بسیاری در زمینه های مختلف (تفسیر ابن عرفه) نوشت که در مناطق مختلف جهان اسلام گسترش یافت.
ابن عرفه در سال 802 هجری قمری درگذشت.
پایان نامه حاضر شامل سه فصل و نتایج تحقیق می باشد.
در مقدمه : پایان نامه به بیان اهمیت تصویر و انگیزه انتخاب این تحقیق و مطالعات قبلی و مشکلاتی که محقق در طول دوره نگارش با آن مواجه بوده است .
سپس مفاهیم تربیتی و طرح این تحقیق.
فصل اول، دوران امام بن عرفه و زندگی علمی و شخصی ایشان را نشان می دهد، همچنین این فصل تفسیر تحقیق و مآخذ آن را نیز نشان می دهد.
فصل دوم مهم ترین فصل در این پژوهش محسوب می شود.
این فصل به دو زیرمجموعه تقسیم می شود که در فصل اول دیدگاه های امام ابن عرفه در ایمان به خدا و روابط ساختار سطحی و ساختار عمیق را نشان می دهد.
دسته دوم شامل یگانگی خداوند است.
فصل سوم بیانگر صفات و افعال نزد خداوند است که ابن عرفه از آنها پذیرفته است.
این باب به دلیل ضرورت خود در شش دسته فرعی قرار می گیرد.
بنابراین، این فصل شامل اقسام کیفیات به معنای کیفیات، کیفیات محمول، کلام الله، سرنوشت و تقدیر است که می توان به نتایج آن پایان نامه پرداخت.
امام ابن عرفه (رحمه الله) صفات شخصی و بالفعل را بدون اینکه فرقی بین آنها قائل شود، ثابت کرد و گفت که آنها ساکت هستند.
در صفت تکلم با الله فرمود که یک معنی است، قدیمی است نه حرف و صدا.
قدیم و رؤیت خدا برای مؤمنان بدون بدن و بدون مصاحبه و چگونه ثواب اخروی دارد.
حمل کلام الله و کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به ابتکار ظاهری ذهن با خلوص در صفات خداوند متعال واجب است که خصوصیات متشابهات صفات مخلوقات و این قاعده، صفات خاص نیست، بلکه غیر آن است.
الترجمة الالکترونیة:
الحمد لله نحمده ونستغفره ونستغفره ونستغفر هدايته.
تتناول هذه الدراسة بحث الآلهة من حيث تفسير ابن عرفة / دراسة مقارنة.
ابن عرفة: محمد بن محمد بن عرفة الورغامي عقائدي / المالكي ، مكان ولادته تونس عام 716 هـ.
ولد ابن عرفة في فترة سياسية شديدة الاستقرار تحت سلطة الحفصية ، وتلقى تعليمه الأول على يد والده الذي كان مشهوراً في ذلك الوقت.
ثم أخذ تعليمه من علماء زمانه ، وأدار التعليم وقضى حياته في خدمة العلم.
كتب العديد من الحكام في مختلف مجالات (تفسير ابن عرفة) التي انتشرت في روايات مختلفة من العالم الإسلامي ، وتوفي ابن عرفة عام 802 هـ.
تتكون الأطروحة الحالية من ثلاثة فصول ونتائج الدراسة.
في المقدمة: تعرض الرسالة أهمية الموافقة المسبقة عن علم وضرورة اختيار هذه الدراسة والدراسات السابقة والصعوبات التي واجهت الباحث خلال فترة الكتابة.
ثم المفاهيم التربوية وخطة هذه الدراسة ، ويبين الفصل الأول عصر الإمام ابن عرفة وحياته العلمية والشخصية ، إضافة إلى تفسير البحث ومراجعه.
يعتبر الفصل الثاني هو الفصل الأكثر أهمية في الدراسة.
ينقسم هذا الفصل إلى قسمين ، الأول يبين وجهات نظر الإمام ابن عرفة في إيمان الله والعلاقة بين البنية السطحية والبنية العميقة.
الصنف الثاني: وحدانية الله.
أما الباب الثالث فبين فيه صفات الله وأفعاله عند ابن عرفة.
وقد قسم هذا الباب إلى ست فئات فرعية لضرورته ، فيشمل هذا الباب أنواع الصفات التي تعني الصفات ، والصفات العائدة ، والله ، والقدر ، والقدر ، والنتيجة قد تكون الرسالة التي تناولها.
وقد أثبت الإمام ابن عرفة رحمه الله الصفات الشخصية والفعلية دون أن يميز بينهما في سكوتها.
وفي صفة الكلام إلى الله ، قال: معنى واحد ، قديم ، لا حرف ولا صوت.
القديم ، ورؤيا الله لها أجر بالآخرة للمؤمنين بلا جسد ولا مقابلة ولا كيف.
وجوب حمل كلام الله ، وقول رسوله صلى الله عليه وسلم ، بمبادرة من العقل مع طهارة صفات الله تعالى أن تشابه صفات الله تعالى.
صفات الخلق وهذه القاعدة ليست صفات خاصة بل صفات أخرى أسأل الله أن يغفر لي عيوبي وأن يهديني إلى الصراط المستقيم.
نویسنده :
مــحــمــد عادل مــســعــود مــحــمــد، اسم المشرف: وضاح كافــي حــلــومــي
منبع اصلی :
https://iqdr.iq/search?q=&field=0&type=reg&filter=S9072cd6511088257_S96cb542edb888d2d%2CS31e8a82948b889af_S13d63fc7973b493178f0
پایگاه :
پایان نامه های دانشگاهی عراق
یادداشت :
آدرس دیگر: https://iqdr.iq/search?view=29bbc050e4d2f53e11dc1a443293094d
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
مطالعه تطبیقی